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Furttenbach, Josef: Mannhaffter Kunst-Spiegel. Augsburg, 1663.

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Astronomia.
aber/ wird auff den Puncten X. daselbsten dann die sibende Stund gegen Orient zusetzen ist auch mas-
sen dann offt vernommen/ in infinitum hinauß lauffen/ ihne schon selber finden. Eben ein solche Er-
forschung hat es mit der fünfften Stund gegen Occident auch/ da dann abermahlen das Lineal an
Der rech-
te Stand
deß Zai-
gers.
den Puncten

Q. gesetzt/ über a. geleitet/ wo nun der überrest deß Lineals bey . einschlägt/ (so aber offt angedeu-
ter massen/ eben auch in infinitum hinauß laufft) daselbsten so ist die fünffte Stund gegen Occident
gefunden worden.

In den Puncten c. aber/ daselbsten so wird ein eysern Stefftlin/ so nur ein abgebrochene Nadel
ist/ gantz auffrecht oder Senckelrecht eingeschlagen/ beneben mit einem kleinen gerechten Winckelha-
cken/ auff all ihren Seiten herumber/ examiniert/ ob sie dann also just Winckelrecht dastande/ von c.
gegen b. muß sie in ihrer höhe haben/ die noch überige länge aber/ solle in das Brettlin hinein geschlagen
werden/ welche höhe von c. gegen b. alsdann den Stilo ferro oder den Zaiger verwesen thut/ allein so
wölle man sonderbare gute achtung geben/ damit das Brettlin/ darob die Sonnenvhr gerissen wird/
auff ein waagrechten Planum gelegt/ insonderheit aber/ das der Zaiger wie oben gehört/ sein rechte ihme
Deuselben
Poltzgrad
vffzusetzen.
verordnete länge/ von c. gegen b. behalte/ beneben sehr fleissig vnd Poltzgrad übersich/ vnd also gantz
Winckelrecht dastande/ endlich so wird ein Magnetzünglin oder ein Compaßkästlin/ (hierzu nun der
jenige Compaß/ welcher in meiner gedruckten Mechanischen Reisladen/ daselbsten bey dem andern
Kupfferblatt/ mit No: 24. zufinden ist/ gar nutzlich alle Sonnenvhren darmit zustellen kan gebraucht
werden) auff die Lini Meridiem bey a. gestellt/ das Brettlin lincks/ oder rechts/ gewendet/ biß das sol-
Vnd die
Sonnen-
vhr mit
dem Ma-
gnetzüug-
lin zustel-
len.
ches Magnetzünglin auff seinen Partibus Mundi, also das sein Lantzen oder Spitzlin gegen Meridie,
das Blättlin oder Krönlin aber/ gegen Septentrion zusche/ vnd also recht instehe. So ist nunmehr
dise mit geringer Mühe gehabte Sonnenvhr verfertiget/ sie wird auch die Tagstunden genugsam wei-
sen/ massen dann die gemeine Leuth darmit zufriden wären/ sintemahlen manicher die terminos nicht
hoch achtet/ sonder sie lassen die Stundlinien vorangehörter massen/ nur herunder lauffen/ sovil als
man etwann am Platz gehaben kan. Damit aber in diser so subeilen vnd zierlichen Kunst/ gleichwol
etwas höfflichers gehandelt/ beneben auch die Stundlinien/ wie weit sie gehn werden/ ebenfalls ab-
schneiden möge/ vnd also die Sonnenvhr hierdurch/ in ein schönen geschmeidigen Form zubringen/ so
werden hernachfolgende zwey Kupfferblatt No: 7. 8. in was gestallt dann berührte termini zufinden
seyen/ dem Liebhaber gleichfalls gantz vertrewlich entdeckt/ vnd klärlich an die Hand gegeben.

Dz Kupf-
ferblattNo: 7.
Die Sonnenvhr/ oder das Kupfferblatt No: 7.
Die dritte Figur/ oder das erste Raidico, die terminos der
Stundlinien zufinden.

Man nehme (von der ersten Figur) den Aequinoctial von d. gegen b. setze denselbigen in gegen-
Die dritte
Figur das
erste Rai-
dico.
wertiger dritten Figur/ auch von d. gegen b. just vffrecht/ ziehe von d. gegen c. ein gerechten Winckel-
hacken (den Zirckel aber mit diser vffgethanen weite deß Aequinoctials, noch vnverruckt also verbleiben
lassen/) vnd formiere auß demselbigen ein ordenliches quadrat, welches mit a. b. d. c. bezeichnet ist.
Jetzunder den einen Fuß deß Zirckels in den Puncten c. gestellt/ mit seinem andern Schenckel aber/ ein
halben Zirekelriß/ der seye d. a. e. gezogen/ auch die berührte halbe rundung an ihrer halben Scheiben
herumber/ in 12. gleiche Theil außgetheilt/ alsdann von Puncten gegen Puncten hinüber/ zwerge/ aber
grade Linien gezogen/ so erzeigen sich zwischen a. vnd c. also auff gedachter mittlern vffrechtstehender
Darauß
die Stund-
lint zuzie-
hen.
Lini 6. mittlere Puncten/ welche dann hiezugegen mit starcken Tupffen seynd bemerckt worden. Je-
tzunder so ziehe man auß dem Puncten b. über a. vnd m. ein grade Lini/ das ist der Aequinoctial. Fer-
ner so setze man das Lineal an den Eckpuncten bey d. an/ vnd rucke es so lang/ biß das es am ersten
mittlern Puncten/ welcher dann der negste nach dem c. ist/ einschlage/ solche Lini solle nur blind gezo-
gen/ hernach aber gedipffelt werden/ so gibt sie die fünffte Stund. Weiter das Lineal abermahlen bey
d. angesetzt/ solches so lang geruckt/ biß das es den andern mittlern Puncten ergreifft/ widerumben ein
blinde Lini gezogen/ auch obangehörter massen gedipffelt/ so die vierdte Stund anzeigt/ vnd auff dise
Manier/ jedoch alleweil von d. auß/ all andere Stundlinien über die offtbenannte mittlere Puncten
(welche von c. gegen a. in der halb runden Scheiben darinnen stehn) dergleichen gedipffelte Linien hin-
auß gezogen/ dieselbige aber dißmahl nur infinito, oder sovil als man Platz hat lauffen lassen/ dero
Stundlinien alsdann mit 3. 2. 1, 12. bezeichnet werden. Jetzunder so solle man den Zirckel besser
eröffnen/ mit solchem aber auff der ersten Figur bey der Squadra, die weite von a. gegen v. nemmen/
vnd dieselbige hiezugegen/ mit einem Spitzen deß Zirckels/ in den Puncten b. setzen/ mit dem andern
Schenckel aber/ ein blinde rundung ziehen/ vnd dieselbige nur auch in infinitum lauffen lassen/ welche

gleichwol

Aſtronomia.
aber/ wird auff den Puncten X. daſelbſten dann die ſibende Stund gegen Orient zuſetzen iſt auch maſ-
ſen dann offt vernommen/ in infinitum hinauß lauffen/ ihne ſchon ſelber finden. Eben ein ſolche Er-
forſchung hat es mit der fuͤnfften Stund gegen Occident auch/ da dann abermahlen das Lineal an
Der rech-
te Stand
deß Zai-
gers.
den Puncten

Q. geſetzt/ uͤber a. geleitet/ wo nun der uͤberreſt deß Lineals bey ✶. einſchlaͤgt/ (ſo aber offt angedeu-
ter maſſen/ eben auch in infinitum hinauß laufft) daſelbſten ſo iſt die fuͤnffte Stund gegen Occident
gefunden worden.

In den Puncten c. aber/ daſelbſten ſo wird ein eyſern Stefftlin/ ſo nur ein abgebrochene Nadel
iſt/ gantz auffrecht oder Senckelrecht eingeſchlagen/ beneben mit einem kleinen gerechten Winckelha-
cken/ auff all ihren Seiten herumber/ examiniert/ ob ſie dann alſo juſt Winckelrecht daſtande/ von c.
gegen b. muß ſie in ihrer hoͤhe haben/ die noch uͤberige laͤnge aber/ ſolle in das Brettlin hinein geſchlagen
werden/ welche hoͤhe von c. gegen b. alsdann den Stilo ferro oder den Zaiger verweſen thut/ allein ſo
woͤlle man ſonderbare gute achtung geben/ damit das Brettlin/ darob die Sonnenvhr geriſſen wird/
auff ein waagrechten Planum gelegt/ inſonderheit aber/ das der Zaiger wie oben gehoͤrt/ ſein rechte ihme
Deuſelben
Poltzgrad
vffzuſetzen.
verordnete laͤnge/ von c. gegen b. behalte/ beneben ſehr fleiſſig vnd Poltzgrad uͤberſich/ vnd alſo gantz
Winckelrecht daſtande/ endlich ſo wird ein Magnetzuͤnglin oder ein Compaßkaͤſtlin/ (hierzu nun der
jenige Compaß/ welcher in meiner gedruckten Mechaniſchen Reisladen/ daſelbſten bey dem andern
Kupfferblatt/ mit No: 24. zufinden iſt/ gar nutzlich alle Sonnenvhren darmit zuſtellen kan gebraucht
werden) auff die Lini Meridiem bey a. geſtellt/ das Brettlin lincks/ oder rechts/ gewendet/ biß das ſol-
Vnd die
Sonnen-
vhr mit
dem Ma-
gnetzuͤug-
lin zuſtel-
len.
ches Magnetzuͤnglin auff ſeinen Partibus Mundi, alſo das ſein Lantzen oder Spitzlin gegen Meridie,
das Blaͤttlin oder Kroͤnlin aber/ gegen Septentrion zuſche/ vnd alſo recht inſtehe. So iſt nunmehr
diſe mit geringer Muͤhe gehabte Sonnenvhr verfertiget/ ſie wird auch die Tagſtunden genugſam wei-
ſen/ maſſen dann die gemeine Leuth darmit zufriden waͤren/ ſintemahlen manicher die terminos nicht
hoch achtet/ ſonder ſie laſſen die Stundlinien vorangehoͤrter maſſen/ nur herunder lauffen/ ſovil als
man etwann am Platz gehaben kan. Damit aber in diſer ſo ſubeilen vnd zierlichen Kunſt/ gleichwol
etwas hoͤfflichers gehandelt/ beneben auch die Stundlinien/ wie weit ſie gehn werden/ ebenfalls ab-
ſchneiden moͤge/ vnd alſo die Sonnenvhr hierdurch/ in ein ſchoͤnen geſchmeidigen Form zubringen/ ſo
werden hernachfolgende zwey Kupfferblatt No: 7. 8. in was geſtallt dann beruͤhrte termini zufinden
ſeyen/ dem Liebhaber gleichfalls gantz vertrewlich entdeckt/ vnd klaͤrlich an die Hand gegeben.

Dz Kupf-
ferblattNo: 7.
Die Sonnenvhr/ oder das Kupfferblatt No: 7.
Die dritte Figur/ oder das erſte Raidico, die terminos der
Stundlinien zufinden.

Man nehme (von der erſten Figur) den Ӕquinoctial von d. gegen b. ſetze denſelbigen in gegen-
Die dritte
Figur das
erſte Rai-
dico.
wertiger dritten Figur/ auch von d. gegen b. juſt vffrecht/ ziehe von d. gegen c. ein gerechten Winckel-
hacken (den Zirckel aber mit diſer vffgethanen weite deß Ӕquinoctials, noch vnverruckt alſo verbleiben
laſſen/) vnd formiere auß demſelbigen ein ordenliches quadrat, welches mit a. b. d. c. bezeichnet iſt.
Jetzunder den einen Fuß deß Zirckels in den Puncten c. geſtellt/ mit ſeinem andern Schenckel aber/ ein
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grade Linien gezogen/ ſo erzeigen ſich zwiſchen a. vnd c. alſo auff gedachter mittlern vffrechtſtehender
Darauß
die Stund-
lint zuzie-
hen.
Lini 6. mittlere Puncten/ welche dann hiezugegen mit ſtarcken Tupffen ſeynd bemerckt worden. Je-
tzunder ſo ziehe man auß dem Puncten b. uͤber a. vnd m. ein grade Lini/ das iſt der Ӕquinoctial. Fer-
ner ſo ſetze man das Lineal an den Eckpuncten bey d. an/ vnd rucke es ſo lang/ biß das es am erſten
mittlern Puncten/ welcher dann der negſte nach dem c. iſt/ einſchlage/ ſolche Lini ſolle nur blind gezo-
gen/ hernach aber gedipffelt werden/ ſo gibt ſie die fuͤnffte Stund. Weiter das Lineal abermahlen bey
d. angeſetzt/ ſolches ſo lang geruckt/ biß das es den andern mittlern Puncten ergreifft/ widerumben ein
blinde Lini gezogen/ auch obangehoͤrter maſſen gedipffelt/ ſo die vierdte Stund anzeigt/ vnd auff diſe
Manier/ jedoch alleweil von d. auß/ all andere Stundlinien uͤber die offtbenannte mittlere Puncten
(welche von c. gegen a. in der halb runden Scheiben darinnen ſtehn) dergleichen gedipffelte Linien hin-
auß gezogen/ dieſelbige aber dißmahl nur infinito, oder ſovil als man Platz hat lauffen laſſen/ dero
Stundlinien alsdann mit 3. 2. 1, 12. bezeichnet werden. Jetzunder ſo ſolle man den Zirckel beſſer
eroͤffnen/ mit ſolchem aber auff der erſten Figur bey der Squadra, die weite von a. gegen v. nemmen/
vnd dieſelbige hiezugegen/ mit einem Spitzen deß Zirckels/ in den Puncten b. ſetzen/ mit dem andern
Schenckel aber/ ein blinde rundung ziehen/ vnd dieſelbige nur auch in infinitum lauffen laſſen/ welche

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[90/0130] Aſtronomia. aber/ wird auff den Puncten X. daſelbſten dann die ſibende Stund gegen Orient zuſetzen iſt auch maſ- ſen dann offt vernommen/ in infinitum hinauß lauffen/ ihne ſchon ſelber finden. Eben ein ſolche Er- forſchung hat es mit der fuͤnfften Stund gegen Occident auch/ da dann abermahlen das Lineal an den Puncten Der rech- te Stand deß Zai- gers. Q. geſetzt/ uͤber a. geleitet/ wo nun der uͤberreſt deß Lineals bey ✶. einſchlaͤgt/ (ſo aber offt angedeu- ter maſſen/ eben auch in infinitum hinauß laufft) daſelbſten ſo iſt die fuͤnffte Stund gegen Occident gefunden worden. In den Puncten c. aber/ daſelbſten ſo wird ein eyſern Stefftlin/ ſo nur ein abgebrochene Nadel iſt/ gantz auffrecht oder Senckelrecht eingeſchlagen/ beneben mit einem kleinen gerechten Winckelha- cken/ auff all ihren Seiten herumber/ examiniert/ ob ſie dann alſo juſt Winckelrecht daſtande/ von c. gegen b. muß ſie in ihrer hoͤhe haben/ die noch uͤberige laͤnge aber/ ſolle in das Brettlin hinein geſchlagen werden/ welche hoͤhe von c. gegen b. alsdann den Stilo ferro oder den Zaiger verweſen thut/ allein ſo woͤlle man ſonderbare gute achtung geben/ damit das Brettlin/ darob die Sonnenvhr geriſſen wird/ auff ein waagrechten Planum gelegt/ inſonderheit aber/ das der Zaiger wie oben gehoͤrt/ ſein rechte ihme verordnete laͤnge/ von c. gegen b. behalte/ beneben ſehr fleiſſig vnd Poltzgrad uͤberſich/ vnd alſo gantz Winckelrecht daſtande/ endlich ſo wird ein Magnetzuͤnglin oder ein Compaßkaͤſtlin/ (hierzu nun der jenige Compaß/ welcher in meiner gedruckten Mechaniſchen Reisladen/ daſelbſten bey dem andern Kupfferblatt/ mit No: 24. zufinden iſt/ gar nutzlich alle Sonnenvhren darmit zuſtellen kan gebraucht werden) auff die Lini Meridiem bey a. geſtellt/ das Brettlin lincks/ oder rechts/ gewendet/ biß das ſol- ches Magnetzuͤnglin auff ſeinen Partibus Mundi, alſo das ſein Lantzen oder Spitzlin gegen Meridie, das Blaͤttlin oder Kroͤnlin aber/ gegen Septentrion zuſche/ vnd alſo recht inſtehe. So iſt nunmehr diſe mit geringer Muͤhe gehabte Sonnenvhr verfertiget/ ſie wird auch die Tagſtunden genugſam wei- ſen/ maſſen dann die gemeine Leuth darmit zufriden waͤren/ ſintemahlen manicher die terminos nicht hoch achtet/ ſonder ſie laſſen die Stundlinien vorangehoͤrter maſſen/ nur herunder lauffen/ ſovil als man etwann am Platz gehaben kan. Damit aber in diſer ſo ſubeilen vnd zierlichen Kunſt/ gleichwol etwas hoͤfflichers gehandelt/ beneben auch die Stundlinien/ wie weit ſie gehn werden/ ebenfalls ab- ſchneiden moͤge/ vnd alſo die Sonnenvhr hierdurch/ in ein ſchoͤnen geſchmeidigen Form zubringen/ ſo werden hernachfolgende zwey Kupfferblatt No: 7. 8. in was geſtallt dann beruͤhrte termini zufinden ſeyen/ dem Liebhaber gleichfalls gantz vertrewlich entdeckt/ vnd klaͤrlich an die Hand gegeben. Deuſelben Poltzgrad vffzuſetzen. Vnd die Sonnen- vhr mit dem Ma- gnetzuͤug- lin zuſtel- len. Die Sonnenvhr/ oder das Kupfferblatt No: 7. Die dritte Figur/ oder das erſte Raidico, die terminos der Stundlinien zufinden. Man nehme (von der erſten Figur) den Ӕquinoctial von d. gegen b. ſetze denſelbigen in gegen- wertiger dritten Figur/ auch von d. gegen b. juſt vffrecht/ ziehe von d. gegen c. ein gerechten Winckel- hacken (den Zirckel aber mit diſer vffgethanen weite deß Ӕquinoctials, noch vnverruckt alſo verbleiben laſſen/) vnd formiere auß demſelbigen ein ordenliches quadrat, welches mit a. b. d. c. bezeichnet iſt. Jetzunder den einen Fuß deß Zirckels in den Puncten c. geſtellt/ mit ſeinem andern Schenckel aber/ ein halben Zirekelriß/ der ſeye d. a. e. gezogen/ auch die beruͤhrte halbe rundung an ihrer halben Scheiben herumber/ in 12. gleiche Theil außgetheilt/ alsdann von Puncten gegen Puncten hinuͤber/ zwerge/ aber grade Linien gezogen/ ſo erzeigen ſich zwiſchen a. vnd c. alſo auff gedachter mittlern vffrechtſtehender Lini 6. mittlere Puncten/ welche dann hiezugegen mit ſtarcken Tupffen ſeynd bemerckt worden. Je- tzunder ſo ziehe man auß dem Puncten b. uͤber a. vnd m. ein grade Lini/ das iſt der Ӕquinoctial. Fer- ner ſo ſetze man das Lineal an den Eckpuncten bey d. an/ vnd rucke es ſo lang/ biß das es am erſten mittlern Puncten/ welcher dann der negſte nach dem c. iſt/ einſchlage/ ſolche Lini ſolle nur blind gezo- gen/ hernach aber gedipffelt werden/ ſo gibt ſie die fuͤnffte Stund. Weiter das Lineal abermahlen bey d. angeſetzt/ ſolches ſo lang geruckt/ biß das es den andern mittlern Puncten ergreifft/ widerumben ein blinde Lini gezogen/ auch obangehoͤrter maſſen gedipffelt/ ſo die vierdte Stund anzeigt/ vnd auff diſe Manier/ jedoch alleweil von d. auß/ all andere Stundlinien uͤber die offtbenannte mittlere Puncten (welche von c. gegen a. in der halb runden Scheiben darinnen ſtehn) dergleichen gedipffelte Linien hin- auß gezogen/ dieſelbige aber dißmahl nur infinito, oder ſovil als man Platz hat lauffen laſſen/ dero Stundlinien alsdann mit 3. 2. 1, 12. bezeichnet werden. Jetzunder ſo ſolle man den Zirckel beſſer eroͤffnen/ mit ſolchem aber auff der erſten Figur bey der Squadra, die weite von a. gegen v. nemmen/ vnd dieſelbige hiezugegen/ mit einem Spitzen deß Zirckels/ in den Puncten b. ſetzen/ mit dem andern Schenckel aber/ ein blinde rundung ziehen/ vnd dieſelbige nur auch in infinitum lauffen laſſen/ welche gleichwol Die dritte Figur das erſte Rai- dico. Darauß die Stund- lint zuzie- hen.

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Zitationshilfe: Furttenbach, Josef: Mannhaffter Kunst-Spiegel. Augsburg, 1663, S. 90. In: Deutsches Textarchiv <https://www.deutschestextarchiv.de/furttenbach_kunstspiegel_1663/130>, abgerufen am 13.11.2024.