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Furttenbach, Joseph: Büchsenmeisterey-Schul. Augsburg, 1643.

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Die Ladschauffel zu schneiden.
jhren zween Fürschlägen/ vnd sampt der Kugel so ist das Stuck in allem .3.
Mundungen hoch geladen.

Die Ladschauffel so .7. Kugel an jhrer Länge hat/ bringt .3/4. kugel schwer.3/4.
Pulffer in das Stuck/ vnd mit beeden Fürschlägen sampt der Kugel/ wird
das Stuck .5. Mundungen hoch geladen seyn/ dann das Pulffer allein .3.
Mundhöhenen völlig beschlägt/ demnach aber bey gar grossen Stucken es
gar mühesam vnd vnbequem ist/ ein dergleichen lange Ladschauffel zu ge-
brauchen/ als kan man das berürte Pulffer/ auf zwey mahl einladen/ derge-
stalt/ man mache die Schauffel allein .3 5/8 . kugel lang/ so fasset sie den halben. 3/8 .
Theil/ der gedachten drey Viertel kugel schwer/ nemblich .9. pf. Pulffer/ vnd
bringen also dergleichen zwo Schauffel voll/ eben auch die obbesagte .3/4.
kugel schwer Pulffer/ in das Stuck.

Wann die Schauffel .31/4. kugel lang zugericht wird/ so fasset sie den . 1/3 .. 1/3 .
kugel schwer/ begreifft .1 1/3 . Mund Pulffer im Stuck/ aber mit den beeden
Fürschlägen/ vnd der Kugel/ so ist es .3 1/3 . Mund hoch geladen.

Die Ladschauffel ist .61/4. kugel lang/ so bringt sie . 2/3 . kugel schwer Pulffer/. 2/3 .
welches .2 2/3 . Mundung höhe im Stuck außträgt/ vnd mit sampt den beyden
Fürschlägen beneben der Kugel/ begreifft alles .4 2/3 . Mundungen.

So die Schauffel .73/4. kugel lang gemacht wird/ so fasst sie auf ein mahl. 4/5 .
. 4/5 . kugel schwer Pulffer/ das beschlägt .31/4. Mund/ vnd sampt den zween Für-
schlägen beneben der Kugel/ so ist das Stuck .51/4. Mund hoch geladen.

Die Schauffel ist .4. kugel lang/ so bringt sie den halben Theil von den. 2/5 .
. 4/5 . kugel schwer/ trägt im Stuck .1 5/8 . Mund auß/ aber mit den beeden Für-
schlägen/ sampt der Kugel ist es .3 5/8 . Mund hoch/ beschlossen/ Also mag auß
vorgehörter Experienz vnd rechtem Fundament/ jede Ladschauffel gemacht
werden/ nach dem man etwan vil oder wenig Pulffer zu laden begehrt/ Son-Ein einige
Ladschauffel
mag zu allem
Laden ge-
braucht wer-
den.

sten aber/ vnd da man ein einige Ladschauffel/ welche .5. kugel lang außtra-
gen thut/ verfertigte/ so mag dieselbige zu allen Ladungen/ (.so wol zu gegen-
wertigen eisern/ als nicht weniger auch zu bleyern vnd stainern Kuglen.) ge-
braucht werden. Sintemahlen gnugsam wissend/ daß jedes gantze Viertel
Kugel/ auf diser Ladschauffel .21 1/3 . Lott Pulffer hält/ (.jedoch das allervor-
derste halb rund geschnittene Viertel nie nit gerechnet.) Ein Gleichnuß/ zu
der gantzen Kugel schwer Pulffer/ muß die Schauffel .91/4. kugel lang seyn/
dahero so müssen allein .9. Kugel/ das seynd .36. gantze Viertel/ jedes Vier-
tel aber zu .21 1/3 . Lott/ thut .24. pf. Pulffer/ gerechnet werden. Darmit so ist
nun gnugsam erwisen/ daß dises so apert gelehrtes Ladschauffel schneiden/
so wol di Scienzia, als auch in der wahren Practica, an der Prob stehn/
auch den Tag wol leiden mag/ dannenhero ein jedes Viertel Kugel/ in der
Ladschauffel/ den .36. Theil/ der kugel schwer/ Pulffer betragen thut/ war-
nach dann auf all andere gar leichtlich der calculus zu machen ist.

Wann dann vorgehörter massen/ ein .5. kugel lange Ladschauffel/ ver-
fertiget ist worden/ so kan in derselbigen/ das hieoben beschribene Scheiblin/

vnd
N

Die Ladſchauffel zu ſchneiden.
jhren zween Fuͤrſchlaͤgen/ vnd ſampt der Kugel ſo iſt das Stuck in allem .3.
Mundungen hoch geladen.

Die Ladſchauffel ſo .7. Kugel an jhrer Laͤnge hat/ bringt .¾. kugel ſchwer.¾.
Pulffer in das Stuck/ vnd mit beeden Fuͤrſchlaͤgen ſampt der Kugel/ wird
das Stuck .5. Mundungen hoch geladen ſeyn/ dann das Pulffer allein .3.
Mundhoͤhenen voͤllig beſchlaͤgt/ demnach aber bey gar groſſen Stucken es
gar muͤheſam vnd vnbequem iſt/ ein dergleichen lange Ladſchauffel zu ge-
brauchen/ als kan man das beruͤrte Pulffer/ auf zwey mahl einladen/ derge-
ſtalt/ man mache die Schauffel allein .3⅝. kugel lang/ ſo faſſet ſie den halben.⅜.
Theil/ der gedachten drey Viertel kugel ſchwer/ nemblich .9. pf. Pulffer/ vnd
bringen alſo dergleichen zwo Schauffel voll/ eben auch die obbeſagte .¾.
kugel ſchwer Pulffer/ in das Stuck.

Wann die Schauffel .3¼. kugel lang zugericht wird/ ſo faſſet ſie den .⅓..⅓.
kugel ſchwer/ begreifft .1⅓. Mund Pulffer im Stuck/ aber mit den beeden
Fuͤrſchlaͤgen/ vnd der Kugel/ ſo iſt es .3⅓. Mund hoch geladen.

Die Ladſchauffel iſt .6¼. kugel lang/ ſo bringt ſie .⅔. kugel ſchwer Pulffer/.⅔.
welches .2⅔. Mundung hoͤhe im Stuck außtraͤgt/ vnd mit ſampt den beyden
Fuͤrſchlaͤgen beneben der Kugel/ begreifft alles .4⅔. Mundungen.

So die Schauffel .7¾. kugel lang gemacht wird/ ſo faſſt ſie auf ein mahl.⅘.
.⅘. kugel ſchwer Pulffer/ das beſchlaͤgt .3¼. Mund/ vnd ſampt den zween Fuͤr-
ſchlaͤgen beneben der Kugel/ ſo iſt das Stuck .5¼. Mund hoch geladen.

Die Schauffel iſt .4. kugel lang/ ſo bringt ſie den halben Theil von den.⅖.
.⅘. kugel ſchwer/ traͤgt im Stuck .1⅝. Mund auß/ aber mit den beeden Fuͤr-
ſchlaͤgen/ ſampt der Kugel iſt es .3⅝. Mund hoch/ beſchloſſen/ Alſo mag auß
vorgehoͤꝛter Experienz vnd rechtem Fundament/ jede Ladſchauffel gemacht
werden/ nach dem man etwan vil oder wenig Pulffer zu laden begehrt/ Son-Ein einige
Ladſchauffel
mag zu allem
Laden ge-
braucht wer-
den.

ſten aber/ vnd da man ein einige Ladſchauffel/ welche .5. kugel lang außtra-
gen thut/ verfertigte/ ſo mag dieſelbige zu allen Ladungen/ (.ſo wol zu gegen-
wertigen eiſern/ als nicht weniger auch zu bleyern vnd ſtainern Kuglen.) ge-
braucht werden. Sintemahlen gnugſam wiſſend/ daß jedes gantze Viertel
Kugel/ auf diſer Ladſchauffel .21⅓. Lott Pulffer haͤlt/ (.jedoch das allervor-
derſte halb rund geſchnittene Viertel nie nit gerechnet.) Ein Gleichnuß/ zu
der gantzen Kugel ſchwer Pulffer/ muß die Schauffel .9¼. kugel lang ſeyn/
dahero ſo muͤſſen allein .9. Kugel/ das ſeynd .36. gantze Viertel/ jedes Vier-
tel aber zu .21⅓. Lott/ thut .24. pf. Pulffer/ gerechnet werden. Darmit ſo iſt
nun gnugſam erwiſen/ daß diſes ſo apert gelehrtes Ladſchauffel ſchneiden/
ſo wol di Scienzia, als auch in der wahren Practica, an der Prob ſtehn/
auch den Tag wol leiden mag/ dannenhero ein jedes Viertel Kugel/ in der
Ladſchauffel/ den .36. Theil/ der kugel ſchwer/ Pulffer betragen thut/ war-
nach dann auf all andere gar leichtlich der calculus zu machen iſt.

Wann dann vorgehoͤrter maſſen/ ein .5. kugel lange Ladſchauffel/ ver-
fertiget iſt worden/ ſo kan in derſelbigen/ das hieoben beſchribene Scheiblin/

vnd
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[97/0119] Die Ladſchauffel zu ſchneiden. jhren zween Fuͤrſchlaͤgen/ vnd ſampt der Kugel ſo iſt das Stuck in allem .3. Mundungen hoch geladen. Die Ladſchauffel ſo .7. Kugel an jhrer Laͤnge hat/ bringt .¾. kugel ſchwer Pulffer in das Stuck/ vnd mit beeden Fuͤrſchlaͤgen ſampt der Kugel/ wird das Stuck .5. Mundungen hoch geladen ſeyn/ dann das Pulffer allein .3. Mundhoͤhenen voͤllig beſchlaͤgt/ demnach aber bey gar groſſen Stucken es gar muͤheſam vnd vnbequem iſt/ ein dergleichen lange Ladſchauffel zu ge- brauchen/ als kan man das beruͤrte Pulffer/ auf zwey mahl einladen/ derge- ſtalt/ man mache die Schauffel allein .3⅝. kugel lang/ ſo faſſet ſie den halben Theil/ der gedachten drey Viertel kugel ſchwer/ nemblich .9. pf. Pulffer/ vnd bringen alſo dergleichen zwo Schauffel voll/ eben auch die obbeſagte .¾. kugel ſchwer Pulffer/ in das Stuck. .¾. .⅜. Wann die Schauffel .3¼. kugel lang zugericht wird/ ſo faſſet ſie den .⅓. kugel ſchwer/ begreifft .1⅓. Mund Pulffer im Stuck/ aber mit den beeden Fuͤrſchlaͤgen/ vnd der Kugel/ ſo iſt es .3⅓. Mund hoch geladen. .⅓. Die Ladſchauffel iſt .6¼. kugel lang/ ſo bringt ſie .⅔. kugel ſchwer Pulffer/ welches .2⅔. Mundung hoͤhe im Stuck außtraͤgt/ vnd mit ſampt den beyden Fuͤrſchlaͤgen beneben der Kugel/ begreifft alles .4⅔. Mundungen. .⅔. So die Schauffel .7¾. kugel lang gemacht wird/ ſo faſſt ſie auf ein mahl .⅘. kugel ſchwer Pulffer/ das beſchlaͤgt .3¼. Mund/ vnd ſampt den zween Fuͤr- ſchlaͤgen beneben der Kugel/ ſo iſt das Stuck .5¼. Mund hoch geladen. .⅘. Die Schauffel iſt .4. kugel lang/ ſo bringt ſie den halben Theil von den .⅘. kugel ſchwer/ traͤgt im Stuck .1⅝. Mund auß/ aber mit den beeden Fuͤr- ſchlaͤgen/ ſampt der Kugel iſt es .3⅝. Mund hoch/ beſchloſſen/ Alſo mag auß vorgehoͤꝛter Experienz vnd rechtem Fundament/ jede Ladſchauffel gemacht werden/ nach dem man etwan vil oder wenig Pulffer zu laden begehrt/ Son- ſten aber/ vnd da man ein einige Ladſchauffel/ welche .5. kugel lang außtra- gen thut/ verfertigte/ ſo mag dieſelbige zu allen Ladungen/ (.ſo wol zu gegen- wertigen eiſern/ als nicht weniger auch zu bleyern vnd ſtainern Kuglen.) ge- braucht werden. Sintemahlen gnugſam wiſſend/ daß jedes gantze Viertel Kugel/ auf diſer Ladſchauffel .21⅓. Lott Pulffer haͤlt/ (.jedoch das allervor- derſte halb rund geſchnittene Viertel nie nit gerechnet.) Ein Gleichnuß/ zu der gantzen Kugel ſchwer Pulffer/ muß die Schauffel .9¼. kugel lang ſeyn/ dahero ſo muͤſſen allein .9. Kugel/ das ſeynd .36. gantze Viertel/ jedes Vier- tel aber zu .21⅓. Lott/ thut .24. pf. Pulffer/ gerechnet werden. Darmit ſo iſt nun gnugſam erwiſen/ daß diſes ſo apert gelehrtes Ladſchauffel ſchneiden/ ſo wol di Scienzia, als auch in der wahren Practica, an der Prob ſtehn/ auch den Tag wol leiden mag/ dannenhero ein jedes Viertel Kugel/ in der Ladſchauffel/ den .36. Theil/ der kugel ſchwer/ Pulffer betragen thut/ war- nach dann auf all andere gar leichtlich der calculus zu machen iſt. .⅖. Ein einige Ladſchauffel mag zu allem Laden ge- braucht wer- den. Wann dann vorgehoͤrter maſſen/ ein .5. kugel lange Ladſchauffel/ ver- fertiget iſt worden/ ſo kan in derſelbigen/ das hieoben beſchribene Scheiblin/ vnd N

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Zitationshilfe: Furttenbach, Joseph: Büchsenmeisterey-Schul. Augsburg, 1643, S. 97. In: Deutsches Textarchiv <https://www.deutschestextarchiv.de/furttenbach_buechsenmeister_1643/119>, abgerufen am 22.11.2024.