Francisci, Erasmus: Das eröffnete Lust-Haus Der Ober- und Nieder-Welt. Nürnberg, 1676.von dem Mond. dre. Nachdemmal man aber die Widerstralen so unterschiedlich und manch-faltig befindet; fleust je die Folgerey daraus/ daß solche Thäler und Ber- ge/ aus gantz ungleicher Materi/ bereitet seyen/ wie die unsrige. Die- sem nach sage ich nochmals/ die Oerter/ so vor andren hell gläntzen/ seynd felsicht: Denn die Körper/ welche am festesten/ schlagen das Liecht und den Stral der Sonnen stärcker zu rück/ als die/ welche solche Härtigkeit nicht haben; und deßwegen scheinen sie auch klärer/ als diese: wie uns dessen die Spiegel-Kunst versichert. Adlerhaupt. Jch empfinde noch keinen so gewaltigen Zug/ der Goldstern. durch die Manchfaltigkeit der Ursachen/ erlangt ei- die J i i iij
von dem Mond. dre. Nachdemmal man aber die Wideꝛſtralẽ ſo unteꝛſchiedlich und manch-faltig befindet; fleuſt je die Folgerey daraus/ daß ſolche Thaͤler und Ber- ge/ aus gantz ungleicher Materi/ bereitet ſeyen/ wie die unſrige. Die- ſem nach ſage ich nochmals/ die Oerter/ ſo vor andren hell glaͤntzen/ ſeynd felſicht: Denn die Koͤrper/ welche am feſteſten/ ſchlagen das Liecht und den Stral der Sonnen ſtaͤrcker zu ruͤck/ als die/ welche ſolche Haͤrtigkeit nicht haben; und deßwegen ſcheinen ſie auch klaͤrer/ als dieſe: wie uns deſſen die Spiegel-Kunſt verſichert. Adlerhaupt. Jch empfinde noch keinen ſo gewaltigen Zug/ der Goldſtern. durch die Manchfaltigkeit der Urſachen/ erlangt ei- die J i i iij
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von dem Mond.
dre. Nachdemmal man aber die Wideꝛſtralẽ ſo unteꝛſchiedlich und manch-
faltig befindet; fleuſt je die Folgerey daraus/ daß ſolche Thaͤler und Ber-
ge/ aus gantz ungleicher Materi/ bereitet ſeyen/ wie die unſrige. Die-
ſem nach ſage ich nochmals/ die Oerter/ ſo vor andren hell glaͤntzen/ ſeynd
felſicht: Denn die Koͤrper/ welche am feſteſten/ ſchlagen das Liecht und den
Stral der Sonnen ſtaͤrcker zu ruͤck/ als die/ welche ſolche Haͤrtigkeit nicht
haben; und deßwegen ſcheinen ſie auch klaͤrer/ als dieſe: wie uns deſſen die
Spiegel-Kunſt verſichert.
Adlerhaupt. Jch empfinde noch keinen ſo gewaltigen Zug/ der
mich auf deß Herꝛn Meinung reiſſe. Jn einer Sache/ die mehr/ denn
aus einer Urſache/ quellen kan/ iſt die Gewißheit uͤbel zu treffen/ und nach
einer Urſach allein kein unfehlbarer Schluß zu richten. Es ſind noch wol
andre Urſachen vorhanden/ warum ein Thal heller ſey/ denn das andre:
und kan/ unter andren/ ſolches deßwegen geſchehen/ weil eines tieffer iſt/
als das andre: alſo/ daß je tieffer die Thaͤler ſeynd/ groͤſſere und viel-
faͤltigere Veraͤndrung die umherligende/ auf mancherley Weiſe geneigte
oder gebogene/ Berge geben koͤnnen: daher denn auch ſelbige Thaͤler/ als
wie vorgemeldete Aetnæiſche/ Cretenſiſche/ und Sinaiſche/ nothwendig
heller ſcheinen muͤſſen.
Goldſtern. durch die Manchfaltigkeit der Urſachen/ erlangt ei-
ne Sache offt mehr Gewiß als Ungewißheit. Zu dem hindert ſolche Viel-
faͤltigkeit nicht/ daß aus einer allein bisweilen der Beweiß geſchoͤpffet
werde/ nach dem die Frage beſchaffen iſt. Und muß man/ wenn mehr/
als eine Urſach/ zu vermuten ſtehet/ die ſcheinbarſte und gewigtigſte ſtets/
vor den andren/ erwaͤhlen. Jch ſtreite ſolches nicht/ ſondern geſtehe un-
gedrungen/ daß auch die unterſchiedliche Tieffe/ in den Thaͤlern/ eine ſol-
che Glantz-Veraͤndrung ſtifften koͤnne. Denn wenn man es nur rich-
tig deutet/ ſo geſchicht hiedurch meinem Satze gantz kein Abbruch. Un-
terdeſſen zeige mir der Herꝛ die Urſachen/ warum alle gleich-tieffe Thaͤler
als die groſſe Caſpiſche Jnſel/ das Europæiſch-Sarmatiſche Gebirge
der Serrorum, die Carpatiſchen Berge/ und andre/ nicht alle auch glei-
che Klarheit haben/ wenn der Mond in ſeiner Fuͤlle begriffen? Daß aber
dieſe/ mit den vorigen/ in gleicher Hoͤhe/ ſtehet/ aus ihrer erſten und letz-
ten Erſcheinung/ wenn nemlich die Grentze deß Liechts und Schattens ih-
nen gar nahe iſt/ leicht zu erweiſen. Derhalben mag hierauf keine andre
Antwort/ ohn allein dieſe/ gegeben werden/ daß ſelbige Thaͤler zum Theil
finſterer/ zum Theil auch pfuͤtzig/ und waldechtig oder holtzig/ und ge-
puͤſcht ſeyn koͤnnen. Gibt man ſolches zu/ ſo muß auch dieſes mit zugeſtan-
den werden/ daß ſie uns tunckler fuͤrkommmen muͤſſen. Vielleicht ſind
die
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