Francisci, Erasmus: Das eröffnete Lust-Haus Der Ober- und Nieder-Welt. Nürnberg, 1676.Der ein und zwantzigste Discurs/ re hoc, quod de lucisero contigit, nec antea, nec postea contigisse.Ein solcher Scribent/ wie Varro ist/ würde gewißlich diß kein Wunderzeichen nennen/ wenn es nicht/ wider die Natur zu seyn/ schiene. Denn wir Menschen sagen/ von allen Wun- der-Begebnissen/ daß sie wider die Natur seyen; da sie es doch nicht sind. Denn wie mag das wider die Natur seyn/ was nach und durch GOttes Willen geschicht/ nachdemmal eines solchen Schöpffers Will zweiffelsohn einer jeden Sache Na- tur ist: Geschicht derhalben nichts Wunderbares und kein Wunderzeichen wider die Natur; sondern/ wider die Kund- schafft/ so man von der Natur hat etc. Was ist doch wol so ordentlich/ von dem Stiffter der Natur Himmels und der Erden/ als wie dertrefflichst- und richtigst-geordnete Lauff der Gestirne? Was/ mit so gültigen und beständigen Satzun- gen/ befestiget? Und dennoch/ weil es der so gewollt/ welcher das/ was Er geschaffen/ mit völliger Herrschafft und Gewal- regiert; hat dieser Stern/ dessen Grösse und Glantz/ vor an- dren/ bekandt ist/ seine Farbe/ Grösse/ Gestalt/ und was noch wunderlicher/ die Ordnung und Satzung seines Lauffs ge- ändert. Damals hat Er gewißlich die Regeln der Stern- kündiger/ so fern anders derselben schon etliche gewesen/ die sie/ als wie durch unfehlbare Ausrechnung/ von dem vergan- genem und zukünfftigem Lauffe deß Gestirns/ aufgezeichnet/ ihnen redlich verwirret: welchen Regeln sie nachgegangen/ als sie sich unterstanden zu sagen/ das/ was/ an dem Morgen- stern/ geschehen/ wäre weder zuvor/ noch hernach/ gesche- (a) S. Au- gustinus l. s. c.hen. (a) Aber/ wie dem allen; so lauffen manche Wunderzeichen doch auch/ hätte
Der ein und zwantzigſte Discurs/ re hoc, quod de luciſero contigit, nec antea, nec poſtea contigiſſe.Ein ſolcher Scribent/ wie Varro iſt/ wuͤrde gewißlich diß kein Wunderzeichen nennen/ wenn es nicht/ wider die Natur zu ſeyn/ ſchiene. Denn wir Menſchen ſagen/ von allen Wun- der-Begebniſſen/ daß ſie wider die Natur ſeyen; da ſie es doch nicht ſind. Denn wie mag das wider die Natur ſeyn/ was nach und durch GOttes Willen geſchicht/ nachdemmal eines ſolchen Schoͤpffers Will zweiffelsohn einer jeden Sache Na- tur iſt: Geſchicht derhalben nichts Wunderbares und kein Wunderzeichen wider die Natur; ſondern/ wider die Kund- ſchafft/ ſo man von der Natur hat ꝛc. Was iſt doch wol ſo ordentlich/ von dem Stiffter der Natur Himmels und der Erden/ als wie dertrefflichſt- und richtigſt-geordnete Lauff der Geſtirne? Was/ mit ſo guͤltigen und beſtaͤndigen Satzun- gen/ befeſtiget? Und dennoch/ weil es der ſo gewollt/ welcher das/ was Er geſchaffen/ mit voͤlliger Herꝛſchafft und Gewal- regiert; hat dieſer Stern/ deſſen Groͤſſe und Glantz/ vor an- dren/ bekandt iſt/ ſeine Farbe/ Groͤſſe/ Geſtalt/ und was noch wunderlicher/ die Ordnung und Satzung ſeines Lauffs ge- aͤndert. Damals hat Er gewißlich die Regeln der Stern- kuͤndiger/ ſo fern anders derſelben ſchon etliche geweſen/ die ſie/ als wie durch unfehlbare Ausrechnung/ von dem vergan- genem und zukuͤnfftigem Lauffe deß Geſtirns/ aufgezeichnet/ ihnen redlich verwirret: welchen Regeln ſie nachgegangen/ als ſie ſich unterſtanden zu ſagen/ das/ was/ an dem Morgen- ſtern/ geſchehen/ waͤre weder zuvor/ noch hernach/ geſche- (a) S. Au- guſtinus l. ſ. c.hen. (a) Aber/ wie dem allen; ſo lauffen manche Wunderzeichen doch auch/ haͤtte
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Der ein und zwantzigſte Discurs/
re hoc, quod de luciſero contigit, nec antea, nec poſtea contigiſſe.
Ein ſolcher Scribent/ wie Varro iſt/ wuͤrde gewißlich diß
kein Wunderzeichen nennen/ wenn es nicht/ wider die Natur
zu ſeyn/ ſchiene. Denn wir Menſchen ſagen/ von allen Wun-
der-Begebniſſen/ daß ſie wider die Natur ſeyen; da ſie es doch
nicht ſind. Denn wie mag das wider die Natur ſeyn/ was
nach und durch GOttes Willen geſchicht/ nachdemmal eines
ſolchen Schoͤpffers Will zweiffelsohn einer jeden Sache Na-
tur iſt: Geſchicht derhalben nichts Wunderbares und kein
Wunderzeichen wider die Natur; ſondern/ wider die Kund-
ſchafft/ ſo man von der Natur hat ꝛc. Was iſt doch wol ſo
ordentlich/ von dem Stiffter der Natur Himmels und der
Erden/ als wie dertrefflichſt- und richtigſt-geordnete Lauff
der Geſtirne? Was/ mit ſo guͤltigen und beſtaͤndigen Satzun-
gen/ befeſtiget? Und dennoch/ weil es der ſo gewollt/ welcher
das/ was Er geſchaffen/ mit voͤlliger Herꝛſchafft und Gewal-
regiert; hat dieſer Stern/ deſſen Groͤſſe und Glantz/ vor an-
dren/ bekandt iſt/ ſeine Farbe/ Groͤſſe/ Geſtalt/ und was noch
wunderlicher/ die Ordnung und Satzung ſeines Lauffs ge-
aͤndert. Damals hat Er gewißlich die Regeln der Stern-
kuͤndiger/ ſo fern anders derſelben ſchon etliche geweſen/ die
ſie/ als wie durch unfehlbare Ausrechnung/ von dem vergan-
genem und zukuͤnfftigem Lauffe deß Geſtirns/ aufgezeichnet/
ihnen redlich verwirret: welchen Regeln ſie nachgegangen/
als ſie ſich unterſtanden zu ſagen/ das/ was/ an dem Morgen-
ſtern/ geſchehen/ waͤre weder zuvor/ noch hernach/ geſche-
hen. (a)
(a) S. Au-
guſtinus l.
ſ. c.
Aber/ wie dem allen; ſo lauffen manche Wunderzeichen doch auch/
nicht allein in Betrachtung Goͤttlichen Willens/ ſondern auch der or-
dentlichen Natur-Krafft/ nicht wider die Natur. Und gleich wie Au-
guſtinus daſelbſt die hiſtoriſche Erzehlung Varronis fuͤr guͤltig annimmt/
wenn er bemeldtes Phænomenon ein Wunderzeichen/ nach der Mei-
nung Varronis/ und andrer heidniſchen Roͤmer/ nennet; damit er deſto
fuͤglicher den Heiden darthun moͤge/ weil die Natur/ durch ſolche unge-
meine Faͤlle/ ihren Gehorſam gegen dem Schoͤpffer zu erkennen gebe/ ha-
be man auch nicht zu zweifflen/ daß GOtt die Todten dermaleins aufer-
wecken werde: alſo wuͤrde gewißlich dieſer ſehr beſcheidener und gelehrter
Biſchoff keines weges die Meinung eines verſtaͤndigen Mathematici ver-
worffen haben/ wenn derſelbe ihm/ mit wahrſcheinlichen Beweisthuͤmern/
haͤtte
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