Francisci, Erasmus: Das eröffnete Lust-Haus Der Ober- und Nieder-Welt. Nürnberg, 1676.daß nur eine Welt sey etc. Grunde/ als ob nothwendig alle solche Welten müssten einander contra-hiren/ oder begreiffen/ oder auch miteinander Correspondentz haben: da doch eine jede (wenn nemlich viel Welten wären) in ihrem Geschlechte/ und in ihrem Bezirck/ wol der grösseste Begriff seyn könnte aller derer Sachen/ die in ihrem Kreise enthalten/ und nicht in der andren; und dem- nach hieraus/ meines Bedünckens/ eben so wenig eine Contradiction er- folgen würde/ als wenn man spräche: Kom ist die grösseste Stadt in Welschland; Paris/ in Franckreich; Alkayr/ in Egypten. Daß auch/ was von einem dependirt/ nothwendig gleichfalls nur eines seyn müsse; dörffte vielleicht mancher Baukünstler widersprechen/ der hie ein Haus/ dort ein Schloß/ anderswo eine Brücken/ oder andres Gebäu/ machen kan. Und wie kan ich/ oder einiger Mensch/ aus der blossen Ver- nunfft/ wissen/ ob GOtt nur eine Welt/ in seiner Jdea/ habe? Diß sind lauter Vorpfäle (Praesupposita) die ich nicht schuldig wäre zuzugeben. Solte es auch nicht/ so wol dem Göttlichen freyen Willen/ als der All- macht/ zu nahe geredt seyn/ daß Er nothwendig nur eine Welt hätte müs- sen herfür bringen? Adlerhaupt. Belangend die vorderste Gegen-Würffe; hab ich der K ij
daß nur eine Welt ſey ꝛc. Grunde/ als ob nothwendig alle ſolche Welten muͤſſten einander contra-hiren/ oder begreiffen/ oder auch miteinander Correſpondentz haben: da doch eine jede (wenn nemlich viel Welten waͤren) in ihrem Geſchlechte/ und in ihrem Bezirck/ wol der groͤſſeſte Begriff ſeyn koͤnnte aller derer Sachen/ die in ihrem Kreiſe enthalten/ und nicht in der andren; und dem- nach hieraus/ meines Beduͤnckens/ eben ſo wenig eine Contradiction er- folgen wuͤrde/ als wenn man ſpraͤche: Kom iſt die groͤſſeſte Stadt in Welſchland; Paris/ in Franckreich; Alkayr/ in Egypten. Daß auch/ was von einem dependirt/ nothwendig gleichfalls nur eines ſeyn muͤſſe; doͤrffte vielleicht mancher Baukuͤnſtler widerſprechen/ der hie ein Haus/ dort ein Schloß/ anderswo eine Bruͤcken/ oder andres Gebaͤu/ machen kan. Und wie kan ich/ oder einiger Menſch/ aus der bloſſen Ver- nunfft/ wiſſen/ ob GOtt nur eine Welt/ in ſeiner Jdea/ habe? Diß ſind lauter Vorpfaͤle (Præſuppoſita) die ich nicht ſchuldig waͤre zuzugeben. Solte es auch nicht/ ſo wol dem Goͤttlichen freyen Willen/ als der All- macht/ zu nahe geredt ſeyn/ daß Er nothwendig nur eine Welt haͤtte müſ- ſen herfuͤr bringen? Adlerhaupt. Belangend die vorderſte Gegen-Wuͤrffe; hab ich der K ij
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daß nur eine Welt ſey ꝛc.
Grunde/ als ob nothwendig alle ſolche Welten muͤſſten einander contra-
hiren/ oder begreiffen/ oder auch miteinander Correſpondentz haben: da
doch eine jede (wenn nemlich viel Welten waͤren) in ihrem Geſchlechte/
und in ihrem Bezirck/ wol der groͤſſeſte Begriff ſeyn koͤnnte aller derer
Sachen/ die in ihrem Kreiſe enthalten/ und nicht in der andren; und dem-
nach hieraus/ meines Beduͤnckens/ eben ſo wenig eine Contradiction er-
folgen wuͤrde/ als wenn man ſpraͤche: Kom iſt die groͤſſeſte Stadt in
Welſchland; Paris/ in Franckreich; Alkayr/ in Egypten. Daß
auch/ was von einem dependirt/ nothwendig gleichfalls nur eines ſeyn
muͤſſe; doͤrffte vielleicht mancher Baukuͤnſtler widerſprechen/ der hie ein
Haus/ dort ein Schloß/ anderswo eine Bruͤcken/ oder andres Gebaͤu/
machen kan. Und wie kan ich/ oder einiger Menſch/ aus der bloſſen Ver-
nunfft/ wiſſen/ ob GOtt nur eine Welt/ in ſeiner Jdea/ habe? Diß ſind
lauter Vorpfaͤle (Præſuppoſita) die ich nicht ſchuldig waͤre zuzugeben.
Solte es auch nicht/ ſo wol dem Goͤttlichen freyen Willen/ als der All-
macht/ zu nahe geredt ſeyn/ daß Er nothwendig nur eine Welt haͤtte müſ-
ſen herfuͤr bringen?
Adlerhaupt. Belangend die vorderſte Gegen-Wuͤrffe; hab ich
jetzt eben ſo wenig Luſt dieſelbe zu beantworten/ als der Herꝛ/ ſie weiter
auszufuͤhren; maſſen ich allein deß beruͤhmten Scribenten Beweisthuͤ-
mer fuͤrtragen wollen. Will derhalben nur kuͤrtzlich dieſes erinnern/ daß/
ob gleich viel gleich-groſſe oder ungleich-groſſe Weltkugeln waͤren: ſie doch
nur/ fuͤr eine Welt/ muͤſſten gehalten werden: weil alles Erſchaffene von
einem kommt/ auch von einem regieret wird/ und alles ſich/ zu ſeiner Herꝛ-
lichkeit/ vereinigen muß. Auf den letzteren Vorwurff aber/ der von meh-
rer Angelegenheit/ weder die vorigen/ iſt/ findet der Herꝛ eine gute Ver-
antwortung/ bey dem Authore ſelbſten. Der ſich hieruͤber alſo erklaͤret/
daß ein beſcheidener und vernuͤnfftiger Mann/ meines Ermeſſens/ mit ihm
wol zu frieden ſeyn kan. Sehen wir (ſchreibt er) auf Gottes Macht/
Krafft und Gewalt; ſo iſt gewiß/ daß Er haͤtte unendlich viel Welten er-
ſchaffen koͤnnen: ſehen wir aber an die Gelegenheit deß Geſchoͤpffs; ſo iſt
ſolches unmoͤglich geweſen. Wir wollen uns die Ewigkeit einbilden/ als
einen geraden Strich/ der gantz unermeß- und unendlich fortlauffe. Dieſe
ewig-fortlauffende Lini ſey gleichſam der Durchſchnitt deß Goͤttlichen
Kreiſes/ oder Goͤttlicher Subſtantz. Was man/ an dieſem gantzen Mit-
tel-Strich/ oder Durchſchnitt der Ewigkeit/ fuͤr ein Punct ergreifft/ das
wird gantz uͤberall/ von den Extremis, gleichweit entſeſſen ſeyn. Denn
weil die Ewigkeit etwas unendliches iſt: ſo ſtehet der Punct/ oder Tipſſel/
den wir/ an der Ewigkeit/ bemercken/ von dem Anfange/ Mittel/ und Ende
der
Die Ewig-
keit/ mit ei-
ner unendli-
chen Lini
verglichen.
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Zitationshilfe: | Francisci, Erasmus: Das eröffnete Lust-Haus Der Ober- und Nieder-Welt. Nürnberg, 1676, S. 75. In: Deutsches Textarchiv <https://www.deutschestextarchiv.de/francisci_lusthaus_1676/101>, abgerufen am 23.07.2024. |