Ercker, Lazarus: Aula subterranea. Frankfurt (Main), 1672.Das erste Buch/ schnürt seyn/ so wiege die gegen einander auff einer andern Probir-Wag/und sihe ob sie gleiche Schweren haben/ dann häng sie an die Oertlein deß Bälckleins/ setz die Eichschälligen darein/ und heng die Probir-Wag an einen darzu gemachten Auffzug/ und zeuch sie gemach auff. Wann nun dieselb mit einem Ort auff die Seiten schlägt/ so besihe das Bälcklein/ ob seine beyde Längen auch gleiche Schweren haben: Ist nun das Bälcklein gleich/ und die Wag gleichwol noch auff eine Seiten zeucht/ das ist/ wann du sie auff einem Ort nieder druckst/ daß das Schälligen stehen bleibt/ und also auff der andern Seiten auch/ und will nicht wieder zu rück ge- hen/ sondern stehen bleibt/ so ist der Mangel an dem Balcken/ daß er an Wann die Wagen fal- len.den Orten zu hoch gericht/ davon dann die Wag auff beyde Seiten fäl- let/ und nicht innen stehen will: So du diß weist/ so richte den Balcken auf beyden Seiten etwas niedriger/ doch also/ daß er nicht auff einer Seiten höher oder niedriger sey als auff der andern: Zu solchem Richten solt du ein birnbaumen glat Bretlein haben/ darauff ein Riß ins Creutz ge- macht seyn solle/ und mitten auff dem Creutz ein Löchlein sey/ auff solches leg den gefeilten Balcken der Probirwag/ also/ daß das Wärtzlein ins Löchlein/ und der Balcken und Zünglein auff die Riß zu ligen kommen/ so kanstu also bald sehen/ wie der Balcken/ das Zünglein/ und die Oert- lein gerichtet seyn/ damit du ihm darnach helffen kanst. So dann das Bälcklein also gerichtet ist/ daß es gegen den Oert- solle beladen und unbela- den innen siehen. Wann nun die Probirwag auffs fleissigste also zugerichtet/ daß sie Schnel-
Das erſte Buch/ ſchnuͤrt ſeyn/ ſo wiege die gegen einander auff einer andern Probir-Wag/und ſihe ob ſie gleiche Schweren haben/ dañ haͤng ſie an die Oertlein deß Baͤlckleins/ ſetz die Eichſchaͤlligen darein/ und heng die Probir-Wag an einen darzu gemachten Auffzug/ und zeuch ſie gemach auff. Wann nun dieſelb mit einem Ort auff die Seiten ſchlaͤgt/ ſo beſihe das Baͤlcklein/ ob ſeine beyde Laͤngen auch gleiche Schweren haben: Iſt nun das Baͤlcklein gleich/ und die Wag gleichwol noch auff eine Seiten zeucht/ das iſt/ wañ du ſie auff einem Ort nieder druckſt/ daß das Schaͤlligen ſtehen bleibt/ und alſo auff der andern Seiten auch/ und will nicht wieder zu ruͤck ge- hen/ ſondern ſtehen bleibt/ ſo iſt der Mangel an dem Balcken/ daß er an Wann die Wagen fal- len.den Orten zu hoch gericht/ davon dann die Wag auff beyde Seiten faͤl- let/ und nicht innen ſtehen will: So du diß weiſt/ ſo richte den Balcken auf beyden Seiten etwas niedriger/ doch alſo/ daß er nicht auff einer Seiten hoͤher oder niedriger ſey als auff der andern: Zu ſolchem Richten ſolt du ein birnbaumen glat Bretlein haben/ darauff ein Riß ins Creutz ge- macht ſeyn ſolle/ und mitten auff dem Creutz ein Loͤchlein ſey/ auff ſolches leg den gefeilten Balcken der Probirwag/ alſo/ daß das Waͤrtzlein ins Loͤchlein/ und der Balcken und Zuͤnglein auff die Riß zu ligen kommen/ ſo kanſtu alſo bald ſehen/ wie der Balcken/ das Zuͤnglein/ und die Oert- lein gerichtet ſeyn/ damit du ihm darnach helffen kanſt. So dann das Baͤlcklein alſo gerichtet iſt/ daß es gegen den Oert- ſolle beladen und unbela- den innen ſiehen. Wann nun die Probirwag auffs fleiſſigſte alſo zugerichtet/ daß ſie Schnel-
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Das erſte Buch/
ſchnuͤrt ſeyn/ ſo wiege die gegen einander auff einer andern Probir-Wag/
und ſihe ob ſie gleiche Schweren haben/ dañ haͤng ſie an die Oertlein deß
Baͤlckleins/ ſetz die Eichſchaͤlligen darein/ und heng die Probir-Wag an
einen darzu gemachten Auffzug/ und zeuch ſie gemach auff. Wann nun
dieſelb mit einem Ort auff die Seiten ſchlaͤgt/ ſo beſihe das Baͤlcklein/ ob
ſeine beyde Laͤngen auch gleiche Schweren haben: Iſt nun das Baͤlcklein
gleich/ und die Wag gleichwol noch auff eine Seiten zeucht/ das iſt/ wañ
du ſie auff einem Ort nieder druckſt/ daß das Schaͤlligen ſtehen bleibt/
und alſo auff der andern Seiten auch/ und will nicht wieder zu ruͤck ge-
hen/ ſondern ſtehen bleibt/ ſo iſt der Mangel an dem Balcken/ daß er an
den Orten zu hoch gericht/ davon dann die Wag auff beyde Seiten faͤl-
let/ und nicht innen ſtehen will: So du diß weiſt/ ſo richte den Balcken auf
beyden Seiten etwas niedriger/ doch alſo/ daß er nicht auff einer Seiten
hoͤher oder niedriger ſey als auff der andern: Zu ſolchem Richten ſolt du
ein birnbaumen glat Bretlein haben/ darauff ein Riß ins Creutz ge-
macht ſeyn ſolle/ und mitten auff dem Creutz ein Loͤchlein ſey/ auff ſolches
leg den gefeilten Balcken der Probirwag/ alſo/ daß das Waͤrtzlein ins
Loͤchlein/ und der Balcken und Zuͤnglein auff die Riß zu ligen kommen/
ſo kanſtu alſo bald ſehen/ wie der Balcken/ das Zuͤnglein/ und die Oert-
lein gerichtet ſeyn/ damit du ihm darnach helffen kanſt.
Wann die
Wagen fal-
len.
So dann das Baͤlcklein alſo gerichtet iſt/ daß es gegen den Oert-
lein ein wenig niedriger ſteht als der Strich/ oder Riß auf dem Bretlein
iſt/ ſo leg es dann ins Kloͤblein in ſein Laͤger/ gib ihm die rechte Schnellig-
keit/ alſo daß es das kleinſte Gewichtlein in den Probirgewichten/ wohl-
erkantlich herauß ziehe/ und im Laͤger nicht ſtecke/ auch darinnen nicht zu-
viel Lauffs habe/ das iſt/ daß die Hoͤßlein unten am Kloͤblein nicht zu weit
vom Waͤrtzlein ſtehen/ ſondern daß man nur zu pruͤffen darzwiſchen her-
durch ſehen kan.
Wann nun die Probirwag auffs fleiſſigſte alſo zugerichtet/ daß ſie
ihre Schnelligkeit recht hat/ und nicht ſteckt/ auch weder am Waͤrtzlein
noch am Baͤlcklein kein Mangel iſt/ ſo ſolle ſie billich beyde mit den Eich-
gewichten beladen/ und ohn dieſelbe unbeladen auch gerecht innen ſtehen/
thut ſie das nicht/ und ſchlaͤgt beladen auff die eine Seiten/ und unbe-
laden auff die andere/ dann finder ſich der groͤſte Mangel/ den ihr viel
zu wenden nicht verſtehen. Man ſoll ihm aber alſo thun: Hilff der Wag
oben an einem Oertlein/ und auff der andern Seiten am Schaͤlligen/
Das verſtehe alſo: Biege das eine Oertlein ein wenig zu pruͤffen unter-
ſich/ oder ein wenig enger/ ſo gibts der Wag auff der andern Seiten
alsbald einen Außſchlag/ dann die Laͤng uͤberwaͤgt die Schwaͤre/ umb
ſo viel nimb auff der andern Seiten dem Schaͤlligen ab/ damit die Wag
gleich im Kloben wieder innen ſtehet/ alsdann verſuch die wiederumb/ ob
ſie beladen oder unbeladen recht thue/ und ihre rechte zum erſten gegebene
Schnel-
Der groͤſte
Mangel im
Aurichten.
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Zitationshilfe: | Ercker, Lazarus: Aula subterranea. Frankfurt (Main), 1672, S. 70. In: Deutsches Textarchiv <https://www.deutschestextarchiv.de/ercker_aula01_1672/90>, abgerufen am 04.07.2024. |