Dannhauer, Johann Conrad: Catechismus Milch. Bd. 10. Straßburg, 1673.Die Andere Predigt schwere Gefängnuß geweßt seyn/ zu dero Erledigung solche hohe und hei-lige Person vonnöthen geweßt/ Ach Gott! wir müssen alle auß dem Schuld-Thurn schreyen/ ruffen und klagen:
Da klaget der arme Sünder über ein Malefitz-Gefängnuß/ über eine Ge- II. Clavis
Die Andere Predigt ſchwere Gefaͤngnuß geweßt ſeyn/ zu dero Erledigung ſolche hohe und hei-lige Perſon vonnoͤthen geweßt/ Ach Gott! wir muͤſſen alle auß dem Schuld-Thurn ſchreyen/ ruffen und klagen:
Da klaget der arme Suͤnder uͤber ein Malefitz-Gefaͤngnuß/ uͤber eine Ge- II. Clavis
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Die Andere Predigt
ſchwere Gefaͤngnuß geweßt ſeyn/ zu dero Erledigung ſolche hohe und hei-
lige Perſon vonnoͤthen geweßt/ Ach Gott! wir muͤſſen alle auß dem
Schuld-Thurn ſchreyen/ ruffen und klagen:
Dem Teuffel ich gefangen lag/
Jm Tod war ich verlohren/ ꝛc.
Da klaget der arme Suͤnder uͤber ein Malefitz-Gefaͤngnuß/ uͤber eine Ge-
fangenſchafft im Stock-Hauß/ nicht nur auff Leib und Leben/ ſondern auff
den ewigen Tod/ uͤber eine tyranniſche Gefangenſchafft/ da der Kercker-
Meiſter iſt der Teuffel/ der grauſame Ertz-Tyrann/ fuͤr welchem der Menſch
keine Gnade findet/ wie Joſeph Gnade funden hat fuͤr dem Ampt-Mann
uͤber das Gefaͤngnuß. Gen. 39/ 21. der lacht noch des Menſchen/ und fuͤh-
ret ihn in ſeinen Stricken zur Schau herum/ wie der Tamerlanes dem
Tuͤrckiſchen Sultan Bajazeth gethan. Es iſt captivitas laborioſa, eine
beſchwerliche Gefangenſchafft. Mein Suͤnd mich quaͤlet Nacht und
Tag/ ꝛc. So beſchwerlich war Simſon ſeine Hafft nicht/ da er mit
zwo ehrnen Ketten gebunden mußte mahlen im Gefaͤngnuß/ wie ein Roß
an der Roß-Muͤhlen. Viel tauſendmal beſchwerlicher iſt die geiſtliche
Gefaͤngnuß des armen ſuͤndlichen Menſchen/ da er alle Gliedmaſſen dem
Teuffel zu ſeinem Dienſt muß darleihen. Es iſt captivitas infinita & im-
pedita, ein unendliches Gefaͤngnuß/ ich fiel auch im̃er tieffer drein/
wie Jeremias in den Schlam̃/ Jer. 38. Und wehe dem/ der nicht hie ſo heulet/
der wird dort ſo heulen/ Zetter und Mordio ſchreyen muͤſſen. Aber man-
che machen es eben/ wie die jenige/ die im Gefaͤngnuß luſtig und guter ding
ſeynd/ ſpielen/ karten/ dencken nit/ daß der Tod ſo nahe ſey; wie die phrene-
tici und unſinnige Leute/ die ihnen bey ihren Feſſeln und Banden noch groſſe
Freyheit einbilden/ alſo beluſtigen ſich dieſe mit des Sathans Stricken/
den guͤldenen Geitz-Ketten/ den Wolluſt-Ketten/ ja ſchlagen noch wohl
nach denen/ die ſie wollen auffloͤſen. Kein Thier iſt doch ſo thumm/ eine
Katz/ wann ſie eingeſperret/ wie wuͤtet ſie? Ein Vogel/ wann er gefangen/
wie ſchnappet er nach der Freyheit? wie ſeuffzeten die Kinder Jſrael in E-
gypten? da ſie doch den Troſt hatten mortem eſſe finem laborum, durch den
Tod komme ihr Jammer/ Truͤbſal und Elend zu einem erwuͤnſchten und
ſeeligen End? aber in dieſer Gefaͤngnuß iſt der Tod initium æternarum
pœnarum, ein Anfang der ewigen Straffen. Wann wir das gedaͤchten/
wie ſolten uns die Predigten von der Freyheit ſo lieblich fuͤrkommen/ wie ſol-
ten wir ſie ſo gern hoͤren? Wie ſolten wir Chriſto ſo hertzlich dafuͤr dancken?
II. Clavis
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