Dannhauer, Johann Conrad: Catechismus-Milch. Bd. 9. Straßburg, 1672.
2. Roratio, sol solche Erschöpffung geschehen/ so muß man den Text gleich- B iij
2. Roratio, ſol ſolche Erſchoͤpffung geſchehen/ ſo muß man den Text gleich- B iij
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Predigt.
Schrifft wol wird ſein bekand geweſen/ und daß ſie mit Fleiß in den Synagogen
und Schulen getrieben worden ſey. Sonderlich aber hat man dem Volck den
Pſalter fuͤrgelegt und bekant gemacht/ daß ſie haben die Pſalmen geleſen/ gepre-
diget/ und gehandlet/ daß man wol ſihet/ daß in allen Staͤtten und Flecken ſind
Prieſter und Leviten geweſen/ die haben ihre Pfarren/ Kirchen und Schulen/ wel-
che man Synagogen nennet/ gehabt/ dahin ſich das Volck/ GOttes Wort zu hoͤren
und zu lernen/ verſamlet hat/ und ſie alſo ſind verſorgt geweſen/ daß die Schrifft
der Propheten und der Pſalmen fleiſſig ſind außgeleget; der Tempel zu Jeruſa-
lem blieb gleichwol in ſeinen Wuͤrden/ und die Oberſte oder Haupt-Pfarr-Kir-
che/ dahin ſie des Jahrs dreymal kamen/ zum Zeugnuß daß ſie ſich an GOtt hiel-
ten/ der daſelbſt zu wohnen zugeſagt hatte/ und Rechenſchafft ihres Glaubens
und Lehre thaͤten. Alſo fein waren die Kirchen beſtellet/ und geordnet in dieſem
Volck und die Schrifft taͤglich gehandlet/ daß auch die Einfaͤltigen davon einen
zimblichen Verſtand haͤtten/ was in den Pſalmen und Propheten geſchrieben
ſtuͤnde/ und koͤntens behalten. Wie dann auch jetzund/ GOtt Lob und Danck
unſere Kirchen alſo beſtellt ſind/ daß man dennoch da zuſammen kom̃t/ GOtt an-
zuruffen/ zu loben und zu dancken; das Wort GOttes reichlich darinn getrieben
wird/ daß auch ein einfaͤltiger grober Mann die Schrifft etlicher maſſen verſte-
hen kan/ wie dann bey den Juden auch ſolches geweſen iſt. Wir wiſſen je/ was
des HErꝛn Chriſti Juͤnger fuͤr Leute geweſen ſind/ nicht kluge Hoheprieſter/ Pha-
riſeer und Schrifftgelehrte/ ſondern waren arme Bettler und Fiſcher/ geringe
Leut/ Petrus/ Andreas und Bartholomaͤus/ dennoch kennen ſie den Pſalter/ hoͤ-
ren ihn leſen/ ſingen und predigen/ haben alſo die H. Schrifft gelernet/ haben
ſchlecht von Zuhoͤren lernen muͤſſen/ daß ſie es behalten/ und daran gedacht ha-
ben. Alſo ſihet man dennoch/ was die Zucht und Vermahnung zum Goͤttlichen
Wort thut/ wenn man die Leute treulich unterrichtet/ und die Leuthe auch mit fleiß
zu hoͤren/ und muß ſonderlich in dieſem Volck eine feine Zucht/ Fleiß und Gehor-
ſam geweſen ſeyn/ daß ſie fleiſſig zugehoͤret haben/ wann man geſungen/ und gele-
ſen hat in ihren Schulen/ oder Kirchen/ wenn ſie am Sabbath zuſammen kom-
men ſind zu predigen/ zu beten und zu ſingen/ wie wir in unſern Kirchen thun/ diß
Exempel der Juͤnger ſol uns auch reitzen/ daß wir GOttes Wort gerne hoͤren/
glauben und annem̃en/ die Abſolution empfahen/ Sacrament gebrauchen. Weil
nun dem alſo war bey den Juden/ ſo iſts nicht Wunder/ daß die lieben Juͤuger in
Galilæa, in ihren Schulen den Spruch auß dem Pſalm behalten haben. Aber
das iſt ſich zu verwundern/ daß ſie ihn eben auff die That Chriſti deuten koͤnnen/
als ſey es eben von dem außtreiben der Kaͤuffer und Verkaͤuffer geredet/ und ſonſt
von nichts anders. Es iſt aber ſeltzam geredet/ der Eiffer hat mich gefreſſen/
aber ſie haben es nach der Ebreiſchen Sprach-Art verſtanden/ und iſt ihnen die-
ſe Rede nicht unkaͤntlich geweſen. Denn ſie haben die Propheten fleiſſig ge-
leſen.
2. Roratio, ſol ſolche Erſchoͤpffung geſchehen/ ſo muß man den Text
nicht uͤberhujen/ uͤberſudlen/ und uͤberlauffen/ eine/ zwo/ drey oder mehr
Predigten thun kein Satisfaction, der Schatz iſt zu reich/ Moſes hat nicht
vergebens in ſeinem Valet-Lied Deut. 32, 2. gewuͤnſcht/ daß ſeine Reden
trieffen/ wie der Regen/ daher die Propheten Traͤuffler genennet worden/
gleich-
B iij
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