Dannhauer, Johann Conrad: Catechismvs-Milch. Bd. 8. Straßburg, 1666.Predigt. und bringet nicht mit sich/ als hielte man die ungetaufften Kinder für leib- wird/ ans Creutz/ und stieß ihn zur Welt hinauß. Es verdreußt ihn überauß sehr/ daß
wir arme Sünder ihn/ einen solchen hoffärtigen mächtigen Geist/ allein durch das Wort außtreiben sollen/ und er wider seinen Willen außfahren muß. Wir Menschen sind ja gegen dem Teuffel wie ein Strohalm/ daß/ wo er seine Gewalt über uns üben solte/ oder könte/ solte er uns nicht ein Augenblick leben lassen. Was thut aber unser HErr GOtt? Er zündet das arme Strohälmlein durch sein Wort/ das himmlische Feur/ an/ und macht so ein Liecht und Glantz in der Welt/ daß der Teuffel nicht weiß/ wo er bleiben soll/ und muß heute da/ morgen an einen andern Ort fliehen und außziehen. Also gehet das Werck noch im- merdar unter den Christen/ das heißt Teuffel außtreiben/ die stummen redend/ und die tauben hörend machen/ obs wol nicht leiblich geschicht/ dann es viel grös- ser und mehr/ daß man den Teuffel auß dem Hertzen treibe/ dann im Hertzen sitzet er viel fester. Christus aber treibt ihn auch leiblich auß; auf daß wir seine Macht mit Augen sehen/ und desto eher glauben sollen/ er werde ihn auch da her- auß treiben/ da er am festen sitzet/ und das durch so ein gering Ding/ nemlich durchs Wort/ die Absolution/ die Tauffe/ das hochwürdige Sacrament/ etc. Predigt. und bringet nicht mit ſich/ als hielte man die ungetaufften Kinder fuͤr leib- wird/ ans Creutz/ und ſtieß ihn zur Welt hinauß. Es verdreußt ihn uͤberauß ſehr/ daß
wir arme Suͤnder ihn/ einen ſolchen hoffaͤrtigen maͤchtigen Geiſt/ allein durch das Wort außtreiben ſollen/ und er wider ſeinen Willen außfahren muß. Wir Menſchen ſind ja gegen dem Teuffel wie ein Strohalm/ daß/ wo er ſeine Gewalt uͤber uns uͤben ſolte/ oder koͤnte/ ſolte er uns nicht ein Augenblick leben laſſen. Was thut aber unſer HErꝛ GOtt? Er zuͤndet das arme Strohaͤlmlein durch ſein Wort/ das himmliſche Feur/ an/ und macht ſo ein Liecht und Glantz in der Welt/ daß der Teuffel nicht weiß/ wo er bleiben ſoll/ und muß heute da/ morgen an einen andern Ort fliehen und außziehen. Alſo gehet das Werck noch im- merdar unter den Chriſten/ das heißt Teuffel außtreiben/ die ſtummen redend/ und die tauben hoͤrend machen/ obs wol nicht leiblich geſchicht/ dann es viel groͤſ- ſer und mehr/ daß man den Teuffel auß dem Hertzen treibe/ dann im Hertzen ſitzet er viel feſter. Chriſtus aber treibt ihn auch leiblich auß; auf daß wir ſeine Macht mit Augen ſehen/ und deſto eher glauben ſollen/ er werde ihn auch da her- auß treiben/ da er am feſten ſitzet/ und das durch ſo ein gering Ding/ nemlich durchs Wort/ die Abſolution/ die Tauffe/ das hochwuͤrdige Sacrament/ ꝛc. <TEI> <text> <body> <div n="1"> <pb facs="#f0903" n="879"/> <fw place="top" type="header"> <hi rendition="#b">Predigt.</hi> </fw><lb/> <note xml:id="seg2pn_10_2" prev="#seg2pn_10_1" place="foot" n="(h)">ans Creutz/ und ſtieß ihn zur Welt hinauß. Es verdreußt ihn uͤberauß ſehr/ daß<lb/> wir arme Suͤnder ihn/ einen ſolchen hoffaͤrtigen maͤchtigen Geiſt/ allein durch<lb/> das Wort außtreiben ſollen/ und er wider ſeinen Willen außfahren muß. Wir<lb/> Menſchen ſind ja gegen dem Teuffel wie ein Strohalm/ daß/ wo er ſeine Gewalt<lb/> uͤber uns uͤben ſolte/ oder koͤnte/ ſolte er uns nicht ein Augenblick leben laſſen.<lb/> Was thut aber unſer HErꝛ GOtt? Er zuͤndet das arme Strohaͤlmlein durch<lb/> ſein Wort/ das himmliſche Feur/ an/ und macht ſo ein Liecht und Glantz in der<lb/> Welt/ daß der Teuffel nicht weiß/ wo er bleiben ſoll/ und muß heute da/ morgen<lb/> an einen andern Ort fliehen und außziehen. Alſo gehet das Werck noch im-<lb/> merdar unter den Chriſten/ das heißt Teuffel außtreiben/ die ſtummen redend/<lb/> und die tauben hoͤrend machen/ obs wol nicht leiblich geſchicht/ dann es viel groͤſ-<lb/> ſer und mehr/ daß man den Teuffel auß dem Hertzen treibe/ dann im Hertzen ſitzet<lb/> er viel feſter. Chriſtus aber treibt ihn auch leiblich auß; auf daß wir ſeine<lb/> Macht mit Augen ſehen/ und deſto eher glauben ſollen/ er werde ihn auch da her-<lb/> auß treiben/ da er am feſten ſitzet/ und das durch ſo ein gering Ding/ nemlich<lb/> durchs Wort/ die Abſolution/ die Tauffe/ das hochwuͤrdige Sacrament/ ꝛc.</note><lb/> <p>und bringet nicht mit ſich/ als hielte man die ungetaufften Kinder fuͤr leib-<lb/> hafftige vom Sathan beſeſſene/ ſondern geſchicht allein den Gewalt deß boͤ-<lb/> ſen Geiſtes damit anzudeuten/ und folget gar nicht/ daß wann der Taͤuf-<lb/> fer ſpricht/ <hi rendition="#fr">Fahr auß du boͤſer Geiſt/</hi> daß darum der Taͤuffling vom<lb/> Teuffel beſeſſen ſey/ ſintemal auch Chriſtus zu Petro ſagt/ <hi rendition="#fr">hebe dich<lb/> Sathan/</hi> niemand wird aber deßwegen Petrum fuͤr einen Beſeſſenen<lb/> außſchreyen. Es iſt zwar der Gebrauch deß <hi rendition="#aq">Exorciſmi</hi> ſehr alt/ wie auß<lb/> den Kirchen-Hiſtorien zu ſehen/ und wo man ihn brauchet ohn Aberglau-<lb/> ben und Nothzwang/ laſſen wir ihn als ein Kirchen-Brauch gern paſſiren/<lb/> dabey feine Erinnerungen koͤnnen gemercket werden; Wir aber/ nach-<lb/> dem er hiebevor auß Chriſtlicher Wolmeynung unterlaſſen worden/ fuͤh-<lb/> ren ihn von neuem nicht ein/ erklaͤren aber doch deutlich und gruͤndlich auf<lb/> andere Weg auß GOttes Wort/ was fuͤr ein elende Gelegenheit und<lb/> Jammer es habe mit den Kindlein/ welche in Suͤnden empfangen und ge-<lb/> bohren/ und deßwegen der Gewalt deß Teuffels und Verdamnuͤß unter-<lb/> worffen ſind/ und koͤnnen es dennoch nicht gut heiſſen/ wann heimliche<lb/> Schwaͤrmer/ die da verlaͤugnen die Erbſuͤnd/ lehren/ daß der glaubigen<lb/> Eltern Kinder von Mutterleib an heilig und im Bunde Gottes ſeyn ſol-<lb/> len/ eben darum den <hi rendition="#aq">Exorciſmum</hi> nicht dulden wollen/ damit ihre falſche<lb/> Lehr dadurch nicht geoffenbahret und niedergelegt werde/ denſelbigen heim-<lb/> lichen oder oͤffentlichen Schwaͤrmern ſoll man im geringſten nichts zuge-<lb/> fallen ſeyn/ und auf ihr Vorgeben den <hi rendition="#aq">Exorciſmum</hi> nicht abſchaffen.<lb/> Sintemal ſie die Chriſtliche Freyheit dadurch zu ſchwaͤchen/ und ihren<lb/> Jrꝛthnm fortzupflantzen ſich unterſtehen. Wo aber die reine Lehr von der<lb/> Erbſuͤnde/ und was dero anhaͤngig/ vollkommen und ohne falſch getrieben<lb/> <fw place="bottom" type="catch">wird/</fw><lb/></p> </div> </body> </text> </TEI> [879/0903]
Predigt.
(h)
und bringet nicht mit ſich/ als hielte man die ungetaufften Kinder fuͤr leib-
hafftige vom Sathan beſeſſene/ ſondern geſchicht allein den Gewalt deß boͤ-
ſen Geiſtes damit anzudeuten/ und folget gar nicht/ daß wann der Taͤuf-
fer ſpricht/ Fahr auß du boͤſer Geiſt/ daß darum der Taͤuffling vom
Teuffel beſeſſen ſey/ ſintemal auch Chriſtus zu Petro ſagt/ hebe dich
Sathan/ niemand wird aber deßwegen Petrum fuͤr einen Beſeſſenen
außſchreyen. Es iſt zwar der Gebrauch deß Exorciſmi ſehr alt/ wie auß
den Kirchen-Hiſtorien zu ſehen/ und wo man ihn brauchet ohn Aberglau-
ben und Nothzwang/ laſſen wir ihn als ein Kirchen-Brauch gern paſſiren/
dabey feine Erinnerungen koͤnnen gemercket werden; Wir aber/ nach-
dem er hiebevor auß Chriſtlicher Wolmeynung unterlaſſen worden/ fuͤh-
ren ihn von neuem nicht ein/ erklaͤren aber doch deutlich und gruͤndlich auf
andere Weg auß GOttes Wort/ was fuͤr ein elende Gelegenheit und
Jammer es habe mit den Kindlein/ welche in Suͤnden empfangen und ge-
bohren/ und deßwegen der Gewalt deß Teuffels und Verdamnuͤß unter-
worffen ſind/ und koͤnnen es dennoch nicht gut heiſſen/ wann heimliche
Schwaͤrmer/ die da verlaͤugnen die Erbſuͤnd/ lehren/ daß der glaubigen
Eltern Kinder von Mutterleib an heilig und im Bunde Gottes ſeyn ſol-
len/ eben darum den Exorciſmum nicht dulden wollen/ damit ihre falſche
Lehr dadurch nicht geoffenbahret und niedergelegt werde/ denſelbigen heim-
lichen oder oͤffentlichen Schwaͤrmern ſoll man im geringſten nichts zuge-
fallen ſeyn/ und auf ihr Vorgeben den Exorciſmum nicht abſchaffen.
Sintemal ſie die Chriſtliche Freyheit dadurch zu ſchwaͤchen/ und ihren
Jrꝛthnm fortzupflantzen ſich unterſtehen. Wo aber die reine Lehr von der
Erbſuͤnde/ und was dero anhaͤngig/ vollkommen und ohne falſch getrieben
wird/
(h) ans Creutz/ und ſtieß ihn zur Welt hinauß. Es verdreußt ihn uͤberauß ſehr/ daß
wir arme Suͤnder ihn/ einen ſolchen hoffaͤrtigen maͤchtigen Geiſt/ allein durch
das Wort außtreiben ſollen/ und er wider ſeinen Willen außfahren muß. Wir
Menſchen ſind ja gegen dem Teuffel wie ein Strohalm/ daß/ wo er ſeine Gewalt
uͤber uns uͤben ſolte/ oder koͤnte/ ſolte er uns nicht ein Augenblick leben laſſen.
Was thut aber unſer HErꝛ GOtt? Er zuͤndet das arme Strohaͤlmlein durch
ſein Wort/ das himmliſche Feur/ an/ und macht ſo ein Liecht und Glantz in der
Welt/ daß der Teuffel nicht weiß/ wo er bleiben ſoll/ und muß heute da/ morgen
an einen andern Ort fliehen und außziehen. Alſo gehet das Werck noch im-
merdar unter den Chriſten/ das heißt Teuffel außtreiben/ die ſtummen redend/
und die tauben hoͤrend machen/ obs wol nicht leiblich geſchicht/ dann es viel groͤſ-
ſer und mehr/ daß man den Teuffel auß dem Hertzen treibe/ dann im Hertzen ſitzet
er viel feſter. Chriſtus aber treibt ihn auch leiblich auß; auf daß wir ſeine
Macht mit Augen ſehen/ und deſto eher glauben ſollen/ er werde ihn auch da her-
auß treiben/ da er am feſten ſitzet/ und das durch ſo ein gering Ding/ nemlich
durchs Wort/ die Abſolution/ die Tauffe/ das hochwuͤrdige Sacrament/ ꝛc.
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Zitationshilfe: | Dannhauer, Johann Conrad: Catechismvs-Milch. Bd. 8. Straßburg, 1666, S. 879. In: Deutsches Textarchiv <https://www.deutschestextarchiv.de/dannhauer_catechismus08_1666/903>, abgerufen am 16.07.2024. |