Dannhauer, Johann Conrad: Catechismvs-Milch. Bd. 8. Straßburg, 1666.Die dreissigste
Vid. Ton. 2. Isl. p. 446. f. 2. Darum ists eine schreckliche greuliche Blindheit und teuff elische Vermessen- thiget/
Die dreiſſigſte
Vid. Tõ. 2. Isl. p. 446. f. 2. Darum iſts eine ſchreckliche greuliche Blindheit und teuff eliſche Vermeſſen- thiget/
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Die dreiſſigſte
Durch Adams Fall iſt gantz verderbt
Menſchlich Natur und Weſen ꝛc.
Darum iſts eine ſchreckliche greuliche Blindheit und teuff eliſche Vermeſſen-
heit/ wann ſich ein Menſch unterſtehet (wie alle Werckheiligen und Henchler
thun/ durch ſeine Werck ꝛc. Suͤnde buͤſſen/ Gottes Gnade erwerben. Es iſt eine
lauſige Hoffart/ wann ein Juriſt/ Weltweiſer Moͤnch oder Nonn ſich alſo ruͤhmen
wolten/ es gemahnet mich ſolches gleich als wann ein armer Bettler/ der voller
Laͤuſe/ voller Frantzoſen/ Auſſatz/ und voller Vnflats waͤre/ gar uͤbel ſtuͤncke/ und
waͤre voller Maden und Wuͤrme an ſeinem gantzen Leibe/ wolte aber gleichwol
ſtoltz und hoffaͤrtig ſeyn/ ruͤhmen und ſagen: Ey ich bin ein feiner Kerl. Was
biſtu dann? Ey ich hab einen Kopff/ fuͤnff Finger/ zween Fuͤſſe/ Jtem/ ſoll ich
nicht froͤlich und hoffaͤrtig ſeyn? Jch hab einen ſchoͤnen/ reinen/ geſunden Leib. Ja
du biſt ein feiner Vnflat/ voller Geſchwere/ voll Eyter/ und voller Frantzoſen/
daß fuͤr Geſtanck Wunder iſt/ daß dich irgend ein Menſch dulden kan/ und daß
noch Leute ſeyn die dein warten/ das thun ſie nicht um deiner Schoͤnheit willen/
ſondern daß ſie fromm ſind und mit dir Gedult und Mitleiden haben/ dir Barm-
hertzigkeit erzeigen/ daß du nicht in deinem Geſtanck und Vnflat verderbeſt/ und
dich nicht deine Laͤuſe/ Wuͤrm und Maden freſſen. Wolte er aber ſich ruͤhmen/ ſo
ſage er alſo: Jch elender/ auſſaͤtziger Menſch oder voller Frantzoſen/ ruͤhme mich
deß/ daß mir die Gnad und Wolthat widerfaͤhret/ daß man mich im Spittal lei-
det/ mir Lager/ Eſſen und Trincken giebet/ und meiner wartet/ deß dancke ich from-
men Leuten/ die mich in meinem Vnflat nicht verderben/ noch mich die Wuͤrme
freſſen laſſen; derer Allmoſen/ Wolthat und Huͤlffe mag ich mich wol ruͤhmen/
ſonſt meinethalben habe ich gantz nichts zu ruͤhmen/ dann daß mir unwuͤrdigen/
elenden Menſchen fromme Leute alles gutes thun. Alſo duͤrffen wir nicht viel
ruͤhmens noch pochens fuͤrgeben/ wann wir fuͤr GOtt tretten wolten/ wann wir
gleich in den hoͤchſten und beſten Staͤnden leben auff Erden/ und wollen uns gleich
viel ruͤhmen/ ſo ſeynd wir doch fuͤr GOtt anders nichts/ dann Maden-Saͤcke/
Treck-Saͤcke/ voller Laͤuſe/ Maden/ Geſtancks/ und Vuflats/ daher ſpricht St.
Paulus/ Sie ſind allzumal Suͤnder/ und alle Welt iſt fuͤr GOtt ſchuldig/ und
Eſaias cap. 64. Wir ſind alleſampt wie die Vnreinen/ und alle unſere Gerechtig-
keit iſt wie ein unflaͤtig Kleid/ daß uns unſer lieber GOtt (unangeſehen unſere
Gebrechen) noch Gnade erzeiget/ und bißher bey dem Leben erhalten/ der doch gut
Recht und Vrſach haͤtte/ alle Stunde in Abgrund der Hoͤllen zu ſtoſſen/ und uns
arme Maden-Saͤcke in der Welt und in dieſem Jammerthal duldet/ ſo unſer al-
ler Spittal und Siech-Hauß iſt/ die wir allzumal fuͤr GOtt Frantzoͤſiſch und auſ-
ſaͤtzig ſind/ das haben wir ſeiner Gnade und Barmhertzigkeit zu dancken/ nicht
unſern guten Wercken. Sind dieſelbe gut/ ſo ſind ſie allein gut daher/ daß der
liebe GOtt durch die Finger ſihet/ und Gedult mit uns traͤget/ dann ſo er wolte
Suͤnde zurechnen/ wer wolte fuͤr ihm beſtehen? Darum wiſſen wir uns nichts
zu ruͤhmen/ dann ſeiner Gnad und Barmhertzigkeit/ die uns Chriſtus auß ſeiner
Fuͤlle mittheilet/ die unaußſchoͤpfflich iſt. Derhalben iſt es wol zu wundern/ daß
wir ſtoltz ſind/ ruͤhmen/ pochen und trotzen auff unſere Schoͤne/ Reichthum/ Adel/
Gewalt/ Kunſt/ Weißheit/ erbaren Wandel/ gute Werck/ Orden/ Verdienſt/ ꝛc. dañ
es iſt fuͤr GOtt eitel Zorn und Vngnade/ Falſch/ Vnflat und Dreck/ da iſt keine
Gnad und Warheit/ Philipp. am andern Capitel/ und zwar wann wir nicht mit
ſehenden Augen blind waͤren/ ſolten wir ja ſehen/ daß uns GOtt gnug gedemuͤ-
thiget/
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