Dannhauer, Johann Conrad: Catechismvs-Milch. Bd. 8. Straßburg, 1666.
Zwar gelehrte/ geschickte und weise Leute/ Räthe und Redner/ sollen Lutherus Tom. 6. Witt. p. 338. schreibt: Weil eine Stadt soll und muß len
Zwar gelehrte/ geſchickte und weiſe Leute/ Raͤthe und Redner/ ſollen Lutherus Tom. 6. Witt. p. 338. ſchreibt: Weil eine Stadt ſoll und muß len
<TEI> <text> <body> <div n="1"> <cit> <quote><pb facs="#f0440" n="416"/><fw place="top" type="header"><hi rendition="#b">Die neunte</hi></fw><lb/> mands unterthan oder eigen ſeyn: Aber wann das Evangelium eine ſolche Leh-<lb/> re waͤre/ ſo wolte ich in einer Stunde die gantze Welt bekehren. Wann Chriſtus<lb/> einem jeden haͤtte einen Sack voll Goldguͤlden geſchenckt// dazu ein Schloß oder<lb/> Stadt geben/ wer ſolte nicht ſein Juͤnger geblieben ſeyn? Sie waͤren alle zuge-<lb/> lauffen/ wann Er nur einem tauſend Guͤlden gegeben/ ja wann Er einem jegli-<lb/> chen nur einen Guͤlden geſchenckt/ und haͤtte denſelbigen ihn mit Friede gebrau-<lb/> chen laſſen/ und einen freyen Zaum gelaſſen zu Hurerey und Ehbruch/ zu wu-<lb/> chern und ſtehlen/ und daß ſie keine Gefahr deßhalben leiden doͤrfften/ noch ſich<lb/> muͤſten fuͤrchten fuͤr dem Tode/ da waͤre Er ein feiner Koͤnig geweſen. Aber da<lb/> Er ſagt/ man wird dir feind ſeyn/ und du muſt gehaſſet werden um meinet willen/<lb/> die Welt wird euch laͤſtern/ ſchaͤnden und auch toͤdten um meinet willen/ und<lb/> nicht goͤnnen den biſſen Brods/ ſo ihr eſſet/ oder daß ihr einen Augenblick leben<lb/> moͤget/ und ſolches alles wird euch um meinet willen widerfahren. So ſpricht<lb/> dann Fleiſch und Blut/ es ſeye der Teuffel an meiner ſtatt ein Chriſt/ gehe du hin/<lb/> und ſey ein Chriſt/ es ſtincket hie zu ſehr/ es koſtet viel/ und gehoͤrt und gehet viel<lb/> zum bleiben/ daß man ſoll alles in die Schantze ſchlagen/ man ſpricht/ ich wil wol<lb/> anfahen/ aber ich werde nicht bleiben. Wer nun hie ein groſſen Muth hat/ und ein<lb/> Waghals iſt/ wil der HErꝛ Chriſtus ſagen/ derſelbige wird mein rechter Juͤnger<lb/> genennet werden.</quote> <bibl/> </cit><lb/> <p>Zwar gelehrte/ geſchickte und weiſe Leute/ Raͤthe und Redner/ ſollen<lb/> und werden in den Schulen aufferzogen/ daß ſie weiſſagen/ fremde Spra-<lb/> chen verſtehen/ die Hoff-Teuffel die Cantzel-Teuffel außtreiben.</p><lb/> <cit> <quote><hi rendition="#aq">Lutherus Tom. 6. Witt. p.</hi> 338. ſchreibt: Weil eine Stadt ſoll und muß<lb/> Leute haben/ und allenthalben der groͤſte Gebreche/ Mangel und Klage iſt/ daß an<lb/> Leuthen fehle/ ſo muß man nicht harren/ biß ſie ſelbſt wachſen/ man wird ſie auch<lb/> weder auß Steinen hauen/ noch auß Holtz ſchnitzen/ ſo wird GOtt nicht Wunder<lb/> thun/ ſo lange man der Sachen durch andere ſeine dargethane Guͤter entrathen<lb/> kan. Darum muͤſſen wir dazu thun/ und Muͤhe und Koſt daran wenden/ ſie ſelbſt<lb/> erziehen und machen. Dann wes iſt die Schuld/ daß es jetzt in allen Staͤdten<lb/> ſo duͤnne ſiehet von geſchickten Leuten/ ohn der Obrigkeit/ die das junge Volck hat<lb/> laſſen auffwachſen/ wie das Holtz im Walde waͤchſet/ und nicht zugeſehen/ wie<lb/> mans lehre und ziehe? Darum iſts auch ſo unordig gewachſen/ daß zu keinem<lb/> Bau/ ſondern nur ein unnuͤtz Gehecke/ und nur zum Feurwerck tuͤchtig iſt. Es<lb/> muß doch weltlich Regiment bleiben/ ſoll mann dann zulaſſen/ daß eitel Ruͤltzen<lb/> und Knebel regieren/ ſo mans wol beſſern kan/ iſt je ein wild unvernuͤnfftiges<lb/> Fuͤrnehmen. So laß man eben ſo mehr Saͤu und Woͤlffe zu Herren machen.<lb/><hi rendition="#aq">Et mox:</hi> Zwar wann kein andere Stuͤtz an den Sprachen waͤre/ ſolt doch uns<lb/> das billig erfreuen und anzuͤnden/ daß es ſo ein edle feine Gabe Gottes iſt/ damit<lb/> uns Teutſchen GOtt itzt ſo reichlich faſt uͤber alle Laͤnder heimſucht und begnadet.<lb/> Man ſihet nicht viel/ daß der Teuffel dieſelben haͤtte laſſen durch die hohen Schu-<lb/> len und Kloͤſter auffkommen. Ja ſie haben allezeit auffs hoͤheſt darwider geto-<lb/> bet/ und auch noch toben/ dann der Teuffel roch den Braten wol/ wo die Spra-<lb/> chen herfuͤr kaͤmen/ wuͤrde ſein Reich ein Fach gewinnen/ das er nicht koͤnte leicht<lb/> wieder zu ſtopffen. Weil er nun nicht hat moͤgen wehren/ daß ſie herfuͤr kaͤmen/<lb/> dencket er doch/ ſie nun alſo ſchmal zu haleen/ daß ſie von ihnen ſelbſt wieder ſol-<lb/> <fw place="bottom" type="catch">len</fw><lb/></quote> </cit> </div> </body> </text> </TEI> [416/0440]
Die neunte
mands unterthan oder eigen ſeyn: Aber wann das Evangelium eine ſolche Leh-
re waͤre/ ſo wolte ich in einer Stunde die gantze Welt bekehren. Wann Chriſtus
einem jeden haͤtte einen Sack voll Goldguͤlden geſchenckt// dazu ein Schloß oder
Stadt geben/ wer ſolte nicht ſein Juͤnger geblieben ſeyn? Sie waͤren alle zuge-
lauffen/ wann Er nur einem tauſend Guͤlden gegeben/ ja wann Er einem jegli-
chen nur einen Guͤlden geſchenckt/ und haͤtte denſelbigen ihn mit Friede gebrau-
chen laſſen/ und einen freyen Zaum gelaſſen zu Hurerey und Ehbruch/ zu wu-
chern und ſtehlen/ und daß ſie keine Gefahr deßhalben leiden doͤrfften/ noch ſich
muͤſten fuͤrchten fuͤr dem Tode/ da waͤre Er ein feiner Koͤnig geweſen. Aber da
Er ſagt/ man wird dir feind ſeyn/ und du muſt gehaſſet werden um meinet willen/
die Welt wird euch laͤſtern/ ſchaͤnden und auch toͤdten um meinet willen/ und
nicht goͤnnen den biſſen Brods/ ſo ihr eſſet/ oder daß ihr einen Augenblick leben
moͤget/ und ſolches alles wird euch um meinet willen widerfahren. So ſpricht
dann Fleiſch und Blut/ es ſeye der Teuffel an meiner ſtatt ein Chriſt/ gehe du hin/
und ſey ein Chriſt/ es ſtincket hie zu ſehr/ es koſtet viel/ und gehoͤrt und gehet viel
zum bleiben/ daß man ſoll alles in die Schantze ſchlagen/ man ſpricht/ ich wil wol
anfahen/ aber ich werde nicht bleiben. Wer nun hie ein groſſen Muth hat/ und ein
Waghals iſt/ wil der HErꝛ Chriſtus ſagen/ derſelbige wird mein rechter Juͤnger
genennet werden.
Zwar gelehrte/ geſchickte und weiſe Leute/ Raͤthe und Redner/ ſollen
und werden in den Schulen aufferzogen/ daß ſie weiſſagen/ fremde Spra-
chen verſtehen/ die Hoff-Teuffel die Cantzel-Teuffel außtreiben.
Lutherus Tom. 6. Witt. p. 338. ſchreibt: Weil eine Stadt ſoll und muß
Leute haben/ und allenthalben der groͤſte Gebreche/ Mangel und Klage iſt/ daß an
Leuthen fehle/ ſo muß man nicht harren/ biß ſie ſelbſt wachſen/ man wird ſie auch
weder auß Steinen hauen/ noch auß Holtz ſchnitzen/ ſo wird GOtt nicht Wunder
thun/ ſo lange man der Sachen durch andere ſeine dargethane Guͤter entrathen
kan. Darum muͤſſen wir dazu thun/ und Muͤhe und Koſt daran wenden/ ſie ſelbſt
erziehen und machen. Dann wes iſt die Schuld/ daß es jetzt in allen Staͤdten
ſo duͤnne ſiehet von geſchickten Leuten/ ohn der Obrigkeit/ die das junge Volck hat
laſſen auffwachſen/ wie das Holtz im Walde waͤchſet/ und nicht zugeſehen/ wie
mans lehre und ziehe? Darum iſts auch ſo unordig gewachſen/ daß zu keinem
Bau/ ſondern nur ein unnuͤtz Gehecke/ und nur zum Feurwerck tuͤchtig iſt. Es
muß doch weltlich Regiment bleiben/ ſoll mann dann zulaſſen/ daß eitel Ruͤltzen
und Knebel regieren/ ſo mans wol beſſern kan/ iſt je ein wild unvernuͤnfftiges
Fuͤrnehmen. So laß man eben ſo mehr Saͤu und Woͤlffe zu Herren machen.
Et mox: Zwar wann kein andere Stuͤtz an den Sprachen waͤre/ ſolt doch uns
das billig erfreuen und anzuͤnden/ daß es ſo ein edle feine Gabe Gottes iſt/ damit
uns Teutſchen GOtt itzt ſo reichlich faſt uͤber alle Laͤnder heimſucht und begnadet.
Man ſihet nicht viel/ daß der Teuffel dieſelben haͤtte laſſen durch die hohen Schu-
len und Kloͤſter auffkommen. Ja ſie haben allezeit auffs hoͤheſt darwider geto-
bet/ und auch noch toben/ dann der Teuffel roch den Braten wol/ wo die Spra-
chen herfuͤr kaͤmen/ wuͤrde ſein Reich ein Fach gewinnen/ das er nicht koͤnte leicht
wieder zu ſtopffen. Weil er nun nicht hat moͤgen wehren/ daß ſie herfuͤr kaͤmen/
dencket er doch/ ſie nun alſo ſchmal zu haleen/ daß ſie von ihnen ſelbſt wieder ſol-
len
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