Dannhauer, Johann Conrad: Catechismvs-Milch. Bd. 8. Straßburg, 1666.
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Predigt.
ſo ſind alle Chriſten durch den Geiſt und Glauben aller Ding genaturt/ daß ſie
wol und recht thun/ mehr denn man ſie mit allen Geſetzen treiben kan/ und duͤrf-
fen fuͤr ſich ſelbſt keins Geſetzes noch Rechts. Zum Reich der Welt/ oder unter das
Geſetz gehoͤren alle/ die nicht Chriſten ſind: Denn ſintemal wenig glauben/ und
das weniger Theil ſich haͤlt nach Chriſtlicher Art/ daß es nicht widerſtrebe dem
Vbel/ ja daß es nicht ſelbſt uͤbel thue/ hat GOtt denſelben/ auſſer dem Chriſtlichen
Stand und Gottes Reich/ ein ander Regiment verſchafft/ und ſie unter das
Schwert geworffen/ daß/ ob ſie gleich gerne wolten/ doch nicht thun koͤnnen ih-
re Boßheit/ und ob ſie es thun/ daß ſie es doch nicht ohne Furcht/ noch mit Friede
und Gluͤck thun moͤgen: gleichwie man ein wild boͤß Thier mit Ketten und Ban-
den faßt/ daß es nicht beiſſen noch reiſſen kan nach ſeiner Art/ wiewol es gerne
wolt/ deß doch ein zahm koͤrre Thier nicht bedarff/ ſondern ohn Ketten und Band
dennoch unſchaͤdlich iſt. Denn wo das nicht were/ ſintemal alle Welt boͤſe/
und unter tauſend kaum ein rechter Chriſt iſt/ wuͤrde eins das ander freſſen/ daß
niemand koͤnt Weib und Kind zihen/ ſich nehren und GOtt dienen/ damit die
Welt wuͤſte wuͤrde: Darum hat Gott die zwey Regiment verordnet/ das Geiſt-
liche/ welches Chriſten und fromme Leuth macht/ durch den H. Geiſt unter Chri-
ſto; Vnd das Weltlicht/ welchs den Vnchriſten und Boͤſen wehret/ daß ſie euſ-
ſerlich muͤſſen Fried halten/ und ſtill ſeyn ohn ihren Danck.
Wenn nun (ſic pergit Idem ibid p. 595. f. 1.) jemand wolt die Welt nach
dem Evangelis regiren/ und alle weltliche Recht und Schwert auffheben/ und
fuͤrgeben/ ſie weren alle getaufft und Chriſten/ unter welchen das Evangelion
wil kein Recht noch Schwert haben/ auch nicht noth iſt/ lieber rathe/ was wuͤr-
de derſelb machen? Er wuͤrde den wilden boͤſen Thieren die Band und Ketten
auffloͤſen/ daß ſie ſederman zuriſſen und zubiſſen/ und daneben fuͤrgeben/ es
weren feine/ zahme/ koͤrre Thierlein/ ich wuͤrde es aber an meinen Wunden wol
fuͤhlen: Alſo wuͤrden die Boͤſen unter dem Chriſtlichen Namen der Evangeli-
ſchen Freyheit mißbrauchen/ ihre Buͤberey treiben und ſagen/ ſie ſeyen Chriſten
und keinem Geſetz noch Schwert unterworffen/ wie jetzt ſchon etliche toben und
narren. Demſelben muͤßt man ſagen/ ja freylich iſts wahr/ daß Chriſten um ihr
ſelbſt willen keinem Recht noch Schwert unterthan ſind/ noch ſein beduͤrffen.
Aber ſihe zu/ und gib die Welt zuvor voll rechter Chriſten/ ehe du ſie Chriſtlich
und Evangeliſch regirſt/ das wirſtu aber nimmermehr thun/ denn die Welt und
die Menge iſt und bleibt Vnchriſten/ ob ſie gleich alle getaufft und Chriſten heiſ-
ſen. Aber die Chriſten wohnen (wie man ſpricht) fern voneinander/ darum
leidet ſichs in der Welt nicht/ daß ein Chriſtlich Regiment gemein werde uͤber
alle Welt/ ja noch uͤber ein Land oder groſſe Menge/ denn der Boͤſen ſind immer
viel mehr/ denn der Frommen: Darum ein gantz Land/ oder die Welt ſich unter-
winden mit dem Evangelio zu regiren/ das iſt eben/ als wenn ein Hirt in einen
Stall zuſammen thaͤte/ Woͤlff/ Loͤwen/ Adler/ Schaafe/ und ließ jegliches
frey unter dem andern gehen und ſpraͤche/ da weidet euch/ und ſeyd fromb
und friedſam untereinander/ der Stall ſtehet offen/ Weide habt ihr gnug/ und
Hund/ Keule doͤrfft ihr nicht foͤrchten. Hie wuͤrden die Schaf wol Friede hal-
ten/ und ſich friedlich alſo laſſen weiden und regiren/ aber ſie wuͤrden nicht lauge
leben/ noch kein Thier fuͤr dem andern bleiben. Darum muß man dieſe bey-
de Regiment mit Fleiß ſcheiden/ und beydes bleiben laſſen/ eins das fromb macht/
das ander das euſſerlich Friede ſchafft/ und boͤſen Wercken wehret/ keins iſt ohn
das
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