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Dannhauer, Johann Conrad: Catechismus-Milch. Bd. 6. Straßburg, 1657.

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Die Siebende
gewaltſame/ nothzwingende Wůrckung/ auff Art und Weiſe/
wie irgend ein Metzger ſein thummes Kalb zur Schlachtbanck zwinget/
ſondern ſie iſt tractiva, eine liebliche/ anmuthig-ziehende
Krafft;
hyperphyſica, eine uͤbernatuͤrliche/ bloß-goͤttliche
und himliſche Krafft/
die in ſchoͤnen Wort-Blumen/ genommen von
natuͤrlichen Sachen/ Gleichnuͤßweiſe erklaͤret wird/ durch die Saat/ das
Oel/ den Wind/ den Regen/ Donner ꝛc. als kraͤfftig der Samen zur
Frucht wuͤrcket/ der Regen befeuchtet/ der Blitz die finſtere Nacht erleuch-
tet/ der Donner erſchreckt/ der Stral entzuͤndet und durchbricht/ der Wind
an- und durchwehet ꝛc. Alſo iſt auch die Wuͤrckung des H. Geiſtes/
aber mediata & organica, durch Mittel und inſtrumenta voll-
bracht/
von welchen an andern Orten mit mehren.

Eine wachſende und zunehmende Gnade/ die ſich ie
laͤnger ie mehr vermehret; Ein Kind wird nicht in einem Augenblick voll-
kommen/ ſondern es gehoͤren unterſchiedliche actus, Bewegungen und
Handlungen darzu/ σπορὰ, διάπλασις, ἐμψύχωσις, γένεσις, die Empfaͤng-
nuß/ Formirung/ Belebung und Geburt; Eliſa/ da er den Knaben wieder
lebendig machete/ gieng es nicht im Augenblicke her/ ſondern ſucceſſivè,
allgemaͤchlich/ er ſtund auff/ gieng einmal hie- und daher/ breitet ſich her-
nach uͤber den Knaben/ da ſchnaubete der Knabe ſiebenmal/ darnach that
er die Augen auff: Alſo auch die Gnade des Heiligen Geiſtes;
Auguſtinus theilet dieſes Wachsthumb in unterſchiedliche
gradus und Stafflen ab/ der erſte heiſſet gratia præveniens,
excitans, invitans, trahens, impellens, pulſans,
die vorkom-
mende weck-lock-ziehende/ treibende und anklopffende Gnade/

die zuͤndet das Liecht an/ die beſcheinet den Verſtand mit einem himliſchen
Gnaden-Glantz/ fanget an den Willen zu lencken/ und die aſfect in eine
harmoni zu bringen/ die ruffet: Wache auff der du ſchläffeſt/ ſtehe
auff von den Toden! Sihe/ ich ſtehe fůr der Thuͤr und klopffe
an/ ſo iemand meine Stimme hören/ und die Thuͤr auffthun

wird/ zu dem werde ich eingehen; Auff ſolche Weiſe klopffet der
Herr an bey Zacheo/ da Zacheus ſein Hertz nicht verrigelt/ kehrete der
Herr bey ihm ein/ und wiederfaͤhrt alsdann ſeinem Hauſe groſſes Heil.

Widerſtehet der Menſch nicht dieſer erſten Bewegung/ wie der unſe-
lige Felix, ſo folget darauff gratia aperiens, die auffthuende Gnade/

die er-

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Zitationshilfe: Dannhauer, Johann Conrad: Catechismus-Milch. Bd. 6. Straßburg, 1657, S. 88. In: Deutsches Textarchiv <https://www.deutschestextarchiv.de/dannhauer_catechismus06_1657/120>, abgerufen am 18.12.2024.