Dannhauer, Johann Conrad: Catechismus Milch. Bd. 5. Straßburg, 1654.Predigt. geantwortet/ da ich einmal mit ihnen disputirte/ vnd die Schrifft wider sieführet/ darumb solt ihr zur Stärckung der Christen das alte argument herfürziehen/ welches Lyra vnd viel andere geführet haben/ vnd die Juden noch heutiges Tages nichts können redlichs darauff antworten/ wiewol sie viel Schrifften darüber schändlich verkehret haben/ auch zu wider ihren ey- genen ältesten Lehrern/ darvon ietzt nicht zeit noch raum ist zu reden. Vnd ist diß das argument: Die Juden sind nun funffzehen hundert Jahr ausser Jerusalem im elend/ daß sie weder Tempel/ Gottesdienst/ Priesterthumb/ noch Fürstenthumb haben/ vnd ligt also ihr Gesetz mit Jerusalem vnd allem Jüdischen Reich in der Aschen/ so lange zeit her. Solches können sie nicht läugnen/ weil sie ihr jämmerlicher Stand vnd Erfahrung/ vnd der Ort/ der noch heute zu Jerusalem heisset/ für aller Welt Augen wüste/ vnd ohne Judenthumb da ligt/ allzu wol vnd allzu gröblich überweiset; So können sie Mosis Gesetz nicht halten/ dann alleine zu Jerusalem/ wie sie selbs auch wissen vnd bekennen müssen/ dann ihr Priesterthum/ Fürstenthumb/ Tem- pel/ Opffern/ vnd was Moses für sie/ vnd auff sie gestifftet hat (auß Göttli- chem Befehl) können sie ausser Jerusalem nicht haben noch hoffen/ das ist eines vnd fast gewiß. Hierauff solt ihr nun fragen/ was doch die Sünde sey/ vnd wie sie Hie stehet sie nun (wie gesagt) feste/ vnd fragt/ wie solche Sünde doch Welt m m m m iij
Predigt. geantwortet/ da ich einmal mit ihnen diſputirte/ vnd die Schrifft wider ſiefuͤhret/ darumb ſolt ihr zur Staͤrckung der Chriſten das alte argument herfuͤrziehen/ welches Lyra vnd viel andere gefuͤhret haben/ vnd die Juden noch heutiges Tages nichts koͤnnen redlichs darauff antworten/ wiewol ſie viel Schrifften daruͤber ſchaͤndlich verkehret haben/ auch zu wider ihren ey- genen aͤlteſten Lehrern/ darvon ietzt nicht zeit noch raum iſt zu reden. Vnd iſt diß das argument: Die Juden ſind nun funffzehen hundert Jahr auſſer Jeruſalem im elend/ daß ſie weder Tempel/ Gottesdienſt/ Prieſterthumb/ noch Fuͤrſtenthumb haben/ vnd ligt alſo ihr Geſetz mit Jeruſalem vnd allem Juͤdiſchen Reich in der Aſchen/ ſo lange zeit her. Solches koͤnnen ſie nicht laͤugnen/ weil ſie ihr jaͤmmerlicher Stand vnd Erfahrung/ vnd der Ort/ der noch heute zu Jeruſalem heiſſet/ fuͤr aller Welt Augen wuͤſte/ vnd ohne Judenthumb da ligt/ allzu wol vnd allzu groͤblich uͤberweiſet; So koͤnnen ſie Moſis Geſetz nicht halten/ dann alleine zu Jeruſalem/ wie ſie ſelbs auch wiſſen vnd bekennen muͤſſen/ dann ihr Prieſterthum/ Fuͤrſtenthumb/ Tem- pel/ Opffern/ vnd was Moſes fuͤr ſie/ vnd auff ſie geſtifftet hat (auß Goͤttli- chem Befehl) koͤnnen ſie auſſer Jeruſalem nicht haben noch hoffen/ das iſt eines vnd faſt gewiß. Hierauff ſolt ihr nun fragen/ was doch die Suͤnde ſey/ vnd wie ſie Hie ſtehet ſie nun (wie geſagt) feſte/ vnd fragt/ wie ſolche Suͤnde doch Welt m m m m iij
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Predigt.
geantwortet/ da ich einmal mit ihnen diſputirte/ vnd die Schrifft wider ſie
fuͤhret/ darumb ſolt ihr zur Staͤrckung der Chriſten das alte argument
herfuͤrziehen/ welches Lyra vnd viel andere gefuͤhret haben/ vnd die Juden
noch heutiges Tages nichts koͤnnen redlichs darauff antworten/ wiewol ſie
viel Schrifften daruͤber ſchaͤndlich verkehret haben/ auch zu wider ihren ey-
genen aͤlteſten Lehrern/ darvon ietzt nicht zeit noch raum iſt zu reden. Vnd
iſt diß das argument: Die Juden ſind nun funffzehen hundert Jahr auſſer
Jeruſalem im elend/ daß ſie weder Tempel/ Gottesdienſt/ Prieſterthumb/
noch Fuͤrſtenthumb haben/ vnd ligt alſo ihr Geſetz mit Jeruſalem vnd allem
Juͤdiſchen Reich in der Aſchen/ ſo lange zeit her. Solches koͤnnen ſie nicht
laͤugnen/ weil ſie ihr jaͤmmerlicher Stand vnd Erfahrung/ vnd der Ort/
der noch heute zu Jeruſalem heiſſet/ fuͤr aller Welt Augen wuͤſte/ vnd ohne
Judenthumb da ligt/ allzu wol vnd allzu groͤblich uͤberweiſet; So koͤnnen
ſie Moſis Geſetz nicht halten/ dann alleine zu Jeruſalem/ wie ſie ſelbs auch
wiſſen vnd bekennen muͤſſen/ dann ihr Prieſterthum/ Fuͤrſtenthumb/ Tem-
pel/ Opffern/ vnd was Moſes fuͤr ſie/ vnd auff ſie geſtifftet hat (auß Goͤttli-
chem Befehl) koͤnnen ſie auſſer Jeruſalem nicht haben noch hoffen/ das iſt
eines vnd faſt gewiß.
Hierauff ſolt ihr nun fragen/ was doch die Suͤnde ſey/ vnd wie ſie
heiſſe/ darumb ſie Gott ſo greulich geſtrafft hat/ daß ſie ſo lang ohne Prie-
ſterlich/ Fuͤrſtlich/ das iſt/ ohne Moſaiſch Stifft vnd Regiment/ ohne Opf-
fer vnd andere das deß Geſetzes Ordnung/ ſonderlich ohne Jeruſalem/ im
Elende leben muͤſſen/ ſo doch Gottes Verheiſſung da ſtehet (wie ſie auch
ruͤhmen) daß ihr Geſetze ſolle ewiglich bleiben/ vnd Jeruſalem ſolle Gottes
eygen Wohnung ſeyn/ vnd ſollen allezeit/ beyde Fuͤrſten vom Stamme Da-
vid/ vnd Prieſter von den Leviten/ fuͤr Gott bleiben/ wie dann ſolcher Ver-
heiſſung die Propheten vnd Schrifft voll ſind/ wie ſie wiſſen/ vnd (wie ge-
ſagt) ſie ſich ruͤhmen/ vnd hat doch ſolche herrliche/ gewaltige/ manigfaͤlti-
ge Verheiſſung gefehlet nun wol funffzehen hundert Jahr/ wie ſie leyder
wol fuͤhlen. Weil ſichs nun nicht reimet/ daß man Gott ſchuld gebe/ Er
habe ſeine Verheiſſung nicht gehalten/ vnd funffzehen hundert Jahr gelo-
gen/ ſo ſolt ihr fragen/ woran es fehle/ dann Gott nicht liegen noch triegen
kan! Hierauff werden vnd muͤſſen ſie antworten/ es ſey ihrer Suͤnden
ſchuld/ wann dieſelbige gebuͤſſet werden/ ſo wird Gott ſeine Verheiſſung hal-
ten vnd Meſſiam ſenden.
Hie ſtehet ſie nun (wie geſagt) feſte/ vnd fragt/ wie ſolche Suͤnde doch
heiſſen/ dann ſolche/ ſchreckliche/ lange/ greuliche Straffe zeiget an/ daß ſie
greuliche/ ſchreckliche Sůnde muͤſſen auff ſich haben/ dergleichen von der
Welt
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