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Dannhauer, Johann Conrad: Catechismus Milch. Bd. 5. Straßburg, 1654.

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Die Fünff vnd funfftzigste
Speyr/ dahin man in schweren Streitigkeiten vnd halsbrechenden Sa-
chen pflegte zu appelliren/ weiter aber vnd über dasselbe hinauß wurde die ap-
l. 12. c. 7.pellation niemand zugelassen. Gellius bezeuget/ daß auch die groß-mö-
gende Römer dahin zu appelliren/ vnd schwerer/ wichtiger sach vnd Händel
Außschlag vnd Entscheidung zu suchen/ keine schew getragen. 2. Sapien-
tissimum;
Es ist gewesen das allerweiseste Gerichte/ dann es wurden
in diesen Rath gezogen die allerverständigsten vnd weisesten Leuthe/ der
Kern vnd Außschutz der klügesten im Griechenland/ deren Wort/ wie Pau-
sanias in Atticis
schreibet/ für lauter oracula vnd Göttliche Antworte[n]
sind gehalten worden. 3. Justissimum, das allerrechteste Gericht;
l. 1. ad At-
tic. ep.
9.
ohne affect vnd passion; Cicero schreibt hievon/ hoc judicio nihil fuisse
constantius, nihil severius, nihil fortius;
Es seye nichts standhaffters/
nichts ernsthaffters/ nichts dapfferers gewesen als dieses Gericht/ darumb
es auch bey finsterer Nacht/ oder bey nächtlicher weil pfleget gehalten zuwer-
den/ auff daß die affecten durch Anblick vnd Anschau der Personen vnd
dero Thränen nicht corrumpirt vnd zur Vnbilligkeit bewogen wurden:
Niemand darff da kittern vnd lachen: wer was fürzubringen vnd zu agiren
hatte/ der mußte wenig Wort machen/ die Nothdurfft bloß vnd allein aneu
prooimiou kai pathon, ohne Eingang vnd affect-rührenden Vmbschweiff an-
bringen/ so wurden auch die vota nicht mündlich/ sondern stillschweigend
gegeben per calculos, durch gewisse bezeichnete Stein/ so sie in zwen Häffen
geworffen/ in deren einem die Stimmen deren/ die die Partheyen loßsprachen/
in dem andern die Stimmen derer/ so da verdammen wolten/ gelegen. 4. Ju-
dicium Pauli
ou' deteron, ein zweyspaltiges Gerichte auff seiten Pau-
li vnd gleichsam neutral;
Dann als St. Paulus für diesen Rath/ vnd
mitten auff diesen Richtplatz gezogen worden/ gnädige vnd gedultige Au-
dientz erlanget/ dieweil er etwas neues angebracht/ demnach denen zu Athen
immer die Ohren jucketen/ eine lange wichtige vnd kräfftige Predigt ge-
Act. 17, 30.
31.
than/ vnter andern auch vom Jüngsten Gericht; Zwar/ sprach er/ Gott
hat die Zeit der Vnwissenheit übersehen/ nun aber gebeut er
allen Menschen an allen Enden Busse zu thun/ darumb/ daß er
einen Tag gesetzet hat/ auff welchem er richten will den Kreiß
deß Erdbodens mit Gerechtigkeit durch einen Mann/ in wel-
chem ers beschlossen hat/ vnd iederman fürhält den Glauben/
nach dem er ihn hat von den Toden aufferwecket.
So gibt es vn-
ter den Beysitzern zwar vngleiche Gedancken; Etliche/ da sie von der Auff-

erstehung

Die Fuͤnff vnd funfftzigſte
Speyr/ dahin man in ſchweren Streitigkeiten vnd halsbrechenden Sa-
chen pflegte zu appelliren/ weiter aber vnd uͤber daſſelbe hinauß wurde die ap-
l. 12. c. 7.pellation niemand zugelaſſen. Gellius bezeuget/ daß auch die groß-moͤ-
gende Roͤmer dahin zu appelliren/ vnd ſchwerer/ wichtiger ſach vnd Haͤndel
Außſchlag vnd Entſcheidung zu ſuchen/ keine ſchew getragen. 2. Sapien-
tiſſimum;
Es iſt geweſen das allerweiſeſte Gerichte/ dann es wurden
in dieſen Rath gezogen die allerverſtaͤndigſten vnd weiſeſten Leuthe/ der
Kern vnd Außſchutz der kluͤgeſten im Griechenland/ deren Wort/ wie Pau-
ſanias in Atticis
ſchreibet/ fuͤr lauter oracula vnd Goͤttliche Antworte[n]
ſind gehalten worden. 3. Juſtiſſimum, das allerrechteſte Gericht;
l. 1. ad At-
tic. ep.
9.
ohne affect vnd paſſion; Cicero ſchreibt hievon/ hoc judicio nihil fuiſſe
conſtantius, nihil ſeverius, nihil fortius;
Es ſeye nichts ſtandhaffters/
nichts ernſthaffters/ nichts dapfferers geweſen als dieſes Gericht/ darumb
es auch bey finſterer Nacht/ oder bey naͤchtlicher weil pfleget gehalten zuwer-
den/ auff daß die affecten durch Anblick vnd Anſchau der Perſonen vnd
dero Thraͤnen nicht corrumpirt vnd zur Vnbilligkeit bewogen wurden:
Niemand darff da kittern vnd lachen: wer was fuͤrzubringen vnd zu agiren
hatte/ der mußte wenig Wort machen/ die Nothdurfft bloß vnd allein ἄνευ
προοιμίου καὶ παϑῶν, ohne Eingang vnd affect-ruͤhrenden Vmbſchweiff an-
bringen/ ſo wurden auch die vota nicht muͤndlich/ ſondern ſtillſchweigend
gegeben per calculos, durch gewiſſe bezeichnete Stein/ ſo ſie in zwen Haͤffen
geworffen/ in deren einem die Stim̃en deren/ die die Partheyen loßſprachẽ/
in dem andern die Stim̃en derer/ ſo da verdam̃en wolten/ gelegen. 4. Ju-
dicium Pauli
ου᾽ δέτερον, ein zweyſpaltiges Gerichte auff ſeiten Pau-
li vnd gleichſam neutral;
Dann als St. Paulus fuͤr dieſen Rath/ vnd
mitten auff dieſen Richtplatz gezogen worden/ gnaͤdige vnd gedultige Au-
dientz erlanget/ dieweil er etwas neues angebracht/ demnach denen zu Athen
immer die Ohren jucketen/ eine lange wichtige vnd kraͤfftige Predigt ge-
Act. 17, 30.
31.
than/ vnter andern auch vom Juͤngſten Gericht; Zwar/ ſprach er/ Gott
hat die Zeit der Vnwiſſenheit uͤberſehen/ nun aber gebeut er
allen Menſchen an allen Enden Buſſe zu thun/ darumb/ daß er
einen Tag geſetzet hat/ auff welchem er richten will den Kreiß
deß Erdbodens mit Gerechtigkeit durch einen Mann/ in wel-
chem ers beſchloſſen hat/ vnd iederman fuͤrhält den Glauben/
nach dem er ihn hat von den Toden aufferwecket.
So gibt es vn-
ter den Beyſitzern zwar vngleiche Gedancken; Etliche/ da ſie von der Auff-

erſtehung
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[1342/0826] Die Fuͤnff vnd funfftzigſte Speyr/ dahin man in ſchweren Streitigkeiten vnd halsbrechenden Sa- chen pflegte zu appelliren/ weiter aber vnd uͤber daſſelbe hinauß wurde die ap- pellation niemand zugelaſſen. Gellius bezeuget/ daß auch die groß-moͤ- gende Roͤmer dahin zu appelliren/ vnd ſchwerer/ wichtiger ſach vnd Haͤndel Außſchlag vnd Entſcheidung zu ſuchen/ keine ſchew getragen. 2. Sapien- tiſſimum; Es iſt geweſen das allerweiſeſte Gerichte/ dann es wurden in dieſen Rath gezogen die allerverſtaͤndigſten vnd weiſeſten Leuthe/ der Kern vnd Außſchutz der kluͤgeſten im Griechenland/ deren Wort/ wie Pau- ſanias in Atticis ſchreibet/ fuͤr lauter oracula vnd Goͤttliche Antworten ſind gehalten worden. 3. Juſtiſſimum, das allerrechteſte Gericht; ohne affect vnd paſſion; Cicero ſchreibt hievon/ hoc judicio nihil fuiſſe conſtantius, nihil ſeverius, nihil fortius; Es ſeye nichts ſtandhaffters/ nichts ernſthaffters/ nichts dapfferers geweſen als dieſes Gericht/ darumb es auch bey finſterer Nacht/ oder bey naͤchtlicher weil pfleget gehalten zuwer- den/ auff daß die affecten durch Anblick vnd Anſchau der Perſonen vnd dero Thraͤnen nicht corrumpirt vnd zur Vnbilligkeit bewogen wurden: Niemand darff da kittern vnd lachen: wer was fuͤrzubringen vnd zu agiren hatte/ der mußte wenig Wort machen/ die Nothdurfft bloß vnd allein ἄνευ προοιμίου καὶ παϑῶν, ohne Eingang vnd affect-ruͤhrenden Vmbſchweiff an- bringen/ ſo wurden auch die vota nicht muͤndlich/ ſondern ſtillſchweigend gegeben per calculos, durch gewiſſe bezeichnete Stein/ ſo ſie in zwen Haͤffen geworffen/ in deren einem die Stim̃en deren/ die die Partheyen loßſprachẽ/ in dem andern die Stim̃en derer/ ſo da verdam̃en wolten/ gelegen. 4. Ju- dicium Pauli ου᾽ δέτερον, ein zweyſpaltiges Gerichte auff ſeiten Pau- li vnd gleichſam neutral; Dann als St. Paulus fuͤr dieſen Rath/ vnd mitten auff dieſen Richtplatz gezogen worden/ gnaͤdige vnd gedultige Au- dientz erlanget/ dieweil er etwas neues angebracht/ demnach denen zu Athen immer die Ohren jucketen/ eine lange wichtige vnd kraͤfftige Predigt ge- than/ vnter andern auch vom Juͤngſten Gericht; Zwar/ ſprach er/ Gott hat die Zeit der Vnwiſſenheit uͤberſehen/ nun aber gebeut er allen Menſchen an allen Enden Buſſe zu thun/ darumb/ daß er einen Tag geſetzet hat/ auff welchem er richten will den Kreiß deß Erdbodens mit Gerechtigkeit durch einen Mann/ in wel- chem ers beſchloſſen hat/ vnd iederman fuͤrhält den Glauben/ nach dem er ihn hat von den Toden aufferwecket. So gibt es vn- ter den Beyſitzern zwar vngleiche Gedancken; Etliche/ da ſie von der Auff- erſtehung l. 12. c. 7. l. 1. ad At- tic. ep. 9. Act. 17, 30. 31.

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Zitationshilfe: Dannhauer, Johann Conrad: Catechismus Milch. Bd. 5. Straßburg, 1654, S. 1342. In: Deutsches Textarchiv <https://www.deutschestextarchiv.de/dannhauer_catechismus05_1654/826>, abgerufen am 22.11.2024.