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Dannhauer, Johann Conrad: Catechismus Milch. Bd. 5. Straßburg, 1654.

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Die Ein vnd viertzigste
Ion. 1, 7.
seqq.

Ja gleich wie Jonas die victima vnd peripsema gewest/ vmb welchen
sie geloset/ vmb welches willen solch Vngewitter entstanden/ auff daß es still
wurde/ vnd seine Geferten beym leben erhalten würden/ gleichwie/ sag ich/
Jonas in den grossen Seebach hinauß geworffen/ da er Wasser schlucken
müssen/ alle Wellen vnd Wogen über ihn giengen/ das Wasser hat mit
ihm gespielet/ biß ein Wahlfisch herzu geschwummen/ vnd ihn mit seinem
vngeheuren Rachen verschluckt/ in dessen Bauch er drey Tag gelegen ohne
Liecht vnd Lufft/ als in einem warmen vnd gesaltzenen Bad vnd käffig arr[e]-
sti
ret: Aber der Wahlfisch/ der sonst viel Tonnen voll Hering vnd andere
Fisch verzehret/ konte ihn nicht ermeistern: Endlich muste er ihn wider her-
auß an das Land speyen/ da Jonas sein Haupt wider empor gehoben/ vnd
dem Allerhöchsten ein schönes Danck-gebett gemacht/ der wol triumphiren
vnd singen mögen: Wahlßsch/ wo ist dein vngeheurer Schlund? wo seind
deine stachlichte grimmige Zähne? Also vnd gleicher gestalt ist Christus der
einige gewest/ auff welchen das Loß in der Ewigkeit gefallen/ der alle Sün-
den vnd deroselben Straffen/ alle Wetter deß Göttlichen Zorns auff sich
genommen/ auff daß wir seine Geserten erhalten/ vnd es wider still würde;
Der muß trincken vom schwartzen Sünden bach/ vom rothen Blut-bad/
vom grimmigen Hagel regen vnd fenrigen Schwefel-strom/ biß er vom
grossen Meer drachen dem Todt verschlungen/ aber vnversehrt an seinem
Leibe davon kommen/ am dritten Tage hat er sein Haupt wider empor er-
1. Cor. 15,
54. 55.
hoben/ den Todt getrotzt/ vnd für die nasen geschnellet/ Todt wo ist dein
Stachel? Hölle wo ist dein Sieg?
Der Todt. hat Ehristum ver-
schlingen wollen/ aber Er ist verschlungen in den Sieg.

Bedeutet demnach diese erhebung vnd erhöhung deß Haupts
Christi
in specie vnd fürnemlich I. Exaltationem victoriosam, eine
siegreiche Erhöhung/
Haupt- vnd Händ-erhebungs Sieg; Allweil-
Exod. 17, 11Moses seine Hände/ consequenter auch das Haupt empor hebt/ sieget
Ind. 7, 6.Jsrael wider Amaleck; die jenige drey hundert Helden Gideons/ welche
am Probier-bach das Wasser auffrecht vnd auß der Hand in Munde
gelecket/ nicht niedergefallen auff die Knie/ sondern das Haupt empor ge-
hoben/ das waren die Candidati victoriae, die Helden deß Siegs/ so darauff
cap. 8, 28.erfolget so herrlich/ daß die Midiauiter nicht mehr dorfften ihren Kopff em-
por heben; Also ist Christi Erhöhung ein Zeichen deß vollbrachten Sieges/
daß er die Welt überwunden/ den Todt verschlungen in dem Sieg/ die Höll
zerstöret/ dem Teuffel seine Macht genommen/ vnd nunmehr da stehe auff
dem Kampffplatz olumpionikes, als ein Himmels-sieger/ er hat das feld erhalen.

II. Ex-
Die Ein vnd viertzigſte
Ion. 1, 7.
ſeqq.

Ja gleich wie Jonas die victima vnd περίψημα geweſt/ vmb welchen
ſie geloſet/ vmb welches willen ſolch Vngewitter entſtanden/ auff daß es ſtill
wurde/ vnd ſeine Geferten beym leben erhalten wuͤrden/ gleichwie/ ſag ich/
Jonas in den groſſen Seebach hinauß geworffen/ da er Waſſer ſchlucken
muͤſſen/ alle Wellen vnd Wogen uͤber ihn giengen/ das Waſſer hat mit
ihm geſpielet/ biß ein Wahlfiſch herzu geſchwummen/ vnd ihn mit ſeinem
vngeheuren Rachen verſchluckt/ in deſſen Bauch er drey Tag gelegen ohne
Liecht vnd Lufft/ als in einem warmen vnd geſaltzenen Bad vnd kaͤffig arr[e]-
ſti
ret: Aber der Wahlfiſch/ der ſonſt viel Tonnen voll Hering vnd andere
Fiſch verzehret/ konte ihn nicht ermeiſtern: Endlich muſte er ihn wider her-
auß an das Land ſpeyen/ da Jonas ſein Haupt wider empor gehoben/ vnd
dem Allerhoͤchſten ein ſchoͤnes Danck-gebett gemacht/ der wol triumphiren
vnd ſingen moͤgen: Wahlßſch/ wo iſt dein vngeheurer Schlund? wo ſeind
deine ſtachlichte grimmige Zaͤhne? Alſo vnd gleicher geſtalt iſt Chriſtus der
einige geweſt/ auff welchen das Loß in der Ewigkeit gefallen/ der alle Suͤn-
den vnd deroſelben Straffen/ alle Wetter deß Goͤttlichen Zorns auff ſich
genommen/ auff daß wir ſeine Geſerten erhalten/ vnd es wider ſtill wuͤrde;
Der muß trincken vom ſchwartzen Suͤnden bach/ vom rothen Blut-bad/
vom grimmigen Hagel regen vnd fenrigen Schwefel-ſtrom/ biß er vom
groſſen Meer drachen dem Todt verſchlungen/ aber vnverſehrt an ſeinem
Leibe davon kommen/ am dritten Tage hat er ſein Haupt wider empor er-
1. Cor. 15,
54. 55.
hoben/ den Todt getrotzt/ vnd fuͤr die naſen geſchnellet/ Todt wo iſt dein
Stachel? Hoͤlle wo iſt dein Sieg?
Der Todt. hat Ehriſtum ver-
ſchlingen wollen/ aber Er iſt verſchlungen in den Sieg.

Bedeutet demnach dieſe erhebung vnd erhoͤhung deß Haupts
Chriſti
in ſpecie vnd fuͤrnemlich I. Exaltationem victorioſam, eine
ſiegreiche Erhoͤhung/
Haupt- vnd Haͤnd-erhebungs Sieg; Allweil-
Exod. 17, 11Moſes ſeine Haͤnde/ conſequenter auch das Haupt empor hebt/ ſieget
Ind. 7, 6.Jſrael wider Amaleck; die jenige drey hundert Helden Gideons/ welche
am Probier-bach das Waſſer auffrecht vnd auß der Hand in Munde
gelecket/ nicht niedergefallen auff die Knie/ ſondern das Haupt empor ge-
hoben/ das waren die Candidati victoriæ, die Helden deß Siegs/ ſo darauff
cap. 8, 28.erfolget ſo herrlich/ daß die Midiauiter nicht mehr dorfften ihren Kopff em-
por heben; Alſo iſt Chriſti Erhoͤhung ein Zeichen deß vollbrachten Sieges/
daß er die Welt uͤberwunden/ den Todt verſchlungen in dem Sieg/ die Hoͤll
zerſtoͤret/ dem Teuffel ſeine Macht genommen/ vnd nunmehr da ſtehe auff
dem Kampffplatz ὀλυμπιονίκης, als ein Him̃els-ſieger/ er hat das feld erhalẽ.

II. Ex-
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Zitationshilfe: Dannhauer, Johann Conrad: Catechismus Milch. Bd. 5. Straßburg, 1654, S. 1114. In: Deutsches Textarchiv <https://www.deutschestextarchiv.de/dannhauer_catechismus05_1654/598>, abgerufen am 22.11.2024.