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Dannhauer, Johann Conrad: Catechismus Milch. Bd. 5. Straßburg, 1654.

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dern/ als vom Geist deß HErrn/ dann die Decke Mosis ist nunmehr
auffgehaben/ vnd Christus verkläret/ wie dort auff dem Berge für seinen
Jüngern.

Belangend nun die Taffel vnd Mappa/ darauff diß Gemähld
gebildet worden/ das sind nun die Galater/ weyland vnsere Landsleute/
Sprachgenossen vnd Teutsche: Dann Galatia sonst Gallograecia genandt
ist ein new angewisene Colonia oder Mannschafft der Gallter oder Frantzo-
Ioseph. l.
9, 1.
vid. Hiero-
nym. l. 2.
comm. in
ep. ad Ga-
(Gal. 4, 8.)
lat. Galati-
scribit, ex-
cepto ser-
mone grae-
(2. Cor. 3,
2. 3.)
co, quo o-
mnis Oriea
loquitur
propriam
linguam
eandem
poene ha-
bent quam
Treviri.
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sen vnd Teutschen/ von welchen sie vor zeiten mehrentheils bewohnet wor-
den/ vnd waren die Galater ein streitbares Volck/ die offters den Sieg mit
grossem Glück vnd Ruhm wider jhre Feind erhalten; Die waren weyland
stock blind/ vnd nicht allein solche Taffeln/ darinn nichts geschriben/ sondern
auch gar verfälschte/ übelformirte vnd durch die falsche Götzen-bilder ver-
stellte Taffeln/ die weyland nicht erkandt/ vnd denen gedient/ die von
Natur nicht Götter sind/
dero Hertzen sind beydes die Brieff vnd auch
die Mappen oder Tücher/ darinnen das Gemähld abgerissen vnd abcon-
terfeht/ diese sind zugleich die Schawer vnd Leser/ denselben ist Christus für
Augen gemahlet worden. Sie waren der Brieff Christi/ der zum
Predigampt zubereitet/ durch St. Paulum geschriben/ nicht mit
Dinten/ sondern mit dem Geist deß lebendigen Gottes/ nicht in
steinern/ sondern in fleischlichen Taffeln deß Hertzens.

Es ist aber auch noch zu betrachten übrig IV. Finis, die Endvrsach/
warumh dise Abbildung geschehen vnd vorgangen. die ist zweyerley/ die eine
heisst aspicere, das anschawen/ ka[fremdsprachliches Material - Zeichen fehlt] aphthalm[fremdsprachliches Material - Zeichen fehlt]s, für die Augen/ sagt der A-
postel/ die Galater solten Christum anschawen/ nicht mit leiblichen oder
Vernunfft Augen/ sondern mit den Augen deß Glaubens/ mit welchen jhn
der blinde Bartimaeus angesehen/ damit der HErr in jhnen vnd in
vns eine gestalt gewinne.
dann dahin deuten alle Prophetische Finger:
Gal. 4, 19.
Esa.
7, 14.
Sihe/ da ist Jmmanuel/ das ist/ Gott mit vns/ der ist vns zugethan
nicht allein mit naher Blutsfreundschafft/ sondern auch mit seiner heilwer-
tigen Gegenwart: Er verkleidet sich in vns im Glauben: Er speiset vnd
trencket vns mit seinem Leib vnd Blut: Er will in vnsere Hertzen gebil-
det werden/ als in seinem geistlichen Tempel/ darinn jhn gelüstet zu woh-
nen. Hinauß alle Götzen vnd Götzenbilder/ alle Hertzens-Götzen/ sonder-
lich der grosse Selbs-Götz/ der da heisst Selbs-Lieb/ Christo Jesu stehet die-
ser Tempel eigentlich zu/ vnd keinem ausser jhm/ er hat jhn thewer erkaufft/
vnd durch seinen Geist geweyhet: So gehet nun herauß jhr Töchter Sion/

vnd

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v. 13, 16.
Matth.
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1. 2.
dern/ als vom Geiſt deß HErrn/ dann die Decke Moſis iſt nunmehr
auffgehaben/ vnd Chriſtus verklaͤret/ wie dort auff dem Berge fuͤr ſeinen
Juͤngern.

Belangend nun die Taffel vnd Mappa/ darauff diß Gemaͤhld
gebildet worden/ das ſind nun die Galater/ weyland vnſere Landsleute/
Sprachgenoſſen vnd Teutſche: Dann Galatia ſonſt Gallogræcia genandt
iſt ein new angewiſene Colonia oder Mannſchafft der Gallter oder Frantzo-
Ioſeph. l.
9, 1.
vid. Hiero-
nym. l. 2.
comm. in
ep. ad Ga-
(Gal. 4, 8.)
lat. Galati-
ſcribit, ex-
cepto ſer-
mone græ-
(2. Cor. 3,
2. 3.)
co, quo o-
mnis Oriea
loquitur
propriam
linguam
eandem
pœnè ha-
bent quam
Treviri.
Marc
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ſen vnd Teutſchen/ von welchen ſie vor zeiten mehrentheils bewohnet wor-
den/ vnd waren die Galater ein ſtreitbares Volck/ die offters den Sieg mit
groſſem Gluͤck vnd Ruhm wider jhre Feind erhalten; Die waren weyland
ſtock blind/ vnd nicht allein ſolche Taffeln/ darinn nichts geſchriben/ ſondern
auch gar verfaͤlſchte/ uͤbelformirte vnd durch die falſche Goͤtzen-bilder ver-
ſtellte Taffeln/ die weyland nicht erkandt/ vnd denen gedient/ die von
Natur nicht Goͤtter ſind/
dero Hertzen ſind beydes die Brieff vnd auch
die Mappen oder Tuͤcher/ darinnen das Gemaͤhld abgeriſſen vnd abcon-
terfeht/ dieſe ſind zugleich die Schawer vnd Leſer/ denſelben iſt Chriſtus fuͤr
Augen gemahlet worden. Sie waren der Brieff Chriſti/ der zum
Predigampt zubereitet/ durch St. Paulum geſchriben/ nicht mit
Dinten/ ſondern mit dem Geiſt deß lebendigen Gottes/ nicht in
ſteinern/ ſondern in fleiſchlichen Taffeln deß Hertzens.

Es iſt aber auch noch zu betrachten uͤbrig IV. Finis, die Endvrſach/
warumh diſe Abbildung geſchehen vnd vorgangen. die iſt zweyerley/ die eine
heiſſt aſpicere, das anſchawen/ κα[fremdsprachliches Material – Zeichen fehlt] ἀφθαλμ[fremdsprachliches Material – Zeichen fehlt]ς, fuͤr die Augen/ ſagt der A-
poſtel/ die Galater ſolten Chriſtum anſchawen/ nicht mit leiblichen oder
Vernunfft Augen/ ſondern mit den Augen deß Glaubens/ mit welchen jhn
der blinde Bartimæus angeſehen/ damit der HErr in jhnen vnd in
vns eine geſtalt gewinne.
dann dahin deuten alle Prophetiſche Finger:
Gal. 4, 19.
Eſa.
7, 14.
Sihe/ da iſt Jmmanuel/ das iſt/ Gott mit vns/ der iſt vns zugethan
nicht allein mit naher Blutsfreundſchafft/ ſondern auch mit ſeiner heilwer-
tigen Gegenwart: Er verkleidet ſich in vns im Glauben: Er ſpeiſet vnd
trencket vns mit ſeinem Leib vnd Blut: Er will in vnſere Hertzen gebil-
det werden/ als in ſeinem geiſtlichen Tempel/ darinn jhn geluͤſtet zu woh-
nen. Hinauß alle Goͤtzen vnd Goͤtzenbilder/ alle Hertzens-Goͤtzen/ ſonder-
lich der groſſe Selbs-Goͤtz/ der da heiſſt Selbs-Lieb/ Chriſto Jeſu ſtehet die-
ſer Tempel eigentlich zu/ vnd keinem auſſer jhm/ er hat jhn thewer erkaufft/
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[572/0056] Eingangs- dern/ als vom Geiſt deß HErrn/ dann die Decke Moſis iſt nunmehr auffgehaben/ vnd Chriſtus verklaͤret/ wie dort auff dem Berge fuͤr ſeinen Juͤngern. v. 13, 16. Matth. 17, 1. 2. Belangend nun die Taffel vnd Mappa/ darauff diß Gemaͤhld gebildet worden/ das ſind nun die Galater/ weyland vnſere Landsleute/ Sprachgenoſſen vnd Teutſche: Dann Galatia ſonſt Gallogræcia genandt iſt ein new angewiſene Colonia oder Mannſchafft der Gallter oder Frantzo- ſen vnd Teutſchen/ von welchen ſie vor zeiten mehrentheils bewohnet wor- den/ vnd waren die Galater ein ſtreitbares Volck/ die offters den Sieg mit groſſem Gluͤck vnd Ruhm wider jhre Feind erhalten; Die waren weyland ſtock blind/ vnd nicht allein ſolche Taffeln/ darinn nichts geſchriben/ ſondern auch gar verfaͤlſchte/ uͤbelformirte vnd durch die falſche Goͤtzen-bilder ver- ſtellte Taffeln/ die weyland nicht erkandt/ vnd denen gedient/ die von Natur nicht Goͤtter ſind/ dero Hertzen ſind beydes die Brieff vnd auch die Mappen oder Tuͤcher/ darinnen das Gemaͤhld abgeriſſen vnd abcon- terfeht/ dieſe ſind zugleich die Schawer vnd Leſer/ denſelben iſt Chriſtus fuͤr Augen gemahlet worden. Sie waren der Brieff Chriſti/ der zum Predigampt zubereitet/ durch St. Paulum geſchriben/ nicht mit Dinten/ ſondern mit dem Geiſt deß lebendigen Gottes/ nicht in ſteinern/ ſondern in fleiſchlichen Taffeln deß Hertzens. Ioſeph. l. 9, 1. vid. Hiero- nym. l. 2. comm. in ep. ad Ga- (Gal. 4, 8.) lat. Galati- ſcribit, ex- cepto ſer- mone græ- (2. Cor. 3, 2. 3.) co, quo o- mnis Oriea loquitur propriam linguam eandem pœnè ha- bent quam Treviri. Marc 10, 46. 47. Es iſt aber auch noch zu betrachten uͤbrig IV. Finis, die Endvrſach/ warumh diſe Abbildung geſchehen vnd vorgangen. die iſt zweyerley/ die eine heiſſt aſpicere, das anſchawen/ κα_ ἀφθαλμ_ ς, fuͤr die Augen/ ſagt der A- poſtel/ die Galater ſolten Chriſtum anſchawen/ nicht mit leiblichen oder Vernunfft Augen/ ſondern mit den Augen deß Glaubens/ mit welchen jhn der blinde Bartimæus angeſehen/ damit der HErr in jhnen vnd in vns eine geſtalt gewinne. dann dahin deuten alle Prophetiſche Finger: Sihe/ da iſt Jmmanuel/ das iſt/ Gott mit vns/ der iſt vns zugethan nicht allein mit naher Blutsfreundſchafft/ ſondern auch mit ſeiner heilwer- tigen Gegenwart: Er verkleidet ſich in vns im Glauben: Er ſpeiſet vnd trencket vns mit ſeinem Leib vnd Blut: Er will in vnſere Hertzen gebil- det werden/ als in ſeinem geiſtlichen Tempel/ darinn jhn geluͤſtet zu woh- nen. Hinauß alle Goͤtzen vnd Goͤtzenbilder/ alle Hertzens-Goͤtzen/ ſonder- lich der groſſe Selbs-Goͤtz/ der da heiſſt Selbs-Lieb/ Chriſto Jeſu ſtehet die- ſer Tempel eigentlich zu/ vnd keinem auſſer jhm/ er hat jhn thewer erkaufft/ vnd durch ſeinen Geiſt geweyhet: So gehet nun herauß jhr Toͤchter Sion/ vnd Gal. 4, 19. Eſa. 7, 14.

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Zitationshilfe: Dannhauer, Johann Conrad: Catechismus Milch. Bd. 5. Straßburg, 1654, S. 572. In: Deutsches Textarchiv <https://www.deutschestextarchiv.de/dannhauer_catechismus05_1654/56>, abgerufen am 12.12.2024.