Anmelden (DTAQ) DWDS     dlexDB     CLARIN-D

Dannhauer, Johann Conrad: Catechismus Milch. Bd. 5. Straßburg, 1654.

Bild:
<< vorherige Seite

Die Neun vnd zwantzigste
Sie hab viel erlitten im Traum. Es geschicht manchmahl/ daß ei-
ner im Traum leidet/ es wird jhm angst vnd bang/ bald ist er vnder den
Mördern/ bald hat er mit Gespenst vnd dem Butzen zu thun/ bald ist
er vnder wilden Thieren/ Hund vnd Katzen/ in Wasser oder Fewersnoth/
bald erzeigt sich ein ander tragoedi, sonderlich die mit dem Ephialte, dem in-
cubo,
dem Rätzel behafft/ da das melancholische Geblüt sich auffs Hertz
setzet/ wann der schlaffende auff dem Rucken lieget/ vnd also der ruckgrad
dem Hertzen näher die freye bewegung deß Hertzen hindert/ vnd die Lung
truckt/ da möchte der Mensch gern vmb Hülff ruffen/ aber er kan nicht
schreyen/ ist jhm eben als müste er erwürgen vnd ersticken/ ist ein schrecken-
der aber doch natürlicher Traum. Aber diser extraordinar-Traum ist gleich
demselben/ welcher Eliphas von Theman geträumet/ da er also spricht:
Iob. 4, 14.
15.
Dan. 2, 1.
c. 4, 2. c.
7,
51.
Forcht vnd zittern kam mich an/ meine Gebeine erschracken/ die
Haar stunden mir zu Berge.
Nebucadnezar erschrack für seinem
Traum; auch Daniel entsatzt sich vnd das Gesicht erschrecket jhn.
Were allhie die impression nicht vberauß starck gewest/ vnd der schrecken
von grosser importantz/ sie hette schwerlich jhren Ehemann in seinem ho-
hen Ampt sitz interpelliret vnd verunruhiget: es würde sich eines Rich-
ters oder Ammeisters Fraw zehenmal bedencken/ dem Ammeister auff die
Pfaltz/ da er ein Blutgerichte halten solte/ mit jhrem Traum zu interpelli-
ren vnd einzureden: Also muß ein wichtiger schrecken seyn gewest/ wie es
auch hergangen.

III. Ratione finis, den zweck betreffend/ ist es ein zeugender Traum gewest/
wegen deß herrlichen lobes deß HErren Christi/ welchen sie nennet Justum
einen Gerechten. Ein Warnungs-traum; Pilatus soll die Hände nit
verbrühen an diesem Gerechten: Ein Prophet vnd Weissagungs-traum;
es werde sonst nicht wol außschlagen/ ein böß Ende nemmen.

Auß welchem allen vnschwer abzunemmen/ woher sich dieser Traum
geschrieben/ von Himmel oder von der Erd/ oder gar auß der Höllen; obs
ein bloß natürlicher oder Satanischer oder Göttlicher traum gewesen? daß
es kein natürlicher Traum gewest/ ist man allerseits eins/ Fleisch vnd Blut
hat jhr das Lob deß Gerechten nicht können dictiren. Aber es sind etliche von
den alten Lehrern in der meinung/ es sey ein von dem Teuffel eingegebener
Traum gewest/ der Sathan habe gesehen/ daß jhm durch die Passion der
Kopff zerknirschet/ das er exarmirt, dem Tode der Stachel genomen werde/
vnd sein höllisches Reich zerstöret/ das Menschliche geschlechte jhm auß den
Klauwen soll gerissen werden/ darumb hab er vigilirt, vnd das Werck der

Erlösung

Die Neun vnd zwantzigſte
Sie hab viel erlitten im Traum. Es geſchicht manchmahl/ daß ei-
ner im Traum leidet/ es wird jhm angſt vnd bang/ bald iſt er vnder den
Moͤrdern/ bald hat er mit Geſpenſt vnd dem Butzen zu thun/ bald iſt
er vnder wilden Thieren/ Hund vnd Katzen/ in Waſſer oder Fewersnoth/
bald erzeigt ſich ein ander tragœdi, ſonderlich die mit dem Ephialte, dem in-
cubo,
dem Raͤtzel behafft/ da das melancholiſche Gebluͤt ſich auffs Hertz
ſetzet/ wann der ſchlaffende auff dem Rucken lieget/ vnd alſo der ruckgrad
dem Hertzen naͤher die freye bewegung deß Hertzen hindert/ vnd die Lung
truckt/ da moͤchte der Menſch gern vmb Huͤlff ruffen/ aber er kan nicht
ſchreyen/ iſt jhm eben als muͤſte er erwuͤrgen vnd erſticken/ iſt ein ſchrecken-
der aber doch natuͤrlicher Traum. Aber diſer extraordinar-Traum iſt gleich
demſelben/ welcher Eliphas von Theman getraͤumet/ da er alſo ſpricht:
Iob. 4, 14.
15.
Dan. 2, 1.
c. 4, 2. c.
7,
51.
Forcht vnd zittern kam mich an/ meine Gebeine erſchracken/ die
Haar ſtunden mir zu Berge.
Nebucadnezar erſchrack fuͤr ſeinem
Traum; auch Daniel entſatzt ſich vnd das Geſicht erſchrecket jhn.
Were allhie die impreſſion nicht vberauß ſtarck geweſt/ vnd der ſchrecken
von groſſer importantz/ ſie hette ſchwerlich jhren Ehemann in ſeinem ho-
hen Ampt ſitz interpelliret vnd verunruhiget: es wuͤrde ſich eines Rich-
ters oder Ammeiſters Fraw zehenmal bedencken/ dem Ammeiſter auff die
Pfaltz/ da er ein Blutgerichte halten ſolte/ mit jhrem Traum zu interpelli-
ren vnd einzureden: Alſo muß ein wichtiger ſchrecken ſeyn geweſt/ wie es
auch hergangen.

III. Ratione finis, den zweck betreffend/ iſt es ein zeugender Traum geweſt/
wegen deß herꝛlichen lobes deß HErꝛen Chriſti/ welchen ſie nennet Juſtum
einen Gerechten. Ein Warnungs-traum; Pilatus ſoll die Haͤnde nit
verbruͤhen an dieſem Gerechten: Ein Prophet vnd Weiſſagungs-traum;
es werde ſonſt nicht wol außſchlagen/ ein boͤß Ende nemmen.

Auß welchem allen vnſchwer abzunemmen/ woher ſich dieſer Traum
geſchrieben/ von Himmel oder von der Erd/ oder gar auß der Hoͤllen; obs
ein bloß natuͤrlicher oder Sataniſcher oder Goͤttlicher traum geweſen? daß
es kein natuͤrlicher Traum geweſt/ iſt man allerſeits eins/ Fleiſch vnd Blut
hat jhr das Lob deß Gerechten nicht koͤnnen dictiren. Aber es ſind etliche von
den alten Lehrern in der meinung/ es ſey ein von dem Teuffel eingegebener
Traum geweſt/ der Sathan habe geſehen/ daß jhm durch die Paſſion der
Kopff zerknirſchet/ das er exarmirt, dem Tode der Stachel genomen werde/
vnd ſein hoͤlliſches Reich zerſtoͤret/ das Menſchliche geſchlechte jhm auß den
Klauwen ſoll geriſſen werden/ darumb hab er vigilirt, vnd das Werck der

Erloͤſung
<TEI>
  <text>
    <body>
      <div n="1">
        <div n="2">
          <p><pb facs="#f0424" n="940"/><fw place="top" type="header"><hi rendition="#b">Die Neun vnd zwantzig&#x017F;te</hi></fw><lb/><hi rendition="#fr">Sie hab viel erlitten im Traum.</hi> Es ge&#x017F;chicht manchmahl/ daß ei-<lb/>
ner im Traum leidet/ es wird jhm ang&#x017F;t vnd bang/ bald i&#x017F;t er vnder den<lb/>
Mo&#x0364;rdern/ bald hat er mit Ge&#x017F;pen&#x017F;t vnd dem Butzen zu thun/ bald i&#x017F;t<lb/>
er vnder wilden Thieren/ Hund vnd Katzen/ in Wa&#x017F;&#x017F;er oder Fewersnoth/<lb/>
bald erzeigt &#x017F;ich ein ander <hi rendition="#aq">trag&#x0153;di,</hi> &#x017F;onderlich die mit dem <hi rendition="#aq">Ephialte,</hi> dem <hi rendition="#aq">in-<lb/>
cubo,</hi> dem Ra&#x0364;tzel behafft/ da das melancholi&#x017F;che Geblu&#x0364;t &#x017F;ich auffs Hertz<lb/>
&#x017F;etzet/ wann der &#x017F;chlaffende auff dem Rucken lieget/ vnd al&#x017F;o der ruckgrad<lb/>
dem Hertzen na&#x0364;her die freye bewegung deß Hertzen hindert/ vnd die Lung<lb/>
truckt/ da mo&#x0364;chte der Men&#x017F;ch gern vmb Hu&#x0364;lff ruffen/ aber er kan nicht<lb/>
&#x017F;chreyen/ i&#x017F;t jhm eben als mu&#x0364;&#x017F;te er erwu&#x0364;rgen vnd er&#x017F;ticken/ i&#x017F;t ein &#x017F;chrecken-<lb/>
der aber doch natu&#x0364;rlicher Traum. Aber di&#x017F;er <hi rendition="#aq">extraordinar-</hi>Traum i&#x017F;t gleich<lb/>
dem&#x017F;elben/ welcher <hi rendition="#aq">Eliphas</hi> von Theman getra&#x0364;umet/ da er al&#x017F;o &#x017F;pricht:<lb/><note place="left"><hi rendition="#aq">Iob. 4, 14.<lb/>
15.<lb/>
Dan. 2, 1.<lb/>
c. 4, 2. c.</hi> 7,<lb/>
51.</note><hi rendition="#fr">Forcht vnd zittern kam mich an/ meine Gebeine er&#x017F;chracken/ die<lb/>
Haar &#x017F;tunden mir zu Berge.</hi> Nebucadnezar er&#x017F;chrack fu&#x0364;r &#x017F;einem<lb/>
Traum; auch Daniel <hi rendition="#fr">ent&#x017F;atzt &#x017F;ich vnd das Ge&#x017F;icht er&#x017F;chrecket jhn.</hi><lb/>
Were allhie die <hi rendition="#aq">impre&#x017F;&#x017F;ion</hi> nicht vberauß &#x017F;tarck gewe&#x017F;t/ vnd der &#x017F;chrecken<lb/>
von gro&#x017F;&#x017F;er <hi rendition="#aq">importan</hi>tz/ &#x017F;ie hette &#x017F;chwerlich jhren Ehemann in &#x017F;einem ho-<lb/>
hen Ampt &#x017F;itz <hi rendition="#aq">interpelliret</hi> vnd verunruhiget: es wu&#x0364;rde &#x017F;ich eines Rich-<lb/>
ters oder Ammei&#x017F;ters Fraw zehenmal bedencken/ dem Ammei&#x017F;ter auff die<lb/>
Pfaltz/ da er ein Blutgerichte halten &#x017F;olte/ mit jhrem Traum zu <hi rendition="#aq">interpelli-</hi><lb/>
ren vnd einzureden: Al&#x017F;o muß ein wichtiger &#x017F;chrecken &#x017F;eyn gewe&#x017F;t/ wie es<lb/>
auch hergangen.</p><lb/>
          <p><hi rendition="#aq">III. Ratione finis,</hi> den zweck betreffend/ i&#x017F;t es ein zeugender Traum gewe&#x017F;t/<lb/>
wegen deß her&#xA75B;lichen lobes deß HEr&#xA75B;en Chri&#x017F;ti/ welchen &#x017F;ie nennet <hi rendition="#aq">Ju&#x017F;tum</hi><lb/><hi rendition="#fr">einen Gerechten.</hi> Ein Warnungs-traum; Pilatus &#x017F;oll die Ha&#x0364;nde nit<lb/>
verbru&#x0364;hen an die&#x017F;em Gerechten: Ein Prophet vnd Wei&#x017F;&#x017F;agungs-traum;<lb/>
es werde &#x017F;on&#x017F;t nicht wol auß&#x017F;chlagen/ ein bo&#x0364;ß Ende nemmen.</p><lb/>
          <p>Auß welchem allen vn&#x017F;chwer abzunemmen/ woher &#x017F;ich die&#x017F;er Traum<lb/>
ge&#x017F;chrieben/ von Himmel oder von der Erd/ oder gar auß der Ho&#x0364;llen; obs<lb/>
ein bloß natu&#x0364;rlicher oder Satani&#x017F;cher oder Go&#x0364;ttlicher traum gewe&#x017F;en? daß<lb/>
es kein natu&#x0364;rlicher Traum gewe&#x017F;t/ i&#x017F;t man aller&#x017F;eits eins/ Flei&#x017F;ch vnd Blut<lb/>
hat jhr das Lob deß Gerechten nicht ko&#x0364;nnen <hi rendition="#aq">dictiren.</hi> Aber es &#x017F;ind etliche von<lb/>
den alten Lehrern in der meinung/ es &#x017F;ey ein von dem Teuffel eingegebener<lb/>
Traum gewe&#x017F;t/ der Sathan habe ge&#x017F;ehen/ daß jhm durch die Pa&#x017F;&#x017F;ion der<lb/>
Kopff zerknir&#x017F;chet/ das er <hi rendition="#aq">exarmirt,</hi> dem Tode der Stachel genomen werde/<lb/>
vnd &#x017F;ein ho&#x0364;lli&#x017F;ches Reich zer&#x017F;to&#x0364;ret/ das Men&#x017F;chliche ge&#x017F;chlechte jhm auß den<lb/>
Klauwen &#x017F;oll geri&#x017F;&#x017F;en werden/ darumb hab er <hi rendition="#aq">vigilirt,</hi> vnd das Werck der<lb/>
<fw place="bottom" type="catch">Erlo&#x0364;&#x017F;ung</fw><lb/></p>
        </div>
      </div>
    </body>
  </text>
</TEI>
[940/0424] Die Neun vnd zwantzigſte Sie hab viel erlitten im Traum. Es geſchicht manchmahl/ daß ei- ner im Traum leidet/ es wird jhm angſt vnd bang/ bald iſt er vnder den Moͤrdern/ bald hat er mit Geſpenſt vnd dem Butzen zu thun/ bald iſt er vnder wilden Thieren/ Hund vnd Katzen/ in Waſſer oder Fewersnoth/ bald erzeigt ſich ein ander tragœdi, ſonderlich die mit dem Ephialte, dem in- cubo, dem Raͤtzel behafft/ da das melancholiſche Gebluͤt ſich auffs Hertz ſetzet/ wann der ſchlaffende auff dem Rucken lieget/ vnd alſo der ruckgrad dem Hertzen naͤher die freye bewegung deß Hertzen hindert/ vnd die Lung truckt/ da moͤchte der Menſch gern vmb Huͤlff ruffen/ aber er kan nicht ſchreyen/ iſt jhm eben als muͤſte er erwuͤrgen vnd erſticken/ iſt ein ſchrecken- der aber doch natuͤrlicher Traum. Aber diſer extraordinar-Traum iſt gleich demſelben/ welcher Eliphas von Theman getraͤumet/ da er alſo ſpricht: Forcht vnd zittern kam mich an/ meine Gebeine erſchracken/ die Haar ſtunden mir zu Berge. Nebucadnezar erſchrack fuͤr ſeinem Traum; auch Daniel entſatzt ſich vnd das Geſicht erſchrecket jhn. Were allhie die impreſſion nicht vberauß ſtarck geweſt/ vnd der ſchrecken von groſſer importantz/ ſie hette ſchwerlich jhren Ehemann in ſeinem ho- hen Ampt ſitz interpelliret vnd verunruhiget: es wuͤrde ſich eines Rich- ters oder Ammeiſters Fraw zehenmal bedencken/ dem Ammeiſter auff die Pfaltz/ da er ein Blutgerichte halten ſolte/ mit jhrem Traum zu interpelli- ren vnd einzureden: Alſo muß ein wichtiger ſchrecken ſeyn geweſt/ wie es auch hergangen. Iob. 4, 14. 15. Dan. 2, 1. c. 4, 2. c. 7, 51. III. Ratione finis, den zweck betreffend/ iſt es ein zeugender Traum geweſt/ wegen deß herꝛlichen lobes deß HErꝛen Chriſti/ welchen ſie nennet Juſtum einen Gerechten. Ein Warnungs-traum; Pilatus ſoll die Haͤnde nit verbruͤhen an dieſem Gerechten: Ein Prophet vnd Weiſſagungs-traum; es werde ſonſt nicht wol außſchlagen/ ein boͤß Ende nemmen. Auß welchem allen vnſchwer abzunemmen/ woher ſich dieſer Traum geſchrieben/ von Himmel oder von der Erd/ oder gar auß der Hoͤllen; obs ein bloß natuͤrlicher oder Sataniſcher oder Goͤttlicher traum geweſen? daß es kein natuͤrlicher Traum geweſt/ iſt man allerſeits eins/ Fleiſch vnd Blut hat jhr das Lob deß Gerechten nicht koͤnnen dictiren. Aber es ſind etliche von den alten Lehrern in der meinung/ es ſey ein von dem Teuffel eingegebener Traum geweſt/ der Sathan habe geſehen/ daß jhm durch die Paſſion der Kopff zerknirſchet/ das er exarmirt, dem Tode der Stachel genomen werde/ vnd ſein hoͤlliſches Reich zerſtoͤret/ das Menſchliche geſchlechte jhm auß den Klauwen ſoll geriſſen werden/ darumb hab er vigilirt, vnd das Werck der Erloͤſung

Suche im Werk

Hilfe

Informationen zum Werk

Download dieses Werks

XML (TEI P5) · HTML · Text
TCF (text annotation layer)
XML (TEI P5 inkl. att.linguistic)

Metadaten zum Werk

TEI-Header · CMDI · Dublin Core

Ansichten dieser Seite

Voyant Tools ?

Language Resource Switchboard?

Feedback

Sie haben einen Fehler gefunden? Dann können Sie diesen über unsere Qualitätssicherungsplattform DTAQ melden.

Kommentar zur DTA-Ausgabe

Dieses Werk wurde gemäß den DTA-Transkriptionsrichtlinien im Double-Keying-Verfahren von Nicht-Muttersprachlern erfasst und in XML/TEI P5 nach DTA-Basisformat kodiert.




Ansicht auf Standard zurückstellen

URL zu diesem Werk: https://www.deutschestextarchiv.de/dannhauer_catechismus05_1654
URL zu dieser Seite: https://www.deutschestextarchiv.de/dannhauer_catechismus05_1654/424
Zitationshilfe: Dannhauer, Johann Conrad: Catechismus Milch. Bd. 5. Straßburg, 1654, S. 940. In: Deutsches Textarchiv <https://www.deutschestextarchiv.de/dannhauer_catechismus05_1654/424>, abgerufen am 25.11.2024.