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Dannhauer, Johann Conrad: Catechismus Milch. Bd. 5. Straßburg, 1654.

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Bericht
erant solius loquentiae libidinosi juxta Tertullianum) als ein alber Mensch
in worten außgeschrien worden: Jedoch so leuchteten seine Schrifften von
hellen Liechtern/ ja Donnerstrahlen der Göttlichen/ recht-kräfftigen/ durch-
dringenden Wolredenheit/ der schöne Paradißgarten seiner Episteln pran-
get gleichsam mit außerlesenen anmutigen Wort-blumen. Wäre St.
Paulus ein übelberedter/ alberer/ vngeschickter Jdiot oder ein vnnützer Wä-
scher vnd Plauderer/ wilde Schreyer vnd Speyer gewest/ von vielen Wor-
ten vnd wenig Woll/ von hellem Klang vnd kleinlautem Gesang/ so wur-
den die Heyden zu Lystran ihn langsam deß Tituls ihres Abgotts Mercu-
rii
(den sie für einen Gott der Wolredenheit auffgeworffen) gewürdi-
get haben. Wahr ist es Gott will durch thörichte Predigten selig
machen alle die daran glauben/
verstehe thöricht nach der Vernunfft
Vrtheil vnd Einbildung/ deren die Geheimnuß Christlicher Religion ab-
surd
vnd thöricht fürkommen/ sonst sagt St. Paulus eben an demselbigen
Ort/ er predige Göttliche Krafft vnd Göttliche Weißheit. Wi-
derumb ist bekandt/ welcher massen Christus in anmutigen Parabolen vnd
Gleichnussen Gottes Rath vnd Willen fürgebracht/ aber das war eben
das rechte Meisterstuck/ schwere Sachen/ hohe Geheimnuß-liecht zu ma-
chen/ vnd also fürzutragen/ daß es auch die albern vnd einfältigen verste-
hen können. Widerumb soll man auch die Cantzel vnd Ohren mit keinen
vnnöthigen Subtilitäten/ so in heiliger Schrifft vnbekandt vnd vngegrün-
det beschweren/ auch nicht mit Scholastischen/ vnteutschen/ vnverständli-
chen terminis vmb sich werffen: Aber man muß auch nicht über die strittige
vnd von den Feinden der Warheit angefochtene Text hinüber hüpffen/ wie
der Han über die Kohlen/ sonst würden Christus vnd St. Paulus vnrecht
seyn daran gewest/ wann sie fast ihr gantzes Lehr-ampt mit disputiren zuge-
bracht. Die Mittel-straß auch allhie die beste was! gleich wie einer ehrli-
chen Jungfrauen einfältige Kleidung alsdann gelobet wird/ wann sie dort
ohne Pracht vnd überfluß/ hie ohne bäurische Grobheit vnd Vnfläterey/
zierlich bey der Hochzeit/ erscheinet; Also stehet auch der geistliche Schmuck
einer einfältigen Predigt/ dort zwischen dem Wortpralen ohne Geist vnd
Liecht/ ohne Kern vnd Stern/ ohne Safft vnd Krafft; hie der vngezierten/
vnauffgeraumten/ vngeschickten Barbarey in der mitten. Es ist aber auch
die liebe Einfalt/ eine herrliche Kron deß Glaubens/ so da funckelt vom
hellen Schein/ der leuchtenden Erkandtnuß vnd kindlichem Beyfall der er-
kandten/ lautern/ vngemischten/ von kräfftigen Lugen vnd Grund-irr-
thumben abgesonderten Warheit/ hertzliches vertrauen anff die Verheis-

sung/

Bericht
erant ſolius loquentiæ libidinoſi juxta Tertullianum) als ein alber Menſch
in worten außgeſchrien worden: Jedoch ſo leuchteten ſeine Schrifften von
hellen Liechtern/ ja Donnerſtrahlen der Goͤttlichen/ recht-kraͤfftigen/ durch-
dringenden Wolredenheit/ der ſchoͤne Paradißgarten ſeiner Epiſteln pran-
get gleichſam mit außerleſenen anmutigen Wort-blumen. Waͤre St.
Paulus ein uͤbelberedter/ alberer/ vngeſchickter Jdiot oder ein vnnuͤtzer Waͤ-
ſcher vnd Plauderer/ wilde Schreyer vnd Speyer geweſt/ von vielen Wor-
ten vnd wenig Woll/ von hellem Klang vnd kleinlautem Geſang/ ſo wur-
den die Heyden zu Lyſtran ihn langſam deß Tituls ihres Abgotts Mercu-
rii
(den ſie fuͤr einen Gott der Wolredenheit auffgeworffen) gewuͤrdi-
get haben. Wahr iſt es Gott will durch thoͤrichte Predigten ſelig
machen alle die daran glauben/
verſtehe thoͤricht nach der Vernunfft
Vrtheil vnd Einbildung/ deren die Geheimnuß Chriſtlicher Religion ab-
ſurd
vnd thoͤricht fuͤrkommen/ ſonſt ſagt St. Paulus eben an demſelbigen
Ort/ er predige Goͤttliche Krafft vnd Goͤttliche Weißheit. Wi-
derumb iſt bekandt/ welcher maſſen Chriſtus in anmutigen Parabolen vnd
Gleichnuſſen Gottes Rath vnd Willen fuͤrgebracht/ aber das war eben
das rechte Meiſterſtuck/ ſchwere Sachen/ hohe Geheimnuß-liecht zu ma-
chen/ vnd alſo fuͤrzutragen/ daß es auch die albern vnd einfaͤltigen verſte-
hen koͤnnen. Widerumb ſoll man auch die Cantzel vnd Ohren mit keinen
vnnoͤthigen Subtilitaͤten/ ſo in heiliger Schrifft vnbekandt vnd vngegruͤn-
det beſchweren/ auch nicht mit Scholaſtiſchen/ vnteutſchen/ vnverſtaͤndli-
chen terminis vmb ſich werffen: Aber man muß auch nicht uͤber die ſtrittige
vnd von den Feinden der Warheit angefochtene Text hinuͤber huͤpffen/ wie
der Han uͤber die Kohlen/ ſonſt wuͤrden Chriſtus vnd St. Paulus vnrecht
ſeyn daran geweſt/ wann ſie faſt ihr gantzes Lehr-ampt mit diſputiren zuge-
bracht. Die Mittel-ſtraß auch allhie die beſte was! gleich wie einer ehrli-
chen Jungfrauen einfaͤltige Kleidung alsdann gelobet wird/ wann ſie dort
ohne Pracht vnd uͤberfluß/ hie ohne baͤuriſche Grobheit vnd Vnflaͤterey/
zierlich bey der Hochzeit/ erſcheinet; Alſo ſtehet auch der geiſtliche Schmuck
einer einfaͤltigen Predigt/ dort zwiſchen dem Wortpralen ohne Geiſt vnd
Liecht/ ohne Kern vnd Stern/ ohne Safft vnd Krafft; hie der vngezierten/
vnauffgeraumten/ vngeſchickten Barbarey in der mitten. Es iſt aber auch
die liebe Einfalt/ eine herrliche Kron deß Glaubens/ ſo da funckelt vom
hellen Schein/ der leuchtenden Erkandtnuß vnd kindlichem Beyfall der er-
kandten/ lautern/ vngemiſchten/ von kraͤfftigen Lugen vnd Grund-irr-
thumben abgeſonderten Warheit/ hertzliches vertrauen anff die Verheiſ-

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[0024] Bericht erant ſolius loquentiæ libidinoſi juxta Tertullianum) als ein alber Menſch in worten außgeſchrien worden: Jedoch ſo leuchteten ſeine Schrifften von hellen Liechtern/ ja Donnerſtrahlen der Goͤttlichen/ recht-kraͤfftigen/ durch- dringenden Wolredenheit/ der ſchoͤne Paradißgarten ſeiner Epiſteln pran- get gleichſam mit außerleſenen anmutigen Wort-blumen. Waͤre St. Paulus ein uͤbelberedter/ alberer/ vngeſchickter Jdiot oder ein vnnuͤtzer Waͤ- ſcher vnd Plauderer/ wilde Schreyer vnd Speyer geweſt/ von vielen Wor- ten vnd wenig Woll/ von hellem Klang vnd kleinlautem Geſang/ ſo wur- den die Heyden zu Lyſtran ihn langſam deß Tituls ihres Abgotts Mercu- rii (den ſie fuͤr einen Gott der Wolredenheit auffgeworffen) gewuͤrdi- get haben. Wahr iſt es Gott will durch thoͤrichte Predigten ſelig machen alle die daran glauben/ verſtehe thoͤricht nach der Vernunfft Vrtheil vnd Einbildung/ deren die Geheimnuß Chriſtlicher Religion ab- ſurd vnd thoͤricht fuͤrkommen/ ſonſt ſagt St. Paulus eben an demſelbigen Ort/ er predige Goͤttliche Krafft vnd Goͤttliche Weißheit. Wi- derumb iſt bekandt/ welcher maſſen Chriſtus in anmutigen Parabolen vnd Gleichnuſſen Gottes Rath vnd Willen fuͤrgebracht/ aber das war eben das rechte Meiſterſtuck/ ſchwere Sachen/ hohe Geheimnuß-liecht zu ma- chen/ vnd alſo fuͤrzutragen/ daß es auch die albern vnd einfaͤltigen verſte- hen koͤnnen. Widerumb ſoll man auch die Cantzel vnd Ohren mit keinen vnnoͤthigen Subtilitaͤten/ ſo in heiliger Schrifft vnbekandt vnd vngegruͤn- det beſchweren/ auch nicht mit Scholaſtiſchen/ vnteutſchen/ vnverſtaͤndli- chen terminis vmb ſich werffen: Aber man muß auch nicht uͤber die ſtrittige vnd von den Feinden der Warheit angefochtene Text hinuͤber huͤpffen/ wie der Han uͤber die Kohlen/ ſonſt wuͤrden Chriſtus vnd St. Paulus vnrecht ſeyn daran geweſt/ wann ſie faſt ihr gantzes Lehr-ampt mit diſputiren zuge- bracht. Die Mittel-ſtraß auch allhie die beſte was! gleich wie einer ehrli- chen Jungfrauen einfaͤltige Kleidung alsdann gelobet wird/ wann ſie dort ohne Pracht vnd uͤberfluß/ hie ohne baͤuriſche Grobheit vnd Vnflaͤterey/ zierlich bey der Hochzeit/ erſcheinet; Alſo ſtehet auch der geiſtliche Schmuck einer einfaͤltigen Predigt/ dort zwiſchen dem Wortpralen ohne Geiſt vnd Liecht/ ohne Kern vnd Stern/ ohne Safft vnd Krafft; hie der vngezierten/ vnauffgeraumten/ vngeſchickten Barbarey in der mitten. Es iſt aber auch die liebe Einfalt/ eine herrliche Kron deß Glaubens/ ſo da funckelt vom hellen Schein/ der leuchtenden Erkandtnuß vnd kindlichem Beyfall der er- kandten/ lautern/ vngemiſchten/ von kraͤfftigen Lugen vnd Grund-irr- thumben abgeſonderten Warheit/ hertzliches vertrauen anff die Verheiſ- ſung/

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Zitationshilfe: Dannhauer, Johann Conrad: Catechismus Milch. Bd. 5. Straßburg, 1654, S. . In: Deutsches Textarchiv <https://www.deutschestextarchiv.de/dannhauer_catechismus05_1654/24>, abgerufen am 24.11.2024.