Dannhauer, Johann Conrad: Catechismus Milch. Bd. 4. Straßburg, 1653.Predigt. Artzney/ durch selbst Hand-anlegung/ durch rauffen vnd schlagen/ alle ma-leficanten durch mißhandlung/ dadurch sie dem Hencker in die hände ge- rathen/ da heists: quilibet fortunae suae faber, wie gerungen/ so gelungen/ selbs gethan/ selbs gehabt. GOttes extraordinar-fäll/ sag ich noch ein- mahl/ sind excipiret vnd außgenommen. Jn Calvini Schul lautet der Apostolische Glaub (nicht zwar dem Mensch B b b b ij
Predigt. Artzney/ durch ſelbſt Hand-anlegung/ durch rauffen vnd ſchlagen/ alle ma-leficanten durch mißhandlung/ dadurch ſie dem Hencker in die haͤnde ge- rathen/ da heiſts: quilibet fortunæ ſuæ faber, wie gerungen/ ſo gelungen/ ſelbs gethan/ ſelbs gehabt. GOttes extraordinar-faͤll/ ſag ich noch ein- mahl/ ſind excipiret vnd außgenommen. Jn Calvini Schul lautet der Apoſtoliſche Glaub (nicht zwar dem Menſch B b b b ij
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Predigt.
Artzney/ durch ſelbſt Hand-anlegung/ durch rauffen vnd ſchlagen/ alle ma-
leficanten durch mißhandlung/ dadurch ſie dem Hencker in die haͤnde ge-
rathen/ da heiſts: quilibet fortunæ ſuæ faber, wie gerungen/ ſo gelungen/
ſelbs gethan/ ſelbs gehabt. GOttes extraordinar-faͤll/ ſag ich noch ein-
mahl/ ſind excipiret vnd außgenommen.
Jn Calvini Schul lautet der Apoſtoliſche Glaub (nicht zwar dem
Buchſtaben/ ſondern) dem Verſtand/ der gloß/ der außlegung nach gar
viel anders. Jch glanb an einen Allmaͤchtigen/ allwirckenden/ allzwin-
genden GOtt/ von deſſen regierung gleichſam als in einem Magnet vnd
noth-Kett ein Gleich auff das ander nothwendig folget/ vnd ſo wol in boͤ-
ſen als in guten Wercken der Menſch keine willkuhr vnd freyen willen nicht
habe/ vnd ſtehet oben an/ Gottes fuͤrhergehender/ voꝛweckender/ vorwircken-
der/ vorziehlender/ vnwiderſtreblicher/ vnvmbgaͤnglicher/ nothzwingender/
bloſſer/ vnbedingenter Will/ darauff folget die præſcientia, vorwiſſenheit
vnd thaͤtige verordnung gewiſſer Mittel/ in der zeit folget die prædetermi-
natio oder vorbeſtimmung/* vnd alle zeit eine nothfolge auff die andere oh-
ne deß Menſchen foͤrmliche Willkuhr vnd Wahl. e. g. Weil GOtt der
HERR gewolt/ daß David ein maͤchtiger Koͤnig werden ſollen/ die Mit-
tel dazu von ewigkeit geordnet vnd verſehen/ ſo hat er gleichſam durch einen
natuͤrlichen nothzwang muͤſſen Sauls Waffentraͤger werden/ Er iſt durch
einen raptum divinum neceſſitirt, von Gott gleichſam gezwungen vnd
bein haren hinzugezogen worden den Goliath zuerlegen. Saul hat jhn
verfolgen/ David hat nothwendig fallen/ aber auch nothwendig zu gnaden
widerumb gelangen muͤſſen. Hingegen Abſolon iſt zum ewigen todt/ zum
Strang/ zum Baum verſehen/ GOtt wolt jhn toͤdten/ drumb hat er alle
fatalia ſolcher geſtalt zuſam̃en gefuͤget/ er hat jhn darzu erreget/ ſeine Krafft
darzu auffgemundert/ vorbeweget/ vnentfliehenlich vorgelencket/ voreinge-
richtet vnd beſtimbt/ jetzt bey dieſer gelegenheit an dieſem Ort ſo vnd ſo boͤß-
lich zu handlen/ er hat jhn getrieben/ daß er rebelliren muͤſſen/ einen ſchwin-
del-Geiſt eingegeben/ verblendet/ verhaͤrtet/ Er hat nicht lenger leben koͤnnen/
vmb dieſelbe zeit/ da er am Baum hangen blieben/ iſt ſein ziel bloß beſtim-
met geweſen/ es hat alles ſo bloß ſeyn muͤſſen/ er kundte nicht mehr guts
thun/ als er gethan oder boͤſes vnderlaſſen/ als er vnderlaſſen. Das laſſe
mir eine ſchwartze gewaltſame Kette ſeyn/ dadurch die Goͤttliche verbeiſ-
ſungen geſchwaͤchet/ dem menſchlichem freyen Willen/ auch in Weltlichen
ſachen der Paß geſperꝛet/ alle Kunſt vnd Artzney zu ſchanden gemacht/ der
* Vide Acta Remonſtr. pag 50. & ſeq. Darmſtattinos in gruͤndlicher Auß-
fuͤhrung p. 85. Hodomor. Calvin. de termino vitæ abſoluto. vide Rivet. ad Exod. 23.
p. 111. & tract. de vitæ termino ad Ioh. Beverovic.
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