Dannhauer, Johann Conrad: Catechismus Milch. Bd. 4. Straßburg, 1653.Predigt. aller seiner Propheten Munde. Er sprach: Du solt jhn vber-reden/ vnd solts außrichten/ gehe auß vnd thue also. Gott der HErr hats den Lügen-geist nicht heissen dörffen/ er war ohne das bereit vnd willig dazu/ sondern er gewalt vber Ahab gegeben vnd gesagt/ was gesche- hen werde: Du solt/ das ist/ du wirst es außrichten/ dann so pflegt man in Sachsen zu reden (nach welcher art zu reden auch Lutheri dolmetschung an- zunehmen.) Jch soll dir einen schilling geben/ sagt der Lehrmeister zu seinem Schuler/ das ist/ ich werde es thun. Dazu dann kombt der Göttliche Cir- cul/ damit er maß/ Zeit vnd Ziel abgemessen/ wie weit die Sünd grassieren werde: auß der Histori Job ist es klar. Wäre Sathan vber den lieben Job meister gewesen/ er hette jhm längst den garauß gemacht: Aber GOtt der HERR bezielet seinen muthwillen. Erstsmahl sagt der HERR: Sihe Sathan/ alles was er hat/ sey in deiner Hand/ ohn alleinIob 1. 12. Iob 2. 6. an jhn selbst lege deine Hand nicht: Darnach: Sihe da/ er sey in deiner Hand/ doch schone seines lebens. Der Zweck/ darauff die Göttliche providentz jhr absehen gerichtet/ ist allzeit köstlich/ heilsam vnd gut/ sintemahl nach der Vralten anmerckung Augustini würde Gott derAugust. enchirid. cap. 11. HERR nichts vbels fürgehen lassen/ wann er nicht wüste das böse in et- was gutes zu verwandlen/ vnd also auß dem Gifft einen köstlichen Theriac zubereiten. Joseph prediget hievon seinen Brüdern: Jhr/ sagt er:Gen. 50. 20. gedachtets böse mit mir zumachen/ aber GOtt gedachts gut zu- machen. Vnd die glaubige Schar der ersten Kirchen: Sie habenAct. 4. 27. 28. sich versamblet vber dein heilig es Kind JEsu/ welchen du gesal- bet hast/ Herodes vnd Pontius Pilatus/ mit den Heyden vnd dem Volck Jsrael/ zu thun/ was deine Hand vnd dein Rath zu- vor bedacht hat/ daß geschehen solt; merckts wol! was geschehen solt/ nicht was sie durch Göttlichen willen vnd trieb thun solten. Was solte dann geschehen? Durch Christi Leiden solte dem menschlichen Ge- schlechte heil/ leben vnd segen erworben werden/ das hatte Gottes rath be- schlossen; dahin hat Gottes Hand gewircket. Endlich/ wenn die Sünde vollzogen/ kombt der gerechte Richter mit seiner Straffruthe hinder den bö- sen Buben her/ vnd lehret sie empfinden/ was sie gethan. II. Ein frey lassender GOtt/ der dem Menschen in eusser- proprios
Predigt. aller ſeiner Propheten Munde. Er ſprach: Du ſolt jhn vber-reden/ vnd ſolts außrichten/ gehe auß vnd thue alſo. Gott der HErꝛ hats den Luͤgen-geiſt nicht heiſſen doͤrffen/ er war ohne das bereit vnd willig dazu/ ſondern er gewalt vber Ahab gegeben vnd geſagt/ was geſche- hen werde: Du ſolt/ das iſt/ du wirſt es außrichten/ dann ſo pflegt man in Sachſen zu reden (nach welcher art zu reden auch Lutheri dolmetſchung an- zunehmen.) Jch ſoll dir einen ſchilling geben/ ſagt der Lehrmeiſter zu ſeinem Schuler/ das iſt/ ich werde es thun. Dazu dann kombt der Goͤttliche Cir- cul/ damit er maß/ Zeit vnd Ziel abgemeſſen/ wie weit die Suͤnd graſſieren werde: auß der Hiſtori Job iſt es klar. Waͤre Sathan vber den lieben Job meiſter geweſen/ er hette jhm laͤngſt den garauß gemacht: Aber GOtt der HERR bezielet ſeinen muthwillen. Erſtsmahl ſagt der HERR: Sihe Sathan/ alles was er hat/ ſey in deiner Hand/ ohn alleinIob 1. 12. Iob 2. 6. an jhn ſelbſt lege deine Hand nicht: Darnach: Sihe da/ er ſey in deiner Hand/ doch ſchone ſeines lebens. Der Zweck/ darauff die Goͤttliche providentz jhr abſehen gerichtet/ iſt allzeit koͤſtlich/ heilſam vnd gut/ ſintemahl nach der Vralten anmerckung Auguſtini wuͤrde Gott derAuguſt. enchirid. cap. 11. HERR nichts vbels fuͤrgehen laſſen/ wann er nicht wuͤſte das boͤſe in et- was gutes zu verwandlen/ vnd alſo auß dem Gifft einen koͤſtlichen Theriac zubereiten. Joſeph prediget hievon ſeinen Bruͤdern: Jhr/ ſagt er:Gen. 50. 20. gedachtets boͤſe mit mir zumachen/ aber GOtt gedachts gut zu- machen. Vnd die glaubige Schar der erſten Kirchen: Sie habenAct. 4. 27. 28. ſich verſamblet vber dein heilig es Kind JEſu/ welchen du geſal- bet haſt/ Herodes vnd Pontius Pilatus/ mit den Heyden vnd dem Volck Jſrael/ zu thun/ was deine Hand vnd dein Rath zu- vor bedacht hat/ daß geſchehen ſolt; merckts wol! was geſchehen ſolt/ nicht was ſie durch Goͤttlichen willen vnd trieb thun ſolten. Was ſolte dann geſchehen? Durch Chriſti Leiden ſolte dem menſchlichen Ge- ſchlechte heil/ leben vnd ſegen erworben werden/ das hatte Gottes rath be- ſchloſſen; dahin hat Gottes Hand gewircket. Endlich/ wenn die Suͤnde vollzogen/ kombt der gerechte Richter mit ſeiner Straffruthe hinder den boͤ- ſen Buben her/ vnd lehret ſie empfinden/ was ſie gethan. II. Ein frey laſſender GOtt/ der dem Menſchen in euſſer- proprios
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Predigt.
aller ſeiner Propheten Munde. Er ſprach: Du ſolt jhn vber-
reden/ vnd ſolts außrichten/ gehe auß vnd thue alſo. Gott der
HErꝛ hats den Luͤgen-geiſt nicht heiſſen doͤrffen/ er war ohne das bereit vnd
willig dazu/ ſondern er gewalt vber Ahab gegeben vnd geſagt/ was geſche-
hen werde: Du ſolt/ das iſt/ du wirſt es außrichten/ dann ſo pflegt man in
Sachſen zu reden (nach welcher art zu reden auch Lutheri dolmetſchung an-
zunehmen.) Jch ſoll dir einen ſchilling geben/ ſagt der Lehrmeiſter zu ſeinem
Schuler/ das iſt/ ich werde es thun. Dazu dann kombt der Goͤttliche Cir-
cul/ damit er maß/ Zeit vnd Ziel abgemeſſen/ wie weit die Suͤnd graſſieren
werde: auß der Hiſtori Job iſt es klar. Waͤre Sathan vber den lieben
Job meiſter geweſen/ er hette jhm laͤngſt den garauß gemacht: Aber GOtt
der HERR bezielet ſeinen muthwillen. Erſtsmahl ſagt der HERR:
Sihe Sathan/ alles was er hat/ ſey in deiner Hand/ ohn allein
an jhn ſelbſt lege deine Hand nicht: Darnach: Sihe da/ er ſey
in deiner Hand/ doch ſchone ſeines lebens. Der Zweck/ darauff
die Goͤttliche providentz jhr abſehen gerichtet/ iſt allzeit koͤſtlich/ heilſam vnd
gut/ ſintemahl nach der Vralten anmerckung Auguſtini wuͤrde Gott der
HERR nichts vbels fuͤrgehen laſſen/ wann er nicht wuͤſte das boͤſe in et-
was gutes zu verwandlen/ vnd alſo auß dem Gifft einen koͤſtlichen Theriac
zubereiten. Joſeph prediget hievon ſeinen Bruͤdern: Jhr/ ſagt er:
gedachtets boͤſe mit mir zumachen/ aber GOtt gedachts gut zu-
machen. Vnd die glaubige Schar der erſten Kirchen: Sie haben
ſich verſamblet vber dein heilig es Kind JEſu/ welchen du geſal-
bet haſt/ Herodes vnd Pontius Pilatus/ mit den Heyden vnd
dem Volck Jſrael/ zu thun/ was deine Hand vnd dein Rath zu-
vor bedacht hat/ daß geſchehen ſolt; merckts wol! was geſchehen
ſolt/ nicht was ſie durch Goͤttlichen willen vnd trieb thun ſolten. Was
ſolte dann geſchehen? Durch Chriſti Leiden ſolte dem menſchlichen Ge-
ſchlechte heil/ leben vnd ſegen erworben werden/ das hatte Gottes rath be-
ſchloſſen; dahin hat Gottes Hand gewircket. Endlich/ wenn die Suͤnde
vollzogen/ kombt der gerechte Richter mit ſeiner Straffruthe hinder den boͤ-
ſen Buben her/ vnd lehret ſie empfinden/ was ſie gethan.
Iob 1. 12.
Iob 2. 6.
Auguſt.
enchirid.
cap. 11.
Gen. 50.
20.
Act. 4. 27.
28.
II. Ein frey laſſender GOtt/ der dem Menſchen in euſſer-
lichen/ zeitlichen/ ſittlichen/ haͤußlichen vnd burgerlichen Haͤndlen/ ſo auß
dem Liecht der Vernunfft koͤnnen erkannt/ gefuͤhret vnd geſchlichtet wer-
den/ laßt den freyen willen. Deus res creatas ſic adminiſtrat, ut eas
proprios
Aug. l. 7.
C. D. c. 30.
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Zitationshilfe: | Dannhauer, Johann Conrad: Catechismus Milch. Bd. 4. Straßburg, 1653, S. 559. In: Deutsches Textarchiv <https://www.deutschestextarchiv.de/dannhauer_catechismus04_1653/577>, abgerufen am 01.07.2024. |