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Dannhauer, Johann Conrad: Catechismus Milch. Bd. 4. Straßburg, 1653.

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Die Erste
Colloq.
Montpelg.
p. 308. 310.
Confer Io-
seph. Halli
Angli de-
clamatio-
nem in sy-
nodo dor-
drac: sess:
16. p. 57.
Buch nichts wissen/ Bezam hat man auff dem Colloquio zu Mümpelgart
dahin nicht bringen können/ daß er von der Gnadenwahl sich in gespräch
vnd disputat einlassen wollen/ er besorgte sich einer Aergernuß für dem ge-
meinen Mann; Aber gute Wahr schewet das Liecht nicht/ Christus be-
fiehlt/ daß was er ins Ohr gesagt soll man auff den Dächern predigen vnd
außruffen; Fürsten Rath vnd Geheimnuß mag still gehalten werden/ aber
Gottes Raht soll außbrechen vnd allenthalben bekant werden. Gut were
es/ daß dise Tuckmäuserey allein außer vnserer Kirchen fürgiengen. aber
wieviel sind vnder vns die es Muthwillig nicht wissen wollen/ mögen von
der ewigen Gnadenwahl vnd Rathschluß Gottes nichts wissen noch hören/
sind fälschlich beredet/ es gebüre jhnen nit zu wissen/ es were ein vnnöthiges
grüblen/ man solle beim einfältigen idiotischen Glauben bleiben/ es sey jhnen
zu hoch vnd zu schwer. Ja wanns daß Spiel vnd Cartenbuch were/ wann
es ein rechnungs Register oder Schuldbuch were/ damit gienge man lieber
vmb; solte einem ein fremb des Buch von frembder Sprach mit seltzamen
characteren fürkommen vnd er hätte die Nachrichtung darvon/ da er diß
Buch lesen vnd verstehen werde/ so werde er eine newe/ gewisse vnfehlbahre
kunst/ wie man auß schlechter materia bewehrtes feines gold machen könne
lernen: Jch meine er würde sich bewerben vmb die frembde Sprach zu ler-
nen/ die Characteres zu erkennen vnd den Jnhalt zu begreiffen. Nun
sind Schätze in disem frembden Himmels Buch verborgen/ die mit keinem
Arabischen Gold zu vergleichen/ allein will es gelesen vnd verstanden seyn:
o anaginoskon noeito sagt Christus/ wer es liset/ der lerne es auch recht ver-
stehen. Ein jeder wags auff sein Abenthewr/ kompt einmal ein Zeit/ daß
die Calvinische vernunfft (sintemal die Menschliche jhr selbs ohn Gottes
Wort gelassene Vernunfft ein seminarium vnd Nest ist aller Kätzereyen
vnd Jrthumb) mit schweren versuchungen von der ewigen Gnadenwahl
vnd verwerffung anhaltet/ der Sathan hefftig zuschieret/ vnd wird alß-
dann ein solcher Mensch nicht zuvor wol verwahret sein mit gründtlicher
Erkandtnuß dises Geheimnuß/ so viel vns davon in der Heiligen Schrifft
geoffenbahret (dann ein mehrers suchet Gott nicht bey vns) so mag er se-
hen/ wie er bestehen werde.

Soll daß Lebensbuch das ist Gott im Himmel selbs vnser Buch sein/
so muß vnser Hertz auch sein Buch sein/ nemlich (wie Sanct Paulus redet)
ein Brieff Christi durchs Predigampt zu bereitten vnd geschri-
ben nicht mit Dinten/ sondern mit dem Geist (als finger) deß le-
bendigen Gottes/ nicht in steinern Tafeln/ sondern fleischern
Tafeln deß Hertzens.
Sanct Johanni dem heiligen Evangelisten

wird

Die Erſte
Colloq.
Montpelg.
p. 308. 310.
Confer Io-
ſeph. Halli
Angli de-
clamatio-
nem in ſy-
nodo dor-
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16. p. 57.
Buch nichts wiſſen/ Bezam hat man auff dem Colloquio zu Muͤmpelgart
dahin nicht bringen koͤnnen/ daß er von der Gnadenwahl ſich in geſpraͤch
vnd diſputat einlaſſen wollen/ er beſorgte ſich einer Aergernuß fuͤr dem ge-
meinen Mann; Aber gute Wahr ſchewet das Liecht nicht/ Chriſtus be-
fiehlt/ daß was er ins Ohr geſagt ſoll man auff den Daͤchern predigen vnd
außruffen; Fuͤrſten Rath vnd Geheimnuß mag ſtill gehalten werden/ aber
Gottes Raht ſoll außbrechen vnd allenthalben bekant werden. Gut were
es/ daß diſe Tuckmaͤuſerey allein außer vnſerer Kirchen fuͤrgiengen. aber
wieviel ſind vnder vns die es Muthwillig nicht wiſſen wollen/ moͤgen von
der ewigen Gnadenwahl vnd Rathſchluß Gottes nichts wiſſen noch hoͤren/
ſind faͤlſchlich beredet/ es gebuͤre jhnen nit zu wiſſen/ es were ein vnnoͤthiges
gruͤblen/ man ſolle beim einfaͤltigen idiotiſchẽ Glauben bleiben/ es ſey jhnen
zu hoch vnd zu ſchwer. Ja wanns daß Spiel vnd Cartenbuch were/ wann
es ein rechnungs Regiſter oder Schuldbuch were/ damit gienge man lieber
vmb; ſolte einem ein fremb des Buch von frembder Sprach mit ſeltzamen
characteren fuͤrkommen vnd er haͤtte die Nachrichtung darvon/ da er diß
Buch leſen vnd verſtehen werde/ ſo werde er eine newe/ gewiſſe vnfehlbahre
kunſt/ wie man auß ſchlechter materia bewehrtes feines gold machen koͤnne
lernen: Jch meine er wuͤrde ſich bewerben vmb die frembde Sprach zu ler-
nen/ die Characteres zu erkennen vnd den Jnhalt zu begreiffen. Nun
ſind Schaͤtze in diſem frembden Himmels Buch verborgen/ die mit keinem
Arabiſchen Gold zu vergleichen/ allein will es geleſen vnd verſtanden ſeyn:
ὁ ἀναγινώσκων νοείτω ſagt Chriſtus/ wer es liſet/ der lerne es auch recht ver-
ſtehen. Ein jeder wags auff ſein Abenthewr/ kompt einmal ein Zeit/ daß
die Calviniſche vernunfft (ſintemal die Menſchliche jhr ſelbs ohn Gottes
Wort gelaſſene Vernunfft ein ſeminarium vnd Neſt iſt aller Kaͤtzereyen
vnd Jrthumb) mit ſchweren verſuchungen von der ewigen Gnadenwahl
vnd verwerffung anhaltet/ der Sathan hefftig zuſchieret/ vnd wird alß-
dann ein ſolcher Menſch nicht zuvor wol verwahret ſein mit gruͤndtlicher
Erkandtnuß diſes Geheimnuß/ ſo viel vns davon in der Heiligen Schrifft
geoffenbahret (dann ein mehrers ſuchet Gott nicht bey vns) ſo mag er ſe-
hen/ wie er beſtehen werde.

Soll daß Lebensbuch das iſt Gott im Himmel ſelbs vnſer Buch ſein/
ſo muß vnſer Hertz auch ſein Buch ſein/ nemlich (wie Sanct Paulus redet)
ein Brieff Chriſti durchs Predigampt zu bereitten vnd geſchri-
ben nicht mit Dinten/ ſondern mit dem Geiſt (als finger) deß le-
bendigen Gottes/ nicht in ſteinern Tafeln/ ſondern fleiſchern
Tafeln deß Hertzens.
Sanct Johanni dem heiligen Evangeliſten

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[498/0516] Die Erſte Buch nichts wiſſen/ Bezam hat man auff dem Colloquio zu Muͤmpelgart dahin nicht bringen koͤnnen/ daß er von der Gnadenwahl ſich in geſpraͤch vnd diſputat einlaſſen wollen/ er beſorgte ſich einer Aergernuß fuͤr dem ge- meinen Mann; Aber gute Wahr ſchewet das Liecht nicht/ Chriſtus be- fiehlt/ daß was er ins Ohr geſagt ſoll man auff den Daͤchern predigen vnd außruffen; Fuͤrſten Rath vnd Geheimnuß mag ſtill gehalten werden/ aber Gottes Raht ſoll außbrechen vnd allenthalben bekant werden. Gut were es/ daß diſe Tuckmaͤuſerey allein außer vnſerer Kirchen fuͤrgiengen. aber wieviel ſind vnder vns die es Muthwillig nicht wiſſen wollen/ moͤgen von der ewigen Gnadenwahl vnd Rathſchluß Gottes nichts wiſſen noch hoͤren/ ſind faͤlſchlich beredet/ es gebuͤre jhnen nit zu wiſſen/ es were ein vnnoͤthiges gruͤblen/ man ſolle beim einfaͤltigen idiotiſchẽ Glauben bleiben/ es ſey jhnen zu hoch vnd zu ſchwer. Ja wanns daß Spiel vnd Cartenbuch were/ wann es ein rechnungs Regiſter oder Schuldbuch were/ damit gienge man lieber vmb; ſolte einem ein fremb des Buch von frembder Sprach mit ſeltzamen characteren fuͤrkommen vnd er haͤtte die Nachrichtung darvon/ da er diß Buch leſen vnd verſtehen werde/ ſo werde er eine newe/ gewiſſe vnfehlbahre kunſt/ wie man auß ſchlechter materia bewehrtes feines gold machen koͤnne lernen: Jch meine er wuͤrde ſich bewerben vmb die frembde Sprach zu ler- nen/ die Characteres zu erkennen vnd den Jnhalt zu begreiffen. Nun ſind Schaͤtze in diſem frembden Himmels Buch verborgen/ die mit keinem Arabiſchen Gold zu vergleichen/ allein will es geleſen vnd verſtanden ſeyn: ὁ ἀναγινώσκων νοείτω ſagt Chriſtus/ wer es liſet/ der lerne es auch recht ver- ſtehen. Ein jeder wags auff ſein Abenthewr/ kompt einmal ein Zeit/ daß die Calviniſche vernunfft (ſintemal die Menſchliche jhr ſelbs ohn Gottes Wort gelaſſene Vernunfft ein ſeminarium vnd Neſt iſt aller Kaͤtzereyen vnd Jrthumb) mit ſchweren verſuchungen von der ewigen Gnadenwahl vnd verwerffung anhaltet/ der Sathan hefftig zuſchieret/ vnd wird alß- dann ein ſolcher Menſch nicht zuvor wol verwahret ſein mit gruͤndtlicher Erkandtnuß diſes Geheimnuß/ ſo viel vns davon in der Heiligen Schrifft geoffenbahret (dann ein mehrers ſuchet Gott nicht bey vns) ſo mag er ſe- hen/ wie er beſtehen werde. Colloq. Montpelg. p. 308. 310. Confer Io- ſeph. Halli Angli de- clamatio- nem in ſy- nodo dor- drac: ſeſſ: 16. p. 57. Soll daß Lebensbuch das iſt Gott im Himmel ſelbs vnſer Buch ſein/ ſo muß vnſer Hertz auch ſein Buch ſein/ nemlich (wie Sanct Paulus redet) ein Brieff Chriſti durchs Predigampt zu bereitten vnd geſchri- ben nicht mit Dinten/ ſondern mit dem Geiſt (als finger) deß le- bendigen Gottes/ nicht in ſteinern Tafeln/ ſondern fleiſchern Tafeln deß Hertzens. Sanct Johanni dem heiligen Evangeliſten wird

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Zitationshilfe: Dannhauer, Johann Conrad: Catechismus Milch. Bd. 4. Straßburg, 1653, S. 498. In: Deutsches Textarchiv <https://www.deutschestextarchiv.de/dannhauer_catechismus04_1653/516>, abgerufen am 16.07.2024.