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Dannhauer, Johann Conrad: Catechismus Milch. Bd. 4. Straßburg, 1653.

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Die Achtzehende
nemmens deß Mons/ deß aequinoctii, solstitii, vnd dergleichen/ sich im
Ackerbaw/ in der Artzeney/ in der Haußhaltung darnach zu richten/
GOtt hatt den Wagen am Himmel gemacht/ ([fremdsprachliches Material - 1 Wort fehlt]) der soll
den Herbst bringen/ den Orion ([fremdsprachliches Material - 1 Wort fehlt]) oder Jacobs Stab/ der
fangt den Winter an/ die Gluckhenn ([fremdsprachliches Material - 1 Wort fehlt]) Pleiades, von
denen gehet der Früling an/ vnd die Stern gegen Mittag/ vnder
welchen der Hundtsstern eminirt, vnd den Sommer anzeigt/ Ein jegli-
Eccles. 3, 1.ches hat seine Zeit/ sagt Salamo/ vnd alles furnehmen hat seine
Stundt/
mancher meint/ er wolle alles erzwingen/ vmb diese zeit/ muß es
gehen oder brechen/ Aber der grosse Vhrmacher im Himmel sagt nein dar-
zu/ vnd macht jhn im seim Beginnen schamroth. Eben so vnchristlich wird
der Stoicus antwortten/ vnd alles einem vnüberwündtlichen vnd vnwider-
rufflichen/ vnvmbgänglichen/ vnaufflößlichen Nohtzwang zumessen/ vnd
Senec. l. de
Provid.
mit Seneca sagen/ fati necessitas & Deos alligat irrevocabilis, divina pa-
riter & humana cursu vehit, ille ipse omnis conditor & rector scripsit
quidem fata, sed sequitur semper paret, semel jussit,
daß ist/ der Noht-
zwang deß fati ist so streng/ das auch GOtt der Herr von demselben selbs
nicht außgenommen/ er muß sich von diesem Nohtstrick gleichsam ziehen
lassen/ demselben sich gefangen geben vnd gehorchen. Daß sey fern/ das sich
GOTT also sollte verstricken vnnd binden lassen/ Er hat der Natur
jhren gewissen Lauff/ Ordnung vnd Kräfften eingepflantzt/ er hat dieselbe
in Maß/ Zahl vnd Gewicht erschaffen/ Es hänget in derselben immer ein
Vrsach an der andern ketten weiß/ aber er hat sie gleichwol in seiner Handt/
vnd kan jhre Ordnung brechen/ durch gebett kan die Natur selbs gewendet
werden/ Sanius, Epictetus loquitur, l. dispect. c. 12. Quod ad Deos atti-
net, sunt qui negant ullum Numen esse, sunt qui esse docent, sed igna-
vum incurium & nulli rei providere, sunt tertii qui & esse & providere,
sed non nisi magnis & coelestibus, terrenorum autem nulli, Quanti &
coelestibus & terrestribus, sed universis duntaxat non autem singulis &
unicuique seorsim. At quanti in qua parte Ulysses, Isocrates, asserunt,
statuuntque quod te o Deus! nec in minimo motu lateam aut fallam.

Lerne den Glauben recht fassen vnd gründen/ vnd zwischen
zweyen gefährlichen extremis durch seeglen/ hie diffidentz deß Mißtrawen/
dort der vermessenheit vnd frevelen Vorsuchung Göttlichen Mayestät. sage
nicht ists Gottes wille/ daß ich lang leben soll/ so wirdt es geschehen ob ich
gleich in Vnzucht/ Vnmässigkeit/ vnd andern wollüsten mich übe/ ob ich
gleich kein Artzney brauche/ dann GOtt der Herr hat dir so fern dein Leben/

Thun

Die Achtzehende
nemmens deß Mons/ deß æquinoctii, ſolſtitii, vnd dergleichen/ ſich im
Ackerbaw/ in der Artzeney/ in der Haußhaltung darnach zu richten/
GOtt hatt den Wagen am Himmel gemacht/ ([fremdsprachliches Material – 1 Wort fehlt]) der ſoll
den Herbſt bringen/ den Orion ([fremdsprachliches Material – 1 Wort fehlt]) oder Jacobs Stab/ der
fangt den Winter an/ die Gluckhenn ([fremdsprachliches Material – 1 Wort fehlt]) Pleiades, von
denen gehet der Fruͤling an/ vnd die Stern gegen Mittag/ vnder
welchen der Hundtsſtern eminirt, vnd den Sommer anzeigt/ Ein jegli-
Eccleſ. 3, 1.ches hat ſeine Zeit/ ſagt Salamo/ vnd alles fůrnehmen hat ſeine
Stundt/
mancher meint/ er wolle alles erzwingen/ vmb dieſe zeit/ muß es
gehen oder brechen/ Aber der groſſe Vhrmacher im Himmel ſagt nein dar-
zu/ vnd macht jhn im ſeim Beginnen ſchamroth. Eben ſo vnchriſtlich wird
der Stoicus antwortten/ vnd alles einem vnuͤberwuͤndtlichen vnd vnwider-
rufflichen/ vnvmbgaͤnglichen/ vnauffloͤßlichen Nohtzwang zumeſſen/ vnd
Senec. l. de
Provid.
mit Seneca ſagen/ fati neceſſitas & Deos alligat irrevocabilis, divina pa-
riter & humana curſu vehit, ille ipſe omnis conditor & rector ſcripſit
quidem fata, ſed ſequitur ſemper paret, ſemel juſſit,
daß iſt/ der Noht-
zwang deß fati iſt ſo ſtreng/ das auch GOtt der Herr von demſelben ſelbs
nicht außgenommen/ er muß ſich von dieſem Nohtſtrick gleichſam ziehen
laſſen/ demſelben ſich gefangen geben vnd gehorchen. Daß ſey fern/ das ſich
GOTT alſo ſollte verſtricken vnnd binden laſſen/ Er hat der Natur
jhren gewiſſen Lauff/ Ordnung vnd Kraͤfften eingepflantzt/ er hat dieſelbe
in Maß/ Zahl vnd Gewicht erſchaffen/ Es haͤnget in derſelben immer ein
Vrſach an der andern ketten weiß/ aber er hat ſie gleichwol in ſeiner Handt/
vnd kan jhre Ordnung brechen/ durch gebett kan die Natur ſelbs gewendet
werden/ Sanius, Epictetus loquitur, l. diſpect. c. 12. Quod ad Deos atti-
net, ſunt qui negant ullum Numen eſſe, ſunt qui eſſe docent, ſed igna-
vum incurium & nulli rei providere, ſunt tertii qui & eſſe & providere,
ſed non niſi magnis & cœleſtibus, terrenorum autem nulli, Quanti &
cœleſtibus & terreſtribus, ſed univerſis duntaxat non autem ſingulis &
unicuique ſeorſim. At quanti in quâ parte Ulyſſes, Iſocrates, aſſerunt,
ſtatuuntque quod te ô Deus! nec in minimo motu lateam aut fallam.

Lerne den Glauben recht faſſen vnd gruͤnden/ vnd zwiſchen
zweyen gefaͤhrlichen extremis durch ſeeglen/ hie diffidentz deß Mißtrawen/
dort der vermeſſenheit vnd frevelen Vorſuchung Goͤttlichen Mayeſtaͤt. ſage
nicht iſts Gottes wille/ daß ich lang leben ſoll/ ſo wirdt es geſchehen ob ich
gleich in Vnzucht/ Vnmaͤſſigkeit/ vnd andern wolluͤſten mich uͤbe/ ob ich
gleich kein Artzney brauche/ dann GOtt der Herr hat dir ſo fern dein Leben/

Thun
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[440/0458] Die Achtzehende nemmens deß Mons/ deß æquinoctii, ſolſtitii, vnd dergleichen/ ſich im Ackerbaw/ in der Artzeney/ in der Haußhaltung darnach zu richten/ GOtt hatt den Wagen am Himmel gemacht/ (_) der ſoll den Herbſt bringen/ den Orion (_) oder Jacobs Stab/ der fangt den Winter an/ die Gluckhenn (_) Pleiades, von denen gehet der Fruͤling an/ vnd die Stern gegen Mittag/ vnder welchen der Hundtsſtern eminirt, vnd den Sommer anzeigt/ Ein jegli- ches hat ſeine Zeit/ ſagt Salamo/ vnd alles fůrnehmen hat ſeine Stundt/ mancher meint/ er wolle alles erzwingen/ vmb dieſe zeit/ muß es gehen oder brechen/ Aber der groſſe Vhrmacher im Himmel ſagt nein dar- zu/ vnd macht jhn im ſeim Beginnen ſchamroth. Eben ſo vnchriſtlich wird der Stoicus antwortten/ vnd alles einem vnuͤberwuͤndtlichen vnd vnwider- rufflichen/ vnvmbgaͤnglichen/ vnauffloͤßlichen Nohtzwang zumeſſen/ vnd mit Seneca ſagen/ fati neceſſitas & Deos alligat irrevocabilis, divina pa- riter & humana curſu vehit, ille ipſe omnis conditor & rector ſcripſit quidem fata, ſed ſequitur ſemper paret, ſemel juſſit, daß iſt/ der Noht- zwang deß fati iſt ſo ſtreng/ das auch GOtt der Herr von demſelben ſelbs nicht außgenommen/ er muß ſich von dieſem Nohtſtrick gleichſam ziehen laſſen/ demſelben ſich gefangen geben vnd gehorchen. Daß ſey fern/ das ſich GOTT alſo ſollte verſtricken vnnd binden laſſen/ Er hat der Natur jhren gewiſſen Lauff/ Ordnung vnd Kraͤfften eingepflantzt/ er hat dieſelbe in Maß/ Zahl vnd Gewicht erſchaffen/ Es haͤnget in derſelben immer ein Vrſach an der andern ketten weiß/ aber er hat ſie gleichwol in ſeiner Handt/ vnd kan jhre Ordnung brechen/ durch gebett kan die Natur ſelbs gewendet werden/ Sanius, Epictetus loquitur, l. diſpect. c. 12. Quod ad Deos atti- net, ſunt qui negant ullum Numen eſſe, ſunt qui eſſe docent, ſed igna- vum incurium & nulli rei providere, ſunt tertii qui & eſſe & providere, ſed non niſi magnis & cœleſtibus, terrenorum autem nulli, Quanti & cœleſtibus & terreſtribus, ſed univerſis duntaxat non autem ſingulis & unicuique ſeorſim. At quanti in quâ parte Ulyſſes, Iſocrates, aſſerunt, ſtatuuntque quod te ô Deus! nec in minimo motu lateam aut fallam. Eccleſ. 3, 1. Senec. l. de Provid. Lerne den Glauben recht faſſen vnd gruͤnden/ vnd zwiſchen zweyen gefaͤhrlichen extremis durch ſeeglen/ hie diffidentz deß Mißtrawen/ dort der vermeſſenheit vnd frevelen Vorſuchung Goͤttlichen Mayeſtaͤt. ſage nicht iſts Gottes wille/ daß ich lang leben ſoll/ ſo wirdt es geſchehen ob ich gleich in Vnzucht/ Vnmaͤſſigkeit/ vnd andern wolluͤſten mich uͤbe/ ob ich gleich kein Artzney brauche/ dann GOtt der Herr hat dir ſo fern dein Leben/ Thun

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Zitationshilfe: Dannhauer, Johann Conrad: Catechismus Milch. Bd. 4. Straßburg, 1653, S. 440. In: Deutsches Textarchiv <https://www.deutschestextarchiv.de/dannhauer_catechismus04_1653/458>, abgerufen am 22.11.2024.