Dannhauer, Johann Conrad: Catechismus Milch. Bd. 4. Straßburg, 1653.Predigt. sen ist gut/ darumb ist das höchste Wesen das höchste Gut. Wie dannder HErr zu Mose spricht: Jch will fur deinem Angesicht her/ al-Exod. 33, 19. vid. Luth. tom. 8, p. 175. le meine Güte gehen lassen. Was nun sonst von dem höchsten Gut kan begehrt vnd gehoffet werden/ das findet sich bey vnserm fürhabenden himlischen Wirth Christo dem Herrn im höchsten ja vnvergleichlichsten Grad. Diser Würth ist autarkestatos, der allerbegnugenste vnd voll- kommenste/ für sich anendees, durch auß keines Dings bedürfftig/ der völlig sättiget/ bey dem alle fülle zu finden: Ausser welchem kein Gut sät- tiget. Kunst/ Gunst/ Gelt/ Ehr vnd was die Welt hoch hält/ lösen zwar einander ab/ wer das eine hat/ der hat nicht Ruh biß er deß andern auch fähig worden: aber dannoch sättiget keines vnter denselben. Die- ser Würth ist der allerbeständigste: alles ist sonst flüchtig wie Pflaum- federn/ der Reichthumb weicht/ der Mammon wird ein Mameluck an seinen Liebhabern/ wie der gegenwertige Krieg vnd dessen rubrica einen sattsamen Commentarium vnd Gedenckbuch an die Hand gibt; Ebener massen ist das Gelt kein beharrlicher Freund/ wanns zum treffen kompt/ nemlich zum Todt: wie die Läuß vom Kopff lauffen/ also verläßt Gelt vnd Gut auch den Menschen/ vnd hält nit bey ihm. Er ist edistos, der lieb- lichste vnd freundlichste Gastherr/ bey welchem die lieblichkeit vnd holdseligkeit kein Ende hat; Salomon/ da er alle Weltfrewd abgenutzt vnd außgekostet/ dancket er endlich derselben ab mit dem berühmten Ab- scheid/ Vanitas Vanitatum, Es ist alles gantz eytel: Nicht macht esEccl. 12, 8. Sap. 13, 3. also vnser Würth/ Gott der HErr/ der aller Schöne Meister ist bey wel- chem Gutthätig-Freygäbig- vnd Freundlichkeit nimmer verseuget. Er ist allwissend: seine Augen sahen Jacob wol/ da er noch vnbereitetPs. 139, 16. war: Allmächtig/ der dem ohnmächtigen Strohalm Esau/ welcher sich wider seinen Bruder Jacob aufflehnete/ genugsam gewachsen: ge-Gen. 32, 6. recht/ der einem jeden vergilt/ nach dem ers verdienet: Allgegenwär-Ps. 62, 13. tig/ der allerreichste vnd freygebigste HErr/ der keine Jrten von vns begehrt/ sondern vns frey halt. Bistu o lieber Christ vertrieben/ vnd wanderst im Elend herumb/ sihe/ Gott der HErr dein lieber Hey- land Christus ist dein Würth vnd Gastgeb/ der dich auffnimbt: bist du ein Knecht/ er ist dein Vatter. Wanderstu bey Nacht/ bey ihm ist das hel- le Liecht/ er ist der rechte Jacobsstern: bistu müd vnd laß/ er ist deine Ruhe: bistuarm vnd dürfftig/ er ist dein Reichthumb vnd volle genüge/ du kanst dem lieben Assaph getrost nachsprechen: HERR wann ich nur dichPs. 73, 25, 26. hab D ij
Predigt. ſen iſt gut/ darumb iſt das hoͤchſte Weſen das hoͤchſte Gut. Wie dannder HErꝛ zu Moſe ſpricht: Jch will fůr deinem Angeſicht her/ al-Exod. 33, 19. vid. Luth. tom. 8, p. 175. le meine Guͤte gehen laſſen. Was nun ſonſt von dem hoͤchſten Gut kan begehrt vnd gehoffet werden/ das findet ſich bey vnſerm fürhabenden himliſchen Wirth Chriſto dem Herꝛn im hoͤchſten ja vnvergleichlichſten Grad. Diſer Wuͤrth iſt ἀυταϱκέϛατος, der allerbegnůgenſte vnd voll- kommenſte/ fuͤr ſich ἀνενδεὴς, durch auß keines Dings beduͤrfftig/ der voͤllig ſaͤttiget/ bey dem alle fuͤlle zu finden: Auſſer welchem kein Gut ſaͤt- tiget. Kunſt/ Gunſt/ Gelt/ Ehr vnd was die Welt hoch haͤlt/ loͤſen zwar einander ab/ wer das eine hat/ der hat nicht Ruh biß er deß andern auch faͤhig worden: aber dannoch ſaͤttiget keines vnter denſelben. Die- ſer Wuͤrth iſt der allerbeſtaͤndigſte: alles iſt ſonſt fluͤchtig wie Pflaum- federn/ der Reichthumb weicht/ der Mammon wird ein Mameluck an ſeinen Liebhabern/ wie der gegenwertige Krieg vnd deſſen rubrica einen ſattſamen Commentarium vnd Gedenckbuch an die Hand gibt; Ebener maſſen iſt das Gelt kein beharꝛlicher Freund/ wanns zum treffen kompt/ nemlich zum Todt: wie die Laͤuß vom Kopff lauffen/ alſo verlaͤßt Gelt vnd Gut auch den Menſchen/ vnd haͤlt nit bey ihm. Er iſt ἥδιϛος, der lieb- lichſte vnd freundlichſte Gaſtherꝛ/ bey welchem die lieblichkeit vnd holdſeligkeit kein Ende hat; Salomon/ da er alle Weltfrewd abgenutzt vnd außgekoſtet/ dancket er endlich derſelben ab mit dem beruͤhmten Ab- ſcheid/ Vanitas Vanitatum, Es iſt alles gantz eytel: Nicht macht esEccl. 12, 8. Sap. 13, 3. alſo vnſer Wuͤrth/ Gott der HErꝛ/ der aller Schoͤne Meiſter iſt bey wel- chem Gutthaͤtig-Freygaͤbig- vnd Freundlichkeit nimmer verſeuget. Er iſt allwiſſend: ſeine Augen ſahen Jacob wol/ da er noch vnbereitetPſ. 139, 16. war: Allmächtig/ der dem ohnmaͤchtigen Strohalm Eſau/ welcher ſich wider ſeinen Bruder Jacob aufflehnete/ genugſam gewachſen: ge-Gen. 32, 6. recht/ der einem jeden vergilt/ nach dem ers verdienet: Allgegenwaͤr-Pſ. 62, 13. tig/ der allerreichſte vnd freygebigſte HErꝛ/ der keine Jrten von vns begehrt/ ſondern vns frey halt. Biſtu o lieber Chriſt vertrieben/ vnd wanderſt im Elend herumb/ ſihe/ Gott der HErꝛ dein lieber Hey- land Chriſtus iſt dein Wuͤrth vnd Gaſtgeb/ der dich auffnimbt: biſt du ein Knecht/ er iſt dein Vatter. Wanderſtu bey Nacht/ bey ihm iſt das hel- le Liecht/ er iſt der rechte Jacobsſtern: biſtu muͤd vnd laß/ er iſt deine Ruhe: biſtuarm vnd duͤrfftig/ er iſt dein Reichthumb vnd volle genuͤge/ du kanſt dem lieben Aſſaph getroſt nachſprechen: HERR wann ich nur dichPſ. 73, 25, 26. hab D ij
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Predigt.
ſen iſt gut/ darumb iſt das hoͤchſte Weſen das hoͤchſte Gut. Wie dann
der HErꝛ zu Moſe ſpricht: Jch will fůr deinem Angeſicht her/ al-
le meine Guͤte gehen laſſen. Was nun ſonſt von dem hoͤchſten Gut
kan begehrt vnd gehoffet werden/ das findet ſich bey vnſerm fürhabenden
himliſchen Wirth Chriſto dem Herꝛn im hoͤchſten ja vnvergleichlichſten
Grad. Diſer Wuͤrth iſt ἀυταϱκέϛατος, der allerbegnůgenſte vnd voll-
kommenſte/ fuͤr ſich ἀνενδεὴς, durch auß keines Dings beduͤrfftig/ der
voͤllig ſaͤttiget/ bey dem alle fuͤlle zu finden: Auſſer welchem kein Gut ſaͤt-
tiget. Kunſt/ Gunſt/ Gelt/ Ehr vnd was die Welt hoch haͤlt/ loͤſen
zwar einander ab/ wer das eine hat/ der hat nicht Ruh biß er deß andern
auch faͤhig worden: aber dannoch ſaͤttiget keines vnter denſelben. Die-
ſer Wuͤrth iſt der allerbeſtaͤndigſte: alles iſt ſonſt fluͤchtig wie Pflaum-
federn/ der Reichthumb weicht/ der Mammon wird ein Mameluck an
ſeinen Liebhabern/ wie der gegenwertige Krieg vnd deſſen rubrica einen
ſattſamen Commentarium vnd Gedenckbuch an die Hand gibt; Ebener
maſſen iſt das Gelt kein beharꝛlicher Freund/ wanns zum treffen kompt/
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Gut auch den Menſchen/ vnd haͤlt nit bey ihm. Er iſt ἥδιϛος, der lieb-
lichſte vnd freundlichſte Gaſtherꝛ/ bey welchem die lieblichkeit vnd
holdſeligkeit kein Ende hat; Salomon/ da er alle Weltfrewd abgenutzt
vnd außgekoſtet/ dancket er endlich derſelben ab mit dem beruͤhmten Ab-
ſcheid/ Vanitas Vanitatum, Es iſt alles gantz eytel: Nicht macht es
alſo vnſer Wuͤrth/ Gott der HErꝛ/ der aller Schoͤne Meiſter iſt bey wel-
chem Gutthaͤtig-Freygaͤbig- vnd Freundlichkeit nimmer verſeuget. Er
iſt allwiſſend: ſeine Augen ſahen Jacob wol/ da er noch vnbereitet
war: Allmächtig/ der dem ohnmaͤchtigen Strohalm Eſau/ welcher
ſich wider ſeinen Bruder Jacob aufflehnete/ genugſam gewachſen: ge-
recht/ der einem jeden vergilt/ nach dem ers verdienet: Allgegenwaͤr-
tig/ der allerreichſte vnd freygebigſte HErꝛ/ der keine Jrten von
vns begehrt/ ſondern vns frey halt. Biſtu o lieber Chriſt vertrieben/
vnd wanderſt im Elend herumb/ ſihe/ Gott der HErꝛ dein lieber Hey-
land Chriſtus iſt dein Wuͤrth vnd Gaſtgeb/ der dich auffnimbt: biſt du
ein Knecht/ er iſt dein Vatter. Wanderſtu bey Nacht/ bey ihm iſt das hel-
le Liecht/ er iſt der rechte Jacobsſtern: biſtu muͤd vnd laß/ er iſt deine Ruhe:
biſtuarm vnd duͤrfftig/ er iſt dein Reichthumb vnd volle genuͤge/ du kanſt
dem lieben Aſſaph getroſt nachſprechen: HERR wann ich nur dich
hab
Exod. 33,
19.
vid. Luth.
tom. 8, p.
175.
Eccl. 12, 8.
Sap. 13, 3.
Pſ. 139, 16.
Gen. 32, 6.
Pſ. 62, 13.
Pſ. 73, 25,
26.
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