Dannhauer, Johann Conrad: Catechismus Milch. Bd. 4. Straßburg, 1653.Predigt. mer vnd Winter/ Tag vnd Nacht. Es wartet alles auff dich/Ps. 104, 27.Ps. 145, 15 Psal. 147, 8 daß du jhnen Speise gebest zu seiner zeit. Aller Augen warten auff dich/ vnd du gibst jhnen jhre Speise zu seiner zeit. Der den Himmel mit Wolcken bedeckt/ vnd gibt Regen auff Erden/ der Graß auff Bergen wachsen läßt. Er helt sie immer vnd ewig-Psal. 148, 6. Sap. 11, 26. lich/ Er ordnet sie/ daß sie nicht anders gehen müssen. Du scho- nest aber aller/ denn sie sind dein/ Herr/ du Liebhaber deß Lebens/ vnd dein vnvergänglicher Geist ist in allen. vnd wiederumb die Welt ist für dir wie das zünglein an der Wag (ropeex plas iggon ver- gentia ex lancibus terrae) das bald ein/ bald auß schlägt/ vnd hänget an dem Finger deß Wägers/ der es lencken vnd wenden kan/ wie er will/ vnd dasselb thut der Herr alles to remati, durch sein kräfftiges/ immerwür- ckendes/ immer newschöpffendes/ seegenreiches Wort/ durch daß WortConserva- tio est con- tinua ge- neratio, die Erhaltung ist ein au- genblickli- che immer- wehrende Schopff- ung. hat er die Welt anfangs erschaffen/ durch sein Wort erhält er auch dieselbe/ Er darff mehr nicht als sein Handt zu ruck ziehen/ so fället alles über einen hauffen. Er hat über menschen einmal den Seegen gesprochen/ wachset vnd mehret euch/ krafft desselben Worts geschicht noch heutiges tags die vermehrung/ der Thier vnd deß menschlichen Geschlechts zur erhaltung der gantzen Natur vnd Art/ ob gleich eines vnd daß ander Thier/ ein vnnd der ander Mensch stirbt vnd dahin geht/ so muß doch die species vnd Na- tur deß Menschen bleiben/ GOtt der Herr lasset kein vacuum Leere oder Mangel auffkommen. Würdig wär die Welt/ das sie wie sie anfangs vmb deß ersten Sün- An seinem einfliessenden Seegen ist alles gelegen/ dadurch werden alle Christus H h h
Predigt. mer vnd Winter/ Tag vnd Nacht. Es wartet alles auff dich/Pſ. 104, 27.Pſ. 145, 15 Pſal. 147, 8 daß du jhnen Speiſe gebeſt zu ſeiner zeit. Aller Augen warten auff dich/ vnd du gibſt jhnen jhre Speiſe zu ſeiner zeit. Der den Himmel mit Wolcken bedeckt/ vnd gibt Regen auff Erden/ der Graß auff Bergen wachſen laͤßt. Er helt ſie immer vnd ewig-Pſal. 148, 6. Sap. 11, 26. lich/ Er ordnet ſie/ daß ſie nicht anders gehen muͤſſen. Du ſcho- neſt aber aller/ deñ ſie ſind dein/ Herr/ du Liebhaber deß Lebens/ vnd dein vnvergaͤnglicher Geiſt iſt in allen. vnd wiederumb die Welt iſt fuͤr dir wie das zuͤnglein an der Wag (ϱὁπὴἐξ πλας ίγγων ver- gentia ex lancibus terræ) das bald ein/ bald auß ſchlaͤgt/ vnd haͤnget an dem Finger deß Waͤgers/ der es lencken vnd wenden kan/ wie er will/ vnd daſſelb thut der Herr alles τῷ ϱἥματι, durch ſein kraͤfftiges/ immerwuͤr- ckendes/ immer newſchoͤpffendes/ ſeegenreiches Wort/ durch daß WortConſerva- tio eſt con- tinua ge- neratio, die Erhaltung iſt ein au- genblickli- che immer- wehrende Schopff- ung. hat er die Welt anfangs erſchaffen/ durch ſein Wort erhaͤlt er auch dieſelbe/ Er darff mehr nicht als ſein Handt zu ruck ziehen/ ſo faͤllet alles uͤber einen hauffen. Er hat uͤber menſchen einmal den Seegen geſprochen/ wachſet vnd mehret euch/ krafft deſſelben Worts geſchicht noch heutiges tags die vermehrung/ der Thier vnd deß menſchlichen Geſchlechts zur erhaltung der gantzen Natur vnd Art/ ob gleich eines vnd daß ander Thier/ ein vnnd der ander Menſch ſtirbt vnd dahin geht/ ſo muß doch die ſpecies vnd Na- tur deß Menſchen bleiben/ GOtt der Herr laſſet kein vacuum Leere oder Mangel auffkommen. Wuͤrdig waͤr die Welt/ das ſie wie ſie anfangs vmb deß erſten Suͤn- An ſeinem einflieſſenden Seegen iſt alles gelegen/ dadurch werden alle Chriſtus H h h
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Predigt.
mer vnd Winter/ Tag vnd Nacht. Es wartet alles auff dich/
daß du jhnen Speiſe gebeſt zu ſeiner zeit. Aller Augen warten
auff dich/ vnd du gibſt jhnen jhre Speiſe zu ſeiner zeit. Der den
Himmel mit Wolcken bedeckt/ vnd gibt Regen auff Erden/ der
Graß auff Bergen wachſen laͤßt. Er helt ſie immer vnd ewig-
lich/ Er ordnet ſie/ daß ſie nicht anders gehen muͤſſen. Du ſcho-
neſt aber aller/ deñ ſie ſind dein/ Herr/ du Liebhaber deß Lebens/
vnd dein vnvergaͤnglicher Geiſt iſt in allen. vnd wiederumb die
Welt iſt fuͤr dir wie das zuͤnglein an der Wag (ϱὁπὴἐξ πλας ίγγων ver-
gentia ex lancibus terræ) das bald ein/ bald auß ſchlaͤgt/ vnd haͤnget an
dem Finger deß Waͤgers/ der es lencken vnd wenden kan/ wie er will/ vnd
daſſelb thut der Herr alles τῷ ϱἥματι, durch ſein kraͤfftiges/ immerwuͤr-
ckendes/ immer newſchoͤpffendes/ ſeegenreiches Wort/ durch daß Wort
hat er die Welt anfangs erſchaffen/ durch ſein Wort erhaͤlt er auch dieſelbe/
Er darff mehr nicht als ſein Handt zu ruck ziehen/ ſo faͤllet alles uͤber einen
hauffen. Er hat uͤber menſchen einmal den Seegen geſprochen/ wachſet
vnd mehret euch/ krafft deſſelben Worts geſchicht noch heutiges tags
die vermehrung/ der Thier vnd deß menſchlichen Geſchlechts zur erhaltung
der gantzen Natur vnd Art/ ob gleich eines vnd daß ander Thier/ ein vnnd
der ander Menſch ſtirbt vnd dahin geht/ ſo muß doch die ſpecies vnd Na-
tur deß Menſchen bleiben/ GOtt der Herr laſſet kein vacuum Leere oder
Mangel auffkommen.
Pſ. 104, 27.
Pſ. 145, 15
Pſal. 147, 8
Pſal. 148, 6.
Sap. 11, 26.
Conſerva-
tio eſt con-
tinua ge-
neratio, die
Erhaltung
iſt ein au-
genblickli-
che immer-
wehrende
Schopff-
ung.
Wuͤrdig waͤr die Welt/ das ſie wie ſie anfangs vmb deß erſten Suͤn-
denfalls willen verflucht worden/ alſo auch immer verflucht bleiben muͤßte:
aber der groſſe Liebhaber deß menſchlichen lebens/ erhaltet noch alles durch
ſeinen Seegen/ er macht nach der Suͤndtflut einen Bundt mit den Men-
ſchen/ daß ſo lang die Erd ſtehet nicht ſoll auffhoͤren Samen vnd Ernd/
erfuͤllet der menſchen hertzen mit Speiß vnd frewdt/ alles vmb ſeines lieben
Sohns Chriſti willen vnd ſeiner glaubigen Gebett/ gleich wie der Herr
vmb Cains Brudermordt willen die Erd von newem verflucht/ weil ſie ſei-
nes bruders Blut in ſich geſoffen/ ſoll ſie jhr vermoͤgen nicht geben; alſo hat
Er vmb deß andern bruders Blut willen/ das beſſer ſchreit als daß Blut
Abels/ vnd von der Erden im Garten am Oehlberg getruncken vnd em-
pfangen worden/ alles geſegnet.
An ſeinem einflieſſenden Seegen iſt alles gelegen/ dadurch werden alle
Creaturen erhalten/ der Menſch lebt nicht allein vom Brodt/ ſpricht
Chriſtus
Matth. 4, 4.
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Zitationshilfe: | Dannhauer, Johann Conrad: Catechismus Milch. Bd. 4. Straßburg, 1653, S. 425. In: Deutsches Textarchiv <https://www.deutschestextarchiv.de/dannhauer_catechismus04_1653/443>, abgerufen am 16.02.2025. |