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Dannhauer, Johann Conrad: Catechismus Milch. Bd. 4. Straßburg, 1653.

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Die Zwölffte
Athem/ regen vnnd bewegen empfangen vnnd ins natürliche Leben
gesetzet worden. [fremdsprachliches Material - 1 Wort fehlt] heisset es in seiner Sprach/ zu einer le-
bendigen Seel/
zu dem End erschaffen/ daß er ein lebendiger/ sinnrei-
cher/ vernünfftiger/ auffrechtstehen der/ gen Himmel hinauffsehen der/ vnd
rechtschaffener Mensch sey/ mit allen Cräfften vnd Tugenden eines lebendi-
gen Geistes begabet/ der als ein König im Hauß hersche/ nachsinne/ geden-
cke; als ein Redner durch den Mund vnnd Zunge Wort spreche/ bette/
jauchze/ rühme/ die erste Tagweise anstimme seinem Schöpffer zu Ehren;
als ein Wächter mit den Augen über/ vnter/ vnd vmb sich schawe/ mit den
Ohren höre/ mit der Nasen rieche/ mit dem Mund schmäcke/ mit Händen
begreiffe/ mit Füssen gehe vnd wandere: der als ein Koch im Magen/ in
der Leber/ im Hertzen/ koche/ däwe/ Lebensgeisterlein erwecke/ vnd in steter
Vnruhe Tag vnd Nacht gleichsam mahle/ vnd sein Geschäfft habe: als
ein Herr der gantzen Welt/ dieselbe vnd was auff Erden vnd im Meer ge-
lebet vnd gewebet/ behersche/ würge/ beauche zu seinem Dienst nach seinem
de analo-
gia Macro-
cos. & Mi-
crocosmi
videndus
Aur. Lau-
rent. l. 1. a-
natom. c. 2
Voss. de o-
rig. idol. c.
5
Belieben. Hie stehet nun für vnsern Augen grad vnd auffrecht das edle
Geschöpff das schöne Menschenbild/ die kleine. Welt/ in dem die Seele jh-
ren Gott praesentiret/ die Angen sind die zwey grossen Liechter/ Sonn vnd
Mond; in den vier humoribus erzeigen sich die vier Elementen/ die me-
teora
thun sich herfür in den Flüssen/ augenblitzen/ in Winden vnd zittern
des Leibs/ da hat die nehrende vnd mehrende Seelen Crafft/ jhre/ Wir-
ckung; die Sinne jhre Geschäffte; für allen Dingen aber die Vernunfft
ist die Regiererin des gantzen Menschen/ dieselb ruffet nun vns allen wirck-
lich zu vnd spricht: gedencke O Mensch deine Nichtigkeit/ von wannen
bistu? wo btstu herkommen/ was bistu für zwanzig/ dreissig/ vierzig vnnd
mehr Jahren gewest? mit einem Wort; Nichts. vnd ob du gleich an-
fangs auß etwas nemlich auß dem Leimen gemacht/ so ists doch nur Leimen/
Erd vnd Asch gewest. Ach was erhebt sich dann die arme Erd der garstige
Koth? ob du gleich auß einer Materi Anfangs als ein natürlicher Leib
gesäet worden/ so ists doch ein vngestalte ja garstige vnd vnflätige Materi
gewesen/ die GOtt der Herr im Leib deiner Mutter so wunder schön gebil-
det/ gewebet/ geblümet vnd gesticket/ als kein Seidensticker nimmermehr
bilden vnd außfertigen kan.

Bedencke aber auch deinen hohen. Seelen adel/ den Zweck/ warumb
du von Gott erschaffen/ nemlich zum ewigen Leben/ daß du nach diesem in
jenem Leben jhn ohn auffhören in Ewigkeit mit allen heiligen Engeln lo-
ben/ rühmen vnd preisen sollest; alles gehet vnd zielet zu dem End/ daß er
der Schöpffer von vns gelobet werde/ das ist/ daß der Mensch erstlich seinen

Vr-

Die Zwoͤlffte
Athem/ regen vnnd bewegen empfangen vnnd ins natuͤrliche Leben
geſetzet worden. [fremdsprachliches Material – 1 Wort fehlt] heiſſet es in ſeiner Sprach/ zu einer le-
bendigen Seel/
zu dem End erſchaffen/ daß er ein lebendiger/ ſinnrei-
cher/ vernuͤnfftiger/ auffrechtſtehen der/ gen Himmel hinauffſehen der/ vnd
rechtſchaffener Menſch ſey/ mit allen Craͤfften vnd Tugenden eines lebendi-
gen Geiſtes begabet/ der als ein Koͤnig im Hauß herſche/ nachſinne/ geden-
cke; als ein Redner durch den Mund vnnd Zunge Wort ſpreche/ bette/
jauchze/ ruͤhme/ die erſte Tagweiſe anſtimme ſeinem Schoͤpffer zu Ehren;
als ein Waͤchter mit den Augen uͤber/ vnter/ vnd vmb ſich ſchawe/ mit den
Ohren hoͤre/ mit der Naſen rieche/ mit dem Mund ſchmaͤcke/ mit Haͤnden
begreiffe/ mit Fuͤſſen gehe vnd wandere: der als ein Koch im Magen/ in
der Leber/ im Hertzen/ koche/ daͤwe/ Lebensgeiſterlein erwecke/ vnd in ſteter
Vnruhe Tag vnd Nacht gleichſam mahle/ vnd ſein Geſchaͤfft habe: als
ein Herr der gantzen Welt/ dieſelbe vnd was auff Erden vnd im Meer ge-
lebet vnd gewebet/ beherſche/ wuͤrge/ beauche zu ſeinem Dienſt nach ſeinem
de analo-
gia Macro-
coſ. & Mi-
crocoſmi
videndus
Aur. Lau-
rent. l. 1. a-
natom. c. 2
Voſs. de o-
rig. idol. c.
5
Belieben. Hie ſtehet nun fuͤr vnſern Augen grad vnd auffrecht das edle
Geſchoͤpff das ſchoͤne Menſchenbild/ die kleine. Welt/ in dem die Seele jh-
ren Gott præſentiret/ die Angen ſind die zwey groſſen Liechter/ Sonn vnd
Mond; in den vier humoribus erzeigen ſich die vier Elementen/ die me-
teora
thun ſich herfuͤr in den Fluͤſſen/ augenblitzen/ in Winden vnd zittern
des Leibs/ da hat die nehrende vnd mehrende Seelen Crafft/ jhre/ Wir-
ckung; die Sinne jhre Geſchaͤffte; für allen Dingen aber die Vernunfft
iſt die Regiererin des gantzen Menſchen/ dieſelb ruffet nun vns allen wirck-
lich zu vnd ſpricht: gedencke O Menſch deine Nichtigkeit/ von wannen
biſtu? wo btſtu herkommen/ was biſtu fuͤr zwanzig/ dreiſſig/ vierzig vnnd
mehr Jahren geweſt? mit einem Wort; Nichts. vnd ob du gleich an-
fangs auß etwas nemlich auß dem Leimen gemacht/ ſo iſts doch nur Leimen/
Erd vnd Aſch geweſt. Ach was erhebt ſich dann die arme Erd der garſtige
Koth? ob du gleich auß einer Materi Anfangs als ein natuͤrlicher Leib
geſaͤet worden/ ſo iſts doch ein vngeſtalte ja garſtige vnd vnflaͤtige Materi
geweſen/ die GOtt der Herr im Leib deiner Mutter ſo wunder ſchoͤn gebil-
det/ gewebet/ gebluͤmet vnd geſticket/ als kein Seidenſticker nimmermehr
bilden vnd außfertigen kan.

Bedencke aber auch deinen hohen. Seelen adel/ den Zweck/ warumb
du von Gott erſchaffen/ nemlich zum ewigen Leben/ daß du nach dieſem in
jenem Leben jhn ohn auffhoͤren in Ewigkeit mit allen heiligen Engeln lo-
ben/ ruͤhmen vnd preiſen ſolleſt; alles gehet vnd zielet zu dem End/ daß er
der Schoͤpffer von vns gelobet werde/ das iſt/ daß der Menſch erſtlich ſeinen

Vr-
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[354/0372] Die Zwoͤlffte Athem/ regen vnnd bewegen empfangen vnnd ins natuͤrliche Leben geſetzet worden. _ heiſſet es in ſeiner Sprach/ zu einer le- bendigen Seel/ zu dem End erſchaffen/ daß er ein lebendiger/ ſinnrei- cher/ vernuͤnfftiger/ auffrechtſtehen der/ gen Himmel hinauffſehen der/ vnd rechtſchaffener Menſch ſey/ mit allen Craͤfften vnd Tugenden eines lebendi- gen Geiſtes begabet/ der als ein Koͤnig im Hauß herſche/ nachſinne/ geden- cke; als ein Redner durch den Mund vnnd Zunge Wort ſpreche/ bette/ jauchze/ ruͤhme/ die erſte Tagweiſe anſtimme ſeinem Schoͤpffer zu Ehren; als ein Waͤchter mit den Augen uͤber/ vnter/ vnd vmb ſich ſchawe/ mit den Ohren hoͤre/ mit der Naſen rieche/ mit dem Mund ſchmaͤcke/ mit Haͤnden begreiffe/ mit Fuͤſſen gehe vnd wandere: der als ein Koch im Magen/ in der Leber/ im Hertzen/ koche/ daͤwe/ Lebensgeiſterlein erwecke/ vnd in ſteter Vnruhe Tag vnd Nacht gleichſam mahle/ vnd ſein Geſchaͤfft habe: als ein Herr der gantzen Welt/ dieſelbe vnd was auff Erden vnd im Meer ge- lebet vnd gewebet/ beherſche/ wuͤrge/ beauche zu ſeinem Dienſt nach ſeinem Belieben. Hie ſtehet nun fuͤr vnſern Augen grad vnd auffrecht das edle Geſchoͤpff das ſchoͤne Menſchenbild/ die kleine. Welt/ in dem die Seele jh- ren Gott præſentiret/ die Angen ſind die zwey groſſen Liechter/ Sonn vnd Mond; in den vier humoribus erzeigen ſich die vier Elementen/ die me- teora thun ſich herfuͤr in den Fluͤſſen/ augenblitzen/ in Winden vnd zittern des Leibs/ da hat die nehrende vnd mehrende Seelen Crafft/ jhre/ Wir- ckung; die Sinne jhre Geſchaͤffte; für allen Dingen aber die Vernunfft iſt die Regiererin des gantzen Menſchen/ dieſelb ruffet nun vns allen wirck- lich zu vnd ſpricht: gedencke O Menſch deine Nichtigkeit/ von wannen biſtu? wo btſtu herkommen/ was biſtu fuͤr zwanzig/ dreiſſig/ vierzig vnnd mehr Jahren geweſt? mit einem Wort; Nichts. vnd ob du gleich an- fangs auß etwas nemlich auß dem Leimen gemacht/ ſo iſts doch nur Leimen/ Erd vnd Aſch geweſt. Ach was erhebt ſich dann die arme Erd der garſtige Koth? ob du gleich auß einer Materi Anfangs als ein natuͤrlicher Leib geſaͤet worden/ ſo iſts doch ein vngeſtalte ja garſtige vnd vnflaͤtige Materi geweſen/ die GOtt der Herr im Leib deiner Mutter ſo wunder ſchoͤn gebil- det/ gewebet/ gebluͤmet vnd geſticket/ als kein Seidenſticker nimmermehr bilden vnd außfertigen kan. de analo- gia Macro- coſ. & Mi- crocoſmi videndus Aur. Lau- rent. l. 1. a- natom. c. 2 Voſs. de o- rig. idol. c. 5 Bedencke aber auch deinen hohen. Seelen adel/ den Zweck/ warumb du von Gott erſchaffen/ nemlich zum ewigen Leben/ daß du nach dieſem in jenem Leben jhn ohn auffhoͤren in Ewigkeit mit allen heiligen Engeln lo- ben/ ruͤhmen vnd preiſen ſolleſt; alles gehet vnd zielet zu dem End/ daß er der Schoͤpffer von vns gelobet werde/ das iſt/ daß der Menſch erſtlich ſeinen Vr-

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Zitationshilfe: Dannhauer, Johann Conrad: Catechismus Milch. Bd. 4. Straßburg, 1653, S. 354. In: Deutsches Textarchiv <https://www.deutschestextarchiv.de/dannhauer_catechismus04_1653/372>, abgerufen am 26.11.2024.