Dannhauer, Johann Conrad: Catechismus Milch. Bd. 4. Straßburg, 1653.Predigt. bleibet eines vnermeßlichen Wesens/ gleicher Majestät vnd Herrligkeit:die Seele des Menschen ist also von Gott außgangen/ daß sie ausser Gottes Wesen bleibet/ von demselben abgesondert ist/ dem Wesen vnd der Natur nach weit weit vnterschieden. Es ist aber diese solcher massen eingeblasene Seel gewesen ein einige Also ist auch die eingehauchte Seel eine selbs-lebendige Seel/ Eine wackere wolmögende vnnd selbs-mehrende Seel/ Eine empfindende Seel/ davon die Augen bewegt worden vmb Eine vernünfftige/ verständige vnnd kluge Seel/ so jhren Anmut/ X x ij
Predigt. bleibet eines vnermeßlichen Weſens/ gleicher Majeſtaͤt vnd Herrligkeit:die Seele des Menſchen iſt alſo von Gott außgangen/ daß ſie auſſer Gottes Weſen bleibet/ von demſelben abgeſondert iſt/ dem Weſen vnd der Natur nach weit weit vnterſchieden. Es iſt aber dieſe ſolcher maſſen eingeblaſene Seel geweſen ein einige Alſo iſt auch die eingehauchte Seel eine ſelbs-lebendige Seel/ Eine wackere wolmoͤgende vnnd ſelbs-mehrende Seel/ Eine empfindende Seel/ davon die Augen bewegt worden vmb Eine vernuͤnfftige/ verſtändige vnnd kluge Seel/ ſo jhren Anmut/ X x ij
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Predigt.
bleibet eines vnermeßlichen Weſens/ gleicher Majeſtaͤt vnd Herrligkeit:
die Seele des Menſchen iſt alſo von Gott außgangen/ daß ſie auſſer Gottes
Weſen bleibet/ von demſelben abgeſondert iſt/ dem Weſen vnd der Natur
nach weit weit vnterſchieden.
Es iſt aber dieſe ſolcher maſſen eingeblaſene Seel geweſen ein einige
Seel nit doppelt oder zweyfach. Jn der heiligen Sprach ſtehen zwar die
Wort _ _ das iſt/ ein Athem der (als zweyer) Leben: daher
etliche Leyrer dafur gehalten/ es werde damit angedeutet/ daß der Menſch
zu einem doppeltem Leben erſchaffen worden/ dem natuͤrlichen hie in dieſer
Welt/ vnd dem himmliſchen in jenem Leben. dieweil aber eben daſſelbe
Wort auch anderswo nur Ein Leben bedeutet/ als wollen wir vns deßwe-
gen mit niemand Zweyen. Es gibt aber auch die Vernunfft vnd Erfah-
renheit/ daß im Menſchen nicht mehr als eine weſentliche Seele wohne/
dieweil ſo offt ein Seelen-Crafft in jhrer Wirckung gehindert wird/ die
ander nicht fort kommen kan: wer ſeines Gemüts vnd Verſtands viel ge-
braucht/ dem will die gedewung der Speiſe nicht ſo wol zuſchlagen; vnd
widerumb wer wol dewet/ deſſen Verſtand iſt nicht ſo fertig als der Nuͤch-
tern vnd Faſtenden/ welches nicht geſchehe/ wann die dewende vnd meh-
rende Seel von der vernuͤnfftigen vnnd verſtaͤndigen Seel abgeſondert/
vnd nicht alles ein Weſen vnd Natur were.
Pſal. 21, 5.
Iob 10, 12.
Alſo iſt auch die eingehauchte Seel eine ſelbs-lebendige Seel/
dann ſo bald dieſelbe jhres newgemachten Leibs empfunden/ oder viel mehr
der Leib derſelben empfunden/ hat der Leib ſeine Sinn vnd Bewegungẽ/ be-
kommen: der Menſch hat ſich alſo bald auffgericht/ iſt gerad auffrecht da ge-
ſtanden/ von einem Ort zum andern ſich auß eigner Lebenscrafft erhoben.
Eine wackere wolmoͤgende vnnd ſelbs-mehrende Seel/
die ein appetit Begierd vnd Luſt zu eſſen vnd zu trincken gehabt/ auch im
Paradisgarten wuͤrcklich/ wiewol ſuͤndlich vnnd ſchaͤdlich angebiſſen vnd
gegeſſen.
Eine empfindende Seel/ davon die Augen bewegt worden vmb
ſich zu ſchawen/ die Naſe zu riechen/ der Mund zu ſchmaͤcken/ die Ohren zu
hoͤren/ die Haͤnde zu begreiffen vnd zu betaſten/ die jnnerliche Sinn zu den-
cken vnd zu bilden. daher als der Menſch in ein ſtarcken Schlaff gefallen/
hat ſeine Phantaſie jhren Traum gehabt/ empfangen vnd im Gedaͤchtniß
behalten/ in dem das jenige Gemaͤcht/ deren auß ſeiner Rippen newerſchaf-
fenen Weibsperſon Evæ/ ſeiner Gemahl/ ſo euſſerlich auß ſeinem Leibe fuͤr-
gangen/ jhme innerlich im Sinn repræſentiert vnd fuͤrgebildet worden.
Eine vernuͤnfftige/ verſtändige vnnd kluge Seel/ ſo jhren
Anmut/
X x ij
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