Dannhauer, Johann Conrad: Catechismus Milch. Bd. 4. Straßburg, 1653.Predigt. manchmal am Liecht/ das ist am Glück vnnd Succeß, mancher rennet/laufft/ arbeitet Tag vnd Nacht/ erbettelt allenthalben Gunst vnd Gaben/ erdencket mancherley modos aquirendi vnd Künste reich zu werden/ ist doch kein stern vnd Glück dabey/ die Sonn will nicht mit einscheinen: mancher macht jhm selbs ein Glantz durch Pracht/ aber es ist faul Holtz: aber an Gottes Liecht vnd Segen ist alles gelegen. mit solchen vnd dergleichen Ge- dancken solten die Philosophi in der Schul die edle Zeit zubringen/ so sol- ten alle Christen ins gesamt die Creaturen Gottes ansehen/ nicht wie ein thumme Kuh ein newes Thor/ sondern mit dergleichen Erhebung des Ge- müts/ nach diesem Muster/ damit am Jüngsten Tag die Heydnischen Philosophi, Aristoteles, Plinius, Galenus wider sie nit aufftretten/ vnd jhr vn- vernünfftiges Bestialisches Leben verclagen/ doch das der Morgenstern das Prophetische Wort Gottes allzeit vorhergehe/ das den rechten Weg zeige/ daß man nicht theologias astrologizatas vnd Phantastische Träume mit einmische/ vnd damit den gantzen Handel verderbe. Wir kommen aber widerumb zu vnserm Naturbuch/ als einem libro Abend- V u ij
Predigt. manchmal am Liecht/ das iſt am Gluͤck vnnd Succeß, mancher rennet/laufft/ arbeitet Tag vnd Nacht/ erbettelt allenthalben Gunſt vnd Gaben/ erdencket mancherley modos aquirendi vnd Kuͤnſte reich zu werden/ iſt doch kein ſtern vnd Gluͤck dabey/ die Sonn will nicht mit einſcheinen: mancher macht jhm ſelbs ein Glantz durch Pracht/ aber es iſt faul Holtz: aber an Gottes Liecht vnd Segen iſt alles gelegen. mit ſolchen vnd dergleichen Ge- dancken ſolten die Philoſophi in der Schul die edle Zeit zubringen/ ſo ſol- ten alle Chriſten ins geſamt die Creaturen Gottes anſehen/ nicht wie ein thumme Kuh ein newes Thor/ ſondern mit dergleichen Erhebung des Ge- muͤts/ nach dieſem Muſter/ damit am Juͤngſten Tag die Heydniſchen Philoſophi, Ariſtoteles, Plinius, Galenus wider ſie nit aufftretten/ vñ jhr vn- vernuͤnfftiges Beſtialiſches Leben verclagen/ doch das der Morgenſtern das Prophetiſche Wort Gottes allzeit vorhergehe/ das den rechten Weg zeige/ daß man nicht theologias aſtrologizatas vnd Phantaſtiſche Traͤume mit einmiſche/ vnd damit den gantzen Handel verderbe. Wir kommen aber widerumb zu vnſerm Naturbuch/ als einem libro Abend- V u ij
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Predigt.
manchmal am Liecht/ das iſt am Gluͤck vnnd Succeß, mancher rennet/
laufft/ arbeitet Tag vnd Nacht/ erbettelt allenthalben Gunſt vnd Gaben/
erdencket mancherley modos aquirendi vnd Kuͤnſte reich zu werden/ iſt doch
kein ſtern vnd Gluͤck dabey/ die Sonn will nicht mit einſcheinen: mancher
macht jhm ſelbs ein Glantz durch Pracht/ aber es iſt faul Holtz: aber an
Gottes Liecht vnd Segen iſt alles gelegen. mit ſolchen vnd dergleichen Ge-
dancken ſolten die Philoſophi in der Schul die edle Zeit zubringen/ ſo ſol-
ten alle Chriſten ins geſamt die Creaturen Gottes anſehen/ nicht wie ein
thumme Kuh ein newes Thor/ ſondern mit dergleichen Erhebung des Ge-
muͤts/ nach dieſem Muſter/ damit am Juͤngſten Tag die Heydniſchen
Philoſophi, Ariſtoteles, Plinius, Galenus wider ſie nit aufftretten/ vñ jhr vn-
vernuͤnfftiges Beſtialiſches Leben verclagen/ doch das der Morgenſtern
das Prophetiſche Wort Gottes allzeit vorhergehe/ das den rechten Weg
zeige/ daß man nicht theologias aſtrologizatas vnd Phantaſtiſche Traͤume
mit einmiſche/ vnd damit den gantzen Handel verderbe.
Wir kommen aber widerumb zu vnſerm Naturbuch/ als einem libro
laudum groſſem Lobbuch. Es findet ſich allhie ein Lob-vnd Preiſebuch.
Mitternacht vnd Mittag haſt du geſchaffen Herr/ ſo ſinget David/ Thabor
(der Berg gegen Abend) vnnd Hermon (der Berg gegen Morgen ligend)
jauchzen in deinem Namen/ der Herr redet bißweilen Himmel vnd Er-
den an/ bezeuget damit die Majeſtaͤt ſeines Worts/ als dafuͤr alle Creatu-
ren ſollen erſchrecken/ vnnd alſo mit ſolchem Schrecken jhren Schoͤpffer lo-
ben/ wie ſolte der Menſch ſchreyen/ wie ſolt er auch zuſtimmen vnnd
mit jauchzen? HErr wie ſind deine Werck ſo groß/ wie ſind deine
Gedancken ſo ſehr tieff/ ein Thorichter glaubt das nicht/ vnd ein
Narr achtets nicht/ darumb hat Gott dem Menſchen ein ſcharffen Ver-
ſtand gegeben/ daß er ſeine Wunder bedencken/ ein faͤhiges Gedaͤchtniß das
er ſie behalte/ ein gelehrte Zung daß er ſie außſpreche/ wiewol ſie vnzaͤhlich
ſind. Sonderlich ſollen wir bedencken wie Gott der Herr auch in vnſern
Hertzen durch ſein heilwerthes Evangelium das Liecht von der Finſterniß
geſchieden: wir ſollen vnſere ſiben Bitte des Vatter Vnſers durchgeben/
betrachten/ wie der Himmel Gottes kleid ſey/ darin er gleichſam wohne/
wie er vns ſein Wort regen vnd Wort ſegen herab tropffen laſſe/ das taͤg-
Brod beſchere; fuͤr allem Vnraht bewahre/ in dem er vns ſeine heilige
Engel zu Waͤchtern zu ſchicket/ wie er vns endlich nach dieſem Elend ein
Leben dort in Ewigkeit bereiten/ vnd von allem Vbel erloͤſen wolle. Jm
Element des Waſſer haben wir zu bedencken die Crafft der heiligen Tauff/
im Brod vnnd Wein die hohe Gutthat ſo im Sacrament des heiligen
Abend-
Pſal. 89, 13.
Pſal. 92. 6.
Eſa. 1, 2.
vid. ibid.
Brent. p. 8.
V u ij
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Zitationshilfe: | Dannhauer, Johann Conrad: Catechismus Milch. Bd. 4. Straßburg, 1653, S. 339. In: Deutsches Textarchiv <https://www.deutschestextarchiv.de/dannhauer_catechismus04_1653/357>, abgerufen am 16.07.2024. |