Dannhauer, Johann Conrad: Catechismus Milch. Bd. 4. Straßburg, 1653.Die Zehende noch hat er allein zu deinen Vättern lust gehabt/ daß er sie lie-bet/ vnd hat jhren Saamen erwehlet nach jhnen/ euch/ über alle Völcker. Demnach muß der Mensch über sich auch gehen lassen/ was GOTT auß gerechten heiligen Vrsachen über jhn verhängt/ ich sage auß gerechten heiligen Vrsachen/ denn das gestehen wir Molinaeo einem berühmten Calvinisten nicht/ der im Anfang seiner anatomiae Ar- minianismi fälschlich schleust/ so ein Mensch Macht hab/ eine Ameiß zu- vertretten/ die er doch nicht gemacht/ warumb solte Gott nicht auch Macht haben einen vernünfftigen/ vnd noch heiligen vnschuldigen Menschen/ wann er auch im Stand der Vnschuld verblieben/ auß blossen göttlichen Willen vnd Rahtschluß zum ewigen Tod zu verwerffen vnd versehen. Dann ja noch vnter einem Menschen der nach Gottes Ebenbild erschaffen vnnd einer A- meiß/ wie auch vnter dem Zertretten vnd Verwerffen zum ewigen Tod ein Gen. 18, 25.zimlicher Vnterscheid vorhanden/ daß sey fern von dem Richter aller Welt/ daß er so richten solte. GOTT ist nicht nur des erschaffenen Menschen Herr/ sondern auch gerechter Richter vnd gnädiger Vatter. Daß mans behalte/ sag ich/ vnd behaupte wider die blinde Welt- Daß mann den Glauben darauß stärcke/ mit dem heiligen Pa- Mär-
Die Zehende noch hat er allein zu deinen Vaͤttern luſt gehabt/ daß er ſie lie-bet/ vnd hat jhren Saamen erwehlet nach jhnen/ euch/ uͤber alle Voͤlcker. Demnach muß der Menſch uͤber ſich auch gehen laſſen/ was GOTT auß gerechten heiligen Vrſachen uͤber jhn verhaͤngt/ ich ſage auß gerechten heiligen Vrſachen/ denn das geſtehen wir Molinæo einem beruͤhmten Calviniſten nicht/ der im Anfang ſeiner anatomiæ Ar- minianiſmi faͤlſchlich ſchleuſt/ ſo ein Menſch Macht hab/ eine Ameiß zu- vertretten/ die er doch nicht gemacht/ warumb ſolte Gott nicht auch Macht haben einen vernuͤnfftigen/ vnd noch heiligẽ vnſchuldigẽ Menſchen/ wañ er auch im Stand der Vnſchuld verblieben/ auß bloſſen goͤttlichen Willen vñ Rahtſchluß zum ewigen Tod zu verwerffen vnd verſehen. Dann ja noch vnter einem Menſchen der nach Gottes Ebenbild erſchaffen vnnd einer A- meiß/ wie auch vnter dem Zertretten vnd Verwerffen zum ewigen Tod ein Gen. 18, 25.zimlicher Vnterſcheid vorhanden/ daß ſey fern von dem Richter aller Welt/ daß er ſo richten ſolte. GOTT iſt nicht nur des erſchaffenen Menſchen Herr/ ſondern auch gerechter Richter vnd gnaͤdiger Vatter. Daß mans behalte/ ſag ich/ vnd behaupte wider die blinde Welt- Daß mann den Glauben darauß ſtärcke/ mit dem heiligen Pa- Maͤr-
<TEI> <text> <body> <div n="1"> <div n="2"> <p><pb facs="#f0332" n="314"/><fw place="top" type="header"><hi rendition="#b">Die Zehende</hi></fw><lb/><hi rendition="#fr">noch hat er allein zu deinen Vaͤttern luſt gehabt/ daß er ſie lie-<lb/> bet/ vnd hat jhren Saamen erwehlet nach jhnen/ euch/ uͤber alle<lb/> Voͤlcker.</hi> Demnach muß der Menſch uͤber ſich auch gehen laſſen/ was<lb/><hi rendition="#g">GOTT</hi> auß gerechten heiligen Vrſachen uͤber jhn verhaͤngt/ ich ſage<lb/> auß gerechten heiligen Vrſachen/ denn das geſtehen wir <hi rendition="#aq">Molinæo</hi><lb/> einem beruͤhmten Calviniſten nicht/ der im Anfang ſeiner <hi rendition="#aq">anatomiæ Ar-<lb/> minianiſmi</hi> faͤlſchlich ſchleuſt/ ſo ein Menſch Macht hab/ eine Ameiß zu-<lb/> vertretten/ die er doch nicht gemacht/ warumb ſolte Gott nicht auch Macht<lb/> haben einen vernuͤnfftigen/ vnd noch heiligẽ vnſchuldigẽ Menſchen/ wañ er<lb/> auch im Stand der Vnſchuld verblieben/ auß bloſſen goͤttlichen Willen vñ<lb/> Rahtſchluß zum ewigen Tod zu verwerffen vnd verſehen. Dann ja noch<lb/> vnter einem Menſchen der nach Gottes Ebenbild erſchaffen vnnd einer A-<lb/> meiß/ wie auch vnter dem Zertretten vnd Verwerffen zum ewigen Tod ein<lb/><note place="left"><hi rendition="#aq">Gen.</hi> 18, 25.</note>zimlicher Vnterſcheid vorhanden/ <hi rendition="#fr">daß ſey fern von dem Richter aller<lb/> Welt/ daß er ſo richten ſolte.</hi> <hi rendition="#g">GOTT</hi> iſt nicht nur des erſchaffenen<lb/> Menſchen <hi rendition="#k">He</hi>rr/ ſondern auch gerechter Richter vnd gnaͤdiger Vatter.</p><lb/> <p><hi rendition="#fr">Daß mans behalte/</hi> ſag ich/ vnd behaupte wider die blinde Welt-<lb/><note place="left"><hi rendition="#aq">vid. Aver-<lb/> roem. Sim-<lb/> plic. The-<lb/> miſt. in l. 8.<lb/> phyſ. Perer.<lb/> l. 5. phyſ.<lb/> apud Au-<lb/> guſt. l. 11.<lb/> Conf. c. 4.<lb/> l. 12, 10. l.<lb/> de hæreſ.<lb/> Epiphan.<lb/> hæreſ. 66.<lb/> Conf. Plu-<lb/> tarch. de I-<lb/> fide & Oſi-<lb/> ride.<lb/> Rom.</hi> 4, 17.</note>weiſe Narren/ die ſich in dieſem Stuck uͤbel verſtoſſen/ ſonderlich <hi rendition="#aq">Ariſtoteles</hi><lb/> mit ſeinem natuͤrlichen Nohtzwang/ der da gemeinet/ GOtt der Vrheber<lb/> aller Ding hab die Welt muͤſſen machen/ es ſey nicht in ſeiner freyen Cur<lb/> vnd Willen geſtanden/ ob er die Welt ſchaffen wolle oder nicht/ darumb<lb/> hab ſie von Ewigkeit her ſeyn muͤſſen: deßgleichen die Manich<hi rendition="#aq">æ</hi>er/ die jh-<lb/> nen zwey <hi rendition="#aq">principia</hi> oder zween Goͤtter vnnd Schoͤpffer einbilden laſſen/ de-<lb/> ren einer ein Vrſprung geweſt des Liechts vnd des Guten/ der ander/ der<lb/> Finſterniß vnd des Boͤſen. Zu geſchweigen was jhnen die Epicurer von<lb/> jhren <hi rendition="#aq">atomis</hi> traͤumen laſſen.</p><lb/> <p>Daß mann <hi rendition="#fr">den Glauben darauß ſtärcke/</hi> mit dem heiligen Pa-<lb/> triarchen Abraham folgere vnd ſchlieſſe/ ſo GOtt der HErr durch ſeine<lb/> allmaͤchtige Schoͤpffung <hi rendition="#fr">geruffen/ dem das nicht iſt/ daß es ſey/</hi><lb/> wie ſolte er dann nicht auch meinen toden Jſaac (wann ich jhn gleich auff<lb/> dem Berg Morya ſchlachte vnd zu Pulver verbrenne) widerumb koͤnnen<lb/><hi rendition="#fr">lebendig machen?</hi> Alſo ſollen auch wir ſchlieſſen/ ſo Gott der <hi rendition="#k">Herr</hi><lb/> mich/ der ich vor zehen/ zwantzig/ dreiſſig/ vierzig etc. Jahr ledig nichts ge-<lb/> weſen bin/ erſchaffen/ vnd etwas auß mir gemacht/ wie ſolte er denn nicht<lb/> auch meinen verweſſetẽ/ vermoderten/ verfaulten/ toden Leib widerumb koͤn-<lb/> nen erwecken vnd herrlich verclaͤren in der kuͤnfftigen Aufferſtehung der<lb/> Toden? iſt eben die jenige <hi rendition="#aq">conſequen</hi>tz damit jene fromme Mutter der ſiben<lb/> <fw place="bottom" type="catch">Maͤr-</fw><lb/></p> </div> </div> </body> </text> </TEI> [314/0332]
Die Zehende
noch hat er allein zu deinen Vaͤttern luſt gehabt/ daß er ſie lie-
bet/ vnd hat jhren Saamen erwehlet nach jhnen/ euch/ uͤber alle
Voͤlcker. Demnach muß der Menſch uͤber ſich auch gehen laſſen/ was
GOTT auß gerechten heiligen Vrſachen uͤber jhn verhaͤngt/ ich ſage
auß gerechten heiligen Vrſachen/ denn das geſtehen wir Molinæo
einem beruͤhmten Calviniſten nicht/ der im Anfang ſeiner anatomiæ Ar-
minianiſmi faͤlſchlich ſchleuſt/ ſo ein Menſch Macht hab/ eine Ameiß zu-
vertretten/ die er doch nicht gemacht/ warumb ſolte Gott nicht auch Macht
haben einen vernuͤnfftigen/ vnd noch heiligẽ vnſchuldigẽ Menſchen/ wañ er
auch im Stand der Vnſchuld verblieben/ auß bloſſen goͤttlichen Willen vñ
Rahtſchluß zum ewigen Tod zu verwerffen vnd verſehen. Dann ja noch
vnter einem Menſchen der nach Gottes Ebenbild erſchaffen vnnd einer A-
meiß/ wie auch vnter dem Zertretten vnd Verwerffen zum ewigen Tod ein
zimlicher Vnterſcheid vorhanden/ daß ſey fern von dem Richter aller
Welt/ daß er ſo richten ſolte. GOTT iſt nicht nur des erſchaffenen
Menſchen Herr/ ſondern auch gerechter Richter vnd gnaͤdiger Vatter.
Gen. 18, 25.
Daß mans behalte/ ſag ich/ vnd behaupte wider die blinde Welt-
weiſe Narren/ die ſich in dieſem Stuck uͤbel verſtoſſen/ ſonderlich Ariſtoteles
mit ſeinem natuͤrlichen Nohtzwang/ der da gemeinet/ GOtt der Vrheber
aller Ding hab die Welt muͤſſen machen/ es ſey nicht in ſeiner freyen Cur
vnd Willen geſtanden/ ob er die Welt ſchaffen wolle oder nicht/ darumb
hab ſie von Ewigkeit her ſeyn muͤſſen: deßgleichen die Manichæer/ die jh-
nen zwey principia oder zween Goͤtter vnnd Schoͤpffer einbilden laſſen/ de-
ren einer ein Vrſprung geweſt des Liechts vnd des Guten/ der ander/ der
Finſterniß vnd des Boͤſen. Zu geſchweigen was jhnen die Epicurer von
jhren atomis traͤumen laſſen.
vid. Aver-
roem. Sim-
plic. The-
miſt. in l. 8.
phyſ. Perer.
l. 5. phyſ.
apud Au-
guſt. l. 11.
Conf. c. 4.
l. 12, 10. l.
de hæreſ.
Epiphan.
hæreſ. 66.
Conf. Plu-
tarch. de I-
fide & Oſi-
ride.
Rom. 4, 17.
Daß mann den Glauben darauß ſtärcke/ mit dem heiligen Pa-
triarchen Abraham folgere vnd ſchlieſſe/ ſo GOtt der HErr durch ſeine
allmaͤchtige Schoͤpffung geruffen/ dem das nicht iſt/ daß es ſey/
wie ſolte er dann nicht auch meinen toden Jſaac (wann ich jhn gleich auff
dem Berg Morya ſchlachte vnd zu Pulver verbrenne) widerumb koͤnnen
lebendig machen? Alſo ſollen auch wir ſchlieſſen/ ſo Gott der Herr
mich/ der ich vor zehen/ zwantzig/ dreiſſig/ vierzig etc. Jahr ledig nichts ge-
weſen bin/ erſchaffen/ vnd etwas auß mir gemacht/ wie ſolte er denn nicht
auch meinen verweſſetẽ/ vermoderten/ verfaulten/ toden Leib widerumb koͤn-
nen erwecken vnd herrlich verclaͤren in der kuͤnfftigen Aufferſtehung der
Toden? iſt eben die jenige conſequentz damit jene fromme Mutter der ſiben
Maͤr-
Suche im WerkInformationen zum Werk
Download dieses Werks
XML (TEI P5) ·
HTML ·
Text Metadaten zum WerkTEI-Header · CMDI · Dublin Core Ansichten dieser Seite
Voyant Tools ?Language Resource Switchboard?FeedbackSie haben einen Fehler gefunden? Dann können Sie diesen über unsere Qualitätssicherungsplattform DTAQ melden. Kommentar zur DTA-AusgabeDieses Werk wurde gemäß den DTA-Transkriptionsrichtlinien im Double-Keying-Verfahren von Nicht-Muttersprachlern erfasst und in XML/TEI P5 nach DTA-Basisformat kodiert.
|
Insbesondere im Hinblick auf die §§ 86a StGB und 130 StGB wird festgestellt, dass die auf diesen Seiten abgebildeten Inhalte weder in irgendeiner Form propagandistischen Zwecken dienen, oder Werbung für verbotene Organisationen oder Vereinigungen darstellen, oder nationalsozialistische Verbrechen leugnen oder verharmlosen, noch zum Zwecke der Herabwürdigung der Menschenwürde gezeigt werden. Die auf diesen Seiten abgebildeten Inhalte (in Wort und Bild) dienen im Sinne des § 86 StGB Abs. 3 ausschließlich historischen, sozial- oder kulturwissenschaftlichen Forschungszwecken. Ihre Veröffentlichung erfolgt in der Absicht, Wissen zur Anregung der intellektuellen Selbstständigkeit und Verantwortungsbereitschaft des Staatsbürgers zu vermitteln und damit der Förderung seiner Mündigkeit zu dienen.
2007–2024 Deutsches Textarchiv, Berlin-Brandenburgische Akademie der Wissenschaften.
Kontakt: redaktion(at)deutschestextarchiv.de. |