Dannhauer, Johann Conrad: Catechismus Milch. Bd. 4. Straßburg, 1653.Die Zehende Contracten/ kauffen vnd verkauffen/ wie Silber vnd Gold; zum bawen/Haußrath vnd Zierad als andere Holtz/ Stein vnd andere Metalla: vnd was auch zu ermeldtem Werck nicht anzu[w]enden/ das gibt Anleitung zu allerhand Tugenden/ als der Löw zur Großmütigkeit/ die Turteltaub zur ehelichen Lieb/ die Schlang lehret klug/ die Taube einfältig seyn. Ge- setzt aber/ wir können nicht allerding Endvrsachen/ Frucht vnd Nutzbarkeit erfinden vnd anzeigen/ solten sie darumb nichts nutz seyn? das sey ferne. l. 1. de gen. cont. Ma- nich. c. 10.Augustinus braucht folgendes Gleichniß hievon. Wann in eines Künst- lers Werckstatt ein vnberichteter vnd derselben Kunst vnerfahrner Mensch käme/ sehe eine grosse Anzahl allerhand Jnstrumenten vnd Werckzeug für Augen/ vnd weil er nicht weiß wozu ein jedes dienlich/ sagen wolte/ ey das ist nichts guts/ was darff des Vnrahts? würde nicht der Künstler seiner überlaut lachen vnd sagen? du Thor meinestu es sey darumb nichts nutz/ dieweil du nicht verstehest wozu es nutze? eben so seye auch dem zu begegnen/ der da sagen wolte/ es were etwas von den göttlichen Geschöpffen/ wie ge- ring es auch vnd nachgültig seyn möchte/ nichts nutz. Sprichstu; wie aber/ was ist von denen Creaturen zu halten/ die sie
Die Zehende Contracten/ kauffen vnd verkauffen/ wie Silber vnd Gold; zum bawen/Haußrath vnd Zierad als andere Holtz/ Stein vnd andere Metalla: vnd was auch zu ermeldtem Werck nicht anzu[w]enden/ das gibt Anleitung zu allerhand Tugenden/ als der Loͤw zur Großmuͤtigkeit/ die Turteltaub zur ehelichen Lieb/ die Schlang lehret klug/ die Taube einfaͤltig ſeyn. Ge- ſetzt aber/ wir koͤnnen nicht allerding Endvrſachen/ Frucht vnd Nutzbarkeit erfinden vnd anzeigen/ ſolten ſie darumb nichts nutz ſeyn? das ſey ferne. l. 1. de gen. cont. Ma- nich. c. 10.Auguſtinus braucht folgendes Gleichniß hievon. Wann in eines Kuͤnſt- lers Werckſtatt ein vnberichteter vnd derſelben Kunſt vnerfahrner Menſch kaͤme/ ſehe eine groſſe Anzahl allerhand Jnſtrumenten vnd Werckzeug fuͤr Augen/ vnd weil er nicht weiß wozu ein jedes dienlich/ ſagen wolte/ ey das iſt nichts guts/ was darff des Vnrahts? wuͤrde nicht der Kuͤnſtler ſeiner uͤberlaut lachen vnd ſagen? du Thor meineſtu es ſey darumb nichts nutz/ dieweil du nicht verſteheſt wozu es nutze? eben ſo ſeye auch dem zu begegnen/ der da ſagen wolte/ es were etwas von den goͤttlichen Geſchoͤpffen/ wie ge- ring es auch vnd nachguͤltig ſeyn moͤchte/ nichts nutz. Sprichſtu; wie aber/ was iſt von denen Creaturen zu halten/ die ſie
<TEI> <text> <body> <div n="1"> <div n="2"> <p><pb facs="#f0330" n="312"/><fw place="top" type="header"><hi rendition="#b">Die Zehende</hi></fw><lb/> Contracten/ kauffen vnd verkauffen/ wie Silber vnd Gold; zum bawen/<lb/> Haußrath vnd Zierad als andere Holtz/ Stein vnd andere Metalla: vnd<lb/> was auch zu ermeldtem Werck nicht anzu<supplied>w</supplied>enden/ das gibt Anleitung zu<lb/> allerhand Tugenden/ als der Loͤw zur Großmuͤtigkeit/ die Turteltaub<lb/> zur ehelichen Lieb/ die Schlang lehret klug/ die Taube einfaͤltig ſeyn. Ge-<lb/> ſetzt aber/ wir koͤnnen nicht allerding Endvrſachen/ Frucht vnd Nutzbarkeit<lb/> erfinden vnd anzeigen/ ſolten ſie darumb nichts nutz ſeyn? das ſey ferne.<lb/><note place="left"><hi rendition="#aq">l. 1. de gen.<lb/> cont. Ma-<lb/> nich. c.</hi> 10.</note><hi rendition="#aq">Auguſtinus</hi> braucht folgendes Gleichniß hievon. Wann in eines Kuͤnſt-<lb/> lers Werckſtatt ein vnberichteter vnd derſelben Kunſt vnerfahrner Menſch<lb/> kaͤme/ ſehe eine groſſe Anzahl allerhand Jnſtrumenten vnd Werckzeug fuͤr<lb/> Augen/ vnd weil er nicht weiß wozu ein jedes dienlich/ ſagen wolte/ ey das<lb/> iſt nichts guts/ was darff des Vnrahts? wuͤrde nicht der Kuͤnſtler ſeiner<lb/> uͤberlaut lachen vnd ſagen? du Thor meineſtu es ſey darumb nichts nutz/<lb/> dieweil du nicht verſteheſt wozu es nutze? eben ſo ſeye auch dem zu begegnen/<lb/> der da ſagen wolte/ es were etwas von den goͤttlichen Geſchoͤpffen/ wie ge-<lb/> ring es auch vnd nachguͤltig ſeyn moͤchte/ nichts nutz.</p><lb/> <p>Sprichſtu; wie aber/ was iſt von denen Creaturen zu halten/ die<lb/> dem Menſchen gar ſchaͤdlich ſind/ kan man dieſelben auch gut preiſen/ als<lb/> Gifft/ grimmige wilde reiſſende Thier vnd dergleichen? Antwort/ ja frey-<lb/><note place="left"><hi rendition="#aq">Scal. Exerc.<lb/> 33. ſ. 2. Cõf.<lb/> Voß. de O-<lb/> rig. & pro-<lb/> gr. idol. l. 1.<lb/> c. 5. p.</hi> 39.</note>lich; wie anders? Gifft iſt zwar ſchaͤdlich/ aber es iſt doch Gifft eines von<lb/> den <hi rendition="#aq">ingredientibus,</hi> darauß man den edlen Artzney-Theriac bereitet: der<lb/> Scorpion vergifftet/ aber Scorpionoͤl heilet widerumb: was an einem<lb/> Ort ſchaͤdlich iſt/ kan am andern Ort nutzen. Die <hi rendition="#aq">Cicuta</hi> das bange<lb/> Kraut oder Wuͤterich iſt bey vns ein gifftiges vnd moͤrderiſches Kraut/ in<lb/><hi rendition="#aq">Liguria</hi> iſſet mans als ein ſonderbar <hi rendition="#aq">delicat</hi> vnd Herrneſſen. Alſo ſchreibt<lb/><hi rendition="#aq">Columella</hi> von <hi rendition="#aq">malis Perſicis</hi> oder Pfirſichen/ es ſeyen dieſelbe in Perſia<lb/> Gifft vnd Tod/ in Europa iſts eine herrliche vnd liebliche Frucht; die Per-<lb/> ſianer/ da ſie einsmal auß Jtalia geſchlagen worden/ hinderlieſſen ſie ſich<lb/> zu raͤchen allenthalben Pferſichbaͤum ſo ſie gepflantzt in der Meinung/ es<lb/> wuͤrden kuͤnfftig die Welſchenden Tod daran freſſen/ aber da ſie daſelbs ge-<lb/> zeitiget/ hat man ſie mit Luſt abgeleſen lieber als Pomerantzen vnd Citro-<lb/> nen gegeſſen/ ſo aͤnderte ſich jhre Natur. Vber das ob ſchon etliche Crea-<lb/> turen mehr nichts nutzten/ ſo dienen ſie doch jhrem Schoͤpffer den Gottlo-<lb/><note place="left"><hi rendition="#aq">Sir.</hi> 40, 35.</note>ſen zur Rach/ vnd wo ſie ſich bekehren zur Beſſerung/ Fewer/ Hagel/ Hun-<lb/> ger/ Tod/ ſolches alles iſt zur Rach geſchaffen/ die wilden Thier/ Scorpion/<lb/> Schlangen vnd Schwert/ ſind auch zur Rache geſchaffen/ zu verderben<lb/> die Gottloſrn/ mit Frewden thun ſie jhres Schoͤpffers Befehl/ vnd ſind<lb/> bereit/ wo er ſie bedarff auff Erden/ vnd wann das Stuͤndlein komt/ laſſen<lb/> <fw place="bottom" type="catch">ſie</fw><lb/></p> </div> </div> </body> </text> </TEI> [312/0330]
Die Zehende
Contracten/ kauffen vnd verkauffen/ wie Silber vnd Gold; zum bawen/
Haußrath vnd Zierad als andere Holtz/ Stein vnd andere Metalla: vnd
was auch zu ermeldtem Werck nicht anzuwenden/ das gibt Anleitung zu
allerhand Tugenden/ als der Loͤw zur Großmuͤtigkeit/ die Turteltaub
zur ehelichen Lieb/ die Schlang lehret klug/ die Taube einfaͤltig ſeyn. Ge-
ſetzt aber/ wir koͤnnen nicht allerding Endvrſachen/ Frucht vnd Nutzbarkeit
erfinden vnd anzeigen/ ſolten ſie darumb nichts nutz ſeyn? das ſey ferne.
Auguſtinus braucht folgendes Gleichniß hievon. Wann in eines Kuͤnſt-
lers Werckſtatt ein vnberichteter vnd derſelben Kunſt vnerfahrner Menſch
kaͤme/ ſehe eine groſſe Anzahl allerhand Jnſtrumenten vnd Werckzeug fuͤr
Augen/ vnd weil er nicht weiß wozu ein jedes dienlich/ ſagen wolte/ ey das
iſt nichts guts/ was darff des Vnrahts? wuͤrde nicht der Kuͤnſtler ſeiner
uͤberlaut lachen vnd ſagen? du Thor meineſtu es ſey darumb nichts nutz/
dieweil du nicht verſteheſt wozu es nutze? eben ſo ſeye auch dem zu begegnen/
der da ſagen wolte/ es were etwas von den goͤttlichen Geſchoͤpffen/ wie ge-
ring es auch vnd nachguͤltig ſeyn moͤchte/ nichts nutz.
l. 1. de gen.
cont. Ma-
nich. c. 10.
Sprichſtu; wie aber/ was iſt von denen Creaturen zu halten/ die
dem Menſchen gar ſchaͤdlich ſind/ kan man dieſelben auch gut preiſen/ als
Gifft/ grimmige wilde reiſſende Thier vnd dergleichen? Antwort/ ja frey-
lich; wie anders? Gifft iſt zwar ſchaͤdlich/ aber es iſt doch Gifft eines von
den ingredientibus, darauß man den edlen Artzney-Theriac bereitet: der
Scorpion vergifftet/ aber Scorpionoͤl heilet widerumb: was an einem
Ort ſchaͤdlich iſt/ kan am andern Ort nutzen. Die Cicuta das bange
Kraut oder Wuͤterich iſt bey vns ein gifftiges vnd moͤrderiſches Kraut/ in
Liguria iſſet mans als ein ſonderbar delicat vnd Herrneſſen. Alſo ſchreibt
Columella von malis Perſicis oder Pfirſichen/ es ſeyen dieſelbe in Perſia
Gifft vnd Tod/ in Europa iſts eine herrliche vnd liebliche Frucht; die Per-
ſianer/ da ſie einsmal auß Jtalia geſchlagen worden/ hinderlieſſen ſie ſich
zu raͤchen allenthalben Pferſichbaͤum ſo ſie gepflantzt in der Meinung/ es
wuͤrden kuͤnfftig die Welſchenden Tod daran freſſen/ aber da ſie daſelbs ge-
zeitiget/ hat man ſie mit Luſt abgeleſen lieber als Pomerantzen vnd Citro-
nen gegeſſen/ ſo aͤnderte ſich jhre Natur. Vber das ob ſchon etliche Crea-
turen mehr nichts nutzten/ ſo dienen ſie doch jhrem Schoͤpffer den Gottlo-
ſen zur Rach/ vnd wo ſie ſich bekehren zur Beſſerung/ Fewer/ Hagel/ Hun-
ger/ Tod/ ſolches alles iſt zur Rach geſchaffen/ die wilden Thier/ Scorpion/
Schlangen vnd Schwert/ ſind auch zur Rache geſchaffen/ zu verderben
die Gottloſrn/ mit Frewden thun ſie jhres Schoͤpffers Befehl/ vnd ſind
bereit/ wo er ſie bedarff auff Erden/ vnd wann das Stuͤndlein komt/ laſſen
ſie
Scal. Exerc.
33. ſ. 2. Cõf.
Voß. de O-
rig. & pro-
gr. idol. l. 1.
c. 5. p. 39.
Sir. 40, 35.
Suche im WerkInformationen zum Werk
Download dieses Werks
XML (TEI P5) ·
HTML ·
Text Metadaten zum WerkTEI-Header · CMDI · Dublin Core Ansichten dieser Seite
Voyant Tools
|
URL zu diesem Werk: | https://www.deutschestextarchiv.de/dannhauer_catechismus04_1653 |
URL zu dieser Seite: | https://www.deutschestextarchiv.de/dannhauer_catechismus04_1653/330 |
Zitationshilfe: | Dannhauer, Johann Conrad: Catechismus Milch. Bd. 4. Straßburg, 1653, S. 312. In: Deutsches Textarchiv <https://www.deutschestextarchiv.de/dannhauer_catechismus04_1653/330>, abgerufen am 16.07.2024. |