Dannhauer, Johann Conrad: Catechismus Milch. Bd. 4. Straßburg, 1653.Predigt. Herscherin/ Meisterin/ eine wolgebohrne Fraw: Hagar heist ein Pilgrimvnd Fremde. Also ist die hunmlische in Gottes Wort geoffenbarte Weiß- heit die rechte Himmel-hachgebohrne Fürstin vnd Fraw/ deren alle andere Künste vnd Wissenschafft in der Welt zu Dienst stehen/ vnd deroselben Frawenzimmer nach Göttlicher intention zieren sollen; im Gegentheil ist die Philosophia in Gottes Wort fremd/ sie verstehet auß jrem Liecht gar nicht/ was deß Geistes Gottes ist/ soll sie deß Adelichen Frawenzimmer der Theologiae gewürdiget werden/ so muß sie nach Göttlichem Befehl die fremde Haar/ Zotten vnd Locken lassen abscheren/ die Nägel beschnei-Deut. 21, 12 den/ vnd die Kleider ablegen vnd mit andern tauschen. Belangt zum andern das Ambt/ so ligt der Sarae ob die oecono- Belan-
Predigt. Herſcherin/ Meiſterin/ eine wolgebohrne Fraw: Hagar heiſt ein Pilgrimvnd Fremde. Alſo iſt die hunmliſche in Gottes Wort geoffenbarte Weiß- heit die rechte Himmel-hachgebohrne Fuͤrſtin vnd Fraw/ deren alle andere Kuͤnſte vnd Wiſſenſchafft in der Welt zu Dienſt ſtehen/ vnd deroſelben Frawenzimmer nach Goͤttlicher intention zieren ſollen; im Gegentheil iſt die Philoſophia in Gottes Wort fremd/ ſie verſtehet auß jrem Liecht gar nicht/ was deß Geiſtes Gottes iſt/ ſoll ſie deß Adelichen Frawenzimmer der Theologiæ gewuͤrdiget werden/ ſo muß ſie nach Goͤttlichem Befehl die fremde Haar/ Zotten vnd Locken laſſen abſcheren/ die Naͤgel beſchnei-Deut. 21, 12 den/ vnd die Kleider ablegen vnd mit andern tauſchen. Belangt zum andern das Ambt/ ſo ligt der Saræ ob die œcono- Belan-
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Predigt.
Herſcherin/ Meiſterin/ eine wolgebohrne Fraw: Hagar heiſt ein Pilgrim
vnd Fremde. Alſo iſt die hunmliſche in Gottes Wort geoffenbarte Weiß-
heit die rechte Himmel-hachgebohrne Fuͤrſtin vnd Fraw/ deren alle andere
Kuͤnſte vnd Wiſſenſchafft in der Welt zu Dienſt ſtehen/ vnd deroſelben
Frawenzimmer nach Goͤttlicher intention zieren ſollen; im Gegentheil
iſt die Philoſophia in Gottes Wort fremd/ ſie verſtehet auß jrem Liecht gar
nicht/ was deß Geiſtes Gottes iſt/ ſoll ſie deß Adelichen Frawenzimmer der
Theologiæ gewuͤrdiget werden/ ſo muß ſie nach Goͤttlichem Befehl die
fremde Haar/ Zotten vnd Locken laſſen abſcheren/ die Naͤgel beſchnei-
den/ vnd die Kleider ablegen vnd mit andern tauſchen.
Deut. 21, 12
Belangt zum andern das Ambt/ ſo ligt der Saræ ob die œcono-
mia, die haͤußliche Klugheit/ Sorgfalt vnd Anordnung aller Geſchaͤffte;
aber der Hagar ſtehet der Gehorſam wol an; jhr gebuͤhret auff die Augen
vnd Haͤnde jrer Frawen zu ſehen. Dem Eſel/ ſagt Sirach/ gehoͤret ſein
Futter/ Geiſſel vnd Laſt/ alſo dem Knecht ſein Brod/ Straff
vnd Arbeit Halt den Knecht zur Arbeit/ ſo haſtu Ruh; laͤſſeſtu
jhn aber Muͤſſig gehen/ ſo willer Juncker ſeyn. Gleicher Maſſen
herſchet die Theologia uͤber alle andere Kuͤnſt (ich ſage bedencklich die
Theologia nicht die Theologi, ein anders iſt die himmliſche Weißheit ſelbs/
ein anders deroſelbẽ befliſſene Pfleger/ Werckleut vñ Liebhaber) ſie braucht
dieſelben zu jhrem Dienſt/ da muß dann die Vernunfft an die Hand ge-
hen/ ſie muß pædagogicè vnd euſſerlich hoͤren vnd vernehmen/ was ſie
gehoͤrt faſſen vnd behalten/ auffheben vnd beſchlieſſen/ in den Bibliſchen
Goldadern forſchen/ den Buchſtaben verſtehen lernen/ ſie muß definiren,
beſchretben/ abtheilen/ erclaͤren durch Exempel vnd Gleichniſſe/ ſie muß die
διάνοιαν, conſequentz oder Folge/ wie ein Lehrpunct auß dem andern zu-
ziehen/ folgern vñ außzuwuͤrckẽ ſeye/ anzeigen. Hie wird leichtlich in exceſſu
vnd defectu zur Lincken vnd zur Rechten gefehlet/ vnd bald dieſer bald jener
Mißtritt begangen. Der liſtige Sathan/ thut jmmer von einem ex-
tremo einen Sprung auffs ander/ die Mittelſtraß iſt jhm nit Gangheilig.
Vor dieſem iſt man zu weit gangen mit der Philoſophia, man hat ſie all zu
hoch erhoben/ vnd mancher ſich an der Magd verſehen/ daß er der Frawen
Gunſt druͤber verlohren: jetzt wills faſt dahin kommen/ daß mann die Phi-
loſophiam gar ins exilium verbannen/ vnd eine groſſe Haußhaltung ohne
Geſind fuͤhren will: mancher Fuchs/ dem der Schwantz mangelt/ vnter-
ſtehet andere Thier zu bereden/ es ſey eben derſelbe nicht noͤhtig/ er ſtuͤnde
uͤbel an. vellent omnes ſicut ipſi ut in communi laterent, wie Gregorius
Nazianzenus in fun. Baſilii geſchrieben.
Sir. 33, 25.
Mat. 15, 10.
Ioh. 5, 39.
cap. 15, 10.
2. Tim. 2, 7
Conf. Au-
guſtin. l. 2.
de Doctr.
Chriſt. c. 33
& tot. l. cõ-
tra Creſc.
Belan-
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