Dannhauer, Johann Conrad: Catechismus Milch. Bd. 4. Straßburg, 1653.Predigt. Affects Bewegung in Gott. Belangend andere Affecten/ als Trawrig-keit/ Rew/ Schmertzen oder auch die verblümte Wort/ damit die Göttliche Affecten angedeutet/ als daß er Athem in der Nasen habe/ (Dampff gieng von seiner Nasen) das ist/ Zörne/ daß er sich in sei-Psal. 18, 9. Ier. 8, 18. Esa. 63, 10. nem Hertzenleid durch die Straff ergötze/ vnd sein heiliger Geist er- bittert vnd entrüstet werde/ vnd dergleichen/ dieses alles ist anthropopa- thos figürlicher Weiß zu verstehen. Sonst belangend die Liebe/ die Barm- hertzigkeit/ die Frewd vnd Zorn/ Eifer/ sind dieselbe zwar in Gott wesentlich/ aber kein eigentliche Affecten gleich vnsern menschlichen Affecten vnd Be- wegungen. Eigentlich vnd warhafftig ist Gott barmhertzig/ aber ohne Bewe- gung/ eigentlich vnd warhafftig ist er zornig/ aber ohne Verwandlung/ Er ist die wesentliche Frewde selbs/ aber ohne Wechsel derselben. Wie ein Chymist so lang distilliert/ biß er einen reinen/ subtilen/ edlen Geist herauß bringt/ so muß der menschliche Verstand dergleichen concept vnd Gedancken von Göttlichen Sachen gleichsam distillieren/ alle anklebende Vnreinig- keit/ Vnvollkommenheit/ Mangel davon scheiden/ vnd die Liebe/ die Frewde Gottes in jhrer höchsten Eminentz/ Hochheit vnd Adel-stellen/ wiewol den- selben vnermeßlichen Adel zu begreiffen/ keiner Creatur müglich ist. Gleich wie nun in dem vnwandelbaren/ vnendlichen/ göttlichen We- V. Unita- H h iij
Predigt. Affects Bewegung in Gott. Belangend andere Affecten/ als Trawrig-keit/ Rew/ Schmertzen oder auch die verbluͤmte Wort/ damit die Goͤttliche Affecten angedeutet/ als daß er Athem in der Naſen habe/ (Dampff gieng von ſeiner Naſen) das iſt/ Zoͤrne/ daß er ſich in ſei-Pſal. 18, 9. Ier. 8, 18. Eſa. 63, 10. nem Hertzenleid durch die Straff ergoͤtze/ vnd ſein heiliger Geiſt er- bittert vnd entruͤſtet werde/ vnd dergleichen/ dieſes alles iſt ἀνθρωποπα- θῶς figuͤrlicher Weiß zu verſtehen. Sonſt belangend die Liebe/ die Barm- hertzigkeit/ die Frewd vnd Zorn/ Eifer/ ſind dieſelbe zwar in Gott weſentlich/ aber kein eigentliche Affecten gleich vnſern menſchlichen Affecten vnd Be- wegungẽ. Eigentlich vñ warhafftig iſt Gott barmhertzig/ aber ohne Bewe- gung/ eigentlich vnd warhafftig iſt er zornig/ aber ohne Verwandlung/ Er iſt die weſentliche Frewde ſelbs/ aber ohne Wechſel derſelben. Wie ein Chymiſt ſo lang diſtilliert/ biß er einen reinen/ ſubtilen/ edlen Geiſt herauß bringt/ ſo muß der menſchliche Verſtand dergleichẽ concept vnd Gedanckẽ von Goͤttlichen Sachen gleichſam diſtillieren/ alle anklebende Vnreinig- keit/ Vnvollkommenheit/ Mangel davon ſcheiden/ vnd die Liebe/ die Frewde Gottes in jhrer hoͤchſten Eminentz/ Hochheit vnd Adel-ſtellen/ wiewol den- ſelben vnermeßlichen Adel zu begreiffen/ keiner Creatur muͤglich iſt. Gleich wie nun in dem vnwandelbaren/ vnendlichen/ goͤttlichen We- V. Unita- H h iij
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Predigt.
Affects Bewegung in Gott. Belangend andere Affecten/ als Trawrig-
keit/ Rew/ Schmertzen oder auch die verbluͤmte Wort/ damit die
Goͤttliche Affecten angedeutet/ als daß er Athem in der Naſen habe/
(Dampff gieng von ſeiner Naſen) das iſt/ Zoͤrne/ daß er ſich in ſei-
nem Hertzenleid durch die Straff ergoͤtze/ vnd ſein heiliger Geiſt er-
bittert vnd entruͤſtet werde/ vnd dergleichen/ dieſes alles iſt ἀνθρωποπα-
θῶς figuͤrlicher Weiß zu verſtehen. Sonſt belangend die Liebe/ die Barm-
hertzigkeit/ die Frewd vnd Zorn/ Eifer/ ſind dieſelbe zwar in Gott weſentlich/
aber kein eigentliche Affecten gleich vnſern menſchlichen Affecten vnd Be-
wegungẽ. Eigentlich vñ warhafftig iſt Gott barmhertzig/ aber ohne Bewe-
gung/ eigentlich vnd warhafftig iſt er zornig/ aber ohne Verwandlung/ Er
iſt die weſentliche Frewde ſelbs/ aber ohne Wechſel derſelben. Wie ein
Chymiſt ſo lang diſtilliert/ biß er einen reinen/ ſubtilen/ edlen Geiſt herauß
bringt/ ſo muß der menſchliche Verſtand dergleichẽ concept vnd Gedanckẽ
von Goͤttlichen Sachen gleichſam diſtillieren/ alle anklebende Vnreinig-
keit/ Vnvollkommenheit/ Mangel davon ſcheiden/ vnd die Liebe/ die Frewde
Gottes in jhrer hoͤchſten Eminentz/ Hochheit vnd Adel-ſtellen/ wiewol den-
ſelben vnermeßlichen Adel zu begreiffen/ keiner Creatur muͤglich iſt.
Pſal. 18, 9.
Ier. 8, 18.
Eſa. 63, 10.
Gleich wie nun in dem vnwandelbaren/ vnendlichen/ goͤttlichen We-
ſen keine eigentliche Affecten vnd Bewegungen ſich nicht erzeigen/ alſo
koͤnnẽ demſelben auch keine zufaͤllige wandelbare/ vñ vnvollkom̃ Tugenden
beygelegt werden/ denn wer wolte von jhm außſagen/ er were ein danckba-
rer Gott/ der doch niemand nichts ſchuldig iſt/ oder er were ein gehorſamer
Gott/ der doch keinen Hoͤhern uͤber jhm hat oder weiß? daß von Joſua gele-
ſen wird/ der HErr gehorchet der Stimme eines Manns/ lautet im
Hebreiſchen alſo _ ad audiendum, zu erhoͤren/ das iſt/ es war
kein Tag/ dieſem gleich weder zuvor noch darnach/ daß der HErr die
Stimme eines Manns auff ſolche wunderbare Weiß/ wie damal geſche-
hen/ erhoͤret/ nicht daß er ſich jhme gehorſamend vntergeben/ ſondern daß er
jhm ſein Begeren gewilliget/ wie davon David redet/ der HErr thut was
die Gottsfoͤrchtigen begeren/ vnd hoͤret jhr Schreyen vnd hilfft
jhnen. Die uͤbrigen Tugenden ſind vnd finden ſich in Gott im hoͤch-
ſten ja uͤberhoͤchſten Grad/ ja vnermeßlich hoch/ vnſerm Verſtand man-
geln hie gnugſame Gedancken/ Wort gebrechen vns/ ſolche Eminentz vnd
Herrlichkeit außzuſprechen/ Er iſt die Gerechtigkeit/ die Freundlichkeit/ etc.
ſelbs/ in Gott iſt alles ἡνωμένως καὶ ταύτως, ſamentlich/ weſentlich/ gantz vnd
eigen.
Ioſ. 10, 14
Pſ. 145, 19.
V. Unita-
H h iij
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