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Dannhauer, Johann Conrad: Catechismus Milch. Bd. 4. Straßburg, 1653.

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Die Sechste
Schöne vnd Lieblichkeit zusammengesetzt/ nicht aber also der allerhöchste
im Himmel/ Er ist nicht zusammengesetzt wie der Mensch auß Seel vnd
Leib Stuckweise. Die drey Personen der einigen Gottheit machen keine
Zusammensetzung dreyer vnterschiedlicher Stuck vnd Wesen. In perso-
nis Deus existit, non ex personis,
Gott bestehet in dreyen Personen/ nicht
auß dreyen Personen/ sagt Gregor. Nazianzenus: deßgleichen so ist das
orat. 37. p.
578.
Göttliche Wesen ohn einige Widerwertigkeit; in dem Menschen/ oder in
einem vermischten Wesen finden sich widerwertige Qualiteten die wider-
einander streiten/ deßgleichen aber ist in Gott nichts.

Es scheinet zwar/ als wann etliche Eigenschafften/ so GOtt dem
HErrn zugelegt werden/ einander zu wider wären/ als da die Schrifft sagt/
daß Zorn vnd Gnade bey jhm statt finde/ Jtem/ daß er durch sei-
ne Barmhertzigkeit die Menschen selig mache/ vnd durch seine
Gerechtigkeit verdamme/
aber die Widerwertigkeit ist allein in der
eusserlichen Würckung vnd nicht in dem Göttlichen Wesen selbs/ gleich
wie die Sonn mit einerley Hitze das Wachs weich/ den Leymen aber hart
machet. Auch last sich in dem Göttlichen Wesen kein accidens oder zu-
fällig vnd wandelbar Ding sehen/ seine decreta vnd Göttliche Rahtschläg
sind zwar frey in der Würckung/ aber nicht wandelbar im Wesen; vnsere
Gedancken theilen offtmal eine Göttliche Eigenschafft von der ander/ vnd
machen ein Vnterscheid vnter der Göttlichen Gerechtigkeit vnd Barm-
hertzigkeit/ vnter dem vor vnd nachgehenden Willen Gottes/ dieweil vnser
Verstand viel zu stumpff/ das gantze Göttliche Wesen auff einmal zu be-
greiffen/ so geschichts daß wirs theilen müssen/ vnd geht vns eben als ei-
nem/ der den Himmel anschawet/ dessen Augen ist vnmüglich den gantzen
Himmel in einem Augenblick zu fassen/ er muß jhn theilen in vnterschied-
liche horizontes; ein Stück davon heut das ander morgen sehen. Am al-
ler wenigsten leidet die Göttliche Natur menschliche Affecten oder Ge-
mühtsbewegungen. denn was erstlich anlanget/ die böse fündliche Affecten/
soll davon niemand zweiffeln/ GOtt der HErr ist zum Exempel keines
wegs neidig oder mißgünstig/ kein Schadenfro/ sein liebreiche/ holdselige/
hoch tröstliche Natur ist viel zu zart vnd edel/ sein Lust ist dem Menschen
Psal. 2, 4.Guts zuthun/ sein Natur ist lieben vnd freundlich seyn/ Er lachet zwar/
vnd spottet der Gottlosen Vnfall/
wann da kommet was sie förchten.
Es ware ein sancta Ironia, wann er den gefallenen Adam gleichsam auff
Genes. 3, 22den Pranger stellet/ vnd sagt/ Adam ist worden als vnser einer/ aber
sein Lachen ist straffen/ schelten/ verweisen/ ist ein Werck ausser Gott/ keine

Affects-

Die Sechſte
Schoͤne vnd Lieblichkeit zuſammengeſetzt/ nicht aber alſo der allerhoͤchſte
im Himmel/ Er iſt nicht zuſammengeſetzt wie der Menſch auß Seel vnd
Leib Stuckweiſe. Die drey Perſonen der einigen Gottheit machen keine
Zuſammenſetzung dreyer vnterſchiedlicher Stuck vnd Weſen. In perſo-
nis Deus exiſtit, non ex perſonis,
Gott beſtehet in dreyen Perſonen/ nicht
auß dreyen Perſonen/ ſagt Gregor. Nazianzenus: deßgleichen ſo iſt das
orat. 37. p.
578.
Goͤttliche Weſen ohn einige Widerwertigkeit; in dem Menſchen/ oder in
einem vermiſchten Weſen finden ſich widerwertige Qualiteten die wider-
einander ſtreiten/ deßgleichen aber iſt in Gott nichts.

Es ſcheinet zwar/ als wann etliche Eigenſchafften/ ſo GOtt dem
HErrn zugelegt werden/ einander zu wider waͤren/ als da die Schrifft ſagt/
daß Zorn vnd Gnade bey jhm ſtatt finde/ Jtem/ daß er durch ſei-
ne Barmhertzigkeit die Menſchen ſelig mache/ vnd durch ſeine
Gerechtigkeit verdamme/
aber die Widerwertigkeit iſt allein in der
euſſerlichen Wuͤrckung vnd nicht in dem Goͤttlichen Weſen ſelbs/ gleich
wie die Sonn mit einerley Hitze das Wachs weich/ den Leymen aber hart
machet. Auch laſt ſich in dem Goͤttlichen Weſen kein accidens oder zu-
faͤllig vnd wandelbar Ding ſehen/ ſeine decreta vnd Goͤttliche Rahtſchlaͤg
ſind zwar frey in der Wuͤrckung/ aber nicht wandelbar im Weſen; vnſere
Gedancken theilen offtmal eine Goͤttliche Eigenſchafft von der ander/ vnd
machen ein Vnterſcheid vnter der Goͤttlichen Gerechtigkeit vnd Barm-
hertzigkeit/ vnter dem vor vnd nachgehenden Willen Gottes/ dieweil vnſer
Verſtand viel zu ſtumpff/ das gantze Goͤttliche Weſen auff einmal zu be-
greiffen/ ſo geſchichts daß wirs theilen muͤſſen/ vnd geht vns eben als ei-
nem/ der den Himmel anſchawet/ deſſen Augen iſt vnmuͤglich den gantzen
Himmel in einem Augenblick zu faſſen/ er muß jhn theilen in vnterſchied-
liche horizontes; ein Stuͤck davon heut das ander morgen ſehen. Am al-
ler wenigſten leidet die Goͤttliche Natur menſchliche Affecten oder Ge-
muͤhtsbewegungen. denn was erſtlich anlanget/ die boͤſe fuͤndliche Affecten/
ſoll davon niemand zweiffeln/ GOtt der HErr iſt zum Exempel keines
wegs neidig oder mißguͤnſtig/ kein Schadenfro/ ſein liebreiche/ holdſelige/
hoch troͤſtliche Natur iſt viel zu zart vnd edel/ ſein Luſt iſt dem Menſchen
Pſal. 2, 4.Guts zuthun/ ſein Natur iſt lieben vnd freundlich ſeyn/ Er lachet zwar/
vnd ſpottet der Gottloſen Vnfall/
wann da kommet was ſie foͤrchten.
Es ware ein ſancta Ironia, wann er den gefallenen Adam gleichſam auff
Geneſ. 3, 22den Pranger ſtellet/ vnd ſagt/ Adam iſt worden als vnſer einer/ aber
ſein Lachen iſt ſtraffen/ ſchelten/ verweiſen/ iſt ein Werck auſſer Gott/ keine

Affects-
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[244/0262] Die Sechſte Schoͤne vnd Lieblichkeit zuſammengeſetzt/ nicht aber alſo der allerhoͤchſte im Himmel/ Er iſt nicht zuſammengeſetzt wie der Menſch auß Seel vnd Leib Stuckweiſe. Die drey Perſonen der einigen Gottheit machen keine Zuſammenſetzung dreyer vnterſchiedlicher Stuck vnd Weſen. In perſo- nis Deus exiſtit, non ex perſonis, Gott beſtehet in dreyen Perſonen/ nicht auß dreyen Perſonen/ ſagt Gregor. Nazianzenus: deßgleichen ſo iſt das Goͤttliche Weſen ohn einige Widerwertigkeit; in dem Menſchen/ oder in einem vermiſchten Weſen finden ſich widerwertige Qualiteten die wider- einander ſtreiten/ deßgleichen aber iſt in Gott nichts. orat. 37. p. 578. Es ſcheinet zwar/ als wann etliche Eigenſchafften/ ſo GOtt dem HErrn zugelegt werden/ einander zu wider waͤren/ als da die Schrifft ſagt/ daß Zorn vnd Gnade bey jhm ſtatt finde/ Jtem/ daß er durch ſei- ne Barmhertzigkeit die Menſchen ſelig mache/ vnd durch ſeine Gerechtigkeit verdamme/ aber die Widerwertigkeit iſt allein in der euſſerlichen Wuͤrckung vnd nicht in dem Goͤttlichen Weſen ſelbs/ gleich wie die Sonn mit einerley Hitze das Wachs weich/ den Leymen aber hart machet. Auch laſt ſich in dem Goͤttlichen Weſen kein accidens oder zu- faͤllig vnd wandelbar Ding ſehen/ ſeine decreta vnd Goͤttliche Rahtſchlaͤg ſind zwar frey in der Wuͤrckung/ aber nicht wandelbar im Weſen; vnſere Gedancken theilen offtmal eine Goͤttliche Eigenſchafft von der ander/ vnd machen ein Vnterſcheid vnter der Goͤttlichen Gerechtigkeit vnd Barm- hertzigkeit/ vnter dem vor vnd nachgehenden Willen Gottes/ dieweil vnſer Verſtand viel zu ſtumpff/ das gantze Goͤttliche Weſen auff einmal zu be- greiffen/ ſo geſchichts daß wirs theilen muͤſſen/ vnd geht vns eben als ei- nem/ der den Himmel anſchawet/ deſſen Augen iſt vnmuͤglich den gantzen Himmel in einem Augenblick zu faſſen/ er muß jhn theilen in vnterſchied- liche horizontes; ein Stuͤck davon heut das ander morgen ſehen. Am al- ler wenigſten leidet die Goͤttliche Natur menſchliche Affecten oder Ge- muͤhtsbewegungen. denn was erſtlich anlanget/ die boͤſe fuͤndliche Affecten/ ſoll davon niemand zweiffeln/ GOtt der HErr iſt zum Exempel keines wegs neidig oder mißguͤnſtig/ kein Schadenfro/ ſein liebreiche/ holdſelige/ hoch troͤſtliche Natur iſt viel zu zart vnd edel/ ſein Luſt iſt dem Menſchen Guts zuthun/ ſein Natur iſt lieben vnd freundlich ſeyn/ Er lachet zwar/ vnd ſpottet der Gottloſen Vnfall/ wann da kommet was ſie foͤrchten. Es ware ein ſancta Ironia, wann er den gefallenen Adam gleichſam auff den Pranger ſtellet/ vnd ſagt/ Adam iſt worden als vnſer einer/ aber ſein Lachen iſt ſtraffen/ ſchelten/ verweiſen/ iſt ein Werck auſſer Gott/ keine Affects- Pſal. 2, 4. Geneſ. 3, 22

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Zitationshilfe: Dannhauer, Johann Conrad: Catechismus Milch. Bd. 4. Straßburg, 1653, S. 244. In: Deutsches Textarchiv <https://www.deutschestextarchiv.de/dannhauer_catechismus04_1653/262>, abgerufen am 25.11.2024.