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Dannhauer, Johann Conrad: Catechismus Milch. Bd. 4. Straßburg, 1653.

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Predigt.
Sonnen/ als seinem Gott vnd Ertzbild durch derselben Strahlen in einem
Fewrspiegel widerumb angezündet werden können/ 2. photolatreias cau-
sam paralogisticam,
die betriegliche vnd falsche Vrsach der Liecht-
verehrung.
Es hat sie verführet/ die Schöne/ die Krafft/ die Tugend
der himmlischen Liechter vnd influentz, deßgleichen der schnelle Lauff/ die
Reinigkeit/ die vngehewre Grösse/ die Beständigkeit/ die vnverweßligkeit/
die Gut- vnd Wolthaten/ die Würckung/ die Wärme derselben. Allein/
der Sonnen zu gedencken/ ist wol zu verwundern an derselben jhr augen-
blenden des Liecht/ bergb rennende Hitz/ weit außgebreitete influentz, vnbe-
greiffliche Grösse; ist sie nit hundert vnd sechs vnd sechzig mal/ so ist doch sie
hundert vnd vierzig mal grösser/ als der gantze Erdboden/ vnd laufft doch
gleichwol in einer Stund auff zehenmal hundert tausend Meilen/ schneller
als kein Boltz von der Sennen/ oder Vogel in der Lufft/ thaumas on sk[fremdsprachliches Material - Zeichen fehlt]uos
ein Wundergefäß/ wie Sirach sie nennet/ ein Wundervogel/ ein rechter
Phoenix. Jst alles recht/ will der Weise Mann sagen/ daß jhr diese Liech-
ter nicht ansehet/ wie eine Kuhe ein new Thor; os homini sublime dedit.
Gott hat dem Menschen ein Antlitz in die Höhe gerichtet gegeben/ daß er
gen Himmel schawen/ vnd seinen Schöpffer in den himmlischen Liechtern
betrachten soll; aber das folgt nicht/ da habt jhr euch schändlich geirret vnd
verstossen/ daß jhr solche Geschöpffe vmb jhrer Tugend willen vergöttert/
sie als Götter angebetet vnnd verehret; sie sind mehr nicht/ als Gottes
Knecht/ die auff seinen Befehl herfürspringen vnd sagen/ hie sind wir! vnd
wie gern weren sie von dem Dienst der menschlichen Eitelkeit befreyet/ wie
willig werden sie dermaleins wider in das Loch jhrer Nichtigkeit schlieffen/
darauß sie ensprungen? Es sind ja diese Ding nicht von Ewigkeit gewest/
sie haben jhren Vrsprung/ derowegen auch jhren Schöpffer; Es muß ein
Meister seyn/ der sie gemacht hat. Nun/ was von einem andern sein
Herkommen vnd etwas hat/ so vor jhm gewesen/ das kan nicht GOtt
seyn/ welches auch Lactantius jhnen artig zu erkennen geben: Si Deos id-
circo opinantur coelos, quia certos & rationabiles cursus habent, errant;
ex hoc enim apparet, Deos non esse, quod exorbitare illis a praestitutis iti-
neribus non licet,
das ist/ wann die Heyden die Himmel deßwegen für
Götter halten/ weil sie einen gewissen vnd rechmässigen Lauff haben/ so
irren sie; dann eben darauß erscheinet/ daß sie nicht Götter seyn/ weil sie
von den vorgesetzten Wegen nicht abtretten dörffen. 3. photolatreias con-
versionem in verum usum
den Wechsel des falschen Liecht Diensts
in den rechten Gott wolgefälligen Liechtdienst/
daß wir an den
eusserlichen leiblichen Bild gleichsam als einer Staffel hinauff klettern/

das
F f ij

Predigt.
Sonnen/ als ſeinem Gott vnd Ertzbild durch derſelben Strahlen in einem
Fewrſpiegel widerumb angezuͤndet werden koͤnnen/ 2. φωτολατρείας cau-
ſam paralogiſticam,
die betriegliche vnd falſche Vrſach der Liecht-
verehrung.
Es hat ſie verführet/ die Schoͤne/ die Krafft/ die Tugend
der himmliſchen Liechter vnd influentz, deßgleichen der ſchnelle Lauff/ die
Reinigkeit/ die vngehewre Groͤſſe/ die Beſtaͤndigkeit/ die vnverweßligkeit/
die Gut- vnd Wolthaten/ die Wuͤrckung/ die Waͤrme derſelben. Allein/
der Sonnen zu gedencken/ iſt wol zu verwundern an derſelben jhr augen-
blenden des Liecht/ bergb rennende Hitz/ weit außgebreitete influentz, vnbe-
greiffliche Groͤſſe; iſt ſie nit hundert vnd ſechs vnd ſechzig mal/ ſo iſt doch ſie
hundert vnd vierzig mal groͤſſer/ als der gantze Erdboden/ vnd laufft doch
gleichwol in einer Stund auff zehenmal hundert tauſend Meilen/ ſchneller
als kein Boltz von der Sennen/ oder Vogel in der Lufft/ ϑαυμας ὸν σκ[fremdsprachliches Material – Zeichen fehlt]υος
ein Wundergefaͤß/ wie Sirach ſie nennet/ ein Wundervogel/ ein rechter
Phœnix. Jſt alles recht/ will der Weiſe Mann ſagen/ daß jhr dieſe Liech-
ter nicht anſehet/ wie eine Kuhe ein new Thor; os homini ſublime dedit.
Gott hat dem Menſchen ein Antlitz in die Hoͤhe gerichtet gegeben/ daß er
gen Himmel ſchawen/ vnd ſeinen Schoͤpffer in den himmliſchen Liechtern
betrachten ſoll; aber das folgt nicht/ da habt jhr euch ſchaͤndlich geirret vnd
verſtoſſen/ daß jhr ſolche Geſchoͤpffe vmb jhrer Tugend willen vergoͤttert/
ſie als Goͤtter angebetet vnnd verehret; ſie ſind mehr nicht/ als Gottes
Knecht/ die auff ſeinen Befehl herfuͤrſpringen vnd ſagen/ hie ſind wir! vnd
wie gern weren ſie von dem Dienſt der menſchlichen Eitelkeit befreyet/ wie
willig werden ſie dermaleins wider in das Loch jhrer Nichtigkeit ſchlieffen/
darauß ſie enſprungen? Es ſind ja dieſe Ding nicht von Ewigkeit geweſt/
ſie haben jhren Vrſprung/ derowegen auch jhren Schoͤpffer; Es muß ein
Meiſter ſeyn/ der ſie gemacht hat. Nun/ was von einem andern ſein
Herkommen vnd etwas hat/ ſo vor jhm geweſen/ das kan nicht GOtt
ſeyn/ welches auch Lactantius jhnen artig zu erkennen geben: Si Deos id-
circò opinantur cœlos, quia certos & rationabiles curſus habent, errant;
ex hoc enim apparet, Deos non eſſe, quòd exorbitare illis à præſtitutis iti-
neribus non licet,
das iſt/ wann die Heyden die Himmel deßwegen fuͤr
Goͤtter halten/ weil ſie einen gewiſſen vnd rechmaͤſſigen Lauff haben/ ſo
irren ſie; dann eben darauß erſcheinet/ daß ſie nicht Goͤtter ſeyn/ weil ſie
von den vorgeſetzten Wegen nicht abtretten doͤrffen. 3. φώτολατρείας con-
verſionem in verum uſum
den Wechſel des falſchen Liecht Dienſts
in den rechten Gott wolgefaͤlligen Liechtdienſt/
daß wir an den
euſſerlichen leiblichen Bild gleichſam als einer Staffel hinauff klettern/

das
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[227/0245] Predigt. Sonnen/ als ſeinem Gott vnd Ertzbild durch derſelben Strahlen in einem Fewrſpiegel widerumb angezuͤndet werden koͤnnen/ 2. φωτολατρείας cau- ſam paralogiſticam, die betriegliche vnd falſche Vrſach der Liecht- verehrung. Es hat ſie verführet/ die Schoͤne/ die Krafft/ die Tugend der himmliſchen Liechter vnd influentz, deßgleichen der ſchnelle Lauff/ die Reinigkeit/ die vngehewre Groͤſſe/ die Beſtaͤndigkeit/ die vnverweßligkeit/ die Gut- vnd Wolthaten/ die Wuͤrckung/ die Waͤrme derſelben. Allein/ der Sonnen zu gedencken/ iſt wol zu verwundern an derſelben jhr augen- blenden des Liecht/ bergb rennende Hitz/ weit außgebreitete influentz, vnbe- greiffliche Groͤſſe; iſt ſie nit hundert vnd ſechs vnd ſechzig mal/ ſo iſt doch ſie hundert vnd vierzig mal groͤſſer/ als der gantze Erdboden/ vnd laufft doch gleichwol in einer Stund auff zehenmal hundert tauſend Meilen/ ſchneller als kein Boltz von der Sennen/ oder Vogel in der Lufft/ ϑαυμας ὸν σκ_ υος ein Wundergefaͤß/ wie Sirach ſie nennet/ ein Wundervogel/ ein rechter Phœnix. Jſt alles recht/ will der Weiſe Mann ſagen/ daß jhr dieſe Liech- ter nicht anſehet/ wie eine Kuhe ein new Thor; os homini ſublime dedit. Gott hat dem Menſchen ein Antlitz in die Hoͤhe gerichtet gegeben/ daß er gen Himmel ſchawen/ vnd ſeinen Schoͤpffer in den himmliſchen Liechtern betrachten ſoll; aber das folgt nicht/ da habt jhr euch ſchaͤndlich geirret vnd verſtoſſen/ daß jhr ſolche Geſchoͤpffe vmb jhrer Tugend willen vergoͤttert/ ſie als Goͤtter angebetet vnnd verehret; ſie ſind mehr nicht/ als Gottes Knecht/ die auff ſeinen Befehl herfuͤrſpringen vnd ſagen/ hie ſind wir! vnd wie gern weren ſie von dem Dienſt der menſchlichen Eitelkeit befreyet/ wie willig werden ſie dermaleins wider in das Loch jhrer Nichtigkeit ſchlieffen/ darauß ſie enſprungen? Es ſind ja dieſe Ding nicht von Ewigkeit geweſt/ ſie haben jhren Vrſprung/ derowegen auch jhren Schoͤpffer; Es muß ein Meiſter ſeyn/ der ſie gemacht hat. Nun/ was von einem andern ſein Herkommen vnd etwas hat/ ſo vor jhm geweſen/ das kan nicht GOtt ſeyn/ welches auch Lactantius jhnen artig zu erkennen geben: Si Deos id- circò opinantur cœlos, quia certos & rationabiles curſus habent, errant; ex hoc enim apparet, Deos non eſſe, quòd exorbitare illis à præſtitutis iti- neribus non licet, das iſt/ wann die Heyden die Himmel deßwegen fuͤr Goͤtter halten/ weil ſie einen gewiſſen vnd rechmaͤſſigen Lauff haben/ ſo irren ſie; dann eben darauß erſcheinet/ daß ſie nicht Goͤtter ſeyn/ weil ſie von den vorgeſetzten Wegen nicht abtretten doͤrffen. 3. φώτολατρείας con- verſionem in verum uſum den Wechſel des falſchen Liecht Dienſts in den rechten Gott wolgefaͤlligen Liechtdienſt/ daß wir an den euſſerlichen leiblichen Bild gleichſam als einer Staffel hinauff klettern/ das F f ij

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Zitationshilfe: Dannhauer, Johann Conrad: Catechismus Milch. Bd. 4. Straßburg, 1653, S. 227. In: Deutsches Textarchiv <https://www.deutschestextarchiv.de/dannhauer_catechismus04_1653/245>, abgerufen am 22.11.2024.