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Dannhauer, Johann Conrad: Catechismus Milch. Bd. 4. Straßburg, 1653.

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Predigt.
nähers als der Vntergang; Auch die Heyden haben hievon etwas Scheins
gehabt/ darumb wann jrgend ein Statt belägert worden/ haben die Jn-
wohner jhr Götter pflegen anzubinden/ der außwendige Feind hat sich vn-
terstanden dieselbe herauß zu locken: jene gedachten/ allweil die Götter beyvid. Ma-
crob. l. 3. sa-
tur. cap. 9.
Plutarch.
in Alex.
Curt. l. 4.
Conf.
Taubm. ad
Virg. l. 2. v.
351. August
l. 2. de c. D.
c.
22.

vns bleiben so wirds kein noht haben/ diese aber liessen sich beduncken/ wann
sie die Götter herauß vnd auff jhre Seite gebracht/ würde die Vbergebung
oder Vntergang der Statt selbs/ bald vnd leichtlich erfolgen.

Also glaub ich nun/ also bekenn ich ein folchen Gott/ der da ist vnd
heist ein vnerschaffener/ allmächtiger/ allgegenwärtiger Geist: dessen bin
ich nunmehr auß vnfehlbaren/ vnbeweglichen/ vnwidertreiblichen Grün-
den heiliger Schrifft vergewissert. Der zwar nach seiner Natur vnd Wesen
von vnsern sündlichen vnd sterblichen Augen nicht kan gesehen oder mit
Händen betastet vnd gefühlet werden; Aber in seinem schönen Himmels-
kleid/ in seinen Wercken/ in seinem Thun kan ich jhn wol sehen vnd erken-
nen; gleich wie ich die menschliche Seel/ als einen Geist nicht sehen vnd
empfinden kan/ aber ich mercke gleichwol augenscheinlich derselben Ge-
schäfft vnd Werck/ die sie führet in vnd durch die leibliche Gliedmassen des
Menschen/ ja der Tod lehret michs verstehen: da sihe ich einen toden Leichnam/
der regt vnd bewegt sich nicht/ er ligt da wie ein Stock vnd Block/ ohne
Stimm vnd Bewegung/ was ist die Vrsach? Es mangelt jhm an dem
kräfftigen beywohnenden Geist/ davon er zuvor gelebet; Die blinde Heyden
vnd Götzenknecht lachten vor Zeiten die armen Christen mit jhrem vnsicht-
baren geistlichen Gott auß/ was/ sagten sie/ ist das für ein wunderseltzamer
Gott/ den man weder sehen noch fühlen kan? aber Minutius Felix in Octa-
vio
beschlägt sie wol/ Imo ex hoc Deum credimus, quod eum sentire non
possumus. In operibus enim ejus & in mundi omnibus virtutibus sem-
per praestantem aspicimus, cum tonat, fulgurat, serenat. Qui ipsum solis
artificem, ipsum luminis fontem possis suspicere, cum te ab ejus fulguri-
bus avertas, a fulminibus abscondas.
Das ist/ eben darumb glauben wir
an Gott/ dieweil wir jhn nicht sehen vnd fühlen mögen/ wir spüren allzeit
sein Allmacht vnd Güte gnug in seinen Wercken/ wann er donnert/ blitzt/
strahlet/ oder sonst schön gut Wetter scheinen läst/ wie würdest du blinder
Heyd der Sonnen Meister/ des Liechtes Quell anschawen dörffen/ der du
doch den Blitz vnd Donn er nicht vertragen kanst/ sondern wen er blitzt/ so
wendest du dein Antlitz hinweg/ wenn er hagelt oder strahlt/ so verbirgst
du dich.

Vnd wie ich mit Hertz vnd Mund glaub vnd bekenn/ daß mein Gott
ein solcher starcker/ allmächtiger vnd allkräfftiger Geist sey. Also setz ich auch

auff
E e iij

Predigt.
naͤhers als der Vntergang; Auch die Heyden haben hievon etwas Scheins
gehabt/ darumb wann jrgend ein Statt belaͤgert worden/ haben die Jn-
wohner jhr Goͤtter pflegen anzubinden/ der außwendige Feind hat ſich vn-
terſtanden dieſelbe herauß zu locken: jene gedachten/ allweil die Goͤtter beyvid. Ma-
crob. l. 3. ſa-
tur. cap. 9.
Plutarch.
in Alex.
Curt. l. 4.
Conf.
Taubm. ad
Virg. l. 2. v.
351. Auguſt
l. 2. de c. D.
c.
22.

vns bleiben ſo wirds kein noht haben/ dieſe aber lieſſen ſich beduncken/ wann
ſie die Goͤtter herauß vnd auff jhre Seite gebracht/ wuͤrde die Vbergebung
oder Vntergang der Statt ſelbs/ bald vnd leichtlich erfolgen.

Alſo glaub ich nun/ alſo bekenn ich ein folchen Gott/ der da iſt vnd
heiſt ein vnerſchaffener/ allmaͤchtiger/ allgegenwaͤrtiger Geiſt: deſſen bin
ich nunmehr auß vnfehlbaren/ vnbeweglichen/ vnwidertreiblichen Gruͤn-
den heiliger Schrifft vergewiſſert. Der zwar nach ſeiner Natur vnd Weſen
von vnſern ſuͤndlichen vnd ſterblichen Augen nicht kan geſehen oder mit
Haͤnden betaſtet vnd gefuͤhlet werden; Aber in ſeinem ſchoͤnen Himmels-
kleid/ in ſeinen Wercken/ in ſeinem Thun kan ich jhn wol ſehen vnd erken-
nen; gleich wie ich die menſchliche Seel/ als einen Geiſt nicht ſehen vnd
empfinden kan/ aber ich mercke gleichwol augenſcheinlich derſelben Ge-
ſchaͤfft vnd Werck/ die ſie fuͤhret in vnd durch die leibliche Gliedmaſſen des
Menſchẽ/ ja der Tod lehret michs verſtehen: da ſihe ich einẽ toden Leichnam/
der regt vnd bewegt ſich nicht/ er ligt da wie ein Stock vnd Block/ ohne
Stimm vnd Bewegung/ was iſt die Vrſach? Es mangelt jhm an dem
kraͤfftigen beywohnenden Geiſt/ davon er zuvor gelebet; Die blinde Heyden
vnd Goͤtzenknecht lachten vor Zeiten die armen Chriſten mit jhrem vnſicht-
baren geiſtlichen Gott auß/ was/ ſagten ſie/ iſt das fuͤr ein wunderſeltzamer
Gott/ den man weder ſehen noch fuͤhlen kan? aber Minutius Felix in Octa-
vio
beſchlaͤgt ſie wol/ Imò ex hoc Deum credimus, quod eum ſentire non
poſſumus. In operibus enim ejus & in mundi omnibus virtutibus ſem-
per præſtantem aſpicimus, cum tonat, fulgurat, ſerenat. Qui ipſum ſolis
artificem, ipſum luminis fontem poſſis ſuſpicere, cum te ab ejus fulguri-
bus avertas, à fulminibus abſcondas.
Das iſt/ eben darumb glauben wir
an Gott/ dieweil wir jhn nicht ſehen vnd fuͤhlen moͤgen/ wir ſpuͤren allzeit
ſein Allmacht vnd Guͤte gnug in ſeinen Wercken/ wann er donnert/ blitzt/
ſtrahlet/ oder ſonſt ſchoͤn gut Wetter ſcheinen laͤſt/ wie wuͤrdeſt du blinder
Heyd der Sonnen Meiſter/ des Liechtes Quell anſchawen doͤrffen/ der du
doch den Blitz vnd Donn er nicht vertragen kanſt/ ſondern wen er blitzt/ ſo
wendeſt du dein Antlitz hinweg/ wenn er hagelt oder ſtrahlt/ ſo verbirgſt
du dich.

Vnd wie ich mit Hertz vnd Mund glaub vnd bekenn/ daß mein Gott
ein ſolcher ſtarcker/ allmaͤchtiger vnd allkraͤfftiger Geiſt ſey. Alſo ſetz ich auch

auff
E e iij
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[221/0239] Predigt. naͤhers als der Vntergang; Auch die Heyden haben hievon etwas Scheins gehabt/ darumb wann jrgend ein Statt belaͤgert worden/ haben die Jn- wohner jhr Goͤtter pflegen anzubinden/ der außwendige Feind hat ſich vn- terſtanden dieſelbe herauß zu locken: jene gedachten/ allweil die Goͤtter bey vns bleiben ſo wirds kein noht haben/ dieſe aber lieſſen ſich beduncken/ wann ſie die Goͤtter herauß vnd auff jhre Seite gebracht/ wuͤrde die Vbergebung oder Vntergang der Statt ſelbs/ bald vnd leichtlich erfolgen. vid. Ma- crob. l. 3. ſa- tur. cap. 9. Plutarch. in Alex. Curt. l. 4. Conf. Taubm. ad Virg. l. 2. v. 351. Auguſt l. 2. de c. D. c. 22. Alſo glaub ich nun/ alſo bekenn ich ein folchen Gott/ der da iſt vnd heiſt ein vnerſchaffener/ allmaͤchtiger/ allgegenwaͤrtiger Geiſt: deſſen bin ich nunmehr auß vnfehlbaren/ vnbeweglichen/ vnwidertreiblichen Gruͤn- den heiliger Schrifft vergewiſſert. Der zwar nach ſeiner Natur vnd Weſen von vnſern ſuͤndlichen vnd ſterblichen Augen nicht kan geſehen oder mit Haͤnden betaſtet vnd gefuͤhlet werden; Aber in ſeinem ſchoͤnen Himmels- kleid/ in ſeinen Wercken/ in ſeinem Thun kan ich jhn wol ſehen vnd erken- nen; gleich wie ich die menſchliche Seel/ als einen Geiſt nicht ſehen vnd empfinden kan/ aber ich mercke gleichwol augenſcheinlich derſelben Ge- ſchaͤfft vnd Werck/ die ſie fuͤhret in vnd durch die leibliche Gliedmaſſen des Menſchẽ/ ja der Tod lehret michs verſtehen: da ſihe ich einẽ toden Leichnam/ der regt vnd bewegt ſich nicht/ er ligt da wie ein Stock vnd Block/ ohne Stimm vnd Bewegung/ was iſt die Vrſach? Es mangelt jhm an dem kraͤfftigen beywohnenden Geiſt/ davon er zuvor gelebet; Die blinde Heyden vnd Goͤtzenknecht lachten vor Zeiten die armen Chriſten mit jhrem vnſicht- baren geiſtlichen Gott auß/ was/ ſagten ſie/ iſt das fuͤr ein wunderſeltzamer Gott/ den man weder ſehen noch fuͤhlen kan? aber Minutius Felix in Octa- vio beſchlaͤgt ſie wol/ Imò ex hoc Deum credimus, quod eum ſentire non poſſumus. In operibus enim ejus & in mundi omnibus virtutibus ſem- per præſtantem aſpicimus, cum tonat, fulgurat, ſerenat. Qui ipſum ſolis artificem, ipſum luminis fontem poſſis ſuſpicere, cum te ab ejus fulguri- bus avertas, à fulminibus abſcondas. Das iſt/ eben darumb glauben wir an Gott/ dieweil wir jhn nicht ſehen vnd fuͤhlen moͤgen/ wir ſpuͤren allzeit ſein Allmacht vnd Guͤte gnug in ſeinen Wercken/ wann er donnert/ blitzt/ ſtrahlet/ oder ſonſt ſchoͤn gut Wetter ſcheinen laͤſt/ wie wuͤrdeſt du blinder Heyd der Sonnen Meiſter/ des Liechtes Quell anſchawen doͤrffen/ der du doch den Blitz vnd Donn er nicht vertragen kanſt/ ſondern wen er blitzt/ ſo wendeſt du dein Antlitz hinweg/ wenn er hagelt oder ſtrahlt/ ſo verbirgſt du dich. Vnd wie ich mit Hertz vnd Mund glaub vnd bekenn/ daß mein Gott ein ſolcher ſtarcker/ allmaͤchtiger vnd allkraͤfftiger Geiſt ſey. Alſo ſetz ich auch auff E e iij

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Zitationshilfe: Dannhauer, Johann Conrad: Catechismus Milch. Bd. 4. Straßburg, 1653, S. 221. In: Deutsches Textarchiv <https://www.deutschestextarchiv.de/dannhauer_catechismus04_1653/239>, abgerufen am 24.11.2024.