Dannhauer, Johann Conrad: Catechismus Milch. Bd. 4. Straßburg, 1653.Predigt. noch Wechsel des Liechts vnd Finsterniß; er ist vnbeweglich/Deut. 32, 4.ein Fels/ seine Werck sind vnsträfflich; dann alles/ was er thut/ das ist recht; Trew ist Gott/ vnd kein böses an jhm/ gerecht vnd fromb ist er. Was Menschen Hände gemacht/ reissen Menschen Hän- de wider nieder; aber der Name des HErrn ist eine Festung/ einProv. 18, 10. festes Schloß: der Gerechte laufft dahin/ vnd wird beschirmet. 2. in velle, im Willen: denn der Raht deß HErrn bleibet ewiglich/Psal. 33, 11. vnd seines Hertzensgedancken für vnd für. Er hält GlaubenPsal. 146, 6. Esa. 54, 10. ewiglich. Es sollen wol Berge weichen/ vnd Hügel hinfallen; aber die Gnade des HErrn soll nicht von seinen Glaubigen weichen/ vnd der Bund seines Friedens soll nicht hinfallen; auch leugt der Held in Jsrael nicht/ vnd gerewet jhn nicht: dann1. Sam. 15, 29. Num 23, 19 er ist nicht ein Mensch/ daß jhn etwas gerewen solt; Gott ist nicht ein Mensch/ daß er lüge/ noch ein Menschenkind/ daß jhn etwas gerewe; solt er etwas sagen vnd nicht thun? So er etwas reden/ vnd nicht halten? (Er längnet nicht) ja es ist vnmuglich/Tit. 1, 2. Ebr. 6, 18. daß Gott liege. Vnd hindert nichts/ wann man hinwider ein wenden vnd sagen wolte: wann dann Gott vnwandelbar ist in seinem Wesen vnd Willen/ warumb stehet dann in beiliger Schrifft geschrieben/ daß Gott den HErrn gerewet habe/ daß er die Menschen gemacht hatte? Er verscho-Gen. 6, 7. Ion. 3, 10. Esa. 38, 1. nete der Niniviter/ denn es rewete jhn des Vbels/ daß er geredt hatte jhnen zu thun/ vnd thäts nicht. Hiskiae Tod/ den jhm der HErr durch den Pro- pheten anzeigen lassen/ folget nicht etc. Aber hierauff ist kürtzlich diese Ant- wort: Es wird von Gott gesagt/ daß jhn etwas gerewe 1. nicht affective nach Menschlichen Affecten vnd Bewegungen des Hertzens/ vmb vnd auß menschlicher Vnvorsichtigkeit; sondern effective seu objective nach der Wirckung vnd vnserm Verstand/ in dem der HErr nach vnsern Gedan- cken redet; Wie die Veränderung eines eusserlichen Wercks bedeutet die innerliche Enderung des Willens/ die man die Rew heisset/ also wann Gott äusserlich ein Ding ändert/ so sagt man/ menschlicher Weise darvon zu reden/ es habe Gott gerewet. Vnd weil ersterzehlter massen der HErr heisset Jehova ein selbstän- die C c iij
Predigt. noch Wechſel des Liechts vnd Finſterniß; er iſt vnbeweglich/Deut. 32, 4.ein Fels/ ſeine Werck ſind vnſtraͤfflich; dann alles/ was er thut/ das iſt recht; Trew iſt Gott/ vnd kein boͤſes an jhm/ gerecht vnd fromb iſt er. Was Menſchen Haͤnde gemacht/ reiſſen Menſchen Haͤn- de wider nieder; aber der Name des HErrn iſt eine Feſtung/ einProv. 18, 10. feſtes Schloß: der Gerechte laufft dahin/ vnd wird beſchirmet. 2. in velle, im Willen: denn der Raht deß HErrn bleibet ewiglich/Pſal. 33, 11. vnd ſeines Hertzensgedancken fuͤr vnd fuͤr. Er haͤlt GlaubenPſal. 146, 6. Eſa. 54, 10. ewiglich. Es ſollen wol Berge weichen/ vnd Huͤgel hinfallen; aber die Gnade des HErrn ſoll nicht von ſeinen Glaubigen weichen/ vnd der Bund ſeines Friedens ſoll nicht hinfallen; auch leugt der Held in Jſrael nicht/ vnd gerewet jhn nicht: dann1. Sam. 15, 29. Num 23, 19 er iſt nicht ein Menſch/ daß jhn etwas gerewen ſolt; Gott iſt nicht ein Menſch/ daß er luͤge/ noch ein Menſchenkind/ daß jhn etwas gerewe; ſolt er etwas ſagen vnd nicht thun? So er etwas reden/ vnd nicht halten? (Er laͤngnet nicht) ja es iſt vnmůglich/Tit. 1, 2. Ebr. 6, 18. daß Gott liege. Vnd hindert nichts/ wann man hinwider ein wenden vnd ſagen wolte: wann dann Gott vnwandelbar iſt in ſeinem Weſen vnd Willen/ warumb ſtehet dann in beiliger Schrifft geſchrieben/ daß Gott den HErrn gerewet habe/ daß er die Menſchen gemacht hatte? Er verſcho-Gen. 6, 7. Ion. 3, 10. Eſa. 38, 1. nete der Niniviter/ denn es rewete jhn des Vbels/ daß er geredt hatte jhnen zu thun/ vnd thaͤts nicht. Hiſkiæ Tod/ den jhm der HErr durch den Pro- pheten anzeigen laſſen/ folget nicht etc. Aber hierauff iſt kuͤrtzlich dieſe Ant- wort: Es wird von Gott geſagt/ daß jhn etwas gerewe 1. nicht affectivè nach Menſchlichen Affecten vnd Bewegungen des Hertzens/ vmb vnd auß menſchlicher Vnvorſichtigkeit; ſondern effectivè ſeu objectivè nach der Wirckung vnd vnſerm Verſtand/ in dem der HErr nach vnſern Gedan- cken redet; Wie die Veraͤnderung eines euſſerlichen Wercks bedeutet die innerliche Enderung des Willens/ die man die Rew heiſſet/ alſo wann Gott aͤuſſerlich ein Ding aͤndert/ ſo ſagt man/ menſchlicher Weiſe darvon zu reden/ es habe Gott gerewet. Vnd weil erſterzehlter maſſen der HErr heiſſet Jehova ein ſelbſtaͤn- die C c iij
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Predigt.
noch Wechſel des Liechts vnd Finſterniß; er iſt vnbeweglich/
ein Fels/ ſeine Werck ſind vnſtraͤfflich; dann alles/ was er thut/
das iſt recht; Trew iſt Gott/ vnd kein boͤſes an jhm/ gerecht vnd
fromb iſt er. Was Menſchen Haͤnde gemacht/ reiſſen Menſchen Haͤn-
de wider nieder; aber der Name des HErrn iſt eine Feſtung/ ein
feſtes Schloß: der Gerechte laufft dahin/ vnd wird beſchirmet.
2. in velle, im Willen: denn der Raht deß HErrn bleibet ewiglich/
vnd ſeines Hertzensgedancken fuͤr vnd fuͤr. Er haͤlt Glauben
ewiglich. Es ſollen wol Berge weichen/ vnd Huͤgel hinfallen;
aber die Gnade des HErrn ſoll nicht von ſeinen Glaubigen
weichen/ vnd der Bund ſeines Friedens ſoll nicht hinfallen;
auch leugt der Held in Jſrael nicht/ vnd gerewet jhn nicht: dann
er iſt nicht ein Menſch/ daß jhn etwas gerewen ſolt; Gott iſt
nicht ein Menſch/ daß er luͤge/ noch ein Menſchenkind/ daß jhn
etwas gerewe; ſolt er etwas ſagen vnd nicht thun? So er etwas
reden/ vnd nicht halten? (Er laͤngnet nicht) ja es iſt vnmůglich/
daß Gott liege. Vnd hindert nichts/ wann man hinwider ein wenden
vnd ſagen wolte: wann dann Gott vnwandelbar iſt in ſeinem Weſen vnd
Willen/ warumb ſtehet dann in beiliger Schrifft geſchrieben/ daß Gott
den HErrn gerewet habe/ daß er die Menſchen gemacht hatte? Er verſcho-
nete der Niniviter/ denn es rewete jhn des Vbels/ daß er geredt hatte jhnen
zu thun/ vnd thaͤts nicht. Hiſkiæ Tod/ den jhm der HErr durch den Pro-
pheten anzeigen laſſen/ folget nicht etc. Aber hierauff iſt kuͤrtzlich dieſe Ant-
wort: Es wird von Gott geſagt/ daß jhn etwas gerewe 1. nicht affectivè
nach Menſchlichen Affecten vnd Bewegungen des Hertzens/ vmb vnd auß
menſchlicher Vnvorſichtigkeit; ſondern effectivè ſeu objectivè nach der
Wirckung vnd vnſerm Verſtand/ in dem der HErr nach vnſern Gedan-
cken redet; Wie die Veraͤnderung eines euſſerlichen Wercks bedeutet die
innerliche Enderung des Willens/ die man die Rew heiſſet/ alſo wann
Gott aͤuſſerlich ein Ding aͤndert/ ſo ſagt man/ menſchlicher Weiſe darvon
zu reden/ es habe Gott gerewet.
Deut. 32, 4.
Prov. 18, 10.
Pſal. 33, 11.
Pſal. 146, 6.
Eſa. 54, 10.
1. Sam. 15,
29.
Num 23, 19
Tit. 1, 2.
Ebr. 6, 18.
Gen. 6, 7.
Ion. 3, 10.
Eſa. 38, 1.
Vnd weil erſterzehlter maſſen der HErr heiſſet Jehova ein ſelbſtaͤn-
diger HErr/ ſo hat er conſequenter auch den Namen/ daß er genennet
werde Adon/ das iſt/ ein feſter vnd ſtarcker Gott/ omnium rerum baſis, eine
Grundfeſte aller Dinge/ darauff man ein Schloß bawen/ vnd ſich ſicher-
lich verlaſſen kan/ ja ein Schloß/ Burg/ Hort vnd Feſtung ſelbs/ eine Seul/
die
C c iij
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