Dannhauer, Johann Conrad: Catechismus Milch. Bd. 4. Straßburg, 1653.Predigt. war vor zeiten ein Meister auff solche verdrehete Wort/ (a) der auf die Nice-(a) vid. A-thanas. o- rat. 1. con- tra Arian Sozom. l. 11. c. 28. nische Glaubensbekantniß gar geschworen/ vnd damit den frommen Kai- ser Constantinum schändlich getäuschet vnter dem Schein/ als bliebe er bey dem blosen Buchstaben der Schrifft/ bekümmere sich nicht viel vmb newe terminos vnd Schulwörter/ daher der Käiser den Wolff für ein Schaf an- gesehen/ vnd widerumb in den Schafstall einschleichen lassen/ war aber lau- ter Heucheley vnd geheime falsche Deuteley verborgen. deme seine Brut vnd Zucht/ Die (b) halb-Arianer genennet/ die Kunst abgelernet/ vnd gleicher(b) Epipha- nius heres. 73. confer Zenonis enotikon, ekthesin Heraclii & tupon Con- stantis. (g) de l. in- terim. vid. Osiand. cent. 16. l. 2. c. 68. Petr. Svav. hist. concil. Trid. l 3. p. m. 323. massen mit dem Nicenischen Symbolo gespielt/ vnd in der Arminischen versamlung zwar bekant vnd gesagt: Jch glaub/ daß der Sohn dem Vater gleich sey aber nit durchauß vnd in allen. Vnd wiewol sie hernach das Wört- lein durchauß hinzugethan/ so haben sie doch auß dem Wort gleich eine Deuteley gemacht/ gleich/ verstehe nicht aber von einerley Wesen. Gleiches Schrottes vnd Schlages; warauff das vnselige (g) interim, da man die Lutherische vnd Päpstliche Religion in einen Klumpen zusammen ge- schmoltzen/ außwendig war alles Honig vnd süß/ inwendig Gifft vnd Gall verborgen. 2. ore pleno, mit vollkommenen/ vngestümmleten vnd gantzem Munde/ also/ daß nicht nur angezeigt werde/ was war/ son- dern auch/ was falsch vnd irrig: das Liecht vnd Finsterniß/ Tag vnd nacht recht voneinander vnterschieden sey: 3. ore puro, mit reinem Mund/ von Hertzen/ ohn alle vnordentliche Affecten, ohne Scham vnd Schew/ ohne Furcht/ vnsyncerirt/ vnsyncretisirt/ das ist/ ohne Mischmasch/ da man nit weiß/ obs gehawen oder gestochen/ halb Hund/ halb Leitsch/ halb Vogel/ halb Mauß. Ebenmässig kan vnd mag auch solche Bekantniß geschehen. II. Scripto, mit Schrifften/ abermal deutlich/ vnverschraubt/ III. Gestu & ritu, mit Geberden/ Sitten/ Neigen vnd der- gerich- X ij
Predigt. war vor zeiten ein Meiſter auff ſolche verdrehete Wort/ (α) der auf die Nice-(α) vid. A-thanaſ. o- rat. 1. con- tra Arian Sozom. l. 11. c. 28. niſche Glaubensbekantniß gar geſchworen/ vnd damit den frommen Kai- ſer Conſtantinum ſchaͤndlich getaͤuſchet vnter dem Schein/ als bliebe er bey dem bloſen Buchſtaben der Schrifft/ bekuͤm̃ere ſich nicht viel vmb newe terminos vnd Schulwoͤrter/ daher der Kaͤiſer den Wolff fuͤr ein Schaf an- geſehen/ vnd widerumb in den Schafſtall einſchleichen laſſen/ war aber lau- ter Heucheley vnd geheime falſche Deuteley verborgẽ. deme ſeine Brut vnd Zucht/ Die (β) halb-Arianer genennet/ die Kunſt abgelernet/ vnd gleicher(β) Epipha- nius hęreſ. 73. confer Zenonis ἐνοτικὸν, ἔκϑεσιν Heraclii & τύπον Cõ- ſtantis. (γ) de l. in- terim. vid. Oſiand. cent. 16. l. 2. c. 68. Petr. Svav. hiſt. concil. Trid. l 3. p. m. 323. maſſen mit dem Niceniſchen Symbolo geſpielt/ vnd in der Arminiſchen verſamlung zwar bekant vnd geſagt: Jch glaub/ daß der Sohn dem Vater gleich ſey aber nit durchauß vnd in allẽ. Vnd wiewol ſie hernach das Woͤrt- lein durchauß hinzugethan/ ſo haben ſie doch auß dem Wort gleich eine Deuteley gemacht/ gleich/ verſtehe nicht aber von einerley Weſen. Gleiches Schrottes vnd Schlages; warauff das vnſelige (γ) interim, da man die Lutheriſche vnd Paͤpſtliche Religion in einen Klumpen zuſammen ge- ſchmoltzen/ außwendig war alles Honig vnd ſuͤß/ inwendig Gifft vnd Gall verborgen. 2. ore pleno, mit vollkommenen/ vngeſtuͤmmleten vnd gantzem Munde/ alſo/ daß nicht nur angezeigt werde/ was war/ ſon- dern auch/ was falſch vnd irrig: das Liecht vnd Finſterniß/ Tag vnd nacht recht voneinander vnterſchiedẽ ſey: 3. ore puro, mit reinem Mund/ von Hertzen/ ohn alle vnordentliche Affecten, ohne Scham vnd Schew/ ohne Furcht/ vnſyncerirt/ vnſyncretiſirt/ das iſt/ ohne Miſchmaſch/ da man nit weiß/ obs gehawen oder geſtochen/ halb Hund/ halb Leitſch/ halb Vogel/ halb Mauß. Ebenmaͤſſig kan vnd mag auch ſolche Bekantniß geſchehen. II. Scripto, mit Schrifften/ abermal deutlich/ vnverſchraubt/ III. Geſtu & ritu, mit Geberden/ Sitten/ Neigen vnd der- gerich- X ij
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Predigt.
war vor zeiten ein Meiſter auff ſolche verdrehete Wort/ (α) der auf die Nice-
niſche Glaubensbekantniß gar geſchworen/ vnd damit den frommen Kai-
ſer Conſtantinum ſchaͤndlich getaͤuſchet vnter dem Schein/ als bliebe er
bey dem bloſen Buchſtaben der Schrifft/ bekuͤm̃ere ſich nicht viel vmb newe
terminos vnd Schulwoͤrter/ daher der Kaͤiſer den Wolff fuͤr ein Schaf an-
geſehen/ vnd widerumb in den Schafſtall einſchleichen laſſen/ war aber lau-
ter Heucheley vnd geheime falſche Deuteley verborgẽ. deme ſeine Brut vnd
Zucht/ Die (β) halb-Arianer genennet/ die Kunſt abgelernet/ vnd gleicher
maſſen mit dem Niceniſchen Symbolo geſpielt/ vnd in der Arminiſchen
verſamlung zwar bekant vnd geſagt: Jch glaub/ daß der Sohn dem Vater
gleich ſey aber nit durchauß vnd in allẽ. Vnd wiewol ſie hernach das Woͤrt-
lein durchauß hinzugethan/ ſo haben ſie doch auß dem Wort gleich eine
Deuteley gemacht/ gleich/ verſtehe nicht aber von einerley Weſen. Gleiches
Schrottes vnd Schlages; warauff das vnſelige (γ) interim, da man die
Lutheriſche vnd Paͤpſtliche Religion in einen Klumpen zuſammen ge-
ſchmoltzen/ außwendig war alles Honig vnd ſuͤß/ inwendig Gifft vnd Gall
verborgen. 2. ore pleno, mit vollkommenen/ vngeſtuͤmmleten vnd
gantzem Munde/ alſo/ daß nicht nur angezeigt werde/ was war/ ſon-
dern auch/ was falſch vnd irrig: das Liecht vnd Finſterniß/ Tag vnd
nacht recht voneinander vnterſchiedẽ ſey: 3. ore puro, mit reinem Mund/
von Hertzen/ ohn alle vnordentliche Affecten, ohne Scham vnd Schew/
ohne Furcht/ vnſyncerirt/ vnſyncretiſirt/ das iſt/ ohne Miſchmaſch/ da man
nit weiß/ obs gehawen oder geſtochen/ halb Hund/ halb Leitſch/ halb Vogel/
halb Mauß. Ebenmaͤſſig kan vnd mag auch ſolche Bekantniß geſchehen.
(α) vid. A-
thanaſ. o-
rat. 1. con-
tra Arian
Sozom. l.
11. c. 28.
(β) Epipha-
nius hęreſ.
73. confer
Zenonis
ἐνοτικὸν,
ἔκϑεσιν
Heraclii &
τύπον Cõ-
ſtantis.
(γ) de l. in-
terim. vid.
Oſiand.
cent. 16. l. 2.
c. 68. Petr.
Svav. hiſt.
concil.
Trid. l 3. p.
m. 323.
II. Scripto, mit Schrifften/ abermal deutlich/ vnverſchraubt/
vnſinceriret/ anders/ als vor dieſem allhie zu Straßburg Hieronymus Zan-
chius gethan/ deſſen Tuck zum ewigem Gedaͤchtniß in vnſer Kirchen-Ord-
nung auffgezeichnet ſtehet. Dann als im Jahr 1563. zwiſchen den hieſigen
Theologis vnd Lehrern in der Kirchen vnd Schul ein Vergleichungs-
Formul abgefaſſet vnd von ſaͤmtlichen vnterſchrieben worden/ hat gemeld-
ter Zanchius, der dem Calvino angehangen/ mitfolgenden Worten ſeine
Meinung vntergeſetzt; Jch Hieronymus Zanchius, wie ich dieſe Form
der Lehr fuͤr Gottſelig halte/ alſo nimb ich ſie an/ wie aber? das ga-
ben ſeine Streitſchrifften gnugſam am Tag.
III. Geſtu & ritu, mit Geberden/ Sitten/ Neigen vnd der-
gleichen. Die drey Bekenner Sadrach/ Meſach vnd Abednego/ haͤt-
ten jhrer Haut wol ſchonen koͤnnen/ wann ſie nur haͤtten wollen dem auff-
gerich-
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Zitationshilfe: | Dannhauer, Johann Conrad: Catechismus Milch. Bd. 4. Straßburg, 1653, S. 163. In: Deutsches Textarchiv <https://www.deutschestextarchiv.de/dannhauer_catechismus04_1653/181>, abgerufen am 23.07.2024. |