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Dannhauer, Johann Conrad: Catechismus Milch. Bd. 4. Straßburg, 1653.

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Predigt.
vnd fast geschrien haben/ ziehen sie nu die Pfeiffen ein/ vnd ergreiffen auch
das Wort (Glauben) vnd predigen vom Glauben vnd guten Wercken. Aber
heimlich bleiben sie bey ihrem alten Grewel/ vnter dem Wort/ (Glauben)
denn sie sprechen/ es ist war/ man muß durch den Glauben gerecht werden/
so fern die Werck dabey sind/ denn für vnd ohne Werck ist der Glau-
be nichts. Mit diesen Worten nennen sie den Glauben als der gerecht
macht/ aber geben gleichwol den Wercken die Gerechtigkeit/ vnd den Glau-
ben allein gar nichts/ vnd putzen sich doch daher/ der Glaube macht ge-
recht/ so die Werck dabey sind/ sonst ist er nichts/ das heist warm vnd kalt
auß einem Maul blasen/ wenn ich sage/ der Glaube macht gerecht/ vnd ist
doch ohne Werck nichts. Denn so er alleine nichts ist ohne Werck/ so
müssens die Werck gar seyn/ wenn schon dasselbige nichts (das ist der Glau-
be) dabey ist. Solches ist ihr heimliche Meinung/ vnd der alte vorige
Grewel/ vnter newen Worten fürgebracht/ vnd den alten Götzen ein newer
Rock angezogen.

So thut diese zweyzungige Rott auch/ sagen/ Christus Leib vnd
Blut sey im Sacrament warhafftig/ aber doch geistlich vnd nicht leiblich/
vnd bleiben damit auf jhrem vorigen Jrrthumb/ das eitel Wein vnd Brod
im Sacrament sey/ vnd geben darnach für/ es sey nicht noht daß der ge-
mein Christenmensch wisse/ wie Christus Leib im Sacrament sey/ sondern
sey gnug daß er glaube/ es sey der Leib den Christus gemeinet hat/ wenn du
nu dieser Lehr nach glaubest/ daß Christus Leib im Himmel leiblich vnd im
Sacrament geistlich sey/ so hast du im Geist vnd Glauben den Leib/ den
Christus gemeinet hat/ ob du wol im Brod vnd Wein/ nichts denn eitel
Brod vnd Wein empfehest.

Daher machen sie auch/ des HErrn Abendmal wüste/ vnd geweh-
nen die Leut/ daß sie ohn Sacrament dahin fahren/ vnd sterben/ sprechen/
was soll mir das Sacrament (das ist eitel Brod vnd Wein) hab ich doch
Christus Leib vnd Blut geistlich im Hertzen? was soll doch solch falsch
Heucheley vnd Lugen/ darin sie nicht allein die Warheit läugnen/ sondern
dürffen auch nicht frey herauß bekennen ihren Glauben? was sind mir
das für Christen/ die so meüchelen/ vnd schewen sich ihrer Lehr frey bekant
zu seyn/ vnd verkauffen sie vnter fremden Schein/ vnd Deckel. Darauff
gehöret eine zweyfaltige Hölle/ eine/ daß sie wider Gottes Wort liegen/ die
ander/ daß sie ihr eigen Lehre/ welche sie Gottes Wort rühmen/ läugnen
vnd nicht frey bekennen.

Was meinest du nun/ wenn ein frommes Hertz solch Boßheit vnd
Falschheit an seinem Seelsorger weiß/ oder ihn drin verdächtig hält/ was

soll
R iij

Predigt.
vnd faſt geſchrien haben/ ziehen ſie nu die Pfeiffen ein/ vnd ergreiffen auch
das Wort (Glauben) vnd predigen vom Glauben vnd guten Wercken. Aber
heimlich bleiben ſie bey ihrem alten Grewel/ vnter dem Wort/ (Glauben)
denn ſie ſprechen/ es iſt war/ man muß durch den Glauben gerecht werden/
ſo fern die Werck dabey ſind/ denn fuͤr vnd ohne Werck iſt der Glau-
be nichts. Mit dieſen Worten nennen ſie den Glauben als der gerecht
macht/ aber geben gleichwol den Wercken die Gerechtigkeit/ vnd den Glau-
ben allein gar nichts/ vnd putzen ſich doch daher/ der Glaube macht ge-
recht/ ſo die Werck dabey ſind/ ſonſt iſt er nichts/ das heiſt warm vnd kalt
auß einem Maul blaſen/ wenn ich ſage/ der Glaube macht gerecht/ vnd iſt
doch ohne Werck nichts. Denn ſo er alleine nichts iſt ohne Werck/ ſo
muͤſſens die Werck gar ſeyn/ wenn ſchon daſſelbige nichts (das iſt der Glau-
be) dabey iſt. Solches iſt ihr heimliche Meinung/ vnd der alte vorige
Grewel/ vnter newen Worten fuͤrgebracht/ vnd den alten Goͤtzen ein newer
Rock angezogen.

So thut dieſe zweyzungige Rott auch/ ſagen/ Chriſtus Leib vnd
Blut ſey im Sacrament warhafftig/ aber doch geiſtlich vnd nicht leiblich/
vnd bleiben damit auf jhrem vorigen Jrrthumb/ das eitel Wein vnd Brod
im Sacrament ſey/ vnd geben darnach fuͤr/ es ſey nicht noht daß der ge-
mein Chriſtenmenſch wiſſe/ wie Chriſtus Leib im Sacrament ſey/ ſondern
ſey gnug daß er glaube/ es ſey der Leib den Chriſtus gemeinet hat/ wenn du
nu dieſer Lehr nach glaubeſt/ daß Chriſtus Leib im Himmel leiblich vnd im
Sacrament geiſtlich ſey/ ſo haſt du im Geiſt vnd Glauben den Leib/ den
Chriſtus gemeinet hat/ ob du wol im Brod vnd Wein/ nichts denn eitel
Brod vnd Wein empfeheſt.

Daher machen ſie auch/ des HErrn Abendmal wuͤſte/ vnd geweh-
nen die Leut/ daß ſie ohn Sacrament dahin fahren/ vnd ſterben/ ſprechen/
was ſoll mir das Sacrament (das iſt eitel Brod vnd Wein) hab ich doch
Chriſtus Leib vnd Blut geiſtlich im Hertzen? was ſoll doch ſolch falſch
Heucheley vnd Lugen/ darin ſie nicht allein die Warheit laͤugnen/ ſondern
dürffen auch nicht frey herauß bekennen ihren Glauben? was ſind mir
das fuͤr Chriſten/ die ſo meuͤchelen/ vnd ſchewen ſich ihrer Lehr frey bekant
zu ſeyn/ vnd verkauffen ſie vnter fremden Schein/ vnd Deckel. Darauff
gehoͤret eine zweyfaltige Hoͤlle/ eine/ daß ſie wider Gottes Wort liegen/ die
ander/ daß ſie ihr eigen Lehre/ welche ſie Gottes Wort ruͤhmen/ laͤugnen
vnd nicht frey bekennen.

Was meineſt du nun/ wenn ein frommes Hertz ſolch Boßheit vnd
Falſchheit an ſeinem Seelſorger weiß/ oder ihn drin verdaͤchtig haͤlt/ was

ſoll
R iij
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[133/0151] Predigt. vnd faſt geſchrien haben/ ziehen ſie nu die Pfeiffen ein/ vnd ergreiffen auch das Wort (Glauben) vnd predigen vom Glauben vnd guten Wercken. Aber heimlich bleiben ſie bey ihrem alten Grewel/ vnter dem Wort/ (Glauben) denn ſie ſprechen/ es iſt war/ man muß durch den Glauben gerecht werden/ ſo fern die Werck dabey ſind/ denn fuͤr vnd ohne Werck iſt der Glau- be nichts. Mit dieſen Worten nennen ſie den Glauben als der gerecht macht/ aber geben gleichwol den Wercken die Gerechtigkeit/ vnd den Glau- ben allein gar nichts/ vnd putzen ſich doch daher/ der Glaube macht ge- recht/ ſo die Werck dabey ſind/ ſonſt iſt er nichts/ das heiſt warm vnd kalt auß einem Maul blaſen/ wenn ich ſage/ der Glaube macht gerecht/ vnd iſt doch ohne Werck nichts. Denn ſo er alleine nichts iſt ohne Werck/ ſo muͤſſens die Werck gar ſeyn/ wenn ſchon daſſelbige nichts (das iſt der Glau- be) dabey iſt. Solches iſt ihr heimliche Meinung/ vnd der alte vorige Grewel/ vnter newen Worten fuͤrgebracht/ vnd den alten Goͤtzen ein newer Rock angezogen. So thut dieſe zweyzungige Rott auch/ ſagen/ Chriſtus Leib vnd Blut ſey im Sacrament warhafftig/ aber doch geiſtlich vnd nicht leiblich/ vnd bleiben damit auf jhrem vorigen Jrrthumb/ das eitel Wein vnd Brod im Sacrament ſey/ vnd geben darnach fuͤr/ es ſey nicht noht daß der ge- mein Chriſtenmenſch wiſſe/ wie Chriſtus Leib im Sacrament ſey/ ſondern ſey gnug daß er glaube/ es ſey der Leib den Chriſtus gemeinet hat/ wenn du nu dieſer Lehr nach glaubeſt/ daß Chriſtus Leib im Himmel leiblich vnd im Sacrament geiſtlich ſey/ ſo haſt du im Geiſt vnd Glauben den Leib/ den Chriſtus gemeinet hat/ ob du wol im Brod vnd Wein/ nichts denn eitel Brod vnd Wein empfeheſt. Daher machen ſie auch/ des HErrn Abendmal wuͤſte/ vnd geweh- nen die Leut/ daß ſie ohn Sacrament dahin fahren/ vnd ſterben/ ſprechen/ was ſoll mir das Sacrament (das iſt eitel Brod vnd Wein) hab ich doch Chriſtus Leib vnd Blut geiſtlich im Hertzen? was ſoll doch ſolch falſch Heucheley vnd Lugen/ darin ſie nicht allein die Warheit laͤugnen/ ſondern dürffen auch nicht frey herauß bekennen ihren Glauben? was ſind mir das fuͤr Chriſten/ die ſo meuͤchelen/ vnd ſchewen ſich ihrer Lehr frey bekant zu ſeyn/ vnd verkauffen ſie vnter fremden Schein/ vnd Deckel. Darauff gehoͤret eine zweyfaltige Hoͤlle/ eine/ daß ſie wider Gottes Wort liegen/ die ander/ daß ſie ihr eigen Lehre/ welche ſie Gottes Wort ruͤhmen/ laͤugnen vnd nicht frey bekennen. Was meineſt du nun/ wenn ein frommes Hertz ſolch Boßheit vnd Falſchheit an ſeinem Seelſorger weiß/ oder ihn drin verdaͤchtig haͤlt/ was ſoll R iij

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Zitationshilfe: Dannhauer, Johann Conrad: Catechismus Milch. Bd. 4. Straßburg, 1653, S. 133. In: Deutsches Textarchiv <https://www.deutschestextarchiv.de/dannhauer_catechismus04_1653/151>, abgerufen am 24.11.2024.