Dannhauer, Johann Conrad: Catechismus Milch. Bd. 4. Straßburg, 1653.Die Erste viel anders deuten vnd verstehen: Es darff wol noch jener Ertzketzer IonasSchlichtrig auff das Apostolische Symbolum pochen/ vnd jre Gottesläste- rung damit beschönen: darumm ist Vnterscheid in den Glaubensbekantnissen vnd deroselben Rechten eigentlichen waaren Verstand zu machen vnd an- v. August. enchir. ad Laurent. c. 5. Christ. act. 1. p. 859. Luth. tom. 6. Ien. fol. 111.zuzeigen hoch von nöhten. Es sind jetzt (also schreibt Lutherus) an vielen Or- ten (als ich vertröstet bin) die nu fort/ gleich mit vns lehren/ aber etliche ande- re/ nu sie gesehen/ daß der Karren zu fern vnd zu tieff in den Schlam gefüh- ret ist/ vnd nicht mehr lauten will/ ihr voriges Geschrey/ von eitel Brod vnd Wein im Sacrament/ wischen sie das Maul/ vnd drähen jre Wort anders/ behalten aber gleichwol die vorige Meinung/ im Sinn vnd Brauch/ sagen mit dem Munde/ es sey Christus Leib vnd Blut warhafftig gegenwärtig im Sacrament. Wann nun solches der einfältige Mann höret/ so denckt er sie lehren gleich wie wir/ vnd gehen darauff hin zum Sacrament/ vnd empfahen doch eitel Brod vnd Wein/ denn ihre Lehrer geben auch nichts mehr/ vnd meinen auch nichts mehr/ die heimliche Glose aber vnd Verstand ist der/ daß der warhafftige Leib vnd Blut Christi sey wol gegenwärtig im Sacrament/ aber doch nur geistlich vnd nicht leiblich/ wird auch allein im Hertzen mit dem Glauben empfangen/ vnd nicht leiblich mit dem Mun- de/ welcher empfähet eitel Brod vnd Wein/ wie vorhin. Sihe/ ist das nicht ein teuffelisch Gauckelspiel mit den Worten Chri- Also auch jetzt vnsere Papisten/ nach dem sie gemerckt/ daß jhr grewe- vnd
Die Erſte viel anders deuten vnd verſtehen: Es darff wol noch jener Ertzketzer IonasSchlichtrig auff das Apoſtoliſche Symbolum pochen/ vnd jre Gotteslaͤſte- rung damit beſchoͤnen: darum̃ iſt Vnterſcheid in den Glaubensbekantniſſen vnd deroſelben Rechten eigentlichen waaren Verſtand zu machen vnd an- v. Auguſt. enchir. ad Laurent. c. 5. Chriſt. act. 1. p. 859. Luth. tom. 6. Ien. fol. 111.zuzeigen hoch von noͤhten. Es ſind jetzt (alſo ſchreibt Lutherus) an vielen Or- ten (als ich vertroͤſtet bin) die nu fort/ gleich mit vns lehren/ aber etliche ande- re/ nu ſie geſehen/ daß der Karren zu fern vnd zu tieff in den Schlam gefuͤh- ret iſt/ vnd nicht mehr lauten will/ ihr voriges Geſchrey/ von eitel Brod vnd Wein im Sacrament/ wiſchen ſie das Maul/ vnd draͤhen jre Wort anders/ behalten aber gleichwol die vorige Meinung/ im Sinn vnd Brauch/ ſagen mit dem Munde/ es ſey Chriſtus Leib vnd Blut warhafftig gegenwaͤrtig im Sacrament. Wann nun ſolches der einfaͤltige Mann hoͤret/ ſo denckt er ſie lehren gleich wie wir/ vnd gehen darauff hin zum Sacrament/ vnd empfahen doch eitel Brod vnd Wein/ denn ihre Lehrer geben auch nichts mehr/ vnd meinen auch nichts mehr/ die heimliche Gloſe aber vnd Verſtand iſt der/ daß der warhafftige Leib vnd Blut Chriſti ſey wol gegenwaͤrtig im Sacrament/ aber doch nur geiſtlich vnd nicht leiblich/ wird auch allein im Hertzen mit dem Glauben empfangen/ vnd nicht leiblich mit dem Mun- de/ welcher empfaͤhet eitel Brod vnd Wein/ wie vorhin. Sihe/ iſt das nicht ein teuffeliſch Gauckelſpiel mit den Worten Chri- Alſo auch jetzt vnſere Papiſten/ nach dem ſie gemerckt/ daß jhr grewe- vnd
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Die Erſte
viel anders deuten vnd verſtehen: Es darff wol noch jener Ertzketzer Ionas
Schlichtrig auff das Apoſtoliſche Symbolum pochen/ vnd jre Gotteslaͤſte-
rung damit beſchoͤnen: darum̃ iſt Vnterſcheid in den Glaubensbekantniſſen
vnd deroſelben Rechten eigentlichen waaren Verſtand zu machen vnd an-
zuzeigen hoch von noͤhten. Es ſind jetzt (alſo ſchreibt Lutherus) an vielen Or-
ten (als ich vertroͤſtet bin) die nu fort/ gleich mit vns lehren/ aber etliche ande-
re/ nu ſie geſehen/ daß der Karren zu fern vnd zu tieff in den Schlam gefuͤh-
ret iſt/ vnd nicht mehr lauten will/ ihr voriges Geſchrey/ von eitel Brod vnd
Wein im Sacrament/ wiſchen ſie das Maul/ vnd draͤhen jre Wort anders/
behalten aber gleichwol die vorige Meinung/ im Sinn vnd Brauch/ ſagen
mit dem Munde/ es ſey Chriſtus Leib vnd Blut warhafftig gegenwaͤrtig
im Sacrament. Wann nun ſolches der einfaͤltige Mann hoͤret/ ſo denckt
er ſie lehren gleich wie wir/ vnd gehen darauff hin zum Sacrament/ vnd
empfahen doch eitel Brod vnd Wein/ denn ihre Lehrer geben auch nichts
mehr/ vnd meinen auch nichts mehr/ die heimliche Gloſe aber vnd Verſtand
iſt der/ daß der warhafftige Leib vnd Blut Chriſti ſey wol gegenwaͤrtig im
Sacrament/ aber doch nur geiſtlich vnd nicht leiblich/ wird auch allein im
Hertzen mit dem Glauben empfangen/ vnd nicht leiblich mit dem Mun-
de/ welcher empfaͤhet eitel Brod vnd Wein/ wie vorhin.
v. Auguſt.
enchir. ad
Laurent. c.
5. Chriſt.
act. 1. p. 859.
Luth. tom.
6. Ien. fol.
111.
Sihe/ iſt das nicht ein teuffeliſch Gauckelſpiel mit den Worten Chri-
ſti getrieben/ vnd die einfaͤltigen Hertzen ſo ſchaͤndlich betrogen vnd beraubt
von jhrem Sacrament? das heiſt/ wie S. Hieronymus von den Arrianern
ſchreibt/ wie jhre Biſchoffe alſo predigten/ daß die Chriſten ein anders auß
jhren Worten verſtunden/ denn ſie meineten. Denn ſie hatten auch den
Karren zu weit gefuͤhrt/ daß jhr Schreyen nicht mehr gelten wolt/ nemlich
daß Chriſtus were ein eitele Creatur/ vnd nicht Gott/ da wiſchten ſie auch
das Maul/ ſchwiegen ſtill von der Creatur/ vnd nenneten Chriſtum einen
Gott/ ja einen warhafftigen Gott. Aber der heimliche Verſtand war
dieſer/ Chriſtus war nuncupativè ein Gott/ das iſt/ er haͤtte den Namen
Gott/ vnd hieſſe Gott/ vnd daß er ein Gott hieſſe/ das were war/ aber were
doch nicht ein natuͤrlicher/ ewiger/ einiger Gott mit dem Vatter/ gleich wie
Johannes ein Engel heiſt/ warhafftig vnd iſt war/ daß er ein Engel heiſt/
aber iſt gleichwol ein Menſch/ vnd nicht ein natuͤrlicher Engel. Alſo be-
hielten ſie heimlich im Sinn/ daß Chriſtus were eitel Creatur/ aber mit
dem Maul ſprachen ſie er were Gott.
Alſo auch jetzt vnſere Papiſten/ nach dem ſie gemerckt/ daß jhr grewe-
licher Grewel iſt zu hell an tag kommen/ daß ſie den Heiland Chriſtum vnd
ſeinen Glauben rein verdamt/ vnd auff eigen Werck zu bawen/ gelehret/
vnd
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