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Crüger, Peter: Cupediæ Astrosophicæ. Breslau, 1631.

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die Christen nicht zugleich mit den Juden Ostern halten dörfften/ sol man die
Christliche Ostern lieber auff den andern Sontag verschieben.

Diesem Decreto des Nicenischen Concilii hat man bißher jmmer fleißig
nachgelebt/ so viel man gekundt. Weil aber damals Astronomia nicht so wol/
als bey den alten Griechen florirete/ vnd also des Monds Lauff nicht so gar kün-
dig war/ hat man sich beholffen/ so best man vermocht/ beydes mit alten von den
Griechen entlehneten/ als mit newen von etlichen Abten vnd Bischöffen berech-
neten Cyclis Lunaribus, durch welche man vermeinet/ die New Monde vnnd
Voll Monde durchs gantze Jahr auff künfftige Zeiten vorher zu wissen/ daher
auch endlich die so genandte Güldne Zahl/ welchs ein Cyclus oder vmblauff von
19 Jahren ist/ in brauch kommen. Es hat sich aber diese Güldne Zahl in folgen-
den hundert Jährigen zeiten jmmermehr vnrichtiger erzeigt/ vnd die New Mon-
de zu vnsern vnd vnser Väter zeiten wol 4 oder 5 tage zu spät angezeigt. Vmb
welcher vnd anderer wichtiger vrsachen willen fast 200 Jahr her von Bäpsten
vnd Praelaten auff eine Emendation des Calenders gedrungen. Biß endlich
Bapst Gregorius XIII Anno 1582. durch seine Mathematicos zum Werck
gegriffen/ vnd das Osterfest sampt andern gezeiten durch publicirung des New-
en Calenders wiederumb auff die Canones des Nicenischen Concilii zu rich-
ten sich bemühet. Vnd weil dieselben Mathematici gesehen/ das die Güldne Zal
in die lenge das nicht praestiren könne/ wozu sie geordnet gewesen: haben sie da-
für einen andern Cyclum, der die Monscheine gewisser anzeigen solte/ geordnet/
nemlich den Cyclum der Epacten. Nun were es zwar zu wünschen/ das die E-
pacten das theten/ wozu sie eingesetzt: aber sie thuns nicht allzeit/ sondern zeigen
die New Mond bißweilen ein tag zu früe/ viel offter aber ein tag zu spät: Daher
es auch kömt/ das die Ostern des Newen Calenders zu früe/ vnd mit den Ju-
den/ als Anno 1609 vnd Anno 1622/ bißweilen zu spät/ als Anno 1629 ge-
halten werden. Das aber Anno 1622 die Juden mit vns auff einen tag zu-
gleich Ostern gehalten/ zeiget nicht allein der richtige lauff des Monds/ vnd die
Ephemerides der Christlichen Astronomorum, welche einhelliglich auff den
27 Martii newes Calend. ein Vollen Mond setzen (vnnd zwar den nechsten
nachm aequinoctio verno) sondern es bezeugets auch die Jüdische Calender-
Rechnung.

Annus enim aerae Christianae 1622. est annus aerae Judaicae 5382, annus
Cycli Lunaris Judaici quintus, elapsis cyclis integris 283. Igitur

Fer.

die Chriſten nicht zugleich mit den Juden Oſtern halten doͤrfften/ ſol man die
Chriſtliche Oſtern lieber auff den andern Sontag verſchieben.

Dieſem Decreto des Niceniſchen Concilii hat man bißher jmmer fleißig
nachgelebt/ ſo viel man gekundt. Weil aber damals Aſtronomia nicht ſo wol/
als bey den alten Griechen florirete/ vnd alſo des Monds Lauff nicht ſo gar kuͤn-
dig war/ hat man ſich beholffen/ ſo beſt man vermocht/ beydes mit alten von den
Griechen entlehneten/ als mit newen von etlichen Abten vnd Biſchoͤffen berech-
neten Cyclis Lunaribus, durch welche man vermeinet/ die New Monde vnnd
Voll Monde durchs gantze Jahr auff kuͤnfftige Zeiten vorher zu wiſſen/ daher
auch endlich die ſo genandte Guͤldne Zahl/ welchs ein Cyclus oder vmblauff von
19 Jahren iſt/ in brauch kommen. Es hat ſich aber dieſe Guͤldne Zahl in folgen-
den hundert Jaͤhrigen zeiten jmmermehr vnrichtiger erzeigt/ vnd die New Mon-
de zu vnſern vnd vnſer Vaͤter zeiten wol 4 oder 5 tage zu ſpaͤt angezeigt. Vmb
welcher vnd anderer wichtiger vrſachen willen faſt 200 Jahr her von Baͤpſten
vnd Prælaten auff eine Emendation des Calenders gedrungen. Biß endlich
Bapſt Gregorius XIII Anno 1582. durch ſeine Mathematicos zum Werck
gegriffen/ vnd das Oſterfeſt ſampt andern gezeiten durch publicirung des New-
en Calenders wiederumb auff die Canones des Niceniſchen Concilii zu rich-
ten ſich bemuͤhet. Vnd weil dieſelben Mathematici geſehen/ das die Guͤldne Zal
in die lenge das nicht præſtiren koͤnne/ wozu ſie geordnet geweſen: haben ſie da-
fuͤr einen andern Cyclum, der die Monſcheine gewiſſer anzeigen ſolte/ geordnet/
nemlich den Cyclum der Epacten. Nun were es zwar zu wuͤnſchen/ das die E-
pacten das theten/ wozu ſie eingeſetzt: aber ſie thuns nicht allzeit/ ſondern zeigen
die New Mond bißweilen ein tag zu fruͤe/ viel offter aber ein tag zu ſpaͤt: Daher
es auch koͤmt/ das die Oſtern des Newen Calenders zu fruͤe/ vnd mit den Ju-
den/ als Anno 1609 vnd Anno 1622/ bißweilen zu ſpaͤt/ als Anno 1629 ge-
halten werden. Das aber Anno 1622 die Juden mit vns auff einen tag zu-
gleich Oſtern gehalten/ zeiget nicht allein der richtige lauff des Monds/ vnd die
Ephemerides der Chriſtlichen Aſtronomorum, welche einhelliglich auff den
27 Martii newes Calend. ein Vollen Mond ſetzen (vnnd zwar den nechſten
nachm æquinoctio verno) ſondern es bezeugets auch die Juͤdiſche Calender-
Rechnung.

Annus enim æræ Chriſtianæ 1622. eſt annus æræ Judaicæ 5382, annus
Cycli Lunaris Judaici quintus, elapſis cyclis integris 283. Igitur

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[0145] die Chriſten nicht zugleich mit den Juden Oſtern halten doͤrfften/ ſol man die Chriſtliche Oſtern lieber auff den andern Sontag verſchieben. Dieſem Decreto des Niceniſchen Concilii hat man bißher jmmer fleißig nachgelebt/ ſo viel man gekundt. Weil aber damals Aſtronomia nicht ſo wol/ als bey den alten Griechen florirete/ vnd alſo des Monds Lauff nicht ſo gar kuͤn- dig war/ hat man ſich beholffen/ ſo beſt man vermocht/ beydes mit alten von den Griechen entlehneten/ als mit newen von etlichen Abten vnd Biſchoͤffen berech- neten Cyclis Lunaribus, durch welche man vermeinet/ die New Monde vnnd Voll Monde durchs gantze Jahr auff kuͤnfftige Zeiten vorher zu wiſſen/ daher auch endlich die ſo genandte Guͤldne Zahl/ welchs ein Cyclus oder vmblauff von 19 Jahren iſt/ in brauch kommen. Es hat ſich aber dieſe Guͤldne Zahl in folgen- den hundert Jaͤhrigen zeiten jmmermehr vnrichtiger erzeigt/ vnd die New Mon- de zu vnſern vnd vnſer Vaͤter zeiten wol 4 oder 5 tage zu ſpaͤt angezeigt. Vmb welcher vnd anderer wichtiger vrſachen willen faſt 200 Jahr her von Baͤpſten vnd Prælaten auff eine Emendation des Calenders gedrungen. Biß endlich Bapſt Gregorius XIII Anno 1582. durch ſeine Mathematicos zum Werck gegriffen/ vnd das Oſterfeſt ſampt andern gezeiten durch publicirung des New- en Calenders wiederumb auff die Canones des Niceniſchen Concilii zu rich- ten ſich bemuͤhet. Vnd weil dieſelben Mathematici geſehen/ das die Guͤldne Zal in die lenge das nicht præſtiren koͤnne/ wozu ſie geordnet geweſen: haben ſie da- fuͤr einen andern Cyclum, der die Monſcheine gewiſſer anzeigen ſolte/ geordnet/ nemlich den Cyclum der Epacten. Nun were es zwar zu wuͤnſchen/ das die E- pacten das theten/ wozu ſie eingeſetzt: aber ſie thuns nicht allzeit/ ſondern zeigen die New Mond bißweilen ein tag zu fruͤe/ viel offter aber ein tag zu ſpaͤt: Daher es auch koͤmt/ das die Oſtern des Newen Calenders zu fruͤe/ vnd mit den Ju- den/ als Anno 1609 vnd Anno 1622/ bißweilen zu ſpaͤt/ als Anno 1629 ge- halten werden. Das aber Anno 1622 die Juden mit vns auff einen tag zu- gleich Oſtern gehalten/ zeiget nicht allein der richtige lauff des Monds/ vnd die Ephemerides der Chriſtlichen Aſtronomorum, welche einhelliglich auff den 27 Martii newes Calend. ein Vollen Mond ſetzen (vnnd zwar den nechſten nachm æquinoctio verno) ſondern es bezeugets auch die Juͤdiſche Calender- Rechnung. Annus enim æræ Chriſtianæ 1622. eſt annus æræ Judaicæ 5382, annus Cycli Lunaris Judaici quintus, elapſis cyclis integris 283. Igitur Fer.

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Zitationshilfe: Crüger, Peter: Cupediæ Astrosophicæ. Breslau, 1631, S. . In: Deutsches Textarchiv <https://www.deutschestextarchiv.de/crueger_cupediae_1631/145>, abgerufen am 25.11.2024.