Bullinger, Heinrich: Haußbuoch. Zürich, 1558.Die Neün
vnd viertzigste mans den abgestorbnen applicieren
sölle / das ist / ob mans für die todten opfferen sölle / jnen ein erlabung zuo
erwärben? Da weiß ich nun was man gmeinlich redt vnd thuot. Fallt pestilentz /
hunger / krieg / oder vngewitter eyn / so heißt man flux das Nachtmal oder Mäß
halten / damit gleych als durch dise versünung die plag aufgehebt werde. Dargägen
/ ist einer kranck / einer verdirbt hungers / vnd leydet grosse armuot / so begärt
er vom priester des Nachtmals / damit die kranckheit dadurch als durch ein bewärte
artzney geheilet / der hunger vnd die armuot vertriben werde. Das ist aber nit ein
rächte haltung des Nachtmals / sonder ein grobe verwüstung vnd zerstörung. Dann
der Herr hat hiemit nit ein versünopffer wider alle trübsäligkeiten vnd vnfäl
eyngesetzt / mit dem er wölle versünt werden / sonder ein gedächtnuß seines tods
/ vnd ein pflichtige dancksagung. Wir opfferend jm auch nichts im Nachtmal / von
des wägen er vns gnädig seye / vnd das übel von vns abwende / vnd vns das guot deß
wir begärend gäbe / sonder wir danckend jm vmb die empfangnen guotthaten. Wir
dörffend wol sunst wenn wir mit trübsalen überfallen / vnser gelübt / das ist /
vnser gebätt / dem Herren opfferen: wir söllend aber seine heiligen geheimnussen
nit zuo einem anderen brauch verwenden / dann zuo dem ers eyngesetzt hat. Wir
habend auch keine exempel / die vns leerind / daß ye glöubige männer des Herren
Nachtmal also gebraucht habind / wie dise thuond. Die kinder Jsraels hattend das
ässen des Osterlambs empfangen zur widergedächtnuß der erlösung auß Egypten / vnnd
daß sy dem wolthätigen Gott danckbar wärind: was grosser sünd wäre nun das gewäsen
/ wenn sy dises soofft zuo ässen vnderstanden hettind / so offt sy mit trübsal
überfallen / der erlösung begärt hettind / vnd ja durch verbringung dises wercks
begärt hettind? Jtem sy hattend auch die pundtsladen vom Herren empfangen / zum
zeichen seiner göttlichen gägenwirtigkeit / vnd seiner gewüssen hilff: do sy aber
die selbig wider das end vnd den brauch darumb sy eyngesetzt was / in das läger
truogend / der meinung daß sy den sig durch die selig erlangeting / da wurdend sy
geschlagen vnd kamend vmb / vnd ward die pundtsladen selbs von den Philisteren in
gefengknuß hingefürt.3795 Darnach / so das Nachtmal des Herren ein heilige vnd gmeine malzeyt ist der
gantzen kirchen die zesamen versamlet wirt / darinnen das brächen / außteilen /
ässen vnd trincken geschähen / vnnd damit die gmeinschafft des leybs vnd bluots
Christi erklärt vnd besiglet werden sol: so volget / daß des Herren Nachtmal
keinem / er seye gsund oder kranck / er lige zbett oder sterbe / besonders daheim
oder im tempel sölle angerichtet oder gehalten werden / daß auch die glöubigen des
Nachtmals zuo sölichem sonderen brauch nit mögind begären. Dann man muoß die
eynsatzung Christi des Herren nit auß menschlichem ansähen oder auß gewonheit
veränderen. Paulus erforderet ye ein gantze versamlung der gmeind / vnnd ja ein
allgemeine zesamenkomnuß zuo rächter haltung des Nachtmals. So jr zuosamen kommend
an eins / spricht er / oder an ein ort / so ist es nit des Herren Nachtmal ässen /
das ist / so ässend jr nit des Herren Nachtmal. Vrsach / Dann ein yeder nimpt
vorhin sein eigen abendmal in dem so man isset. Darumb so wil er nit daß hie
nichts besonders beschähe. Dann er spricht auch grad am selbigen ort / daß die zur
verdamnuß / zesamen kommind vnd des Herren Nachtmal ässind / die mit dem ässen
ylind / vnd der gmeind nit wartind / biß sy all zesamen kommind / vnd denn erst
mit einander ässind vnd trinckind. Dann er spricht: Darumb meine brüder / wenn jr
zuo samen kommend zuo ässen / so warte einer des anderen. Hungeret aber yemants /
der ässe daheim (das ist / das er nit von hungers wägen das ässen anzuogreyffen
getrungen werde) auff das jr nit zum gericht zuosamen kommind. 3795 Daß man das Nachtmal wäder den
krancken daheim noch den gsunden im tempel besonders halten sölle.
Die Neün
vnd viertzigste mans den abgestorbnen applicieren
soͤlle / das ist / ob mans für die todten opfferen soͤlle / jnen ein erlabung zuͦ
erwaͤrben? Da weiß ich nun was man gmeinlich redt vnd thuͦt. Fallt pestilentz /
hunger / krieg / oder vngewitter eyn / so heißt man flux das Nachtmal oder Maͤß
halten / damit gleych als durch dise versuͤnung die plag aufgehebt werde. Dargaͤgen
/ ist einer kranck / einer verdirbt hungers / vnd leydet grosse armuͦt / so begaͤrt
er vom priester des Nachtmals / damit die kranckheit dadurch als durch ein bewaͤrte
artzney geheilet / der hunger vnd die armuͦt vertriben werde. Das ist aber nit ein
raͤchte haltung des Nachtmals / sonder ein grobe verwuͤstung vnd zerstoͤrung. Dann
der Herr hat hiemit nit ein versuͤnopffer wider alle truͤbsaͤligkeiten vnd vnfaͤl
eyngesetzt / mit dem er woͤlle versuͤnt werden / sonder ein gedaͤchtnuß seines tods
/ vnd ein pflichtige dancksagung. Wir opfferend jm auch nichts im Nachtmal / von
des waͤgen er vns gnaͤdig seye / vnd das übel von vns abwende / vnd vns das guͦt deß
wir begaͤrend gaͤbe / sonder wir danckend jm vmb die empfangnen guͦtthaten. Wir
doͤrffend wol sunst wenn wir mit truͤbsalen überfallen / vnser gelübt / das ist /
vnser gebaͤtt / dem Herren opfferen: wir soͤllend aber seine heiligen geheimnussen
nit zuͦ einem anderen brauch verwenden / dann zuͦ dem ers eyngesetzt hat. Wir
habend auch keine exempel / die vns leerind / daß ye gloͤubige maͤnner des Herren
Nachtmal also gebraucht habind / wie dise thuͦnd. Die kinder Jsraels hattend das
aͤssen des Osterlambs empfangen zur widergedaͤchtnuß der erloͤsung auß Egypten / vnnd
daß sy dem wolthaͤtigen Gott danckbar waͤrind: was grosser sünd waͤre nun das gewaͤsen
/ wenn sy dises soofft zuͦ aͤssen vnderstanden hettind / so offt sy mit truͤbsal
überfallen / der erloͤsung begaͤrt hettind / vnd ja durch verbringung dises wercks
begaͤrt hettind? Jtem sy hattend auch die pundtsladen vom Herren empfangen / zum
zeichen seiner goͤttlichen gaͤgenwirtigkeit / vnd seiner gewüssen hilff: do sy aber
die selbig wider das end vnd den brauch darumb sy eyngesetzt was / in das laͤger
truͦgend / der meinung daß sy den sig durch die selig erlangeting / da wurdend sy
geschlagen vnd kamend vmb / vnd ward die pundtsladen selbs von den Philisteren in
gefengknuß hingefuͤrt.3795 Darnach / so das Nachtmal des Herren ein heilige vnd gmeine malzeyt ist der
gantzen kirchen die zesamen versamlet wirt / darinnen das braͤchen / außteilen /
aͤssen vnd trincken geschaͤhen / vnnd damit die gmeinschafft des leybs vnd bluͦts
Christi erklaͤrt vnd besiglet werden sol: so volget / daß des Herren Nachtmal
keinem / er seye gsund oder kranck / er lige zbett oder sterbe / besonders daheim
oder im tempel soͤlle angerichtet oder gehalten werden / daß auch die gloͤubigen des
Nachtmals zuͦ soͤlichem sonderen brauch nit moͤgind begaͤren. Dann man muͦß die
eynsatzung Christi des Herren nit auß menschlichem ansaͤhen oder auß gewonheit
veraͤnderen. Paulus erforderet ye ein gantze versamlung der gmeind / vnnd ja ein
allgemeine zesamenkomnuß zuͦ raͤchter haltung des Nachtmals. So jr zuͦsamen kommend
an eins / spricht er / oder an ein ort / so ist es nit des Herren Nachtmal aͤssen /
das ist / so aͤssend jr nit des Herren Nachtmal. Vrsach / Dann ein yeder nimpt
vorhin sein eigen abendmal in dem so man isset. Darumb so wil er nit daß hie
nichts besonders beschaͤhe. Dann er spricht auch grad am selbigen ort / daß die zur
verdamnuß / zesamen kommind vnd des Herren Nachtmal aͤssind / die mit dem aͤssen
ylind / vnd der gmeind nit wartind / biß sy all zesamen kommind / vnd denn erst
mit einander aͤssind vnd trinckind. Dann er spricht: Darumb meine bruͤder / wenn jr
zuͦ samen kommend zuͦ aͤssen / so warte einer des anderen. Hungeret aber yemants /
der aͤsse daheim (das ist / das er nit von hungers waͤgen das aͤssen anzuͦgreyffen
getrungen werde) auff das jr nit zum gericht zuͦsamen kommind. 3795 Daß man das Nachtmal waͤder den
krancken daheim noch den gsunden im tempel besonders halten soͤlle.
<TEI> <text> <body> <div n="1"> <div n="2"> <p><pb facs="#f0990" n="[449]"/><fw type="header" place="top"><hi rendition="#c"><hi rendition="#b"><hi rendition="#in">D</hi>ie <hi rendition="#in">N</hi>eün vnd viertzigste</hi></hi><lb/></fw>mans den abgestorbnen applicieren soͤlle / das ist / ob mans für die todten opfferen soͤlle / jnen ein erlabung zuͦ erwaͤrben? Da weiß ich nun was man gmeinlich redt vnd thuͦt. Fallt pestilentz / hunger / krieg / oder vngewitter eyn / so heißt man flux das Nachtmal oder Maͤß halten / damit gleych als durch dise versuͤnung die plag aufgehebt werde. Dargaͤgen / ist einer kranck / einer verdirbt hungers / vnd leydet grosse armuͦt / so begaͤrt er vom priester des Nachtmals / damit die kranckheit dadurch als durch ein bewaͤrte artzney geheilet / der hunger vnd die armuͦt vertriben werde. Das ist aber nit ein raͤchte haltung des Nachtmals / sonder ein grobe verwuͤstung vnd zerstoͤrung. Dann der Herr hat hiemit nit ein versuͤnopffer wider alle truͤbsaͤligkeiten vnd vnfaͤl eyngesetzt / mit dem er woͤlle versuͤnt werden / sonder ein gedaͤchtnuß seines tods / vnd ein pflichtige dancksagung. Wir opfferend jm auch nichts im Nachtmal / von des waͤgen er vns gnaͤdig seye / vnd das übel von vns abwende / vnd vns das guͦt deß wir begaͤrend gaͤbe / sonder wir danckend jm vmb die empfangnen guͦtthaten. Wir doͤrffend wol sunst wenn wir mit truͤbsalen überfallen / vnser gelübt / das ist / vnser gebaͤtt / dem Herren opfferen: wir soͤllend aber seine heiligen geheimnussen nit zuͦ einem anderen brauch verwenden / dann zuͦ dem ers eyngesetzt hat. Wir habend auch keine exempel / die vns leerind / daß ye gloͤubige maͤnner des Herren Nachtmal also gebraucht habind / wie dise thuͦnd. Die kinder Jsraels hattend das aͤssen des Osterlambs empfangen zur widergedaͤchtnuß der erloͤsung auß Egypten / vnnd daß sy dem wolthaͤtigen Gott danckbar waͤrind: was grosser sünd waͤre nun das gewaͤsen / wenn sy dises soofft zuͦ aͤssen vnderstanden hettind / so offt sy mit truͤbsal überfallen / der erloͤsung begaͤrt hettind / vnd ja durch verbringung dises wercks begaͤrt hettind? Jtem sy hattend auch die pundtsladen vom Herren empfangen / zum zeichen seiner goͤttlichen gaͤgenwirtigkeit / vnd seiner gewüssen hilff: do sy aber die selbig wider das end vnd den brauch darumb sy eyngesetzt was / in das laͤger truͦgend / der meinung daß sy den sig durch die selig erlangeting / da wurdend sy geschlagen vnd kamend vmb / vnd ward die pundtsladen selbs von den Philisteren in gefengknuß hingefuͤrt.</p><lb/> <p><note place="foot" n="3795"> Daß man das Nachtmal waͤder den krancken daheim noch den gsunden im tempel besonders halten soͤlle.</note> Darnach / so das Nachtmal des Herren ein heilige vnd gmeine malzeyt ist der gantzen kirchen die zesamen versamlet wirt / darinnen das braͤchen / außteilen / aͤssen vnd trincken geschaͤhen / vnnd damit die gmeinschafft des leybs vnd bluͦts Christi erklaͤrt vnd besiglet werden sol: so volget / daß des Herren Nachtmal keinem / er seye gsund oder kranck / er lige zbett oder sterbe / besonders daheim oder im tempel soͤlle angerichtet oder gehalten werden / daß auch die gloͤubigen des Nachtmals zuͦ soͤlichem sonderen brauch nit moͤgind begaͤren. Dann man muͦß die eynsatzung Christi des Herren nit auß menschlichem ansaͤhen oder auß gewonheit veraͤnderen. Paulus erforderet ye ein gantze versamlung der gmeind / vnnd ja ein allgemeine zesamenkomnuß zuͦ raͤchter haltung des Nachtmals. So jr zuͦsamen kommend an eins / spricht er / oder an ein ort / so ist es nit des Herren Nachtmal aͤssen / das ist / so aͤssend jr nit des Herren Nachtmal. Vrsach / Dann ein yeder nimpt vorhin sein eigen abendmal in dem so man isset. Darumb so wil er nit daß hie nichts besonders beschaͤhe. Dann er spricht auch grad am selbigen ort / daß die zur verdamnuß / zesamen kommind vnd des Herren Nachtmal aͤssind / die mit dem aͤssen ylind / vnd der gmeind nit wartind / biß sy all zesamen kommind / vnd denn erst mit einander aͤssind vnd trinckind. Dann er spricht: Darumb meine bruͤder / wenn jr zuͦ samen kommend zuͦ aͤssen / so warte einer des anderen. Hungeret aber yemants / der aͤsse daheim (das ist / das er nit von hungers waͤgen das aͤssen anzuͦgreyffen getrungen werde) auff das jr nit zum gericht zuͦsamen kommind.<lb/></p> </div> </div> </body> </text> </TEI> [[449]/0990]
Die Neün vnd viertzigste
mans den abgestorbnen applicieren soͤlle / das ist / ob mans für die todten opfferen soͤlle / jnen ein erlabung zuͦ erwaͤrben? Da weiß ich nun was man gmeinlich redt vnd thuͦt. Fallt pestilentz / hunger / krieg / oder vngewitter eyn / so heißt man flux das Nachtmal oder Maͤß halten / damit gleych als durch dise versuͤnung die plag aufgehebt werde. Dargaͤgen / ist einer kranck / einer verdirbt hungers / vnd leydet grosse armuͦt / so begaͤrt er vom priester des Nachtmals / damit die kranckheit dadurch als durch ein bewaͤrte artzney geheilet / der hunger vnd die armuͦt vertriben werde. Das ist aber nit ein raͤchte haltung des Nachtmals / sonder ein grobe verwuͤstung vnd zerstoͤrung. Dann der Herr hat hiemit nit ein versuͤnopffer wider alle truͤbsaͤligkeiten vnd vnfaͤl eyngesetzt / mit dem er woͤlle versuͤnt werden / sonder ein gedaͤchtnuß seines tods / vnd ein pflichtige dancksagung. Wir opfferend jm auch nichts im Nachtmal / von des waͤgen er vns gnaͤdig seye / vnd das übel von vns abwende / vnd vns das guͦt deß wir begaͤrend gaͤbe / sonder wir danckend jm vmb die empfangnen guͦtthaten. Wir doͤrffend wol sunst wenn wir mit truͤbsalen überfallen / vnser gelübt / das ist / vnser gebaͤtt / dem Herren opfferen: wir soͤllend aber seine heiligen geheimnussen nit zuͦ einem anderen brauch verwenden / dann zuͦ dem ers eyngesetzt hat. Wir habend auch keine exempel / die vns leerind / daß ye gloͤubige maͤnner des Herren Nachtmal also gebraucht habind / wie dise thuͦnd. Die kinder Jsraels hattend das aͤssen des Osterlambs empfangen zur widergedaͤchtnuß der erloͤsung auß Egypten / vnnd daß sy dem wolthaͤtigen Gott danckbar waͤrind: was grosser sünd waͤre nun das gewaͤsen / wenn sy dises soofft zuͦ aͤssen vnderstanden hettind / so offt sy mit truͤbsal überfallen / der erloͤsung begaͤrt hettind / vnd ja durch verbringung dises wercks begaͤrt hettind? Jtem sy hattend auch die pundtsladen vom Herren empfangen / zum zeichen seiner goͤttlichen gaͤgenwirtigkeit / vnd seiner gewüssen hilff: do sy aber die selbig wider das end vnd den brauch darumb sy eyngesetzt was / in das laͤger truͦgend / der meinung daß sy den sig durch die selig erlangeting / da wurdend sy geschlagen vnd kamend vmb / vnd ward die pundtsladen selbs von den Philisteren in gefengknuß hingefuͤrt.
3795 Darnach / so das Nachtmal des Herren ein heilige vnd gmeine malzeyt ist der gantzen kirchen die zesamen versamlet wirt / darinnen das braͤchen / außteilen / aͤssen vnd trincken geschaͤhen / vnnd damit die gmeinschafft des leybs vnd bluͦts Christi erklaͤrt vnd besiglet werden sol: so volget / daß des Herren Nachtmal keinem / er seye gsund oder kranck / er lige zbett oder sterbe / besonders daheim oder im tempel soͤlle angerichtet oder gehalten werden / daß auch die gloͤubigen des Nachtmals zuͦ soͤlichem sonderen brauch nit moͤgind begaͤren. Dann man muͦß die eynsatzung Christi des Herren nit auß menschlichem ansaͤhen oder auß gewonheit veraͤnderen. Paulus erforderet ye ein gantze versamlung der gmeind / vnnd ja ein allgemeine zesamenkomnuß zuͦ raͤchter haltung des Nachtmals. So jr zuͦsamen kommend an eins / spricht er / oder an ein ort / so ist es nit des Herren Nachtmal aͤssen / das ist / so aͤssend jr nit des Herren Nachtmal. Vrsach / Dann ein yeder nimpt vorhin sein eigen abendmal in dem so man isset. Darumb so wil er nit daß hie nichts besonders beschaͤhe. Dann er spricht auch grad am selbigen ort / daß die zur verdamnuß / zesamen kommind vnd des Herren Nachtmal aͤssind / die mit dem aͤssen ylind / vnd der gmeind nit wartind / biß sy all zesamen kommind / vnd denn erst mit einander aͤssind vnd trinckind. Dann er spricht: Darumb meine bruͤder / wenn jr zuͦ samen kommend zuͦ aͤssen / so warte einer des anderen. Hungeret aber yemants / der aͤsse daheim (das ist / das er nit von hungers waͤgen das aͤssen anzuͦgreyffen getrungen werde) auff das jr nit zum gericht zuͦsamen kommind.
3795 Daß man das Nachtmal waͤder den krancken daheim noch den gsunden im tempel besonders halten soͤlle.
Suche im WerkInformationen zum Werk
Download dieses Werks
XML (TEI P5) ·
HTML ·
Text Metadaten zum WerkTEI-Header · CMDI · Dublin Core Ansichten dieser Seite
Voyant Tools ?Language Resource Switchboard?FeedbackSie haben einen Fehler gefunden? Dann können Sie diesen über unsere Qualitätssicherungsplattform DTAQ melden. Kommentar zur DTA-AusgabeDieses Werk wurde im Rahmen des Moduls DTA-Erweiterungen (DTAE) digitalisiert. Weitere Informationen … Siegfried F. Müller: Erstellung der Transkription nach DTA-Richtlinien
(2014-03-16T11:00:00Z)
Bitte beachten Sie, dass die aktuelle Transkription (und Textauszeichnung) mittlerweile nicht mehr dem Stand zum Zeitpunkt der Übernahme des Werkes in das DTA entsprechen muss.
Jurgita Baranauskaite, Justus-Liebig-Universität: Konvertierung nach DTA-Basisformat
(2014-03-16T11:00:00Z)
BSB - Bayerische Staatsbibliothek: Bereitstellung der Bilddigitalisate (Sign. 2 Hom. 44)
(2014-03-12T12:00:00Z)
Weitere Informationen:Anmerkungen zur Transkription:
|
Insbesondere im Hinblick auf die §§ 86a StGB und 130 StGB wird festgestellt, dass die auf diesen Seiten abgebildeten Inhalte weder in irgendeiner Form propagandistischen Zwecken dienen, oder Werbung für verbotene Organisationen oder Vereinigungen darstellen, oder nationalsozialistische Verbrechen leugnen oder verharmlosen, noch zum Zwecke der Herabwürdigung der Menschenwürde gezeigt werden. Die auf diesen Seiten abgebildeten Inhalte (in Wort und Bild) dienen im Sinne des § 86 StGB Abs. 3 ausschließlich historischen, sozial- oder kulturwissenschaftlichen Forschungszwecken. Ihre Veröffentlichung erfolgt in der Absicht, Wissen zur Anregung der intellektuellen Selbstständigkeit und Verantwortungsbereitschaft des Staatsbürgers zu vermitteln und damit der Förderung seiner Mündigkeit zu dienen.
2007–2024 Deutsches Textarchiv, Berlin-Brandenburgische Akademie der Wissenschaften.
Kontakt: redaktion(at)deutschestextarchiv.de. |