Bullinger, Heinrich: Haußbuoch. Zürich, 1558.Die Acht
vnd viertzigste im glauben eins ist / da bringt die
vngleychheit der breüchen vnd gewonheiten nichts. Daß wir zum dritten mal
eyntunckend / da bedeütend wir die geheimnuß der dreytägigen begrebnuß. Dargägen
habend die vätter im Toletanischen IIII. Synodo / die einfaltig eyntunckung des
tauffs bestätiget: vnd setzend gleych dise vrsach drauf / Vnd damit niemants
zweyfel trage an der geheimnuß diß einfaltigen sacraments / so besähe man darinn
den tod vnnd die vrstende. Dann das eyntuncken ins wasser / ist
gleych als ein abfaren zur hellen: dargägen das aufheben auß dem wasser / ist die
vrstende. Sähe auch / wie die einigkeit der Gottheit / vnd die
Treyheit der personen darinnen anzeigt werde: die einigkeit / in dem / daß wir ein
mal eyntunckend: die treyheit / daß wir im nammen des vatters / vnd des suns / vnd
des heiligen geists tauffend. Das zeüch ich nun nit darumb an / daß ich auff
menschliche kundtschafften gründe / sonder daß ich anzeige / daß es auch nach
menschlicher zeügnuß frey seye / hierinnen dem volgen / das sonderlichen zuo
erbauwung der kirchen dienet.3684 Es wirt auch vom ort des tauffs ein frag fürgebracht / Ob man nit auch anderschwo dann im tempel tauffen dörffe? Da sagend wir nun / daß die tempel zum dienst Gottes verordnet / vnd daß es deßhalb der wolstand erfordere / daß wir offentlich im tempel tauffind. Wenn aber sölichs auß notwendigkeit nit seyn mag / so ist der tauff Christi an kein ort gebunden. Dann wir habend gehört / daß Philippus auß einem brunnen auff einem weyten fäld getaufft hab. Doch sol man sich hüten / daß wir nit etwan die notwendigkeit vnseren bösen anfächtungen fürwelbind. Da sol es aber im tempel alles rein seyn / was zum tauff gehört: überfluß vnd kostliche / deßgleychen auch vnsauberkeit vnd vnreinigkeit sol nienen darbey seyn. Alles / wie der Apostel spricht / sol geschähen gebürlich vnd ordenlich. 3685 Von
dem zeyt wirdt auch kein gewüß gsatzt vom Herren fürgeschriben / darumb wirt es
auch dem vrteil der glöubigen frey gelassen. Die der Predig des heiligen Petri zuo
Jerusalem am Pfingstag glaubtend / deßgleychen der hofmeister / den der Philippus
getaufft hat / Jtem Cornelius der hauptmann / auch Paulus der Apostel zuo Damasco
/ deßgleychen Lydia die purpurkrämerin ein gottsförchtig weyb / vnd der turnhüter
zuo Philippis / vnd andere glöubige mer / weyb vnd mann / die habend von stund an
begärt getaufft zuo werden / so bald sy die gaaben Christi versuocht / vnd seinem
wort geglaubt / vnd habend es gar nichts aufzogen. Darumb thuond jm die rächt /
die wäder an jnen selbs / noch an den jren / den tauff zuo empfahen verzeühend.
Mosi schluog es nit wol auß / daß er die beschneydung an seinen kinden verzoch.
Darumb wie ich gern zuolaß / daß die zeyt des tauffs frey seye: also stadt es vns
auch zuo / daß wir dise vnsere freyheit nit mißbrauchind / vnd allwäg eyngedenck
seygind des göttlichen spruchs3686 / Welches vorhaut an seinem fleisch nit beschnitten wirt /
des seel sol außgereütet werden auß seinem volck / dann er hat meinen pundt
krafftloß gemachet. Nun wüssend wir aber wol / daß der tauff an statt der
beschneydung kommen ist: darumb so ist es nit frey den tauff zuo vnderlassen. Zur
zeyt Cypriani warend etlich die da meintend / der tauff sölte am achtenden tag
erst gleych wie die beschneydung empfangen werden. Aber Cyprianus vnnd die
Bischoff vnd Eltesten / deren bey 66. by jm in eim Synodo versamlet warend /
habend das widerspil geordnet / namlich daß ein yeder one verzug den tauff empfahe
/ vnd die seinen zeytlich darzuo fürdere. dauon lißt man bey jm epist. lib. 3. epist. 8. Socrates aber der geschichtschreyber spricht lib. 5. cap. 21. Jch weiß auch ein andere gewonheit des
lands Thessalia / daß sy namlich allein auff Osteren tauffend. Dannenhär kumpts /
daß sy / wenig außgenommen / vntaufft sterbend. Nach etwas zeyts aber hernach ist
ein satzung gemachet / daß 3684 Von dem ort des tauffs. 3685 Von der zeyt des tauffs. 3686
Gene.17.
Die Acht
vnd viertzigste im glauben eins ist / da bringt die
vngleychheit der breüchen vnd gewonheiten nichts. Daß wir zum dritten mal
eyntunckend / da bedeütend wir die geheimnuß der dreytaͤgigen begrebnuß. Dargaͤgen
habend die vaͤtter im Toletanischen IIII. Synodo / die einfaltig eyntunckung des
tauffs bestaͤtiget: vnd setzend gleych dise vrsach drauf / Vnd damit niemants
zweyfel trage an der geheimnuß diß einfaltigen sacraments / so besaͤhe man darinn
den tod vnnd die vrstende. Dann das eyntuncken ins wasser / ist
gleych als ein abfaren zur hellen: dargaͤgen das aufheben auß dem wasser / ist die
vrstende. Saͤhe auch / wie die einigkeit der Gottheit / vnd die
Treyheit der personen darinnen anzeigt werde: die einigkeit / in dem / daß wir ein
mal eyntunckend: die treyheit / daß wir im nammen des vatters / vnd des suns / vnd
des heiligen geists tauffend. Das zeüch ich nun nit darumb an / daß ich auff
menschliche kundtschafften gründe / sonder daß ich anzeige / daß es auch nach
menschlicher zeügnuß frey seye / hierinnen dem volgen / das sonderlichen zuͦ
erbauwung der kirchen dienet.3684 Es wirt auch vom ort des tauffs ein frag fürgebracht / Ob man nit auch anderschwo dann im tempel tauffen doͤrffe? Da sagend wir nun / daß die tempel zum dienst Gottes verordnet / vnd daß es deßhalb der wolstand erfordere / daß wir offentlich im tempel tauffind. Wenn aber soͤlichs auß notwendigkeit nit seyn mag / so ist der tauff Christi an kein ort gebunden. Dann wir habend gehoͤrt / daß Philippus auß einem brunnen auff einem weyten faͤld getaufft hab. Doch sol man sich huͤten / daß wir nit etwan die notwendigkeit vnseren boͤsen anfaͤchtungen fürwelbind. Da sol es aber im tempel alles rein seyn / was zum tauff gehoͤrt: überfluß vnd kostliche / deßgleychen auch vnsauberkeit vnd vnreinigkeit sol nienen darbey seyn. Alles / wie der Apostel spricht / sol geschaͤhen gebürlich vnd ordenlich. 3685 Von
dem zeyt wirdt auch kein gewüß gsatzt vom Herren fürgeschriben / darumb wirt es
auch dem vrteil der gloͤubigen frey gelassen. Die der Predig des heiligen Petri zuͦ
Jerusalem am Pfingstag glaubtend / deßgleychen der hofmeister / den der Philippus
getaufft hat / Jtem Cornelius der hauptmann / auch Paulus der Apostel zuͦ Damasco
/ deßgleychen Lydia die purpurkraͤmerin ein gottsfoͤrchtig weyb / vnd der turnhuͤter
zuͦ Philippis / vnd andere gloͤubige mer / weyb vnd mann / die habend von stund an
begaͤrt getaufft zuͦ werden / so bald sy die gaaben Christi versuͦcht / vnd seinem
wort geglaubt / vnd habend es gar nichts aufzogen. Darumb thuͦnd jm die raͤcht /
die waͤder an jnen selbs / noch an den jren / den tauff zuͦ empfahen verzeühend.
Mosi schluͦg es nit wol auß / daß er die beschneydung an seinen kinden verzoch.
Darumb wie ich gern zuͦlaß / daß die zeyt des tauffs frey seye: also stadt es vns
auch zuͦ / daß wir dise vnsere freyheit nit mißbrauchind / vnd allwaͤg eyngedenck
seygind des goͤttlichen spruchs3686 / Welches vorhaut an seinem fleisch nit beschnitten wirt /
des seel sol außgereütet werden auß seinem volck / dann er hat meinen pundt
krafftloß gemachet. Nun wüssend wir aber wol / daß der tauff an statt der
beschneydung kommen ist: darumb so ist es nit frey den tauff zuͦ vnderlassen. Zur
zeyt Cypriani warend etlich die da meintend / der tauff soͤlte am achtenden tag
erst gleych wie die beschneydung empfangen werden. Aber Cyprianus vnnd die
Bischoff vnd Eltesten / deren bey 66. by jm in eim Synodo versamlet warend /
habend das widerspil geordnet / namlich daß ein yeder one verzug den tauff empfahe
/ vnd die seinen zeytlich darzuͦ fürdere. dauon lißt man bey jm epist. lib. 3. epist. 8. Socrates aber der geschichtschreyber spricht lib. 5. cap. 21. Jch weiß auch ein andere gewonheit des
lands Thessalia / daß sy namlich allein auff Osteren tauffend. Dannenhaͤr kumpts /
daß sy / wenig außgenommen / vntaufft sterbend. Nach etwas zeyts aber hernach ist
ein satzung gemachet / daß 3684 Von dem ort des tauffs. 3685 Von der zeyt des tauffs. 3686
Gene.17.
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Die Acht vnd viertzigste
im glauben eins ist / da bringt die vngleychheit der breüchen vnd gewonheiten nichts. Daß wir zum dritten mal eyntunckend / da bedeütend wir die geheimnuß der dreytaͤgigen begrebnuß. Dargaͤgen habend die vaͤtter im Toletanischen IIII. Synodo / die einfaltig eyntunckung des tauffs bestaͤtiget: vnd setzend gleych dise vrsach drauf / Vnd damit niemants zweyfel trage an der geheimnuß diß einfaltigen sacraments / so besaͤhe man darinn den tod vnnd die vrstende. Dann das eyntuncken ins wasser / ist gleych als ein abfaren zur hellen: dargaͤgen das aufheben auß dem wasser / ist die vrstende. Saͤhe auch / wie die einigkeit der Gottheit / vnd die Treyheit der personen darinnen anzeigt werde: die einigkeit / in dem / daß wir ein mal eyntunckend: die treyheit / daß wir im nammen des vatters / vnd des suns / vnd des heiligen geists tauffend. Das zeüch ich nun nit darumb an / daß ich auff menschliche kundtschafften gründe / sonder daß ich anzeige / daß es auch nach menschlicher zeügnuß frey seye / hierinnen dem volgen / das sonderlichen zuͦ erbauwung der kirchen dienet.
3684 Es wirt auch vom ort des tauffs ein frag fürgebracht / Ob man nit auch anderschwo dann im tempel tauffen doͤrffe? Da sagend wir nun / daß die tempel zum dienst Gottes verordnet / vnd daß es deßhalb der wolstand erfordere / daß wir offentlich im tempel tauffind. Wenn aber soͤlichs auß notwendigkeit nit seyn mag / so ist der tauff Christi an kein ort gebunden. Dann wir habend gehoͤrt / daß Philippus auß einem brunnen auff einem weyten faͤld getaufft hab. Doch sol man sich huͤten / daß wir nit etwan die notwendigkeit vnseren boͤsen anfaͤchtungen fürwelbind. Da sol es aber im tempel alles rein seyn / was zum tauff gehoͤrt: überfluß vnd kostliche / deßgleychen auch vnsauberkeit vnd vnreinigkeit sol nienen darbey seyn. Alles / wie der Apostel spricht / sol geschaͤhen gebürlich vnd ordenlich.
3685 Von dem zeyt wirdt auch kein gewüß gsatzt vom Herren fürgeschriben / darumb wirt es auch dem vrteil der gloͤubigen frey gelassen. Die der Predig des heiligen Petri zuͦ Jerusalem am Pfingstag glaubtend / deßgleychen der hofmeister / den der Philippus getaufft hat / Jtem Cornelius der hauptmann / auch Paulus der Apostel zuͦ Damasco / deßgleychen Lydia die purpurkraͤmerin ein gottsfoͤrchtig weyb / vnd der turnhuͤter zuͦ Philippis / vnd andere gloͤubige mer / weyb vnd mann / die habend von stund an begaͤrt getaufft zuͦ werden / so bald sy die gaaben Christi versuͦcht / vnd seinem wort geglaubt / vnd habend es gar nichts aufzogen. Darumb thuͦnd jm die raͤcht / die waͤder an jnen selbs / noch an den jren / den tauff zuͦ empfahen verzeühend. Mosi schluͦg es nit wol auß / daß er die beschneydung an seinen kinden verzoch. Darumb wie ich gern zuͦlaß / daß die zeyt des tauffs frey seye: also stadt es vns auch zuͦ / daß wir dise vnsere freyheit nit mißbrauchind / vnd allwaͤg eyngedenck seygind des goͤttlichen spruchs 3686 / Welches vorhaut an seinem fleisch nit beschnitten wirt / des seel sol außgereütet werden auß seinem volck / dann er hat meinen pundt krafftloß gemachet. Nun wüssend wir aber wol / daß der tauff an statt der beschneydung kommen ist: darumb so ist es nit frey den tauff zuͦ vnderlassen. Zur zeyt Cypriani warend etlich die da meintend / der tauff soͤlte am achtenden tag erst gleych wie die beschneydung empfangen werden. Aber Cyprianus vnnd die Bischoff vnd Eltesten / deren bey 66. by jm in eim Synodo versamlet warend / habend das widerspil geordnet / namlich daß ein yeder one verzug den tauff empfahe / vnd die seinen zeytlich darzuͦ fürdere. dauon lißt man bey jm epist. lib. 3. epist. 8. Socrates aber der geschichtschreyber spricht lib. 5. cap. 21. Jch weiß auch ein andere gewonheit des lands Thessalia / daß sy namlich allein auff Osteren tauffend. Dannenhaͤr kumpts / daß sy / wenig außgenommen / vntaufft sterbend. Nach etwas zeyts aber hernach ist ein satzung gemachet / daß
3684 Von dem ort des tauffs.
3685 Von der zeyt des tauffs.
3686 Gene.17.
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