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Bullinger, Heinrich: Haußbuoch. Zürich, 1558.

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Predig.
weyberen zuostuond / namlich den krancken gewartet / vnnd mitt Marta der wirtin Christi / die glider Christi mitt höchster treüw vnnd allem fleiß geratsamet. Dann was soltend sie sonst für ein ampt haben mögen verwalten?

3166 Das wörtli Sacerdos aber oder Priester wirt von der alten Synagog har inn die Kirchen kommen sein. Dann sonst so finst nit das im neüwen Testament die diener deß worts Gottes vnnd der Kirchen Sacerdotes, das ist wie man es yetz teütscher Priester genennt werdind / anderst dann auff die weiß / wie alle Christen von dem heyligen Apostel Petro Priester genennt werdend. Es ist aber offenbar das die diener deß neüwen Testaments vonn ettlicher gleichheyt wegen / die sie mitt den dieneren deß alten Testaments habend / vonn den alten Leereren der Kirchen / seindt Priester genennt worden. Dann wie dise mitt jhrem dienst / dem Tabernackel gedienet / also dienend auch dise auff jhre weiß vnnd maß der Kirchen Gottes. Sonst so ist das wörtli Sacerdos Latinisch / vnnd wirt genent a Sacris: das ist von heyligen dingen / vnd heißt ein diener heyliger dingen / namlich ein menschen / der Gott geeygnet vnnd ergeben ist heylige ding zuo üben. Nun seind aber nicht allein die Opffer heylige ding / sonder alles das vnder die Religion / vnnd glaubens sachen gehört / darumb wir die gesatzt vnnd heylig leer Gottes daruon nicht außschliessen könnend. Jnn der history deß Alten Testaments läsend wir3167 / das die Sün Dauids Priester genennt werdend / nicht das sie diener der Opferen gewesen seygind / (dann die von dem geschlächt Juda kamend / dorfftend dem Tabernackel nicht dienen / sonder allein die Leuiten) sonder das sie vnder der zucht vnnd meysterschafft der Priesteren läbtend / vnnd da guotte künst vnnd das heylig wort Gottes lernetend.

3168 Hie ist aber nicht fürzegon / das vnder disen erzelten nammen inn der heyligen geschrifft offt einer für den anderen genommen wirt. Dann Petrus der Apostel Christi vnsers Herren nennet sich selbs einen eltisten. Jtem inn den Geschichten der Apostlen / nennt er das Apostelampt ein Bischoffsampt. Dann es nennt auch der heylig Apostel Paulus die eltisten die er gen Miletum zuosammen berüfft hatt / vnnd sich damit jhnen ersprachet / Bischoff. Vnd inn der Epistel zuom Tito befilcht er / das man durch alle stett eltisten verordne / die er bald darnach Bischoff nennt / das auch die selbigen Leerer vnnd Hirten genennt werdind / ist niemand so vnuerständig der es nicht wüsse.

3169 Auß disem allem achten ich nun offenbar sein / was ordnungen der Herr von anfang eingesetzt / vnnd wölche er zuo dem heyligen dienst sein Kirchen zuo regieren verordnet habe. Anfäncklich hatt er die Kirch fundiert vnnd den grundt der selben gelegt durch die Apostel Euangelisten vnnd Propheten / die selbig hatt er darnach gefürderet vnnd erhalten durch die Hirten vnnd Leerer / denen sind beygestanden vnd beholffen gewesen die Eltesten vnnd diener / dise im versorgen der armen / jhäne aber inn der leer / inn der disciplin vnnd züchtigung / vnnd inn anderen schwäreren händlen der Kirchen / die selbigen zuo erhalten vnnd zuo verwalten. Doch so ist offenbar das die ordnung der Apostlen / deßgleich der Euangelisten vnnd Propheten / von dem Herren der Kirchen anfäncklich allein ein zeytlang / nach noturfft vnnd gelägenheyt der sach selb / der Personen vnnd orten / ist eingesetzt vnnd befolhen worden. Dann es habend nun von vil hundert jaren har / vnnd gleich nach dem das der grund deß Reychs Christi auff Erden gelegt ist worden / auffgehört Apostel Euangelisten vnd Propheten zuo sein / vnd sind an jr statt kommen Bischoff / Hirten / Leerer vnd Eltisten / deren ordnung in der Kirchen steyff bliben ist / also dz wir yetzund nicht mögen zweyfflen / dann das dises ein völlige ordnung vnd ein volkomne verwaltung der Kirchen seye / so noch vff den

3166 Priester.
3167 2.Sam.8.
3168 Das dise namen vnd wörtli für ein anderen genommen werdind.
3169 Was ordnung der diensten in der Kirchen bliben seye.

Predig.
weyberen zuͦstuͦnd / namlich den krancken gewartet / vnnd mitt Marta der wirtin Christi / die glider Christi mitt hoͤchster treüw vnnd allem fleiß geratsamet. Dann was soltend sie sonst für ein ampt haben moͤgen verwalten?

3166 Das woͤrtli Sacerdos aber oder Priester wirt von der alten Synagog har inn die Kirchen kommen sein. Dann sonst so finst nit das im neüwen Testament die diener deß worts Gottes vnnd der Kirchen Sacerdotes, das ist wie man es yetz teütscher Priester genennt werdind / anderst dann auff die weiß / wie alle Christen von dem heyligen Apostel Petro Priester genennt werdend. Es ist aber offenbar das die diener deß neüwen Testaments vonn ettlicher gleichheyt wegen / die sie mitt den dieneren deß alten Testaments habend / vonn den alten Leereren der Kirchen / seindt Priester genennt worden. Dann wie dise mitt jhrem dienst / dem Tabernackel gedienet / also dienend auch dise auff jhre weiß vnnd maß der Kirchen Gottes. Sonst so ist das woͤrtli Sacerdos Latinisch / vnnd wirt genent à Sacris: das ist von heyligen dingen / vnd heißt ein diener heyliger dingen / namlich ein menschen / der Gott geeygnet vnnd ergeben ist heylige ding zuͦ uͤben. Nun seind aber nicht allein die Opffer heylige ding / sonder alles das vnder die Religion / vnnd glaubens sachen gehoͤrt / darumb wir die gesatzt vnnd heylig leer Gottes daruͦn nicht außschliessen koͤnnend. Jnn der history deß Alten Testaments laͤsend wir3167 / das die Sün Dauids Priester genennt werdend / nicht das sie diener der Opferen gewesen seygind / (dann die von dem geschlaͤcht Juda kamend / dorfftend dem Tabernackel nicht dienen / sonder allein die Leuiten) sonder das sie vnder der zucht vnnd meysterschafft der Priesteren laͤbtend / vnnd da guͦtte künst vnnd das heylig wort Gottes lernetend.

3168 Hie ist aber nicht fürzegon / das vnder disen erzelten nammen inn der heyligen geschrifft offt einer für den anderen genommen wirt. Dann Petrus der Apostel Christi vnsers Herren nennet sich selbs einen eltisten. Jtem inn den Geschichten der Apostlen / nennt er das Apostelampt ein Bischoffsampt. Dann es nennt auch der heylig Apostel Paulus die eltisten die er gen Miletum zuͦsammen beruͤfft hatt / vnnd sich damit jhnen ersprachet / Bischoff. Vnd inn der Epistel zuͦm Tito befilcht er / das man durch alle stett eltisten verordne / die er bald darnach Bischoff nennt / das auch die selbigen Leerer vnnd Hirten genennt werdind / ist niemand so vnuerstaͤndig der es nicht wüsse.

3169 Auß disem allem achten ich nun offenbar sein / was ordnungen der Herr von anfang eingesetzt / vnnd woͤlche er zuͦ dem heyligen dienst sein Kirchen zuͦ regieren verordnet habe. Anfaͤncklich hatt er die Kirch fundiert vnnd den grundt der selben gelegt durch die Apostel Euangelisten vnnd Propheten / die selbig hatt er darnach gefürderet vnnd erhalten durch die Hirten vnnd Leerer / denen sind beygestanden vnd beholffen gewesen die Eltesten vnnd diener / dise im versorgen der armen / jhaͤne aber inn der leer / inn der disciplin vnnd züchtigung / vnnd inn anderen schwaͤreren haͤndlen der Kirchen / die selbigen zuͦ erhalten vnnd zuͦ verwalten. Doch so ist offenbar das die ordnung der Apostlen / deßgleich der Euangelisten vnnd Propheten / von dem Herren der Kirchen anfaͤncklich allein ein zeytlang / nach noturfft vnnd gelaͤgenheyt der sach selb / der Personen vnnd orten / ist eingesetzt vnnd befolhen worden. Dann es habend nun von vil hundert jaren har / vnnd gleich nach dem das der grund deß Reychs Christi auff Erden gelegt ist worden / auffgehoͤrt Apostel Euangelisten vnd Propheten zuͦ sein / vnd sind an jr statt kommen Bischoff / Hirten / Leerer vnd Eltisten / deren ordnung in der Kirchen steyff bliben ist / also dz wir yetzund nicht moͤgen zweyfflen / dann das dises ein voͤllige ordnung vnd ein volkomne verwaltung der Kirchen seye / so noch vff den

3166 Priester.
3167 2.Sam.8.
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[CCCLX./0811] Predig. weyberen zuͦstuͦnd / namlich den krancken gewartet / vnnd mitt Marta der wirtin Christi / die glider Christi mitt hoͤchster treüw vnnd allem fleiß geratsamet. Dann was soltend sie sonst für ein ampt haben moͤgen verwalten? 3166 Das woͤrtli Sacerdos aber oder Priester wirt von der alten Synagog har inn die Kirchen kommen sein. Dann sonst so finst nit das im neüwen Testament die diener deß worts Gottes vnnd der Kirchen Sacerdotes, das ist wie man es yetz teütscher Priester genennt werdind / anderst dann auff die weiß / wie alle Christen von dem heyligen Apostel Petro Priester genennt werdend. Es ist aber offenbar das die diener deß neüwen Testaments vonn ettlicher gleichheyt wegen / die sie mitt den dieneren deß alten Testaments habend / vonn den alten Leereren der Kirchen / seindt Priester genennt worden. Dann wie dise mitt jhrem dienst / dem Tabernackel gedienet / also dienend auch dise auff jhre weiß vnnd maß der Kirchen Gottes. Sonst so ist das woͤrtli Sacerdos Latinisch / vnnd wirt genent à Sacris: das ist von heyligen dingen / vnd heißt ein diener heyliger dingen / namlich ein menschen / der Gott geeygnet vnnd ergeben ist heylige ding zuͦ uͤben. Nun seind aber nicht allein die Opffer heylige ding / sonder alles das vnder die Religion / vnnd glaubens sachen gehoͤrt / darumb wir die gesatzt vnnd heylig leer Gottes daruͦn nicht außschliessen koͤnnend. Jnn der history deß Alten Testaments laͤsend wir 3167 / das die Sün Dauids Priester genennt werdend / nicht das sie diener der Opferen gewesen seygind / (dann die von dem geschlaͤcht Juda kamend / dorfftend dem Tabernackel nicht dienen / sonder allein die Leuiten) sonder das sie vnder der zucht vnnd meysterschafft der Priesteren laͤbtend / vnnd da guͦtte künst vnnd das heylig wort Gottes lernetend. 3168 Hie ist aber nicht fürzegon / das vnder disen erzelten nammen inn der heyligen geschrifft offt einer für den anderen genommen wirt. Dann Petrus der Apostel Christi vnsers Herren nennet sich selbs einen eltisten. Jtem inn den Geschichten der Apostlen / nennt er das Apostelampt ein Bischoffsampt. Dann es nennt auch der heylig Apostel Paulus die eltisten die er gen Miletum zuͦsammen beruͤfft hatt / vnnd sich damit jhnen ersprachet / Bischoff. Vnd inn der Epistel zuͦm Tito befilcht er / das man durch alle stett eltisten verordne / die er bald darnach Bischoff nennt / das auch die selbigen Leerer vnnd Hirten genennt werdind / ist niemand so vnuerstaͤndig der es nicht wüsse. 3169 Auß disem allem achten ich nun offenbar sein / was ordnungen der Herr von anfang eingesetzt / vnnd woͤlche er zuͦ dem heyligen dienst sein Kirchen zuͦ regieren verordnet habe. Anfaͤncklich hatt er die Kirch fundiert vnnd den grundt der selben gelegt durch die Apostel Euangelisten vnnd Propheten / die selbig hatt er darnach gefürderet vnnd erhalten durch die Hirten vnnd Leerer / denen sind beygestanden vnd beholffen gewesen die Eltesten vnnd diener / dise im versorgen der armen / jhaͤne aber inn der leer / inn der disciplin vnnd züchtigung / vnnd inn anderen schwaͤreren haͤndlen der Kirchen / die selbigen zuͦ erhalten vnnd zuͦ verwalten. Doch so ist offenbar das die ordnung der Apostlen / deßgleich der Euangelisten vnnd Propheten / von dem Herren der Kirchen anfaͤncklich allein ein zeytlang / nach noturfft vnnd gelaͤgenheyt der sach selb / der Personen vnnd orten / ist eingesetzt vnnd befolhen worden. Dann es habend nun von vil hundert jaren har / vnnd gleich nach dem das der grund deß Reychs Christi auff Erden gelegt ist worden / auffgehoͤrt Apostel Euangelisten vnd Propheten zuͦ sein / vnd sind an jr statt kommen Bischoff / Hirten / Leerer vnd Eltisten / deren ordnung in der Kirchen steyff bliben ist / also dz wir yetzund nicht moͤgen zweyfflen / dann das dises ein voͤllige ordnung vnd ein volkomne verwaltung der Kirchen seye / so noch vff den 3166 Priester. 3167 2.Sam.8. 3168 Das dise namen vnd woͤrtli für ein anderen genommen werdind. 3169 Was ordnung der diensten in der Kirchen bliben seye.

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Zitationshilfe: Bullinger, Heinrich: Haußbuoch. Zürich, 1558, S. CCCLX.. In: Deutsches Textarchiv <https://www.deutschestextarchiv.de/bullinger_haussbuoch_1558/811>, abgerufen am 22.11.2024.