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Bullinger, Heinrich: Haußbuoch. Zürich, 1558.

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Predig.
heils sein / vnnd habend sich deßhalb vonn den Bäpstischen befleckungen rein enthalten. Es hatt auch Gott gar nach zuo einer jeden zeyt gleich vonn anfang här deß Bapstums / Gottsälige vnd geleerte männer gesennt / die das Reych vnnd die tyranney deß Bapsts hefftig anklagt habend / wie die Propheten vorzeyten die abgöttisch zerstörung Jeroboams / vnnd mitt grosser dapferkeit begärt habend / das die Kirch vonn den Bäpstischen zerrüttungen geseübert wurde / habend auch die waare leer deß heilß / vnnd den rechten bruch der Sacramenten geleert. Vnd wo gleich ein gantz reine reformation vnd verbesserung von wegen der tyranney deß Entchristen nicht hatt mögen erhept werden / so ist doch daselbst funden worden ein vnuerdroßner fleiß der reinikeit / vnnd ein Gottsälige begird deß rechten brauchs der Sacramenten. Wie wir dann anzeigt / das sölichs auch gewesen inn den außerwelten glideren der waaren kirchen Gottes zun zeyten Jeroboams / Achabs / Manaßis vnd der Babylonischen gefäncknuß. Wie aber auch zuo den selbigen zeyten die waaren Propheten Gottes vonn den Baalspfaffen nicht für ware Propheten gehalten / sonnder für kätzer vnnd abtrünnige verdampt wurdend / also habend die Römischen Bischoff mittsampt jhren geschwornen nun ettlich hundert jar dahär / die frommen vnnd geleerten männer / die das wort Gottes verkünt / vnnd einer reformation der kirchen begärt habend / verbannet / veruolget / vnnd jren vil mit brand vnd schwärt außgereütet / welches vnser Herr den Propheten vnd Apostlen begegnen werden vorgesagt hatt.

Zuo dem / so hatt jhm auch der Herr ein grosse kirchen on zweyfel / vnder dem Bapstumb mögen erhalten / wie wir nicht zweiflend das er jhm auch vnder den Mahometisten ein grosse kirch erhalten habe. Dann wär wolt meinen / das keine waren glider der Kirchen Gottes überig wärind im gantzen Asia vnnd Aphrica? hatt jhm der barmhertzig Gott inn disem letsten fal vnnd vndergang der Kirchen / nicht abermals wie vor zeyten siben tausend man behalten mögen / deren keiner das thier anbättete / oder sein zeichen emfienge? Was inn Türckey geschehen seye / oder noch auff den heütigen tag geschähe / das sagind die / die es bas vnnd eigenlicher wüssend vnnd könnend. Was bey vns nun inn den nechsten hundert jaren dahär geschehen seye / kan niemand laugnen. Wir sähend das auß grosser güte Gottes geschehen ist / das wie die beschneidung das puntzeichen Gottes vorzeyten mitten inn allem abfal dem volck Gottes nichts destminder gegeben ward / das auch also auff den heütigen tag inn der tieffen finsternuß deß Entchristen / der heylig Tauff den Christen ist gegeben worden / zuo besiglen die verzeihung der sünden / vnd die erbschafft der kinderen Gottes. Die reinigkeit der leer zwar / ist von deß Bapsts geschwornen mitt vnzalbaren vnnd vngereimpten satzungen gefelscht worden / doch so ist darnäbend nicht gar keine gewesen. Dann (damit ich nicht wideräfere / das ich erst gesagt / wie fromme vnnd gelerte männer von Gott seyend geschickt worden / die einer reformation der kirchen begärt / vnd vil bey allen kinderen Gottes geschaffet vnnd außgerichtet habend) ist nicht das vonn jederman als gewüß vnnd vngezweyflet einhälligklich gehalten worden / das inn den zehen gebotten ein volkomne summ aller gebotten Gottes fürgestellt seye: Jtem das im vatter vnnser ein volkomne form Gott anzuorüffen geleert / vnnd inn den Articklen deß glaubens ein volkomne regel deß glaubens vnd alles deß das zuo glauben ist begriffen werde? Man hatt ie der mertheil allen denen so auß diser zeyt verscheiden / wenn sie jetzund im hinziehen gewesen sind / gemeinlich die Artickel deß glaubens vorgesprochen / als ein volkomne regel deß säligmachenden glaubens. Wir habend auch kein zweyfel / dann das der barmhertzig Gott vnnd vatter aller erbärmd /

Predig.
heils sein / vnnd habend sich deßhalb vonn den Baͤpstischen befleckungen rein enthalten. Es hatt auch Gott gar nach zuͦ einer jeden zeyt gleich vonn anfang haͤr deß Bapstums / Gottsaͤlige vnd geleerte maͤnner gesennt / die das Reych vnnd die tyranney deß Bapsts hefftig anklagt habend / wie die Propheten vorzeyten die abgoͤttisch zerstoͤrung Jeroboams / vnnd mitt grosser dapferkeit begaͤrt habend / das die Kirch vonn den Baͤpstischen zerrüttungen geseübert wurde / habend auch die waare leer deß heilß / vnnd den rechten bruch der Sacramenten geleert. Vnd wo gleich ein gantz reine reformation vnd verbesserung von wegen der tyranney deß Entchristen nicht hatt moͤgen erhept werden / so ist doch daselbst funden worden ein vnuerdroßner fleiß der reinikeit / vnnd ein Gottsaͤlige begird deß rechten brauchs der Sacramenten. Wie wir dann anzeigt / das soͤlichs auch gewesen inn den außerwelten glideren der waaren kirchen Gottes zun zeyten Jeroboams / Achabs / Manaßis vnd der Babylonischen gefaͤncknuß. Wie aber auch zuͦ den selbigen zeyten die waaren Propheten Gottes vonn den Baalspfaffen nicht für ware Propheten gehalten / sonnder für kaͤtzer vnnd abtrünnige verdampt wurdend / also habend die Roͤmischen Bischoff mittsampt jhren geschwornen nun ettlich hundert jar dahaͤr / die frommen vnnd geleerten maͤnner / die das wort Gottes verkünt / vnnd einer reformation der kirchen begaͤrt habend / verbannet / veruͦlget / vnnd jren vil mit brand vnd schwaͤrt außgereütet / welches vnser Herr den Propheten vnd Apostlen begegnen werden vorgesagt hatt.

Zuͦ dem / so hatt jhm auch der Herr ein grosse kirchen on zweyfel / vnder dem Bapstumb moͤgen erhalten / wie wir nicht zweiflend das er jhm auch vnder den Mahometisten ein grosse kirch erhalten habe. Dann waͤr wolt meinen / das keine waren glider der Kirchen Gottes überig waͤrind im gantzen Asia vnnd Aphrica? hatt jhm der barmhertzig Gott inn disem letsten fal vnnd vndergang der Kirchen / nicht abermals wie vor zeyten siben tausend man behalten moͤgen / deren keiner das thier anbaͤttete / oder sein zeichen emfienge? Was inn Türckey geschehen seye / oder noch auff den heütigen tag geschaͤhe / das sagind die / die es bas vnnd eigenlicher wüssend vnnd koͤnnend. Was bey vns nun inn den nechsten hundert jaren dahaͤr geschehen seye / kan niemand laugnen. Wir saͤhend das auß grosser guͤte Gottes geschehen ist / das wie die beschneidung das puntzeichen Gottes vorzeyten mitten inn allem abfal dem volck Gottes nichts destminder gegeben ward / das auch also auff den heütigen tag inn der tieffen finsternuß deß Entchristen / der heylig Tauff den Christen ist gegeben worden / zuͦ besiglen die verzeihung der sünden / vnd die erbschafft der kinderen Gottes. Die reinigkeit der leer zwar / ist von deß Bapsts geschwornen mitt vnzalbaren vnnd vngereimpten satzungen gefelscht worden / doch so ist darnaͤbend nicht gar keine gewesen. Dann (damit ich nicht wideraͤfere / das ich erst gesagt / wie fromme vnnd gelerte maͤnner von Gott seyend geschickt worden / die einer reformation der kirchen begaͤrt / vnd vil bey allen kinderen Gottes geschaffet vnnd außgerichtet habend) ist nicht das vonn jederman als gewüß vnnd vngezweyflet einhaͤlligklich gehalten worden / das inn den zehen gebotten ein volkomne summ aller gebotten Gottes fürgestellt seye: Jtem das im vatter vnnser ein volkomne form Gott anzuͦruͤffen geleert / vnnd inn den Articklen deß glaubens ein volkomne regel deß glaubens vnd alles deß das zuͦ glauben ist begriffen werde? Man hatt ie der mertheil allen denen so auß diser zeyt verscheiden / wenn sie jetzund im hinziehen gewesen sind / gemeinlich die Artickel deß glaubens vorgesprochen / als ein volkomne regel deß saͤligmachenden glaubens. Wir habend auch kein zweyfel / dann das der barmhertzig Gott vnnd vatter aller erbaͤrmd /

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                   ist von deß Bapsts geschwornen mitt vnzalbaren vnnd vngereimpten satzungen
                   gefelscht worden / doch so ist darna&#x0364;bend nicht gar keine gewesen. Dann (damit ich
                   nicht widera&#x0364;fere / das ich erst gesagt / wie fromme vnnd gelerte
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                   / vnd vil bey allen kinderen Gottes geschaffet vnnd außgerichtet habend) ist nicht
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[CCCXLIX./0789] Predig. heils sein / vnnd habend sich deßhalb vonn den Baͤpstischen befleckungen rein enthalten. Es hatt auch Gott gar nach zuͦ einer jeden zeyt gleich vonn anfang haͤr deß Bapstums / Gottsaͤlige vnd geleerte maͤnner gesennt / die das Reych vnnd die tyranney deß Bapsts hefftig anklagt habend / wie die Propheten vorzeyten die abgoͤttisch zerstoͤrung Jeroboams / vnnd mitt grosser dapferkeit begaͤrt habend / das die Kirch vonn den Baͤpstischen zerrüttungen geseübert wurde / habend auch die waare leer deß heilß / vnnd den rechten bruch der Sacramenten geleert. Vnd wo gleich ein gantz reine reformation vnd verbesserung von wegen der tyranney deß Entchristen nicht hatt moͤgen erhept werden / so ist doch daselbst funden worden ein vnuerdroßner fleiß der reinikeit / vnnd ein Gottsaͤlige begird deß rechten brauchs der Sacramenten. Wie wir dann anzeigt / das soͤlichs auch gewesen inn den außerwelten glideren der waaren kirchen Gottes zun zeyten Jeroboams / Achabs / Manaßis vnd der Babylonischen gefaͤncknuß. Wie aber auch zuͦ den selbigen zeyten die waaren Propheten Gottes vonn den Baalspfaffen nicht für ware Propheten gehalten / sonnder für kaͤtzer vnnd abtrünnige verdampt wurdend / also habend die Roͤmischen Bischoff mittsampt jhren geschwornen nun ettlich hundert jar dahaͤr / die frommen vnnd geleerten maͤnner / die das wort Gottes verkünt / vnnd einer reformation der kirchen begaͤrt habend / verbannet / veruͦlget / vnnd jren vil mit brand vnd schwaͤrt außgereütet / welches vnser Herr den Propheten vnd Apostlen begegnen werden vorgesagt hatt. Zuͦ dem / so hatt jhm auch der Herr ein grosse kirchen on zweyfel / vnder dem Bapstumb moͤgen erhalten / wie wir nicht zweiflend das er jhm auch vnder den Mahometisten ein grosse kirch erhalten habe. Dann waͤr wolt meinen / das keine waren glider der Kirchen Gottes überig waͤrind im gantzen Asia vnnd Aphrica? hatt jhm der barmhertzig Gott inn disem letsten fal vnnd vndergang der Kirchen / nicht abermals wie vor zeyten siben tausend man behalten moͤgen / deren keiner das thier anbaͤttete / oder sein zeichen emfienge? Was inn Türckey geschehen seye / oder noch auff den heütigen tag geschaͤhe / das sagind die / die es bas vnnd eigenlicher wüssend vnnd koͤnnend. Was bey vns nun inn den nechsten hundert jaren dahaͤr geschehen seye / kan niemand laugnen. Wir saͤhend das auß grosser guͤte Gottes geschehen ist / das wie die beschneidung das puntzeichen Gottes vorzeyten mitten inn allem abfal dem volck Gottes nichts destminder gegeben ward / das auch also auff den heütigen tag inn der tieffen finsternuß deß Entchristen / der heylig Tauff den Christen ist gegeben worden / zuͦ besiglen die verzeihung der sünden / vnd die erbschafft der kinderen Gottes. Die reinigkeit der leer zwar / ist von deß Bapsts geschwornen mitt vnzalbaren vnnd vngereimpten satzungen gefelscht worden / doch so ist darnaͤbend nicht gar keine gewesen. Dann (damit ich nicht wideraͤfere / das ich erst gesagt / wie fromme vnnd gelerte maͤnner von Gott seyend geschickt worden / die einer reformation der kirchen begaͤrt / vnd vil bey allen kinderen Gottes geschaffet vnnd außgerichtet habend) ist nicht das vonn jederman als gewüß vnnd vngezweyflet einhaͤlligklich gehalten worden / das inn den zehen gebotten ein volkomne summ aller gebotten Gottes fürgestellt seye: Jtem das im vatter vnnser ein volkomne form Gott anzuͦruͤffen geleert / vnnd inn den Articklen deß glaubens ein volkomne regel deß glaubens vnd alles deß das zuͦ glauben ist begriffen werde? Man hatt ie der mertheil allen denen so auß diser zeyt verscheiden / wenn sie jetzund im hinziehen gewesen sind / gemeinlich die Artickel deß glaubens vorgesprochen / als ein volkomne regel deß saͤligmachenden glaubens. Wir habend auch kein zweyfel / dann das der barmhertzig Gott vnnd vatter aller erbaͤrmd /

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Zitationshilfe: Bullinger, Heinrich: Haußbuoch. Zürich, 1558, S. CCCXLIX.. In: Deutsches Textarchiv <https://www.deutschestextarchiv.de/bullinger_haussbuoch_1558/789>, abgerufen am 25.11.2024.