Bullinger, Heinrich: Haußbuoch. Zürich, 1558.Die Viertzigste hierinn nicht gnuog / welche
jmmerdar das wüssen wöllend / das aber nicht mag erklärt werden / vnd ob es schon
möchte / so ist es jhnen doch allweg nicht recht vnd geschickt gnuog daruon
geredt. Dann es fält jnen jmmerdar etwas / vnd wie vil sie lernend / zweiflend sie
doch jmmerdar / kömmend nimmer zuo erkanntnuß der warheit mitt rüwigen gemüteren
/ vnnd wenn sie schon die einfaltige warheit findend / bleibend sie doch darinnen
nicht beston / sonder forschend anderen vil meeren vnd spitzfündigeren dingen nach
/ dann die seyend / die sie verstanden habend. Wir aber wüssend das vns in der
heyligen geschrifft alles das einfaltig vnd heiter angäben wirt / das vns
notwendig vnd heilsam ist / vnd das man auff dem selben einfaltiklich mit glauben
vnnd Gottßforcht hafften vnnd beruowen muoß. Vnd wüssend deßhalben / das was vns
darinn nicht fürgestellt wirt (so vil nammlich den handel vnsers heilß belanget)
das wir dasselbig nitt erforschen söllend / vnd das es vns auch an vnserem heil
nicht verhinderet / ob wir es gleich nicht wüssend.2786 Das wörtli seel / wirt in der heiligen
geschrifft auff mengerley weyß brucht. Zum ersten wirt es genommen für ein jetlich
ding das da läbt. Dann also fürt Moses Gott yn redende / Die erd bringe herfür
läbendige seelen / ein jetliche nach seiner art / Vich / gewürm / vnd thier der
erden. Dann es ist menckliches zuo wüssen / das man gemeinlich dreyerley gestalten
/ oder theil (wie man vom bessers berichts wegen daruon reden möchte) oder
fürnemme krefft vnd würckungen der seelen zellt. Dann es ist anima uegetatiua, natürliche seel] das ist die seel / dadurch ein ding
frisch bleibt / vnd in wäsen erhalten wirt. Welche seel vnnd welches läben in
allen gewechßten ist. Jtem es ist anima sensitiua, das ist
ein empfintliche seel / oder empfintlichs läben / welche doch nit on die uegetatiuam ist / durch die läbend die
vnuernünfftigen thier. Auch ist anima rationalis, das ist
die vernünfftig vnd verstendig seel / die vil krefften hatt / vnd jhene bed
begreifft. Mit diser sind die menschen begabet. 2787 Dahär wirt nun das
wörtli seel inn der heiligen geschrifft für den blast vnd athem / mit dem die
menschen vnd die thier athmend / vnd deßhalb für eines menschen oder thiers läben
gesetzt. Also läsend wir Acto. xx. Sein seel ist in jm. Jtem an einem anderen
ort2788 / das Saul
zum Dauid spricht / Jch wil dir kein leid fürter thuon / darumb das mein seel
hüttstags thür gewäsen ist in deinen augen. Die Griechen habend die seel [fremdsprachliches Material] gleich als [fremdsprachliches Material] das ist
erkülung genennt / darumb das sie mit dem athem ziehen erkülung machet. Die
Hebreer nennend sie Näphäsch vom erlaben vnd erfrischen. 2789 Widerumb wirt das wörtli seel inn der geschrifft gesetzt / für das / in dem die
seel ist / vnnd deßhalben für ein jeden / auch für den gantzen menschen. Dann im
gesatzt stat2790 /
Welche seel sich zuo den warsageren vnnd zeichendeüteren wenden wirt / die söl
sterben. Jtem so läsend wir in Paulo2791 / Ein jede seel seye vnderthon dem oberen gewallt. Vnd im ersten
buoch Mosis2792 spricht
der künig Sodome zum Abram / Gib mir die seelen / die hab vnd das guot behallt du.
Dann es ist der geschrifft gemein das sie das gantz nach einem theil nennt / dann
wie sie durch die seel den gantzen menschen verstat / vnd aber allein den
fürnemmeren theil namset / Also verstat sie auch durch das fleisch den gantzen
minderen menschen. 2793 Weyter / dieweil der mensch wie auch alle anderen thier / ein
begirliche seel hat / so wirt das wörtli seel in der geschrifft gebraucht / für
anfechtung / willen / gelust / vnd begird. Dann Ezechiel
spricht2794 / Sie werdend
jr seel nit settigen / dz ist / sie werdend jren gelust nit büssen / noch jren
lären buch füllen. 2795 Zuom letsten / so heißt auch seel der
vernünfftig geist deß menschen. Von diser seel wöllend wir hie zuogegen mit der
hilff vnnd gnad Gottes reden. Doch so kan ich an eim fürgang das nicht verhalten /
das bey etlichen fürtreffenlichen vnd glerten leüthen etwas spans ist von der seel
vnd dem gmüt / ob die ein ding seyend oder zwey / vnd das man zuo beden 2786 Von dem wörtli seel / wie das in
mengerley weyß gebrucht werde. 2787 Seel heißt athem vnd läben. 2788 1.Sam.28. 2789 Seel wirt für ein gantzen menschen genommen. 2790 Leuit.20. 2791
Rom.13. 2792 Gen.14. 2793 Seel für lust vnd
begird. 2794 Ez.7. 2795 Seel ist der
vernünfftig geist deß mernschen.
Die Viertzigste hierinn nicht gnuͦg / welche
jmmerdar das wüssen woͤllend / das aber nicht mag erklaͤrt werden / vnd ob es schon
moͤchte / so ist es jhnen doch allweg nicht recht vnd geschickt gnuͦg daruͦn
geredt. Dann es faͤlt jnen jmmerdar etwas / vnd wie vil sie lernend / zweiflend sie
doch jmmerdar / koͤmmend nimmer zuͦ erkanntnuß der warheit mitt ruͤwigen gemuͤteren
/ vnnd wenn sie schon die einfaltige warheit findend / bleibend sie doch darinnen
nicht beston / sonder forschend anderen vil meeren vnd spitzfündigeren dingen nach
/ dann die seyend / die sie verstanden habend. Wir aber wüssend das vns in der
heyligen geschrifft alles das einfaltig vnd heiter angaͤben wirt / das vns
notwendig vnd heilsam ist / vnd das man auff dem selben einfaltiklich mit glauben
vnnd Gottßforcht hafften vnnd beruͦwen muͦß. Vnd wüssend deßhalben / das was vns
darinn nicht fürgestellt wirt (so vil nammlich den handel vnsers heilß belanget)
das wir dasselbig nitt erforschen soͤllend / vnd das es vns auch an vnserem heil
nicht verhinderet / ob wir es gleich nicht wüssend.2786 Das woͤrtli seel / wirt in der heiligen
geschrifft auff mengerley weyß brucht. Zum ersten wirt es genommen für ein jetlich
ding das da laͤbt. Dann also fuͤrt Moses Gott yn redende / Die erd bringe herfür
laͤbendige seelen / ein jetliche nach seiner art / Vich / gewürm / vnd thier der
erden. Dann es ist menckliches zuͦ wüssen / das man gemeinlich dreyerley gestalten
/ oder theil (wie man vom bessers berichts wegen daruͦn reden moͤchte) oder
fürnemme krefft vnd würckungen der seelen zellt. Dann es ist anima uegetatiua, natürliche seel] das ist die seel / dadurch ein ding
frisch bleibt / vnd in waͤsen erhalten wirt. Welche seel vnnd welches laͤben in
allen gewechßten ist. Jtem es ist anima sensitiua, das ist
ein empfintliche seel / oder empfintlichs laͤben / welche doch nit on die uegetatiuam ist / durch die laͤbend die
vnuernünfftigen thier. Auch ist anima rationalis, das ist
die vernünfftig vnd verstendig seel / die vil krefften hatt / vnd jhene bed
begreifft. Mit diser sind die menschen begabet. 2787 Dahaͤr wirt nun das
woͤrtli seel inn der heiligen geschrifft für den blast vnd athem / mit dem die
menschen vnd die thier athmend / vnd deßhalb für eines menschen oder thiers laͤben
gesetzt. Also laͤsend wir Acto. xx. Sein seel ist in jm. Jtem an einem anderen
ort2788 / das Saul
zum Dauid spricht / Jch wil dir kein leid fürter thuͦn / darumb das mein seel
hüttstags thür gewaͤsen ist in deinen augen. Die Griechen habend die seel [fremdsprachliches Material] gleich als [fremdsprachliches Material] das ist
erkuͤlung genennt / darumb das sie mit dem athem ziehen erkuͤlung machet. Die
Hebreer nennend sie Naͤphaͤsch vom erlaben vnd erfrischen. 2789 Widerumb wirt das woͤrtli seel inn der geschrifft gesetzt / für das / in dem die
seel ist / vnnd deßhalben für ein jeden / auch für den gantzen menschen. Dann im
gesatzt stat2790 /
Welche seel sich zuͦ den warsageren vnnd zeichendeüteren wenden wirt / die soͤl
sterben. Jtem so laͤsend wir in Paulo2791 / Ein jede seel seye vnderthon dem oberen gewallt. Vnd im ersten
buͦch Mosis2792 spricht
der künig Sodome zum Abram / Gib mir die seelen / die hab vnd das guͦt behallt du.
Dann es ist der geschrifft gemein das sie das gantz nach einem theil nennt / dann
wie sie durch die seel den gantzen menschen verstat / vnd aber allein den
fürnemmeren theil namset / Also verstat sie auch durch das fleisch den gantzen
minderen menschen. 2793 Weyter / dieweil der mensch wie auch alle anderen thier / ein
begirliche seel hat / so wirt das woͤrtli seel in der geschrifft gebraucht / für
anfechtung / willen / gelust / vnd begird. Dann Ezechiel
spricht2794 / Sie werdend
jr seel nit settigen / dz ist / sie werdend jren gelust nit buͤssen / noch jren
laͤren buch füllen. 2795 Zuͦm letsten / so heißt auch seel der
vernünfftig geist deß menschen. Von diser seel woͤllend wir hie zuͦgegen mit der
hilff vnnd gnad Gottes reden. Doch so kan ich an eim fürgang das nicht verhalten /
das bey etlichen fürtreffenlichen vnd glerten leüthen etwas spans ist von der seel
vnd dem gmuͤt / ob die ein ding seyend oder zwey / vnd das man zuͦ beden 2786 Von dem woͤrtli seel / wie das in
mengerley weyß gebrucht werde. 2787 Seel heißt athem vnd laͤben. 2788 1.Sam.28. 2789 Seel wirt für ein gantzen menschen genommen. 2790 Leuit.20. 2791
Rom.13. 2792 Gen.14. 2793 Seel für lust vnd
begird. 2794 Ez.7. 2795 Seel ist der
vernünfftig geist deß mernschen.
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Wir aber wüssend das vns in der heyligen geschrifft alles das einfaltig vnd heiter angaͤben wirt / das vns notwendig vnd heilsam ist / vnd das man auff dem selben einfaltiklich mit glauben vnnd Gottßforcht hafften vnnd beruͦwen muͦß. Vnd wüssend deßhalben / das was vns darinn nicht fürgestellt wirt (so vil nammlich den handel vnsers heilß belanget) das wir dasselbig nitt erforschen soͤllend / vnd das es vns auch an vnserem heil nicht verhinderet / ob wir es gleich nicht wüssend.</p><lb/> <p><note place="foot" n="2786"> Von dem woͤrtli seel / wie das in mengerley weyß gebrucht werde.</note> Das woͤrtli seel / wirt in der heiligen geschrifft auff mengerley weyß brucht. Zum ersten wirt es genommen für ein jetlich ding das da laͤbt. Dann also fuͤrt Moses Gott yn redende / Die erd bringe herfür laͤbendige seelen / ein jetliche nach seiner art / Vich / gewürm / vnd thier der erden. 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Die Viertzigste
hierinn nicht gnuͦg / welche jmmerdar das wüssen woͤllend / das aber nicht mag erklaͤrt werden / vnd ob es schon moͤchte / so ist es jhnen doch allweg nicht recht vnd geschickt gnuͦg daruͦn geredt. Dann es faͤlt jnen jmmerdar etwas / vnd wie vil sie lernend / zweiflend sie doch jmmerdar / koͤmmend nimmer zuͦ erkanntnuß der warheit mitt ruͤwigen gemuͤteren / vnnd wenn sie schon die einfaltige warheit findend / bleibend sie doch darinnen nicht beston / sonder forschend anderen vil meeren vnd spitzfündigeren dingen nach / dann die seyend / die sie verstanden habend. Wir aber wüssend das vns in der heyligen geschrifft alles das einfaltig vnd heiter angaͤben wirt / das vns notwendig vnd heilsam ist / vnd das man auff dem selben einfaltiklich mit glauben vnnd Gottßforcht hafften vnnd beruͦwen muͦß. Vnd wüssend deßhalben / das was vns darinn nicht fürgestellt wirt (so vil nammlich den handel vnsers heilß belanget) das wir dasselbig nitt erforschen soͤllend / vnd das es vns auch an vnserem heil nicht verhinderet / ob wir es gleich nicht wüssend.
2786 Das woͤrtli seel / wirt in der heiligen geschrifft auff mengerley weyß brucht. Zum ersten wirt es genommen für ein jetlich ding das da laͤbt. Dann also fuͤrt Moses Gott yn redende / Die erd bringe herfür laͤbendige seelen / ein jetliche nach seiner art / Vich / gewürm / vnd thier der erden. Dann es ist menckliches zuͦ wüssen / das man gemeinlich dreyerley gestalten / oder theil (wie man vom bessers berichts wegen daruͦn reden moͤchte) oder fürnemme krefft vnd würckungen der seelen zellt. Dann es ist anima uegetatiua, natürliche seel] das ist die seel / dadurch ein ding frisch bleibt / vnd in waͤsen erhalten wirt. Welche seel vnnd welches laͤben in allen gewechßten ist. Jtem es ist anima sensitiua, das ist ein empfintliche seel / oder empfintlichs laͤben / welche doch nit on die uegetatiuam ist / durch die laͤbend die vnuernünfftigen thier. Auch ist anima rationalis, das ist die vernünfftig vnd verstendig seel / die vil krefften hatt / vnd jhene bed begreifft. Mit diser sind die menschen begabet. 2787 Dahaͤr wirt nun das woͤrtli seel inn der heiligen geschrifft für den blast vnd athem / mit dem die menschen vnd die thier athmend / vnd deßhalb für eines menschen oder thiers laͤben gesetzt. Also laͤsend wir Acto. xx. Sein seel ist in jm. Jtem an einem anderen ort 2788 / das Saul zum Dauid spricht / Jch wil dir kein leid fürter thuͦn / darumb das mein seel hüttstags thür gewaͤsen ist in deinen augen. Die Griechen habend die seel _ gleich als _ das ist erkuͤlung genennt / darumb das sie mit dem athem ziehen erkuͤlung machet. Die Hebreer nennend sie Naͤphaͤsch vom erlaben vnd erfrischen. 2789 Widerumb wirt das woͤrtli seel inn der geschrifft gesetzt / für das / in dem die seel ist / vnnd deßhalben für ein jeden / auch für den gantzen menschen. Dann im gesatzt stat 2790 / Welche seel sich zuͦ den warsageren vnnd zeichendeüteren wenden wirt / die soͤl sterben. Jtem so laͤsend wir in Paulo 2791 / Ein jede seel seye vnderthon dem oberen gewallt. Vnd im ersten buͦch Mosis 2792 spricht der künig Sodome zum Abram / Gib mir die seelen / die hab vnd das guͦt behallt du. Dann es ist der geschrifft gemein das sie das gantz nach einem theil nennt / dann wie sie durch die seel den gantzen menschen verstat / vnd aber allein den fürnemmeren theil namset / Also verstat sie auch durch das fleisch den gantzen minderen menschen. 2793 Weyter / dieweil der mensch wie auch alle anderen thier / ein begirliche seel hat / so wirt das woͤrtli seel in der geschrifft gebraucht / für anfechtung / willen / gelust / vnd begird. Dann Ezechiel spricht 2794 / Sie werdend jr seel nit settigen / dz ist / sie werdend jren gelust nit buͤssen / noch jren laͤren buch füllen. 2795 Zuͦm letsten / so heißt auch seel der vernünfftig geist deß menschen. Von diser seel woͤllend wir hie zuͦgegen mit der hilff vnnd gnad Gottes reden. Doch so kan ich an eim fürgang das nicht verhalten / das bey etlichen fürtreffenlichen vnd glerten leüthen etwas spans ist von der seel vnd dem gmuͤt / ob die ein ding seyend oder zwey / vnd das man zuͦ beden
2786 Von dem woͤrtli seel / wie das in mengerley weyß gebrucht werde.
2787 Seel heißt athem vnd laͤben.
2788 1.Sam.28.
2789 Seel wirt für ein gantzen menschen genommen.
2790 Leuit.20.
2791 Rom.13.
2792 Gen.14.
2793 Seel für lust vnd begird.
2794 Ez.7.
2795 Seel ist der vernünfftig geist deß mernschen.
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(2014-03-16T11:00:00Z)
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Jurgita Baranauskaite, Justus-Liebig-Universität: Konvertierung nach DTA-Basisformat
(2014-03-16T11:00:00Z)
BSB - Bayerische Staatsbibliothek: Bereitstellung der Bilddigitalisate (Sign. 2 Hom. 44)
(2014-03-12T12:00:00Z)
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