Bullinger, Heinrich: Haußbuoch. Zürich, 1558.Die Neün
vnd dreissigste nach dem menschen. 2725 Doch so sagend wir hie vmb so vil weyter / das die
bösen Engel nit durch die erschaffung böß gemachet seyend / sonder
auß jrem eignen abfal: Dann alles das Gott erschaffen / was vnnd ist vast guot.
Darumb so sind alle Engel / gleich wie auch die menschen / von natur guot
erschaffen. 2726 Aber sie sind inn diser güte / die jhnen vonn Gott
gegeben vnnd ynpflantzet was / nicht bestanden / sonnder durch jhre eigne boßheit
verböseret worden / wie noch die menschen / vnnd deßhalb von dem himmel
gefallen / vnd von dem gerechten Gott auß der gegebnen sälikeyt hinab
gestürtzt vnnd geworffen. Wenn aber das geschähen seye / mäldet
die geschrifft auch nicht. Doch so erscheint sölichs vor deß menschen fal
beschehen sein. Dann ie der Teüffel vnnsere Elteren durch die Schlangen zuo sünden
gereitzt / vnnd inn die arbendsälikeyt vnnd inn den tod gezogen hatt. Es
beschreibt auch gedachte geschrifft nitt eigenlich vnd außtrucklich was die sünd
deß Teüffels gewesen / oder die weyß / wie er von dem himmel herab gestürtzt seye
/ Allein mäldet sie inn gemein / das vnder den Englen boßheyt vnnd übels
erfunden seye / vnnd das sie deßhalb zur Hellen gestürtzt worden. Dann im buoch
Job läsend wir2727 / Sihe er hatt vnder seinen dieneren vntreüw erfunden / vnnd vnder seinen Englen
ist stoltze vngehorsamme gewesen. Welchem der heylig Apostel Petrus nicht vngleich
redt / da er spricht2728 / das Gott den Englen die gesündet nicht verschonet habe /
sonnder sie mitt kettenen der finsternuß vmbgeben vnnd gebunden zur Hell
verstossen / das sie zum gericht behalten werdind. So wideräferet auch
Judas der bruoder Jacobi / der mit dem zuonammen Thaddeus genennt ward / disen
spruch gar nach / vnnd spricht: Auch die Engel / die jhren vrsprung (das ist / jhr
natur / inn deren sie erschaffen warend) nicht behieltend / sonnder verliessend
jhr behausung (das ist / jhren stand / jhr ampt / vnnd jhr treüw) hatt er behalten
zum gericht deß grossen tags mitt ewigen banden vnder der tunckelheit. Jtem es
spricht vnnser Herr vnnd heyland Jesus Christus / da er vonn dem Teüffel redt /
also:2729 Er ist ein
todschleger vonn anfang / vnnd ist inn der warheit nicht bestanden. Darauß
mögend wir abnemmen / das der Teüffel etwan inn der warheit gestanden oder
gewesen / aber durch trewlose abtrünnige abgefallen. Dise zeügnussen / die
nammlich bezeügend das der abfellig Engel gesündet / vnnd inn die Hellen gestürtzt
vnnd verstossen seye / thuond glöubigen vnnd nicht fürwitzigen
gemüteren genuog. Vber dise werdend auch vonn anderen ettliche
kuntschafften auß dem Esaia2730 vnnd Ezechiel2731 angezogen / die äben dises bewärend / Welche
wir nicht verwerffend / doch so habend wir auch kein zwyfel / dann das sie auff
disen vnseren handel allegorischer vnnd abgezogner weyß gezogen vnnd gebraucht werdind. Das man auß dem Euangelisten Luca
anzeücht2732 / Jch
sach den Satanam wie ein blitzg von dem Himmel fallen / das wirt nit eigenlich
vonn dem ersten fal der Englen außgelegt / Dann es ist auch ein anderer fal deß
Teüffels / der nammlich / da er vonn seiner tyranney (mit deren er der menschen
hertzen durch jrrthumb vnd laster besässen vnnd verwicklet hat) durch die
zuokunfft Christi inn die wält / vnd durch die ware predig deß Euangelij /
entfallt vnd entsetzt wirt. Das hatt aber kein zweifel / das die Engel alle guot
erschaffen / die bösen aber auß jhr eignen / nicht auß Gottes schuld
abgefallen seyend. Vonn welchem ich auch ettwas geredt hab in der dreissigsten
predig / da ich von dem vrsprung der sünden disputiert hab. Zuo welchem ich
jetzund setzen wil die schön vnnd klar demonstration vnnd beweysung
Theodoreti deß Bischoffs Cyri / die er auß der geheymnuß der heyligen geschrifft
genommen / da er in Epit. diuin. decret. also spricht /
Lassend vns bedencken ob die teüffel billich leidind / dieweil sie ein
söliche natur von dem der sie geschaffen hat / empfangen habend. Wie
könte aber2725 Dz der tüfel nicht böß
erschaffen seye. 2726 Von dem fal der
Englen. 2727 Job. 4. 2728
2.Pet.2. 2729 Joan.8. 2730
Esa.14. 2731
Ezech.28. 2732 Luc.10.
Die Neün
vnd dreissigste nach dem menschen. 2725 Doch so sagend wir hie vmb so vil weyter / das die
boͤsen Engel nit durch die erschaffung boͤß gemachet seyend / sonder
auß jrem eignen abfal: Dann alles das Gott erschaffen / was vnnd ist vast guͦt.
Darumb so sind alle Engel / gleich wie auch die menschen / von natur guͦt
erschaffen. 2726 Aber sie sind inn diser guͤte / die jhnen vonn Gott
gegeben vnnd ynpflantzet was / nicht bestanden / sonnder durch jhre eigne boßheit
verboͤseret worden / wie noch die menschen / vnnd deßhalb von dem himmel
gefallen / vnd von dem gerechten Gott auß der gegebnen saͤlikeyt hinab
gestürtzt vnnd geworffen. Wenn aber das geschaͤhen seye / maͤldet
die geschrifft auch nicht. Doch so erscheint soͤlichs vor deß menschen fal
beschehen sein. Dann ie der Teüffel vnnsere Elteren durch die Schlangen zuͦ sünden
gereitzt / vnnd inn die arbendsaͤlikeyt vnnd inn den tod gezogen hatt. Es
beschreibt auch gedachte geschrifft nitt eigenlich vnd außtrucklich was die sünd
deß Teüffels gewesen / oder die weyß / wie er von dem himmel herab gestürtzt seye
/ Allein maͤldet sie inn gemein / das vnder den Englen boßheyt vnnd übels
erfunden seye / vnnd das sie deßhalb zur Hellen gestürtzt worden. Dann im buͦch
Job laͤsend wir2727 / Sihe er hatt vnder seinen dieneren vntreüw erfunden / vnnd vnder seinen Englen
ist stoltze vngehorsamme gewesen. Welchem der heylig Apostel Petrus nicht vngleich
redt / da er spricht2728 / das Gott den Englen die gesündet nicht verschonet habe /
sonnder sie mitt kettenen der finsternuß vmbgeben vnnd gebunden zur Hell
verstossen / das sie zum gericht behalten werdind. So wideraͤferet auch
Judas der bruͦder Jacobi / der mit dem zuͦnammen Thaddeus genennt ward / disen
spruch gar nach / vnnd spricht: Auch die Engel / die jhren vrsprung (das ist / jhr
natur / inn deren sie erschaffen warend) nicht behieltend / sonnder verliessend
jhr behausung (das ist / jhren stand / jhr ampt / vnnd jhr treüw) hatt er behalten
zum gericht deß grossen tags mitt ewigen banden vnder der tunckelheit. Jtem es
spricht vnnser Herr vnnd heyland Jesus Christus / da er vonn dem Teüffel redt /
also:2729 Er ist ein
todschleger vonn anfang / vnnd ist inn der warheit nicht bestanden. Darauß
moͤgend wir abnemmen / das der Teüffel etwan inn der warheit gestanden oder
gewesen / aber durch trewlose abtrünnige abgefallen. Dise zeügnussen / die
nammlich bezeügend das der abfellig Engel gesündet / vnnd inn die Hellen gestürtzt
vnnd verstossen seye / thuͦnd gloͤubigen vnnd nicht fürwitzigen
gemuͤteren genuͦg. Vber dise werdend auch vonn anderen ettliche
kuntschafften auß dem Esaia2730 vnnd Ezechiel2731 angezogen / die aͤben dises bewaͤrend / Welche
wir nicht verwerffend / doch so habend wir auch kein zwyfel / dann das sie auff
disen vnseren handel allegorischer vnnd abgezogner weyß gezogen vnnd gebraucht werdind. Das man auß dem Euangelisten Luca
anzeücht2732 / Jch
sach den Satanam wie ein blitzg von dem Himmel fallen / das wirt nit eigenlich
vonn dem ersten fal der Englen außgelegt / Dann es ist auch ein anderer fal deß
Teüffels / der nammlich / da er vonn seiner tyranney (mit deren er der menschen
hertzen durch jrrthumb vnd laster besaͤssen vnnd verwicklet hat) durch die
zuͦkunfft Christi inn die waͤlt / vnd durch die ware predig deß Euangelij /
entfallt vnd entsetzt wirt. Das hatt aber kein zweifel / das die Engel alle guͦt
erschaffen / die boͤsen aber auß jhr eignen / nicht auß Gottes schuld
abgefallen seyend. Vonn welchem ich auch ettwas geredt hab in der dreissigsten
predig / da ich von dem vrsprung der sünden disputiert hab. Zuͦ welchem ich
jetzund setzen wil die schoͤn vnnd klar demonstration vnnd beweysung
Theodoreti deß Bischoffs Cyri / die er auß der geheymnuß der heyligen geschrifft
genommen / da er in Epit. diuin. decret. also spricht /
Lassend vns bedencken ob die teüffel billich leidind / dieweil sie ein
soͤliche natur von dem der sie geschaffen hat / empfangen habend. Wie
koͤnte aber2725 Dz der tüfel nicht boͤß
erschaffen seye. 2726 Von dem fal der
Englen. 2727 Job. 4. 2728
2.Pet.2. 2729 Joan.8. 2730
Esa.14. 2731
Ezech.28. 2732 Luc.10.
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Die Neün vnd dreissigste
nach dem menschen. 2725 Doch so sagend wir hie vmb so vil weyter / das die boͤsen Engel nit durch die erschaffung boͤß gemachet seyend / sonder auß jrem eignen abfal: Dann alles das Gott erschaffen / was vnnd ist vast guͦt. Darumb so sind alle Engel / gleich wie auch die menschen / von natur guͦt erschaffen. 2726 Aber sie sind inn diser guͤte / die jhnen vonn Gott gegeben vnnd ynpflantzet was / nicht bestanden / sonnder durch jhre eigne boßheit verboͤseret worden / wie noch die menschen / vnnd deßhalb von dem himmel gefallen / vnd von dem gerechten Gott auß der gegebnen saͤlikeyt hinab gestürtzt vnnd geworffen. Wenn aber das geschaͤhen seye / maͤldet die geschrifft auch nicht. Doch so erscheint soͤlichs vor deß menschen fal beschehen sein. Dann ie der Teüffel vnnsere Elteren durch die Schlangen zuͦ sünden gereitzt / vnnd inn die arbendsaͤlikeyt vnnd inn den tod gezogen hatt. Es beschreibt auch gedachte geschrifft nitt eigenlich vnd außtrucklich was die sünd deß Teüffels gewesen / oder die weyß / wie er von dem himmel herab gestürtzt seye / Allein maͤldet sie inn gemein / das vnder den Englen boßheyt vnnd übels erfunden seye / vnnd das sie deßhalb zur Hellen gestürtzt worden. Dann im buͦch Job laͤsend wir 2727 / Sihe er hatt vnder seinen dieneren vntreüw erfunden / vnnd vnder seinen Englen ist stoltze vngehorsamme gewesen. Welchem der heylig Apostel Petrus nicht vngleich redt / da er spricht 2728 / das Gott den Englen die gesündet nicht verschonet habe / sonnder sie mitt kettenen der finsternuß vmbgeben vnnd gebunden zur Hell verstossen / das sie zum gericht behalten werdind. So wideraͤferet auch Judas der bruͦder Jacobi / der mit dem zuͦnammen Thaddeus genennt ward / disen spruch gar nach / vnnd spricht: Auch die Engel / die jhren vrsprung (das ist / jhr natur / inn deren sie erschaffen warend) nicht behieltend / sonnder verliessend jhr behausung (das ist / jhren stand / jhr ampt / vnnd jhr treüw) hatt er behalten zum gericht deß grossen tags mitt ewigen banden vnder der tunckelheit. Jtem es spricht vnnser Herr vnnd heyland Jesus Christus / da er vonn dem Teüffel redt / also: 2729 Er ist ein todschleger vonn anfang / vnnd ist inn der warheit nicht bestanden. Darauß moͤgend wir abnemmen / das der Teüffel etwan inn der warheit gestanden oder gewesen / aber durch trewlose abtrünnige abgefallen. Dise zeügnussen / die nammlich bezeügend das der abfellig Engel gesündet / vnnd inn die Hellen gestürtzt vnnd verstossen seye / thuͦnd gloͤubigen vnnd nicht fürwitzigen gemuͤteren genuͦg. Vber dise werdend auch vonn anderen ettliche kuntschafften auß dem Esaia 2730 vnnd Ezechiel 2731 angezogen / die aͤben dises bewaͤrend / Welche wir nicht verwerffend / doch so habend wir auch kein zwyfel / dann das sie auff disen vnseren handel allegorischer vnnd abgezogner weyß gezogen vnnd gebraucht werdind. Das man auß dem Euangelisten Luca anzeücht 2732 / Jch sach den Satanam wie ein blitzg von dem Himmel fallen / das wirt nit eigenlich vonn dem ersten fal der Englen außgelegt / Dann es ist auch ein anderer fal deß Teüffels / der nammlich / da er vonn seiner tyranney (mit deren er der menschen hertzen durch jrrthumb vnd laster besaͤssen vnnd verwicklet hat) durch die zuͦkunfft Christi inn die waͤlt / vnd durch die ware predig deß Euangelij / entfallt vnd entsetzt wirt. Das hatt aber kein zweifel / das die Engel alle guͦt erschaffen / die boͤsen aber auß jhr eignen / nicht auß Gottes schuld abgefallen seyend. Vonn welchem ich auch ettwas geredt hab in der dreissigsten predig / da ich von dem vrsprung der sünden disputiert hab. Zuͦ welchem ich jetzund setzen wil die schoͤn vnnd klar demonstration vnnd beweysung Theodoreti deß Bischoffs Cyri / die er auß der geheymnuß der heyligen geschrifft genommen / da er in Epit. diuin. decret. also spricht / Lassend vns bedencken ob die teüffel billich leidind / dieweil sie ein soͤliche natur von dem der sie geschaffen hat / empfangen habend. Wie koͤnte aber
2725 Dz der tüfel nicht boͤß erschaffen seye.
2726 Von dem fal der Englen.
2727 Job. 4.
2728 2.Pet.2.
2729 Joan.8.
2730 Esa.14.
2731 Ezech.28.
2732 Luc.10.
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