Bullinger, Heinrich: Haußbuoch. Zürich, 1558.Predig. dem vatter seye / es wirt auch glaubt das er in
dem vatter seye / nicht einer anderen natur / oder das er von natur der ander nach
dem vatter seye / sonnder allweg im vatter / mitt dem vatter / vnnd auß dem vatter
/ nach der weyß der vnaußsprechlichen geburt. So vil Cyrillus. Vnnd dises sol man
nun vom vatter vnnd von der vnaußsprechlichen geburt deß suns Gottes nach der
geschrifft steyff halten vnd glauben.2359 Von dem sun Gottes / söllend wir aber halten vnnd vngezweiflet glauben / das er mit dem vatter eines wäsens / vnd deßhalb warer Gott seye. Das auch äben er für vns ins fleisch kommen vnd mensch worden seye / vnd in beden naturen der Göttlichen vnd menschlichen bestande / doch also / das dise naturen weder vnder einanderen vermischt / noch von ein anderen getheilt werdind. Dann wir glaubend / das der einig vnnser Herr Jesus Christus / warer Gott seye / vnd warer mensch. Welches wir nun alles von stuck zuo stuck heiter vnd so vil der Herr gnad gäben wirt / erzeigen vnd erklären wöllend. 2360 Von dem wörtli homousion / welches die
Latiner einhälliklich consubstantiale, das ist / mitsubstantzlich verdollmätschet
habend / ist bey den alten vil vnd lang gezancket worden / wie die historia
Ecclesiastica bezeüget. Was es aber außtrucke / vnd wie es von dem aller
fürtreffenlichisten concilio zuo Nicea seye gebraucht worden / legt der hochgelert
vnd gottsälig bischoff zuo Cesarea Eusebius Pamphili kurtz vnd eigenlich also auß.
Das der Sun genennt wirt dem vatter mitsubstantzlich sein / das hatt ein
außtruckte bedeütung / das der Sun Gottes nichts gleiches hatt mit den gemacheten
geschöpfften / sonder allein dem vatter der jhn geboren hatt / gleich ist / vnnd
auß keiner anderen substantz / vnd auß keinem anderen wäsen ist / dann auß der
substantz vnd auß dem wäsen deß vatters. Vnd bald darnach weiter / welcher meinung
/ nach dem sie also erklärt / man geachtet hatt wol vnnd recht möge vnderschriben
werden / dieweil wir erkennt / das auch gelerte fürtreffenliche Bischöff vnnd
leerer auß den alten / wenn sie vonn der Gottheit deß vatters vnnd deß Suns
disputiert / das wörtli homousion / gebraucht habend. Dises finnt man bey dem
Socrate histor. lib. 1. cap. 8. Die heiligen vorstender der kirchen / sind ie
durch die gleichßnerey schlipfferige vnnd boßheit der
kätzeren getrungen worden / das sie söliche außtruckliche vnnd
vnzweifelhaffte wörtli brauchtind / vnnd auch dieselben anderen zuo brauchen
aufflegtind / damit sie eins theils die rechte warheit heiter außtrucktind /
anderßtheils die betrugliche vnnd geschwinden griff der kätzeren widerlegtind
/ an tag brächtind / vnnd außschlußind. Arius bekannt
wol / den Sun Gottes Gott sein / laugnet aber darnebend inn einer substantz vnnd
eines wäsens sein mitt dem vatter. Damit er ie zuo verston gab / das er die
Gottheit deß Suns nicht recht bekannt. Nun ligt daran nicht vil / wenn
schon ein wörtli das da kommlich vnnd geschickt ist ein handel zuo erleüteren /
inn der heiligen geschrifft eben nicht mitt so vil buochstaben funden wirdt / mitt
wie vilen es inn einer anderen sprach wirt geschriben / allein das man dz inn der
geschrifft heiter außgetruckt läse / das mitt dem wörtli außgetruckt vnd bedeütet
wirt. Darumb so wir erzeigen mögend / das der Sun einer substantz oder natur mitt
dem vatter / vnd deßhalb Gott gleich / vnnd eins mit jhm seye / so habend wir
schon gnuogsammlich erzeigt das der Sun dem vatter homousios / oder
Consubstantialis / das ist / mittsubstantzlich seye. Nun so fürt der Prophet
Zacharias Gott yn also redende / vnnd spricht2361 / Mach dich auff O Schwärt über meinen hirten /
vnd über den man der mir gleich ist / schlach den hirten / vnnd die schaff der
herd werdend zerströwt werden. Da merck / das Gott den geschlagnen hirten seinen
gleichen nennt / der jm gleich sey. Welches aber der geschlagen hirt sey / erklärt 2359 Summ vnser bekanntnuß von dem sun
Gottes Jesu Christo vnserem Herren. 2360 Das der sun einer substantz vnd
wäsens mit dem vatter seye. 2361 Zacha.13.
Predig. dem vatter seye / es wirt auch glaubt das er in
dem vatter seye / nicht einer anderen natur / oder das er von natur der ander nach
dem vatter seye / sonnder allweg im vatter / mitt dem vatter / vnnd auß dem vatter
/ nach der weyß der vnaußsprechlichen geburt. So vil Cyrillus. Vnnd dises sol man
nun vom vatter vnnd von der vnaußsprechlichen geburt deß suns Gottes nach der
geschrifft steyff halten vnd glauben.2359 Von dem sun Gottes / soͤllend wir aber halten vnnd vngezweiflet glauben / das er mit dem vatter eines waͤsens / vnd deßhalb warer Gott seye. Das auch aͤben er für vns ins fleisch kommen vnd mensch worden seye / vnd in beden naturen der Goͤttlichen vnd menschlichen bestande / doch also / das dise naturen weder vnder einanderen vermischt / noch von ein anderen getheilt werdind. Dann wir glaubend / das der einig vnnser Herr Jesus Christus / warer Gott seye / vnd warer mensch. Welches wir nun alles von stuck zuͦ stuck heiter vnd so vil der Herr gnad gaͤben wirt / erzeigen vnd erklaͤren woͤllend. 2360 Von dem woͤrtli homousion / welches die
Latiner einhaͤlliklich consubstantiale, das ist / mitsubstantzlich verdollmaͤtschet
habend / ist bey den alten vil vnd lang gezancket worden / wie die historia
Ecclesiastica bezeüget. Was es aber außtrucke / vnd wie es von dem aller
fürtreffenlichisten concilio zuͦ Nicea seye gebraucht worden / legt der hochgelert
vnd gottsaͤlig bischoff zuͦ Cesarea Eusebius Pamphili kurtz vnd eigenlich also auß.
Das der Sun genennt wirt dem vatter mitsubstantzlich sein / das hatt ein
außtruckte bedeütung / das der Sun Gottes nichts gleiches hatt mit den gemacheten
geschoͤpfften / sonder allein dem vatter der jhn geboren hatt / gleich ist / vnnd
auß keiner anderen substantz / vnd auß keinem anderen waͤsen ist / dann auß der
substantz vnd auß dem waͤsen deß vatters. Vnd bald darnach weiter / welcher meinung
/ nach dem sie also erklaͤrt / man geachtet hatt wol vnnd recht moͤge vnderschriben
werden / dieweil wir erkennt / das auch gelerte fürtreffenliche Bischoͤff vnnd
leerer auß den alten / wenn sie vonn der Gottheit deß vatters vnnd deß Suns
disputiert / das woͤrtli homousion / gebraucht habend. Dises finnt man bey dem
Socrate histor. lib. 1. cap. 8. Die heiligen vorstender der kirchen / sind ie
durch die gleichßnerey schlipfferige vnnd boßheit der
kaͤtzeren getrungen worden / das sie soͤliche außtruckliche vnnd
vnzweifelhaffte woͤrtli brauchtind / vnnd auch dieselben anderen zuͦ brauchen
aufflegtind / damit sie eins theils die rechte warheit heiter außtrucktind /
anderßtheils die betrugliche vnnd geschwinden griff der kaͤtzeren widerlegtind
/ an tag braͤchtind / vnnd außschlußind. Arius bekannt
wol / den Sun Gottes Gott sein / laugnet aber darnebend inn einer substantz vnnd
eines waͤsens sein mitt dem vatter. Damit er ie zuͦ verston gab / das er die
Gottheit deß Suns nicht recht bekannt. Nun ligt daran nicht vil / wenn
schon ein woͤrtli das da kommlich vnnd geschickt ist ein handel zuͦ erleüteren /
inn der heiligen geschrifft eben nicht mitt so vil buͦchstaben funden wirdt / mitt
wie vilen es inn einer anderen sprach wirt geschriben / allein das man dz inn der
geschrifft heiter außgetruckt laͤse / das mitt dem woͤrtli außgetruckt vnd bedeütet
wirt. Darumb so wir erzeigen moͤgend / das der Sun einer substantz oder natur mitt
dem vatter / vnd deßhalb Gott gleich / vnnd eins mit jhm seye / so habend wir
schon gnuͦgsammlich erzeigt das der Sun dem vatter homousios / oder
Consubstantialis / das ist / mittsubstantzlich seye. Nun so fuͤrt der Prophet
Zacharias Gott yn also redende / vnnd spricht2361 / Mach dich auff O Schwaͤrt über meinen hirten /
vnd über den man der mir gleich ist / schlach den hirten / vnnd die schaff der
herd werdend zerstroͤwt werden. Da merck / das Gott den geschlagnen hirten seinen
gleichen nennt / der jm gleich sey. Welches aber der geschlagen hirt sey / erklaͤrt 2359 Summ vnser bekanntnuß von dem sun
Gottes Jesu Christo vnserem Herren. 2360 Das der sun einer substantz vnd
waͤsens mit dem vatter seye. 2361 Zacha.13.
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Predig.
dem vatter seye / es wirt auch glaubt das er in dem vatter seye / nicht einer anderen natur / oder das er von natur der ander nach dem vatter seye / sonnder allweg im vatter / mitt dem vatter / vnnd auß dem vatter / nach der weyß der vnaußsprechlichen geburt. So vil Cyrillus. Vnnd dises sol man nun vom vatter vnnd von der vnaußsprechlichen geburt deß suns Gottes nach der geschrifft steyff halten vnd glauben.
2359 Von dem sun Gottes / soͤllend wir aber halten vnnd vngezweiflet glauben / das er mit dem vatter eines waͤsens / vnd deßhalb warer Gott seye. Das auch aͤben er für vns ins fleisch kommen vnd mensch worden seye / vnd in beden naturen der Goͤttlichen vnd menschlichen bestande / doch also / das dise naturen weder vnder einanderen vermischt / noch von ein anderen getheilt werdind. Dann wir glaubend / das der einig vnnser Herr Jesus Christus / warer Gott seye / vnd warer mensch. Welches wir nun alles von stuck zuͦ stuck heiter vnd so vil der Herr gnad gaͤben wirt / erzeigen vnd erklaͤren woͤllend.
2360 Von dem woͤrtli homousion / welches die Latiner einhaͤlliklich consubstantiale, das ist / mitsubstantzlich verdollmaͤtschet habend / ist bey den alten vil vnd lang gezancket worden / wie die historia Ecclesiastica bezeüget. Was es aber außtrucke / vnd wie es von dem aller fürtreffenlichisten concilio zuͦ Nicea seye gebraucht worden / legt der hochgelert vnd gottsaͤlig bischoff zuͦ Cesarea Eusebius Pamphili kurtz vnd eigenlich also auß. Das der Sun genennt wirt dem vatter mitsubstantzlich sein / das hatt ein außtruckte bedeütung / das der Sun Gottes nichts gleiches hatt mit den gemacheten geschoͤpfften / sonder allein dem vatter der jhn geboren hatt / gleich ist / vnnd auß keiner anderen substantz / vnd auß keinem anderen waͤsen ist / dann auß der substantz vnd auß dem waͤsen deß vatters. Vnd bald darnach weiter / welcher meinung / nach dem sie also erklaͤrt / man geachtet hatt wol vnnd recht moͤge vnderschriben werden / dieweil wir erkennt / das auch gelerte fürtreffenliche Bischoͤff vnnd leerer auß den alten / wenn sie vonn der Gottheit deß vatters vnnd deß Suns disputiert / das woͤrtli homousion / gebraucht habend. Dises finnt man bey dem Socrate histor. lib. 1. cap. 8. Die heiligen vorstender der kirchen / sind ie durch die gleichßnerey schlipfferige vnnd boßheit der kaͤtzeren getrungen worden / das sie soͤliche außtruckliche vnnd vnzweifelhaffte woͤrtli brauchtind / vnnd auch dieselben anderen zuͦ brauchen aufflegtind / damit sie eins theils die rechte warheit heiter außtrucktind / anderßtheils die betrugliche vnnd geschwinden griff der kaͤtzeren widerlegtind / an tag braͤchtind / vnnd außschlußind. Arius bekannt wol / den Sun Gottes Gott sein / laugnet aber darnebend inn einer substantz vnnd eines waͤsens sein mitt dem vatter. Damit er ie zuͦ verston gab / das er die Gottheit deß Suns nicht recht bekannt. Nun ligt daran nicht vil / wenn schon ein woͤrtli das da kommlich vnnd geschickt ist ein handel zuͦ erleüteren / inn der heiligen geschrifft eben nicht mitt so vil buͦchstaben funden wirdt / mitt wie vilen es inn einer anderen sprach wirt geschriben / allein das man dz inn der geschrifft heiter außgetruckt laͤse / das mitt dem woͤrtli außgetruckt vnd bedeütet wirt. Darumb so wir erzeigen moͤgend / das der Sun einer substantz oder natur mitt dem vatter / vnd deßhalb Gott gleich / vnnd eins mit jhm seye / so habend wir schon gnuͦgsammlich erzeigt das der Sun dem vatter homousios / oder Consubstantialis / das ist / mittsubstantzlich seye. Nun so fuͤrt der Prophet Zacharias Gott yn also redende / vnnd spricht 2361 / Mach dich auff O Schwaͤrt über meinen hirten / vnd über den man der mir gleich ist / schlach den hirten / vnnd die schaff der herd werdend zerstroͤwt werden. Da merck / das Gott den geschlagnen hirten seinen gleichen nennt / der jm gleich sey. Welches aber der geschlagen hirt sey / erklaͤrt
2359 Summ vnser bekanntnuß von dem sun Gottes Jesu Christo vnserem Herren.
2360 Das der sun einer substantz vnd waͤsens mit dem vatter seye.
2361 Zacha.13.
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(2014-03-16T11:00:00Z)
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