Bullinger, Heinrich: Haußbuoch. Zürich, 1558.Die Vier
vnd dreissigste eigenlich bedenckt / erschinen wirt.
Vnd wil hierinn lieber ander leüthen dann meine wort brauchen / besonders dieweil
ich achten / diser handel möge nicht läblicher erleüteret werden / dann in
Tertullianus in libro de Trinitate mit disen worten erklärt
hatt. Gott / spricht er / hatt den himmel inn mercklicher höhe auffgehenckt / das
erdtrich in tieffem last geuestnet /
das meer in auffgelößten wasseren zerflötzt. Vnd dise ding alle hatt er mit jren
eignen vnd darzuo gehörenden instrumenten geziert gefüllt vnd in volle ordnung
bracht. Dann in der veste oder im firmament deß himmels / hatt er die tag
gebärenden auffgäng der Sonnen / erweckt / Jtem die glantzende kugel deß Mons zuo
trost der nacht mit gewüssem zuonemmen in allen monaten gefüllt / deßgleich die
glantzstrymen deß gestirns mit mengerley scheins deß hällen liechts der nacht zuo
guotem angezünnt. Er hat auch wöllen das dises alles in ordenlichem vnnd
bestimptem lauff den gantzen vmbkreiß der wält vmbgienge / vnnd dem menschlichen
geschlächt tag / monat / jar / zeichen / zeyt / vnd andere nutzbarkeiten brächte.
Auff erden hat er auch hohe berg in gibel erhept / die täler in die
tieffe geworffen / die välder eben getennet / vnd die scharen der thieren zuo
mengerley dienst der wält gantz nutzbarlich verordnet. Auch hatt er die höltzer
der wälden zuo nutz deß menschlichen brauchs gefestnet / die frücht zur speyß
herfür bracht / der brunnen aderen auffgeschlossen / vnnd die inn die hinrünnenden
flüß gerichtet. Vber welches / damit er nicht vnderliesse auch den augen jren
wollust zuo verordnen / so hatt er alles mit mengerley farben der bluomen zum
wollust der ansehenden bekleidet. Jm meer auch / wiewol es von grösse vnnd vonn
nutzbarkeit wegen wunderbarlich / hatt er vilerley thieren / von zimmlichen vnd
auch von überauß grossen leiben vnd gestalten geschaffen / die mit der seltzamme
jrer schöpffung der kunst vnd weißheit deß werckmeisters zeügnuß gäbend. Mit
welchem er sich nit vernügt / sonnder damit nicht das gewild vnnd gelöuff deß
wassers mit nachteil deß menschlichen besitzers / das fremde element / das ist die
erden überfiele / so hatt er seine end mit gestaden ynbeschlossen / damit so die
tossende wällen / vnnd das schumende wasser deß tieffen hafens dahin
käme / da wider in sich selb karte / vnd die zuogelassnen zil nicht überträtte /
sonnder das vorgeschriben recht hielte / Damit auch der mensch die gsatzt Gottes
dest fleißiger hielte / so vil mee die element die selbigen haltend. Nach welchem
allem er auch den menschen der wält fürgesetzt hat / vnd den selbigen nach der
bildtnuß Gottes erschaffen / welchem er auch ein gemüt vernunfft vnnd verstand
yngäben hat / das er Gott möchte nachuolgen. Vnd wiewol seines leibs anfang
jrdisch / so ist jm doch ein himmlische vnd deß Göttlichen athems substantz
yngeblasen / Vnd als Gott dem selben alles in dienstbarkeit vndergeben / hat er
wöllen dz er auch frey wäre. Damit aber dise freyheit nit widerumb in gfar fiele /
so hatt er ein gebott gäben / mit dem doch nit dz gehandlet ward / das daß böß in
der frucht deß baums wäre / sonder / das es kommen wurde / so es vileicht inn deß
menschen willen von der verachtung deß gegebnen gesatzes entsprunge. Dann er solt
frey sein / damit nit wider gebür die bildtnuß Gottes der knechtschafft
vnderworffen wäre. Es solt aber auch das gsatzt darzuo kommen / damit die freyheit
nicht vngezempt biß zuo der verachtung dessen der sie geben hat außbräche / damit
er volgends billige belonung vnd verdiente straffen empfienge / vnnd je das für
sein eigen hette / was er durch bewegnuß seines gemüts auff eintwäderem theil
handlete vnd tribe. Darauß dann das übel der tödtlikeit in jm kommen / welchem er
mit gehorsamme wol hett mögen entrünnen / er hat sich aber in die selbig gesteckt
/ da er auß verkertem vnheil Gott zuo sein ylet etc. Jtem er setzt auch hinzuo /
das ob dem firmament an denen orten die vnseren augen vnsichtbar sind / die Engel
zum ersten yngesetzt / die geistlichen krefft geordnet / die thronDie Vier
vnd dreissigste eigenlich bedenckt / erschinen wirt.
Vnd wil hierinn lieber ander leüthen dann meine wort brauchen / besonders dieweil
ich achten / diser handel moͤge nicht laͤblicher erleüteret werden / dann in
Tertullianus in libro de Trinitate mit disen worten erklaͤrt
hatt. Gott / spricht er / hatt den himmel inn mercklicher hoͤhe auffgehenckt / das
erdtrich in tieffem last geuestnet /
das meer in auffgeloͤßten wasseren zerfloͤtzt. Vnd dise ding alle hatt er mit jren
eignen vnd darzuͦ gehoͤrenden instrumenten geziert gefüllt vnd in volle ordnung
bracht. Dann in der veste oder im firmament deß himmels / hatt er die tag
gebaͤrenden auffgaͤng der Sonnen / erweckt / Jtem die glantzende kugel deß Mons zuͦ
trost der nacht mit gewüssem zuͦnemmen in allen monaten gefüllt / deßgleich die
glantzstrymen deß gestirns mit mengerley scheins deß haͤllen liechts der nacht zuͦ
guͦtem angezünnt. Er hat auch woͤllen das dises alles in ordenlichem vnnd
bestimptem lauff den gantzen vmbkreiß der waͤlt vmbgienge / vnnd dem menschlichen
geschlaͤcht tag / monat / jar / zeichen / zeyt / vnd andere nutzbarkeiten braͤchte.
Auff erden hat er auch hohe berg in gibel erhept / die taͤler in die
tieffe geworffen / die vaͤlder eben getennet / vnd die scharen der thieren zuͦ
mengerley dienst der waͤlt gantz nutzbarlich verordnet. Auch hatt er die hoͤltzer
der waͤlden zuͦ nutz deß menschlichen brauchs gefestnet / die frücht zur speyß
herfür bracht / der brunnen aderen auffgeschlossen / vnnd die inn die hinrünnenden
flüß gerichtet. Vber welches / damit er nicht vnderliesse auch den augen jren
wollust zuͦ verordnen / so hatt er alles mit mengerley farben der bluͦmen zum
wollust der ansehenden bekleidet. Jm meer auch / wiewol es von groͤsse vnnd vonn
nutzbarkeit wegen wunderbarlich / hatt er vilerley thieren / von zimmlichen vnd
auch von überauß grossen leiben vnd gestalten geschaffen / die mit der seltzamme
jrer schoͤpffung der kunst vnd weißheit deß werckmeisters zeügnuß gaͤbend. Mit
welchem er sich nit vernuͤgt / sonnder damit nicht das gewild vnnd geloͤuff deß
wassers mit nachteil deß menschlichen besitzers / das fremde element / das ist die
erden überfiele / so hatt er seine end mit gestaden ynbeschlossen / damit so die
tossende waͤllen / vnnd das schumende wasser deß tieffen hafens dahin
kaͤme / da wider in sich selb karte / vnd die zuͦgelassnen zil nicht übertraͤtte /
sonnder das vorgeschriben recht hielte / Damit auch der mensch die gsatzt Gottes
dest fleißiger hielte / so vil mee die element die selbigen haltend. Nach welchem
allem er auch den menschen der waͤlt fürgesetzt hat / vnd den selbigen nach der
bildtnuß Gottes erschaffen / welchem er auch ein gemuͤt vernunfft vnnd verstand
yngaͤben hat / das er Gott moͤchte nachuͦlgen. Vnd wiewol seines leibs anfang
jrdisch / so ist jm doch ein himmlische vnd deß Goͤttlichen athems substantz
yngeblasen / Vnd als Gott dem selben alles in dienstbarkeit vndergeben / hat er
woͤllen dz er auch frey waͤre. Damit aber dise freyheit nit widerumb in gfar fiele /
so hatt er ein gebott gaͤben / mit dem doch nit dz gehandlet ward / das daß boͤß in
der frucht deß baums waͤre / sonder / das es kommen wurde / so es vileicht inn deß
menschen willen von der verachtung deß gegebnen gesatzes entsprunge. Dann er solt
frey sein / damit nit wider gebür die bildtnuß Gottes der knechtschafft
vnderworffen waͤre. Es solt aber auch das gsatzt darzuͦ kommen / damit die freyheit
nicht vngezempt biß zuͦ der verachtung dessen der sie geben hat außbraͤche / damit
er volgends billige belonung vnd verdiente straffen empfienge / vnnd je das für
sein eigen hette / was er durch bewegnuß seines gemuͤts auff eintwaͤderem theil
handlete vnd tribe. Darauß dann das übel der toͤdtlikeit in jm kommen / welchem er
mit gehorsamme wol hett moͤgen entrünnen / er hat sich aber in die selbig gesteckt
/ da er auß verkertem vnheil Gott zuͦ sein ylet ꝛc. Jtem er setzt auch hinzuͦ /
das ob dem firmament an denen orten die vnseren augen vnsichtbar sind / die Engel
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Die Vier vnd dreissigste
eigenlich bedenckt / erschinen wirt. Vnd wil hierinn lieber ander leüthen dann meine wort brauchen / besonders dieweil ich achten / diser handel moͤge nicht laͤblicher erleüteret werden / dann in Tertullianus in libro de Trinitate mit disen worten erklaͤrt hatt. Gott / spricht er / hatt den himmel inn mercklicher hoͤhe auffgehenckt / das erdtrich in tieffem last geuestnet / das meer in auffgeloͤßten wasseren zerfloͤtzt. Vnd dise ding alle hatt er mit jren eignen vnd darzuͦ gehoͤrenden instrumenten geziert gefüllt vnd in volle ordnung bracht. Dann in der veste oder im firmament deß himmels / hatt er die tag gebaͤrenden auffgaͤng der Sonnen / erweckt / Jtem die glantzende kugel deß Mons zuͦ trost der nacht mit gewüssem zuͦnemmen in allen monaten gefüllt / deßgleich die glantzstrymen deß gestirns mit mengerley scheins deß haͤllen liechts der nacht zuͦ guͦtem angezünnt. Er hat auch woͤllen das dises alles in ordenlichem vnnd bestimptem lauff den gantzen vmbkreiß der waͤlt vmbgienge / vnnd dem menschlichen geschlaͤcht tag / monat / jar / zeichen / zeyt / vnd andere nutzbarkeiten braͤchte. Auff erden hat er auch hohe berg in gibel erhept / die taͤler in die tieffe geworffen / die vaͤlder eben getennet / vnd die scharen der thieren zuͦ mengerley dienst der waͤlt gantz nutzbarlich verordnet. Auch hatt er die hoͤltzer der waͤlden zuͦ nutz deß menschlichen brauchs gefestnet / die frücht zur speyß herfür bracht / der brunnen aderen auffgeschlossen / vnnd die inn die hinrünnenden flüß gerichtet. Vber welches / damit er nicht vnderliesse auch den augen jren wollust zuͦ verordnen / so hatt er alles mit mengerley farben der bluͦmen zum wollust der ansehenden bekleidet. Jm meer auch / wiewol es von groͤsse vnnd vonn nutzbarkeit wegen wunderbarlich / hatt er vilerley thieren / von zimmlichen vnd auch von überauß grossen leiben vnd gestalten geschaffen / die mit der seltzamme jrer schoͤpffung der kunst vnd weißheit deß werckmeisters zeügnuß gaͤbend. Mit welchem er sich nit vernuͤgt / sonnder damit nicht das gewild vnnd geloͤuff deß wassers mit nachteil deß menschlichen besitzers / das fremde element / das ist die erden überfiele / so hatt er seine end mit gestaden ynbeschlossen / damit so die tossende waͤllen / vnnd das schumende wasser deß tieffen hafens dahin kaͤme / da wider in sich selb karte / vnd die zuͦgelassnen zil nicht übertraͤtte / sonnder das vorgeschriben recht hielte / Damit auch der mensch die gsatzt Gottes dest fleißiger hielte / so vil mee die element die selbigen haltend. Nach welchem allem er auch den menschen der waͤlt fürgesetzt hat / vnd den selbigen nach der bildtnuß Gottes erschaffen / welchem er auch ein gemuͤt vernunfft vnnd verstand yngaͤben hat / das er Gott moͤchte nachuͦlgen. Vnd wiewol seines leibs anfang jrdisch / so ist jm doch ein himmlische vnd deß Goͤttlichen athems substantz yngeblasen / Vnd als Gott dem selben alles in dienstbarkeit vndergeben / hat er woͤllen dz er auch frey waͤre. Damit aber dise freyheit nit widerumb in gfar fiele / so hatt er ein gebott gaͤben / mit dem doch nit dz gehandlet ward / das daß boͤß in der frucht deß baums waͤre / sonder / das es kommen wurde / so es vileicht inn deß menschen willen von der verachtung deß gegebnen gesatzes entsprunge. Dann er solt frey sein / damit nit wider gebür die bildtnuß Gottes der knechtschafft vnderworffen waͤre. Es solt aber auch das gsatzt darzuͦ kommen / damit die freyheit nicht vngezempt biß zuͦ der verachtung dessen der sie geben hat außbraͤche / damit er volgends billige belonung vnd verdiente straffen empfienge / vnnd je das für sein eigen hette / was er durch bewegnuß seines gemuͤts auff eintwaͤderem theil handlete vnd tribe. Darauß dann das übel der toͤdtlikeit in jm kommen / welchem er mit gehorsamme wol hett moͤgen entrünnen / er hat sich aber in die selbig gesteckt / da er auß verkertem vnheil Gott zuͦ sein ylet ꝛc. Jtem er setzt auch hinzuͦ / das ob dem firmament an denen orten die vnseren augen vnsichtbar sind / die Engel zum ersten yngesetzt / die geistlichen krefft geordnet / die thron
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(2014-03-16T11:00:00Z)
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(2014-03-16T11:00:00Z)
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