Bullinger, Heinrich: Haußbuoch. Zürich, 1558.Die Drey
vnd dreissigste der sein wonung so hoch setzt? vnd im
xcvij. Psalm. Du O Herr bist der aller höchst über alle erden / du bist
träffenlich erhöcht über alle Gött.2058 Widerumb wirt Gott genennt El / vonn der stercke nammlich / dann was er wil / das vermag er auch / vnnd darumb wirt er genennt / der starck Gott / der held vnd Riß. Dann Jeremias spricht2059 / Der Herr ist mit mir wie ein starcker held. Esaias aber2060 / Der Herr wirdt herauß trätten wie ein held / vnnd wie ein freidiger kriegßman sein yfer scherpffen / er wirt brülen vnnd schreyen vnnd seine feyend überstarcken . 2061 Disem ist auch gleich der nam Eloah / welches inn der meerenzal heißt Elohim. Diser nam zeigt an die gegenwertikeit Gottes / der seinem werck vnnd seinen dieneren allwegen zuogegen ist. Dann Jeremias spricht vnnd fürt Gott yn also redende2062 / Bin ich dann ein Gott der allein das nach sehe vnd das verr nit? Mag sich neißwar also verbergen das ich jn nicht möge sehen / spricht der Herr? füll ich nit den himmel vnd die erden? Vor jm hatt auch Dauid gesprochen 2063 / Wo hin möchte ich gon von deinem geist / oder wo hin möcht ich von deinem angesicht entrünnen? für ich gen himmel / so wärest du da / Lüffe ich zur hellen / sihe / so wärist du zuogegen / Näme ich mir dann flügel der morgenröte / vnnd wonete zuo eusserst an den meerstramen / so wurd mich auch da selbst dein hand leiten / vnd dein gerechte hand halten. Vnd darumb spricht auch der Apostel Paulus2064 / Er ist nit weit von vnser jedem / dann durch jn läbend wir / durch jn bewegend wir vns / vnd durch jn sind wir. 2065 Vonn deßwegen Gott vileicht auch von den Griechen ist genennt worden [fremdsprachliches Material] theos / vom [fremdsprachliches Material], thein / das ist von seiner gegenwirtikeit vnnd seinem zuospringen / darumb das er die menschen nimmer verlaßt / sonder allweg vnd allenthalben hilfft. Also vermeint Plato inn Cratylo vnd sein außleger Proclus / das [fremdsprachliches Material], dz ist Gott / vom [fremdsprachliches Material], das ist vom lauffen genennt werde. Disen lauff referiert er aber nicht auff die gegenwirtikeit vnd hilff Gottes / sonder auff ein anders. Dann wie die menschen gesehen / das die Sonn / der Mon / die sternen / vnd der himmel selb mit jrem lauff sich vmbgeweltzt / habend sies für Götter gehalten. Es sind auch wol / die da meinend Gott habe disen nammen [fremdsprachliches Material], das ist von der forcht vnd vom entsitzen. Dann die forcht vnd die religion glaubend vnd gäbend dem menschen yn das ein Gott seye. 2066 Von dem Griechischen wörtli [fremdsprachliches Material] habend auch vileicht die Latiner jrs wörtli Deus formiert vnd genommen. Wiewol etlich meinend das wörtli Deus seye genommen a dando, das ist vom geben / das er nammlich jederman alles gibt. Dann also nennend jn auch die Hebreer Dai oder Schaddaj (wie wir bald hernach anzeigen wöllend) dz er nammlich jm selb gnuogsamm ist / nützit bedarff / sonder jederman alles guot vnd wz er bedarff darreicht vnd gibt. Andere wöllend das Gott bey den Latinschen Deus darumb gnennt sey / quod ipsi nihil desit, dz ist / dz jm gar nützit mangle vnd präste. 2067 Das wörtli Elohim aber in der meereren zal gibt die heilig geschrifft nicht allein Gott zuo / sonder auch den Englen vnd richteren / oder fürnemmen leüten / als denen er (so sie in dem ampt das er yngesetzt arbeitend) zuogegen / vnnd durch die er was er wil vnd was den menschen heilsamm ist / schaffet. Es wirt auch diß wort etwan zuo anderen worten gesetzt die allein der einfachen zal sind / als Gen. j. Cap. Jm anfang schuoff Elohim / Dij / Götter (dann das wörtli Bara / schuoff / ist der einfachen zal vnd wirt nun von eim geredt) den himmel vnd die erden. Darinn wirt vns fürgestellt die geheimnuß der heiligen Trifaltikeit. Dann Moses laßt sich ansehen als ob er ein sölichs wöllen sagen / Jm anfang schuoff der drifaltig Gott den himmel vnd die erden. Jm vij. cap. deß ij. buochs Samuels wirts in der meereren zal zuo anderen worten die auch der meerigen zal sind / vnd von vilen geredt werdend / gesetzt / abermals anzuozeigen den heiteren vnderscheid der hochgelobten Trifaltikeit. 2058 El / der starck. 2059 Jere.20. 2060 Esa.42. 2061 Eloah. Elohim. 2062 Jere.23. 2063 Psal.139. 2064 Acto.17. 2065 Warumb Gott bey den Griechen [fremdsprachliches Material] genennt. 2066
Deus.
2067 Elohim.
Die Drey
vnd dreissigste der sein wonung so hoch setzt? vnd im
xcvij. Psalm. Du O Herr bist der aller hoͤchst über alle erden / du bist
traͤffenlich erhoͤcht über alle Goͤtt.2058 Widerumb wirt Gott genennt El / vonn der stercke nammlich / dann was er wil / das vermag er auch / vnnd darumb wirt er genennt / der starck Gott / der held vnd Riß. Dann Jeremias spricht2059 / Der Herr ist mit mir wie ein starcker held. Esaias aber2060 / Der Herr wirdt herauß traͤtten wie ein held / vnnd wie ein freidiger kriegßman sein yfer scherpffen / er wirt bruͤlen vnnd schreyen vnnd seine feyend überstarcken . 2061 Disem ist auch gleich der nam Eloah / welches inn der meerenzal heißt Elohim. Diser nam zeigt an die gegenwertikeit Gottes / der seinem werck vnnd seinen dieneren allwegen zuͦgegen ist. Dann Jeremias spricht vnnd fuͤrt Gott yn also redende2062 / Bin ich dann ein Gott der allein das nach sehe vnd das verr nit? Mag sich neißwar also verbergen das ich jn nicht moͤge sehen / spricht der Herr? füll ich nit den himmel vnd die erden? Vor jm hatt auch Dauid gesprochen 2063 / Wo hin moͤchte ich gon von deinem geist / oder wo hin moͤcht ich von deinem angesicht entrünnen? fuͤr ich gen himmel / so waͤrest du da / Lüffe ich zur hellen / sihe / so waͤrist du zuͦgegen / Naͤme ich mir dann flügel der morgenroͤte / vnnd wonete zuͦ eusserst an den meerstramen / so wurd mich auch da selbst dein hand leiten / vnd dein gerechte hand halten. Vnd darumb spricht auch der Apostel Paulus2064 / Er ist nit weit von vnser jedem / dann durch jn laͤbend wir / durch jn bewegend wir vns / vnd durch jn sind wir. 2065 Vonn deßwegen Gott vileicht auch von den Griechen ist genennt worden [fremdsprachliches Material] theos / vom [fremdsprachliches Material], thein / das ist von seiner gegenwirtikeit vnnd seinem zuͦspringen / darumb das er die menschen nimmer verlaßt / sonder allweg vnd allenthalben hilfft. Also vermeint Plato inn Cratylo vnd sein außleger Proclus / das [fremdsprachliches Material], dz ist Gott / vom [fremdsprachliches Material], das ist vom lauffen genennt werde. Disen lauff referiert er aber nicht auff die gegenwirtikeit vnd hilff Gottes / sonder auff ein anders. Dann wie die menschen gesehen / das die Sonn / der Mon / die sternen / vnd der himmel selb mit jrem lauff sich vmbgeweltzt / habend sies für Goͤtter gehalten. Es sind auch wol / die da meinend Gott habe disen nammen [fremdsprachliches Material], das ist von der forcht vnd vom entsitzen. Dann die forcht vnd die religion glaubend vnd gaͤbend dem menschen yn das ein Gott seye. 2066 Von dem Griechischen woͤrtli [fremdsprachliches Material] habend auch vileicht die Latiner jrs woͤrtli Deus formiert vnd genommen. Wiewol etlich meinend das woͤrtli Deus seye genommen à dando, das ist vom geben / das er nammlich jederman alles gibt. Dann also nennend jn auch die Hebreer Dai oder Schaddaj (wie wir bald hernach anzeigen woͤllend) dz er nammlich jm selb gnuͦgsamm ist / nützit bedarff / sonder jederman alles guͦt vnd wz er bedarff darreicht vnd gibt. Andere woͤllend das Gott bey den Latinschen Deus darumb gnennt sey / quͦd ipsi nihil desit, dz ist / dz jm gar nützit mangle vnd praͤste. 2067 Das woͤrtli Elohim aber in der meereren zal gibt die heilig geschrifft nicht allein Gott zuͦ / sonder auch den Englen vnd richteren / oder fürnemmen leüten / als denen er (so sie in dem ampt das er yngesetzt arbeitend) zuͦgegen / vnnd durch die er was er wil vnd was den menschen heilsamm ist / schaffet. Es wirt auch diß wort etwan zuͦ anderen worten gesetzt die allein der einfachen zal sind / als Gen. j. Cap. Jm anfang schuͦff Elohim / Dij / Goͤtter (dann das woͤrtli Bara / schuͦff / ist der einfachen zal vnd wirt nun von eim geredt) den himmel vnd die erden. Darinn wirt vns fürgestellt die geheimnuß der heiligen Trifaltikeit. Dann Moses laßt sich ansehen als ob er ein soͤlichs woͤllen sagen / Jm anfang schuͦff der drifaltig Gott den himmel vnd die erden. Jm vij. cap. deß ij. buͦchs Samuels wirts in der meereren zal zuͦ anderen worten die auch der meerigen zal sind / vnd von vilen geredt werdend / gesetzt / abermals anzuͦzeigen den heiteren vnderscheid der hochgelobten Trifaltikeit. 2058 El / der starck. 2059 Jere.20. 2060 Esa.42. 2061 Eloah. Elohim. 2062 Jere.23. 2063 Psal.139. 2064 Acto.17. 2065 Warumb Gott bey den Griechen [fremdsprachliches Material] genennt. 2066
Deus.
2067 Elohim.
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Jm anfang schuͦff Elohim / Dij / Goͤtter (dann das woͤrtli Bara / schuͦff / ist der einfachen zal vnd wirt nun von eim geredt) den himmel vnd die erden. Darinn wirt vns fürgestellt die geheimnuß der heiligen Trifaltikeit. Dann Moses laßt sich ansehen als ob er ein soͤlichs woͤllen sagen / Jm anfang schuͦff der drifaltig Gott den himmel vnd die erden. Jm vij. cap. deß ij. buͦchs Samuels wirts in der meereren zal zuͦ anderen worten die auch der meerigen zal sind / vnd von vilen geredt werdend / gesetzt / abermals anzuͦzeigen den heiteren vnderscheid der hochgelobten Trifaltikeit.</p><lb/> </div> </div> </body> </text> </TEI> [[251]/0594]
Die Drey vnd dreissigste
der sein wonung so hoch setzt? vnd im xcvij. Psalm. Du O Herr bist der aller hoͤchst über alle erden / du bist traͤffenlich erhoͤcht über alle Goͤtt.
2058 Widerumb wirt Gott genennt El / vonn der stercke nammlich / dann was er wil / das vermag er auch / vnnd darumb wirt er genennt / der starck Gott / der held vnd Riß. Dann Jeremias spricht 2059 / Der Herr ist mit mir wie ein starcker held. Esaias aber 2060 / Der Herr wirdt herauß traͤtten wie ein held / vnnd wie ein freidiger kriegßman sein yfer scherpffen / er wirt bruͤlen vnnd schreyen vnnd seine feyend überstarcken . 2061 Disem ist auch gleich der nam Eloah / welches inn der meerenzal heißt Elohim. Diser nam zeigt an die gegenwertikeit Gottes / der seinem werck vnnd seinen dieneren allwegen zuͦgegen ist. Dann Jeremias spricht vnnd fuͤrt Gott yn also redende 2062 / Bin ich dann ein Gott der allein das nach sehe vnd das verr nit? Mag sich neißwar also verbergen das ich jn nicht moͤge sehen / spricht der Herr? füll ich nit den himmel vnd die erden? Vor jm hatt auch Dauid gesprochen 2063 / Wo hin moͤchte ich gon von deinem geist / oder wo hin moͤcht ich von deinem angesicht entrünnen? fuͤr ich gen himmel / so waͤrest du da / Lüffe ich zur hellen / sihe / so waͤrist du zuͦgegen / Naͤme ich mir dann flügel der morgenroͤte / vnnd wonete zuͦ eusserst an den meerstramen / so wurd mich auch da selbst dein hand leiten / vnd dein gerechte hand halten. Vnd darumb spricht auch der Apostel Paulus 2064 / Er ist nit weit von vnser jedem / dann durch jn laͤbend wir / durch jn bewegend wir vns / vnd durch jn sind wir. 2065 Vonn deßwegen Gott vileicht auch von den Griechen ist genennt worden _ theos / vom _ , thein / das ist von seiner gegenwirtikeit vnnd seinem zuͦspringen / darumb das er die menschen nimmer verlaßt / sonder allweg vnd allenthalben hilfft. Also vermeint Plato inn Cratylo vnd sein außleger Proclus / das _ , dz ist Gott / vom _ , das ist vom lauffen genennt werde. Disen lauff referiert er aber nicht auff die gegenwirtikeit vnd hilff Gottes / sonder auff ein anders. Dann wie die menschen gesehen / das die Sonn / der Mon / die sternen / vnd der himmel selb mit jrem lauff sich vmbgeweltzt / habend sies für Goͤtter gehalten. Es sind auch wol / die da meinend Gott habe disen nammen _ , das ist von der forcht vnd vom entsitzen. Dann die forcht vnd die religion glaubend vnd gaͤbend dem menschen yn das ein Gott seye. 2066 Von dem Griechischen woͤrtli _ habend auch vileicht die Latiner jrs woͤrtli Deus formiert vnd genommen. Wiewol etlich meinend das woͤrtli Deus seye genommen à dando, das ist vom geben / das er nammlich jederman alles gibt. Dann also nennend jn auch die Hebreer Dai oder Schaddaj (wie wir bald hernach anzeigen woͤllend) dz er nammlich jm selb gnuͦgsamm ist / nützit bedarff / sonder jederman alles guͦt vnd wz er bedarff darreicht vnd gibt. Andere woͤllend das Gott bey den Latinschen Deus darumb gnennt sey / quͦd ipsi nihil desit, dz ist / dz jm gar nützit mangle vnd praͤste.
2067 Das woͤrtli Elohim aber in der meereren zal gibt die heilig geschrifft nicht allein Gott zuͦ / sonder auch den Englen vnd richteren / oder fürnemmen leüten / als denen er (so sie in dem ampt das er yngesetzt arbeitend) zuͦgegen / vnnd durch die er was er wil vnd was den menschen heilsamm ist / schaffet. Es wirt auch diß wort etwan zuͦ anderen worten gesetzt die allein der einfachen zal sind / als Gen. j. Cap. Jm anfang schuͦff Elohim / Dij / Goͤtter (dann das woͤrtli Bara / schuͦff / ist der einfachen zal vnd wirt nun von eim geredt) den himmel vnd die erden. Darinn wirt vns fürgestellt die geheimnuß der heiligen Trifaltikeit. Dann Moses laßt sich ansehen als ob er ein soͤlichs woͤllen sagen / Jm anfang schuͦff der drifaltig Gott den himmel vnd die erden. Jm vij. cap. deß ij. buͦchs Samuels wirts in der meereren zal zuͦ anderen worten die auch der meerigen zal sind / vnd von vilen geredt werdend / gesetzt / abermals anzuͦzeigen den heiteren vnderscheid der hochgelobten Trifaltikeit.
2058 El / der starck.
2059 Jere.20.
2060 Esa.42.
2061 Eloah. Elohim.
2062 Jere.23.
2063 Psal.139.
2064 Acto.17.
2065 Warumb Gott bey den Griechen _ genennt.
2066 Deus.
2067 Elohim.
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