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Bullinger, Heinrich: Haußbuoch. Zürich, 1558.

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Predig.
sonder daß sy synagogen vnnd versammlungen darinnen hattend. Bey dem Tabernackel zuo Silo / vnd sonderlich in der statt Jerusalem / was die aller fürnemst schuol / vnd Vniuersitet / also zereden / wie mans auff den heüttigen tag nennet. 3861 Es bezeüget auch die gedacht Biblisch gschrifft weyter / dz den selbigen schuolen gar fürträffenliche männer vorgestanden seygind. Dann wir läsend3862 / dz Samuel / der außpündig mann / an weyßheit / gottsäligkeit vnd gleerte zuo Rama vorgestanden seye dem Naioth / das ist / der purß / wie mans nennt / oder dem collegio der propheten. Also3863 sind Helias vnd Heliseus die hällen liechter der kirchen in Jsrael / Rectores vnd regierer gewesen der schuolen zuo Hiericho vnd Gilgal. Hieroboam der gottloß künig / kart die schuolen vmb / vnnd zerrüttet den priesterlichen stand / mit dem dz er on allen vnderscheid zum priesterthuomb kommen ließ die aller gringsten auß dem volck. Da verstuondend aber die männer Gottes Helias vnd Heliseus / dz die gsund vnd heilsam leer one schuolen nit möchte gruonen noch erhalten werden / darumb warend sy gantz an dem / daß die schuolen wider aufgericht werdind. Als jnen aber das billich eynkommen abgschlagen ward / dieweyl die gottlosen künig das selbig den schmöuchleren vnd füllbeüchen übergabend / das ist / den götzenpfaffen Baals vnd der kelberen: so geschach es doch auß Gottes güte / dz etlich fromme männer / denen etwas mitteilten die da studiertend / welche sich auch schlächter narung behulffend / vnd sich in der arbeitsäligen verböserten zeyt redlich hieltend. Die fürnemsten männer aber / weysen vnd propheten / die also denen schuolen vorstuondend / die wurdend Vätter genennt. Dahär auch die jünger oder schüler Kinder der propheten genennt wurdend. Amos vnd Jeremias habend sy auch Nazareer genennt. Dann Amos spricht3864 / Jch bin kein prophet / so bin ich auch keines propheten sun / namlich / dz ich in freyen künsten erzogen seye. Jtem daruor im 2. cap.3865 Jch hab auß eüweren kinderen propheten erweckt / vnd Nazareer auß eüweren jünglingen. Jeremias aber preyßt auch die form der studierenden in seinen Klagliederen / vnd beweinets / dz söliche in der gfengknuß gar zgrund gangen. Dise werdend auch weyter kinder der propheten genennt / von wägen dz sy gegen jren leermeisteren gesinnet als gegen jren elteren / auch von der gehorsame vnd jres stäten fleysses wägen. Ye fürträffenlicher auch vnd weyser die Fürsten vnd oberen warend / ye mer fleysses sy ankartend die schuolen wider in gang zebringen / vnd die priesterlich ordnung wider anzerichten. Welches man nit allein im Dauid vnd im Solomon sicht / sonder auch im Josaphat / Ezechia / vnd Josia / den aller frömmsten vnd glücksäligesten künigen. Jn der Babylonischen gefengknuß vnd darnach / ward das volck Gottes weyt vnd breit durch mancherley künigreych zerströuwet: wo sy aber gleych ymmer hin kamend / da richtetend sy schuolen oder synagogen / das ist / versamlungen an. Vnd do Jerusalem wider aufgerichtet ward / trungend sy ymmerdar dahin. Darumb mäldend die Gschichten der Apostlen / das / wie Paulus bey den Heiden das wort Gottes geprediget / da seye er in die synagogen / das ist / schuolen oder versamlungen gangen / vnd habe daselbst geleert. So spricht der Apostel Jacobus:3866 Moses hat von den vorigen zeyten här in allen stetten die jn predigend / vnd wirt alle sabbath in den schuolen geläsen: da er nit redt von den stetten in Judea oder Galilea / sonder von den stetten der Heiden in Syria / Cilicia vnd Asia. Daß aber die / so also zerströuwet warend / ymmerdar widerumb zuo der statt Jerusalem getrungen habind / das zeigt das an / das wir in den Gschichten der Apostlen läsend:3867 Es warend aber Juden zuo Jerusalem wonende / die warend gottsförchtige männer / auß allerley volcks / das vnder dem himmel ist. Jtem das von Paulo anzeigt wirt3868 / das / wiewol er ein geborner burger zuo Tharso / nichtsdesterminder gen Jerusalem zoch zuo den füssen Gamaliels / das ist / dz er den Gamalielen horte / vnd vnder seiner

3861 Rectores der schuolen.
3862 1.Sam.10.
3863 4.Reg.2. & 4.cap.
3864 Amos 7.
3865 Amos 2.
3866 Acto.15.
3867 Acto.2.
3868 Acto.22.

Predig.
sonder daß sy synagogen vnnd versammlungen darinnen hattend. Bey dem Tabernackel zuͦ Silo / vnd sonderlich in der statt Jerusalem / was die aller fürnemst schuͦl / vnd Vniuersitet / also zereden / wie mans auff den heüttigen tag nennet. 3861 Es bezeüget auch die gedacht Biblisch gschrifft weyter / dz den selbigen schuͦlen gar fürtraͤffenliche maͤnner vorgestanden seygind. Dann wir laͤsend3862 / dz Samuel / der außpündig mann / an weyßheit / gottsaͤligkeit vnd gleerte zuͦ Rama vorgestanden seye dem Naioth / das ist / der purß / wie mans nennt / oder dem collegio der propheten. Also3863 sind Helias vnd Heliseus die haͤllen liechter der kirchen in Jsrael / Rectores vnd regierer gewesen der schuͦlen zuͦ Hiericho vnd Gilgal. Hieroboam der gottloß künig / kart die schuͦlen vmb / vnnd zerrüttet den priesterlichen stand / mit dem dz er on allen vnderscheid zum priesterthuͦmb kommen ließ die aller gringsten auß dem volck. Da verstuͦndend aber die maͤnner Gottes Helias vnd Heliseus / dz die gsund vnd heilsam leer one schuͦlen nit moͤchte gruͦnen noch erhalten werden / darumb warend sy gantz an dem / daß die schuͦlen wider aufgericht werdind. Als jnen aber das billich eynkommen abgschlagen ward / dieweyl die gottlosen künig das selbig den schmoͤuchleren vnd füllbeüchen übergabend / das ist / den goͤtzenpfaffen Baals vnd der kelberen: so geschach es doch auß Gottes guͤte / dz etlich fromme maͤnner / denen etwas mitteilten die da studiertend / welche sich auch schlaͤchter narung behulffend / vnd sich in der arbeitsaͤligen verboͤserten zeyt redlich hieltend. Die fürnemsten maͤnner aber / weysen vnd propheten / die also denen schuͦlen vorstuͦndend / die wurdend Vaͤtter genennt. Dahaͤr auch die jünger oder schuͤler Kinder der propheten genennt wurdend. Amos vnd Jeremias habend sy auch Nazareer genennt. Dann Amos spricht3864 / Jch bin kein prophet / so bin ich auch keines propheten sun / namlich / dz ich in freyen künsten erzogen seye. Jtem daruͦr im 2. cap.3865 Jch hab auß eüweren kinderen propheten erweckt / vnd Nazareer auß eüweren jünglingen. Jeremias aber preyßt auch die form der studierenden in seinen Klagliederen / vnd beweinets / dz soͤliche in der gfengknuß gar zgrund gangen. Dise werdend auch weyter kinder der propheten genennt / von waͤgen dz sy gegen jren leermeisteren gesinnet als gegen jren elteren / auch von der gehorsame vnd jres staͤten fleysses waͤgen. Ye fürtraͤffenlicher auch vnd weyser die Fürsten vnd oberen warend / ye mer fleysses sy ankartend die schuͦlen wider in gang zebringen / vnd die priesterlich ordnung wider anzerichten. Welches man nit allein im Dauid vnd im Solomon sicht / sonder auch im Josaphat / Ezechia / vnd Josia / den aller froͤmmsten vnd glücksaͤligesten künigen. Jn der Babylonischen gefengknuß vnd darnach / ward das volck Gottes weyt vnd breit durch mancherley künigreych zerstroͤuwet: wo sy aber gleych ymmer hin kamend / da richtetend sy schuͦlen oder synagogen / das ist / versamlungen an. Vnd do Jerusalem wider aufgerichtet ward / trungend sy ymmerdar dahin. Darumb maͤldend die Gschichten der Apostlen / das / wie Paulus bey den Heiden das wort Gottes geprediget / da seye er in die synagogen / das ist / schuͦlen oder versamlungen gangen / vnd habe daselbst geleert. So spricht der Apostel Jacobus:3866 Moses hat von den vorigen zeyten haͤr in allen stetten die jn predigend / vnd wirt alle sabbath in den schuͦlen gelaͤsen: da er nit redt von den stetten in Judea oder Galilea / sonder von den stetten der Heiden in Syria / Cilicia vnd Asia. Daß aber die / so also zerstroͤuwet warend / ymmerdar widerumb zuͦ der statt Jerusalem getrungen habind / das zeigt das an / das wir in den Gschichten der Apostlen laͤsend:3867 Es warend aber Juden zuͦ Jerusalem wonende / die warend gottsfoͤrchtige maͤnner / auß allerley volcks / das vnder dem himmel ist. Jtem das von Paulo anzeigt wirt3868 / das / wiewol er ein geborner burger zuͦ Tharso / nichtsdesterminder gen Jerusalem zoch zuͦ den fuͤssen Gamaliels / das ist / dz er den Gamalielen horte / vnd vnder seiner

3861 Rectores der schuͦlen.
3862 1.Sam.10.
3863 4.Reg.2. & 4.cap.
3864 Amos 7.
3865 Amos 2.
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                   / kart die schu&#x0366;len vmb / vnnd zerrüttet den priesterlichen stand / mit dem dz er
                   on allen vnderscheid zum priesterthu&#x0366;mb kommen ließ die aller gringsten auß dem
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                   warend sy gantz an dem / daß die schu&#x0366;len wider aufgericht werdind. Als jnen aber
                   das billich eynkommen abgschlagen ward / dieweyl die gottlosen künig das selbig
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                   go&#x0364;tzenpfaffen Baals vnd der kelberen: so geschach es doch auß Gottes gu&#x0364;te / dz
                   etlich fromme ma&#x0364;nner / denen etwas mitteilten die da studiertend / welche sich
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                   zeyt redlich hieltend. Die fürnemsten ma&#x0364;nner aber / weysen vnd propheten / die
                   also denen schu&#x0366;len vorstu&#x0366;ndend / die wurdend Va&#x0364;tter genennt. Daha&#x0364;r auch die
                   jünger oder schu&#x0364;ler Kinder der propheten genennt wurdend. Amos vnd Jeremias
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                   beweinets / dz so&#x0364;liche in der gfengknuß gar zgrund gangen. Dise werdend auch
                   weyter kinder der propheten genennt / von wa&#x0364;gen dz sy gegen jren leermeisteren
                   gesinnet als gegen jren elteren / auch von der gehorsame vnd jres sta&#x0364;ten fleysses
                   wa&#x0364;gen. Ye fürtra&#x0364;ffenlicher auch vnd weyser die Fürsten vnd oberen warend / ye mer
                   fleysses sy ankartend die schu&#x0366;len wider in gang zebringen / vnd die priesterlich
                   ordnung wider anzerichten. Welches man nit allein im Dauid vnd im Solomon sicht /
                   sonder auch im Josaphat / Ezechia / vnd Josia / den aller fro&#x0364;mmsten vnd
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                   Galilea / sonder von den stetten der Heiden in Syria / Cilicia vnd Asia. Daß aber
                   die / so also zerstro&#x0364;uwet warend / ymmerdar widerumb zu&#x0366; der statt Jerusalem
                   getrungen habind / das zeigt das an / das wir in den Gschichten der Apostlen
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[CCCCLXV./1021] Predig. sonder daß sy synagogen vnnd versammlungen darinnen hattend. Bey dem Tabernackel zuͦ Silo / vnd sonderlich in der statt Jerusalem / was die aller fürnemst schuͦl / vnd Vniuersitet / also zereden / wie mans auff den heüttigen tag nennet. 3861 Es bezeüget auch die gedacht Biblisch gschrifft weyter / dz den selbigen schuͦlen gar fürtraͤffenliche maͤnner vorgestanden seygind. Dann wir laͤsend 3862 / dz Samuel / der außpündig mann / an weyßheit / gottsaͤligkeit vnd gleerte zuͦ Rama vorgestanden seye dem Naioth / das ist / der purß / wie mans nennt / oder dem collegio der propheten. Also 3863 sind Helias vnd Heliseus die haͤllen liechter der kirchen in Jsrael / Rectores vnd regierer gewesen der schuͦlen zuͦ Hiericho vnd Gilgal. Hieroboam der gottloß künig / kart die schuͦlen vmb / vnnd zerrüttet den priesterlichen stand / mit dem dz er on allen vnderscheid zum priesterthuͦmb kommen ließ die aller gringsten auß dem volck. Da verstuͦndend aber die maͤnner Gottes Helias vnd Heliseus / dz die gsund vnd heilsam leer one schuͦlen nit moͤchte gruͦnen noch erhalten werden / darumb warend sy gantz an dem / daß die schuͦlen wider aufgericht werdind. Als jnen aber das billich eynkommen abgschlagen ward / dieweyl die gottlosen künig das selbig den schmoͤuchleren vnd füllbeüchen übergabend / das ist / den goͤtzenpfaffen Baals vnd der kelberen: so geschach es doch auß Gottes guͤte / dz etlich fromme maͤnner / denen etwas mitteilten die da studiertend / welche sich auch schlaͤchter narung behulffend / vnd sich in der arbeitsaͤligen verboͤserten zeyt redlich hieltend. Die fürnemsten maͤnner aber / weysen vnd propheten / die also denen schuͦlen vorstuͦndend / die wurdend Vaͤtter genennt. Dahaͤr auch die jünger oder schuͤler Kinder der propheten genennt wurdend. Amos vnd Jeremias habend sy auch Nazareer genennt. Dann Amos spricht 3864 / Jch bin kein prophet / so bin ich auch keines propheten sun / namlich / dz ich in freyen künsten erzogen seye. Jtem daruͦr im 2. cap. 3865 Jch hab auß eüweren kinderen propheten erweckt / vnd Nazareer auß eüweren jünglingen. Jeremias aber preyßt auch die form der studierenden in seinen Klagliederen / vnd beweinets / dz soͤliche in der gfengknuß gar zgrund gangen. Dise werdend auch weyter kinder der propheten genennt / von waͤgen dz sy gegen jren leermeisteren gesinnet als gegen jren elteren / auch von der gehorsame vnd jres staͤten fleysses waͤgen. Ye fürtraͤffenlicher auch vnd weyser die Fürsten vnd oberen warend / ye mer fleysses sy ankartend die schuͦlen wider in gang zebringen / vnd die priesterlich ordnung wider anzerichten. Welches man nit allein im Dauid vnd im Solomon sicht / sonder auch im Josaphat / Ezechia / vnd Josia / den aller froͤmmsten vnd glücksaͤligesten künigen. Jn der Babylonischen gefengknuß vnd darnach / ward das volck Gottes weyt vnd breit durch mancherley künigreych zerstroͤuwet: wo sy aber gleych ymmer hin kamend / da richtetend sy schuͦlen oder synagogen / das ist / versamlungen an. Vnd do Jerusalem wider aufgerichtet ward / trungend sy ymmerdar dahin. Darumb maͤldend die Gschichten der Apostlen / das / wie Paulus bey den Heiden das wort Gottes geprediget / da seye er in die synagogen / das ist / schuͦlen oder versamlungen gangen / vnd habe daselbst geleert. So spricht der Apostel Jacobus: 3866 Moses hat von den vorigen zeyten haͤr in allen stetten die jn predigend / vnd wirt alle sabbath in den schuͦlen gelaͤsen: da er nit redt von den stetten in Judea oder Galilea / sonder von den stetten der Heiden in Syria / Cilicia vnd Asia. Daß aber die / so also zerstroͤuwet warend / ymmerdar widerumb zuͦ der statt Jerusalem getrungen habind / das zeigt das an / das wir in den Gschichten der Apostlen laͤsend: 3867 Es warend aber Juden zuͦ Jerusalem wonende / die warend gottsfoͤrchtige maͤnner / auß allerley volcks / das vnder dem himmel ist. Jtem das von Paulo anzeigt wirt 3868 / das / wiewol er ein geborner burger zuͦ Tharso / nichtsdesterminder gen Jerusalem zoch zuͦ den fuͤssen Gamaliels / das ist / dz er den Gamalielen horte / vnd vnder seiner 3861 Rectores der schuͦlen. 3862 1.Sam.10. 3863 4.Reg.2. & 4.cap. 3864 Amos 7. 3865 Amos 2. 3866 Acto.15. 3867 Acto.2. 3868 Acto.22.

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Jurgita Baranauskaite, Justus-Liebig-Universität: Konvertierung nach DTA-Basisformat (2014-03-16T11:00:00Z)
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Zitationshilfe: Bullinger, Heinrich: Haußbuoch. Zürich, 1558, S. CCCCLXV.. In: Deutsches Textarchiv <https://www.deutschestextarchiv.de/bullinger_haussbuoch_1558/1021>, abgerufen am 24.11.2024.